Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@11:49:27 GMT

افزایش لابی گری از معایب استانی شدن انتخابات است

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۷۶۶۵

افزایش لابی گری از معایب استانی شدن انتخابات است

شهاب گفت: طرح استانی شدن انتخابات معایب زیادی دارد که از آن جمله افزایش لابی گری و کاهش استقلال نمایندگان است.

«فرید شهاب» در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه سال متوالی در 3 مجلس مطرح شده است و در هر سه مجلس با آن مخالفت شد، در دوره جدید مجلس نیز این طرح عملا پخت تر نشده است و همان طرح قبلی مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دبیر کل حزب بیداری اسلامی با بیان اینکه قبلا نمایندگان می توانستند از حوزه شهرستانی آراء کسب کنند و در آن حوزه منتخب شوند افزود: با تصویب این طرح کاندیدا باید 10 درصد حوزه شهرستانی را کسب کنند و سپس در سطح استان با رقبای استانی خود به رقابت بپردازند یعنی اگر کسی در شهرستان  خود 70 تا 80 درصد رای می آورد با فردی که در ان شهرستان 20 درصد رای آروده است، در سطح استان کسی وارد میشود که بالاترین رای را کسب کرده است، همین موضوع موجب می شود تا هزینه های انتخابات افزایش یافته و هزینه های تبلیغات نیز بالاتر رود.

 

شهاب اظهار کرد: در این طرح مردمی که در آن شهرستان به نماینده خود با اکثریت آراء رای دادند، ممکن است مردم آن نماینده را در سطح استان نداشته باشند و یک نوع تبعیض و بی عدالتی را نشان می دهد.

 

وی اظهار کرد: در حالت کلی طرح استانی شدن انتخابات دو موضوع را دنبال می کند یکی جنبه ملی و دیگری جنبه محلی است که در وجه محلی گفته می شود که ما میخواهیم در جنبه محلی این مسئولت را به اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا تفیذ کنیم .

 

شهاب ادامه داد: در این جا این سوال مطرح است که آیا شوراهای اسلامی شهر و روستا زیر ساختهای لازم را دارند و این زیر ساختها در پارلمان های محلی بوجود آمده و این پارلمان ها می توانند همان کارهای پارلمان ملی را که در مجلس شورای اسلامی تعریف شده است دنبال می کنند و مشکلات مردم از آن طریق پاسخ دهند.

 

دبیر کل حزب بیداری اسلامی یادآور شد: با مطالعه تطبیقی در کشورهای خارجی متوجه می شویم که در کشورهایی مانند فرانسه تا جایی که توانستند حوزه های انتخاباتی را کوچک کردند زیرا وقتی حوزه انتخاباتی کوچکتر باشد آن نماینده بهتر و راحت تر می تواند مشکلات حوزه انتخابیه را مرتفع کند.

 

شهاب گفت: طبق بررسی های انجام شده معایب زیادی برای این طرح برشمردند که از آن جمله افزایش لابی گری، کاهش استقلال نمایندگان، در نظر نگرفتن اقلیت ها می توان اشاره کرد.

 

وی موضوع امنیتی را از دیگر معایب طرح استانی شدن انتخابات دانست و تصریح کرد: در صورت تصویب طرح استانی شدن انتخابات ممکن است از نظر قومی و محلی انتخاب اقلیت ها دچار مشکل شود، به طور کلی طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نیازمند مطالعه و بررسی های بیشتری است تا بتواند طرح مفیدی در آینده باشد./

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان انقلاب اسلامی حضرت زهرا س استان بوشهر آسیب های اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان شهید اصفهان لابی گری استانی استقلال احزاب انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۷۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

از امروز - پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲ روز تا برگزاری دومین دوره انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرصت باقی است.

در تقویم اعلام شده برای کلیات برنامه زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز تا حداکثر دو هفته قبل از شروع تبلیغات، برای اطلاع رسانی فهرست امکانات، تسهیلات و برنامه زمانبندی ، هزینه استفاده از آنها و نحوه مراجعه نامزدها توسط هیأت بررسی تبلیغات استان فرصت تعیین شده است.

برنامه‌ وزارت کشور این است که انتخابات هشت حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار شود و در حوزه‌هایی که تک نماینده است، انتخابات به شکل غیرالکترونیک خواهد بود.

بر اساس پیشنهاد وزارت کشور و تایید شورای نگهبان، مرحله دوم انتخابات در هشت حوزه «تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر» و «ملایر» به صورت تمام مکانیزه یا تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

اسامی ۲۱ حوزه‌ای که در آن‌ها مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد هم به این شرح است: «تبریز، آذرشهر و اسکو» ، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان »، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» ، «ملایر» و «ورامین».

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896601

دیگر خبرها

  • برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک
  • مجلس نظارت در حوزه ورزش را بیشتر کند
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم
  • صدور اعتبارنامه ۱۴ نماینده منتخب تهران در مجلس
  • زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد+ جزئیات