Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «مجيد کياني» - نوازنده‌ي برجسته‌ي سنتور- در سي‌وچهارمين جشنواره موسيقي فجر پژوهشي در رابطه با بديهه سرايي ارائه خواهد داد. او در اين باره مي‌گويد: «برنامه‌اي که امسال در نظر دارم پژوهشي به همراه اجرا خواهد بود. موضوع پژوهش نيز در زمينه بديهه‌سرايي در موسيقي ايراني است. بديهه‌سرايي اصولا وقتي در يک دستگاه و رديف تعريف مي‌شود به يک شکل است و اگر به صورت آزاد و براساس مُد و مايه آن دستگاه باشد، نوع ديگري خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
اين نوازنده سنتور با اشاره به اهميت جزئيات و تفاوت‌هاي بديهه سرايي گفت: «براي نشان دادن اين تفاوت‌ها نياز به اجرا است تا حين توضيحات با مثال‌هايي که زده مي‌شود مطلب براي مخاطب به صورت ملموس مشخص شود. به هر حال چگونگي بديهه سرايي يکي از شاخص‌هاي مهم موسيقي ما ايراني‌هاست که لازم بود در جشنواره موسيقي فجر شرح داده شود. من در اين نشست از مشکلاتي خواهم گفت که بديهه‌‌سرايي ايراني امروز با آن دست به گريبان است. در واقع به آسيب شناسي اين موضوع خواهم پرداخت تا در هر صورت بتوان راهي براي پيشرفت اين سبک از موسيقي کشور پيدا کرد.»
نويسنده کتاب «هفت دستگاه» بر اين باور است که آهنگسازي براي ارکسترهايي که داراي ترکيبي از سازهاي ايراني و غير ايراني هستند چندان موفق نبوده است. از اين روآهنگسازي در گروه‌هايي که سازها به صورت ترکيبي از سازهاي ايراني و غير ايراني مانند پيانو با سنتور، کمانچه با ويولن هستند معمولا نتيجه درخشاني ندارد اما وقتي تنها سازهاي ايراني در يک ارکستر هستند، تجربه نشان داده که کارهاي خوبي ارائه مي‌شود.
کياني تاکيد کرد که امروزه موسيقي‌هاي تلفيقي خوبي هم با کشورهاي ديگر داشته‌ايم و اين بدين معنا نيست که به هيچ وجه کارهاي خوبي در اين زمينه ارائه نشده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۷۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ظرفیت هنر و موسیقی در پیشگیری از اعتیاد ضروری است

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر شناخت نیاز جامعه برای انتقال مفاهیم را از مهمترین نیاز‌های حوزه مقابله با اعتیاد دانست و گفت: هنر و موسیقی بیش از هر متغیر دیگری امروز بر جوانان اثرگذار است و باید از این ظرفیت در حوزه پیشگیری از اعتیاد استفاده حداکثری شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد جمالو روز یکشنبه در نشست خبری «جشنواره شعر نفس پاک» که برای نخستین بار با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و مرکز شعر و موسیقی سرود سازمان صدا و سیما برگزار خواهد شد، افزود: امروز در جنگ تمام عیار در مبارزه با مواد مخدر هستیم و با جان فشانی شهدا شکست رکورد کشف مواد مخدر در جهان نشان از عزم نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقابله با این هیولای خانمان سوز دارد.

به گفته وی، امروز اعتیاد در کنار آسیب جسمانی به آسیب روانی برای فرد و جامعه تبدیل شده است که مواجهه با آن نیازمند مقابله چند وجهی به خصوص در حوزه فرهنگی دارد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت مردمی سازمان درباره ورود مجدد در حوزه اعتیاد گفت: بازگشت دوباره فرد به دامن مصرف مخدر یک پدیده طبیعی در هر نوع بیماری از جمله اعتیاد است و نباید این پدیده را عجیب دانست.

جمالو تاکید کرد: امروز ایجاد باورمندی به عنوان مهم‌ترین خواستگاه در جامعه و هدایت کننده افکار می‌تواند بیش از هر عاملی دیگری در جلوگیری از آسیب اعتیاد و یا مقابله با آن اثرگذار باشد.

وی باورمندی را یک استلزام برای مقابله با پدیده اعتیاد و آسیب آن دانست و گفت: بکارگیری از ظرفیت هنر به خصوص در حوزه نوجوانان و جوانان که بیش از هر زمان دیگری در تیررس اعتیاد قرار دارند ضروری است.

جمالو ضمن بیان اینکه امروز اعتیاد جوانان و نوجوانان را به عنوان قشر آسیب پذیر و تنها در برابر مصرف مخدر هدف قرار داده است، افزود: توسعه فضای اجتماعی و ارتباطات جوانان و نوجوانان را بیش از پیش در معرض اعتیاد قرار داده است.

وی با بیان اینکه به دنبال سیاه نمایی صرف از مواد مخدر نیستیم، افزود: علاوه بر نمایش چهره سیاه اعتیاد، بهره مندی از هنر برای مهارت خودآگاهی و مهارت زندگی بسیار موثر است.

به گفته وی این جشنواره در چهار محور خواهد بود که هفته نخست تیرماه برگزار خواهد شد. محور‌های جشنواره شامل «اعتیاد و عواقب زیان بار آن در زندگی فردی و اجتماعی، آگاهی بخشی در خصوص عواقب ناشی از سو مصرف مواد مخدر، گفتمان سازی و ترغیب و تشویق برای انتخاب سلک زندگی سالم، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و تکریم ۴ هزار شهید مبارزه با مواد مخدر» می‌شود.

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • جنگیدن برای ذائقه‌سازی مخاطب موسیقی بسیار سخت شده است
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • هشدار به ساوتگیت: برای موفقیت این ستاره را حذف کن
  • توزیع بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های کم برخوردارصومعه سرایی
  • استفاده از ظرفیت هنر و موسیقی در پیشگیری از اعتیاد ضروری است
  • ۵بازی جذاب ایرانی ویژه گوشی های همراه
  • پخش «چهارگاه» از شبکه چهار سیما
  • ادعای عجیب خواننده ایرانی: دو دور دور دنیا چرخیدم
  • بوکان میزبان همایش موسیقی نواحی و اقوام ایرانی