Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-23@23:44:44 GMT

خوش خدمتی جدید عربستان به آمریکا

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۸۹۱۱

خوش خدمتی جدید عربستان به آمریکا

صادرات نفت خام عربستان در ماه نوامبر که تحریم نفتی آمریکا علیه ایران بازگشت ۵۳۴ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۸.۲۴ میلیون بشکه در روز رسید، یعنی بالاترین حد طی ۲ سال گذشته.

به گزارش مشرق به نقل از اویل پرایس، صادرات نفت خام عربستان ۵۳۴ هزار بشکه در روز به صورت ماهانه در نوامبر افزایش یافت و به ۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
۲۴ میلیون بشکه در روز رسید، یعنی بالاترین حد طی ۲ سال گذشته. این اتفاق پس از آن افتاد که عربستان سعی کرد نبود نفت ایران را با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت این کشور، جبران کند.

بر اساس اطلاعات پایگاه اطلاعاتی JODI (سازمان های مشترک اطلاعات مقدماتی) که ارقام گزارش شده توسط ۱۱۴ کشور را دریافت می‌کند، صادرات نفت خام عربستان به بالاترین حد در ۲۴ ماه گذشته رسید، در حالی که تولید نفت خام این کشور به رکورد ۱۱.۰۹ میلیون بشکه در ماه نوامبر رسیده بود.

بیشتر بخوانید:

سلاح‌هایی که همچنان به سوی عربستان روانه هستند اهداف تل‌آویو از نزدیک شدن به منافقین سندرز: جامعه جهانی باید رژیم سعودی را مقصر جنایتهایش برشمارد


پس از اعطای معافیت به هشت کشور مشتری نفت ایران از طرف آمریکا برای ادامه خرید نفت از ایران تا اوایل ماه مه سال جاری، عربستان و متحدانش در اوپک و روسیه تصمیم گرفتند تولید را کاهش دهند چون نگران عرضه بیش از حد نفت به بازار در بحبوحه رشد بی ثبات تقاضا بودند.

در نتیجه، اوپک و شرکایش به رهبری روسیه یک توافق جدید برای کاهش تولید نفت در اوایل دسامبر امضا کردند که هدفش بیرون بردن ۱.۲ میلیون بشکه نفت از بازار طی ژانویه تا ژوئن سال جاری بود. ایران، ونزوئلا و لیبی به خاطر شرایط خاصشان از این توافق معاف شدند.

عربستان سعودی از دسامبر شروع به کاهش تولید نفت کرد و ۶۶۸ هزار بشکه در روز نسبت به بالاترین حد ۱۱.۰۲۱ میلیون بشکه ماه نوامبر تولید خود را پایین آورد و به ۱۰.۵۵۳ میلیون بشکه در روز رساند.

طبق این توافق که در اول ژانویه اجرایی شد، عربستان سعودی بزرگترین تولید کننده اوپک باید ۳۲۲ هزار بشکه نسبت به حد مبنای ماه اکتبر که ۱۰.۶۳۳ میلیون بشکه بود، تولید خود را کاهش دهد و تا ماه ژوئن آن را بر روی ۱۰.۳۱۱ میلیون بشکه در روز نگه دارد.

درست پس از توافق وین در اوایل دسامبر، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان گفت که کشورش در ژانویه تولید نفت را تا ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. صادرات نفت عربستان کمتر از ۸ میلیون بشکه در دسامبر نسبت به ۸.۳ میلیون بشکه ماه نوامبر بوده است.

طبق گزارش‌های رسیده، هدف عربستان کاهش بیشتر صادرات در ژانویه تا ۷.۳ میلیون بشکه در روز است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز بودجه 98 جام ملت های آسیا مرضیه هاشمی آمریکا عربستان سعودی نفت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۸۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات نفت ایران به قبل از بازگشت تحریم‌ها

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «فقر مطلق در ایران ۳۷ درصد کاهش یافت»، خبری که گزارش جدید بانک جهانی بر آن اذعان می‌کند؛ اتفاقی که به اعتقاد کارشناسان تحت تاثیر افزایش صادرات نفت رقم خورده است.
 
حال روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گزارش می‌دهد، ایران بیش از هر زمان دیگری در ۶ سال گذشته نفت صادر می‌کند و درآمد ایران به سالانه ۳۵ میلیارد دلار رسیده است. طبق گزارش موسسه ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال به طور متوسط ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز نفت فروخته است. رئیس خدمات ریسک ژئوپلیتیک در گروه انرژی راپیدان در ایالات متحده گفته که ایرانی‌ها هنر دور زدن تحریم‌ها را به دست آورده‌اند. تقریباً همه نفت ایران به چین صادر شده و رقم ماهانه (و نه میانگین) فروش ایران به بالاترین سطح از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ است درحالیکه تحریم‌های دوره دوم از نوامبر سال ۲۰۱۸ و در سه ماهه چهارم این سال بر صادرات نفت ایران اعمال شده است.

طبق گزارش بانک جهانی، افت صادرات نفت ایران از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ به کمتر از یک‌پنجم موجب شد که فقر مطلق در ایران ۴ برابر شود و «حال آسیب‌های آن دوران با شیب ملایمی در حال بهبود است». اخیرا نیز رویترز به نقل از موسسه آمریکایی «راپیدان انرژی» اعلام کرده که صادرات نفت خام ایران بدون در نظر گرفتن میعانات گازی، روزانه بین ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه تخمین زده می‌شود، مدیرعامل این شرکت می‌گوید که رقم فعلی فروش به ۲ میلیون بشکه در روز نزدیک شده، عددی که ایران قبل از تحریم‌ها صادر می‌کرد.

دیگر خبرها

  • قیمت نفت در بودجه چند دلار است؟
  • تحریم‌های آمریکا تحریم شد/ روند افزایشی تولید نفت خام در ۱۴۰۲
  • قیمت نفت نزولی شد
  • قیمت نفت کاهش یافت
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ |برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • مهر تأیید نهادهای بین‌المللی بر رشد صنعت نفت ایران
  • افزایش صادرات نفت ایران به قبل از بازگشت تحریم‌ها
  • عراق در صادرات نفت به آمریکا از عربستان پیش افتاد