Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پلو زعفرانی یکی از غذا‌های سنتی چابهار و حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی (زینک)، آهن، اسیدفولیک، گوگرد، سولفور، سلنیوم، فیبر، پروتئین و ... است.

برای بررسی خواص پلو زعفرانی چابهار و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم‌ترین خواص پلو زعفرانی چابهار

حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درگفت وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران،  درباره مهم‌ترین خواص پلو زعفرانی چابهار گفت: این غذا به علت داشتن پروتئین بالا موجب تقویت عمومی، افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن می‌شود.

وی افزود: کلسیم، منیزیم، ویتامین D و سلنیوم موجود در پلو زعفرانی چابهار موجب استحکام استخوان و دندان می‌شود و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

عظمایی بیان کرد: تقویت سیستم عصبی، تقویت حافظه، پیشگیری از آلزایمر، تقویت سیستم قلبی عروقی، تقویت بینایی از دیگر خواص این پلوی بی‌نظیر است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این پلو خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و باعث دفع عفونت‌های بدن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: غذایی محلی برای کنترل کلسترول خون/ این خوراک سلامت دندان‌هایتان را تضمین می‌کند

وی اظهار کرد: پلوی زعفرانی چابهار به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید موجب تقویت، طراوت و جوان‌سازی پوست و مو می‌شود.

عظمایی بیان کرد: این غذا به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از شما در برابر انواع بیماری‌ها از جمله سرطان‌ها محافظت می‌کند.

این محقق پژوهشگر طب سنتی گفت: مصرف پلو زعفرانی برای زنان بسیار مفید است و موجب رفع سندروم پیش از قاعدگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: درمان کم‌خونی با آش گیلدیک آذری/ کودکان و سالمندان مصرف این غذا را فراموش نکنند

وی اظهار کرد: درمان درد‌های روماتیسمی (آرتریت روماتوئید) و درد‌های مفصلی (آرتریت) خاصیت دیگر این پلوی خوشمزه است.

عظمایی گفت: از دیگر خواص فوق العاده این پلو می‌توان به افزایش اسپرم و تقویت قوای جنسی، نشاط آور، آرامبخش قلب و اعصاب، رفع استرس، اضطراب و افسردگی اشاره کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: این پلو به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است، البته زنان باردار نباید در مصرف این غذا زیاده‌روی کنند.

مواد لازم پلو زعفرانی چابهار (۶ تا ۷ نفر)

-مرغ ۲ کیلو
-برنج ۵ پیمانه
-پودر سبوس برنج یک قاشق غذاخوری
-پودر زیره یک قاشق چای خوری
-پودر میخک یک قاشق چای خوری
-پیاز متوسط ۲ عدد
-سیر ۲ تا ۳ حبه
-فلفل دلمه‌ای یک عدد
-نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
-روغن دنبه یا کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه پلو زعفرانی چابهار

-برای تهیه این غذا ابتدا مرغ را با یک عدد پیاز نگینی شده در یک قابلمه حاوی مقداری آب می‌پزیم.
-برنج را در آب و نمک خیس می‌کنیم.
-در قابلمه مناسبی یک پیاز را نگینی خرد می‌کنیم و با زردچوبه تفت می‌دهیم.
-سیر‌های نگینی شده را با زیره و میخک به پیاز اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم.
-فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را به بقیه موادتان اضافه می‌کنیم.
-مرغ پخته شده را بدون آب، به پیاز و سیر اضافه می‌کنیم وکمی تفت می‌دهیم.
-سپس برنج را که از قبل خیس کرده‌ایم به مواد اضافه می‌کنیم.
-در انتهای پخت غذا زعفران، نمک و فلفل را اضافه می‌کنیم.
-هنگامی که آب برنج کم شد آن را دم می‌کنیم و بعد از ۴۵ دقیقه از روی حرارت برمی‌داریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۸۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره بهارگاهی وایجاد شور ونشاط برای مسافران در چابهار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ، شهرستان چابهار در فصل نوروز، علاوه بر اینکه مقصد مسافران نوروزی شده است، با برپایی جشنواره‌های فرهنگی و هنری در نقاط مختلف شهر، آینهٔ تمام نمایِ فرهنگ اصیل و آدب و رسومِ مردم سیستان و بلوچستان برای مسافران نوروزی شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


سعید ریگی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار در گفت: امسال فصل نوروز در چابهار برای مسافران نوروزی متفاوت‌تر از سال‌های قبل است چرا که نوروز امسال بخاطر همزمانی با ماه مبارک رمضان، مسافران بعد از افطار و در شب‌های بهاری چابهار با اجرای برنامه‌های محلی و شاد، هم با آیین‌های رمضانی مردم سیستان و بلوچستان آشنا میشوند و هم با فرهنگ و آدب رسوم مردم این استان آشنا خواهند شد.
وی گفت: سازمان منطقه آزاد چابهار برای ایجاد شور و نشاط و خلق لحظات بیادماندنی برای گردشگران، با برپایی جشنواره بهار در بهار ۱۷ تیم هنری از استان سیستان و‌بلوچستان را در نقاط مختلف شهر چابهار مستقر کرده است تا ضمن ارائه خدمات فرهنگی و‌معرفی جاذبه‌های گردشگری چابهار به مسافران نوروزی، آداب و رسوم مردم استان را هم در قالب هنر به نمایش بگذارند.
ریگی تصریح کرد: تا ظهر دیروز حدود ۱۳۵ هزار نفر مسافر وارد شهر چابهار شده اند که این آمار نشان میدهد چابهار همچنان مقصد مسافران و گردشگران نوروزی است.
محمد دین دشتی دبیر جشنواره بهار در بهارِ چابهار افزود: برای معرفی بیشتر و بهترِ آئین‌های سنتی مردمان استان سیستان و بلوچستان، جشنواره بهار در بهار را در سه بخش؛ موسیقی میدانی، تئاتر میدانی وجشنواره بهارگاهی طراحی کردیم که در جشنواره بهارگاهی هنرمندان ملی هم دعوت شده اند.
دشتی بیان کرد: از هفتم تا هشتم اسفند بخش اصلی جشنواره در شهرچابهار توسط هنرمندان به اجرا در خواهد آمد و گردشگران میتواند از نزدیک به تماشایِ اجرای برنامه‌هایی بنشیند که بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • قوی‌ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز
  • قوی ترین مکمل غذایی و دارویی در طول روز | نیازی به مصرف ناهار و شام نیست + درمان قند خون در 28 روز
  • فرآیند پخت یک غذای محلی با قارچ کوهی و گوجه توسط یک بانوی عشایر افغان (فیلم)
  • برقراری پرواز گرگان - زابل و گرگان - چابهار
  • برقراری پرواز گرگان-زابل و گرگان-چابهار
  • ورود بیش از ۱۴۰ هزار گردشگر و مسافر نوروزی به چابهار
  • محرومیت ۲ ساله گابریل باربوسا در پرونده مبارزه با دوپینگ
  • محرومیت ۲ ساله برای مهاجم تیم ملی برزیل
  • معرفی محبوب‌ترین غذای محلی لرستان/ چشمک «چزنک رغو» به گردشگران نوروزی
  • برگزاری جشنواره بهارگاهی وایجاد شور ونشاط برای مسافران در چابهار