Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@12:47:59 GMT

انواع سردرد با توجه به محل درد در ناحيه سر

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۹۰۹۵

انواع سردرد با توجه به محل درد در ناحيه سر

خبرگزاري آريا -

هورمون هايي مانند استروژن مي‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند
سردرد يکي از شايع ترين مشکلات روزمره بشر است به گونه اي که در بسياري از مواقع افراد را مجبور مي کند تا در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند. سردرد انواع متفاوتي دارد. سردرد اغلب به علت ايجاد تغيير در ترکيب ماده شيميايي خون بر اثر رها شدن پروتئين از سلول هاي عصبي به وجود مي آيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برخي سردردها اختصاصي‌تر بوده و با علامت ديگري همراه نيستند. در اين سردردها بر خلاف تصور بسياري از افراد، مغز عامل ايجاد سردرد نيست، بلکه سردرد از بد عمل کردن عضلات، عروق خوني و اعصاب ناشي مي‌شود؛ براي مثال گشاد شدن شريان ها و يا انقباض بيش از حد عضلات مي‌تواند عصب هاي خاص و حساسي در مغز را تحريک کند و در نتيجه سردرد به
وجود آورد.
هورمون هايي مانند استروژن مي‌توانند باعث بدتر شدن سردرد شوند. از آن جايي که خانم ها طي عادات ماهيانه متحمل نوسانات هورموني در بدن مي‌شوند، احتمال بروز سردرد متوسط تا شديد در خانم ها دو برابر آقايان است. همچنين خانم ها بيشتر از آقايان به انواع خاص سردرد مانند ميگرن دچار مي‌شوند.
انواع مختلف سردرد که يک نفر مي تواند تجربه کند شامل موارد زير مي شوند:

سردرد تنشي، هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز مي‌کند
سردردهاى تنشي يا هيجاني
فعاليت باعث کشش عضلات سر و گردن شده و منجربه سردرد مى‌گردد زيرا احتمالاً به‌دليل دخالت گروهى از عضلات مغز نمى‌تواند به‌خوبى محل کشش را تشخيص دهد. عواملى مثل فشارهاى روحى (شايد يک مشاجره با يک مشکل مالي) مى‌تواند منجربه کشش عضلانى و سردرد شود. فعاليت‌هائى که باعث خستگى چشم مى‌شود يا کار طولانى در وضعيت خميدهٔ پشت مى‌تواند باعث کشش عضلات صورت، چشم، گردن و جمجمه شود.
سردرد تنشي، هم به شکل پراکنده و نامنظم بروز مي‌کند و هم ‌به شکل مزمن ‌و حاد گريبان افراد را مي‌گيرد. طوري که شخص در طول يک ماه ممکن است پنج روز با اين سردرد دست و پنجه نرم کند. درد معمولا از ناحيه پيشـــــاني، گردن يا شانه شروع مي شود و به تــدريج تمام کاسه سر را فرا مي گيرد. اين درد ماهيت فشاري داشته، ولي خاصيت ضرباني ندارد. بيمار از اينکه سرش سنگين است شکايت دارد، ممکن است تهوع پيدا کند، اما به استفراغ دچار نمي شود. اين درد مي‌تواند 30 دقيقه تا 7 روز ادامه داشته باشد.
براي درمان سردردهاي پراکنده و نامنظم معمولا مي‌توان از قرص هاي مسکن استفاده کرد. علاوه بر آن، سرد و گرم کردن پيشاني به کمک يک حوله، يا ماساژ آرام شقيقه و گيجگاه مي تواند تاثير بسزايي در تسکين اين نوع سردرد داشته باشد.

ميگرن، سردرد شديد و گذرايي است که گاه در يک قسمت سر پديد مي آيد
سردردهاي ميگرني :
سردردهاي ميگرني بيشتر از ناحيه شقيقه ها يا در قسمت پيشاني و چشم شروع شده .
ميگرن، سردرد شديد و گذرايي است که گاه در يک قسمت سر پديد مي آيد. ميگرن در زبان يوناني به معناي "نيمه سر" است. معمولا سردرد ميگرني با يک دوره مقدماتي آغاز مي شود که طي آن شخص به طرز غيرعادي احساس خستگي و کسالت مي‌کند. سپس حالت تهوع ، استفراغ، اختلالات بينايي و اغلب بيزاري از نور (ترس از نور) به وجود مي آيد .
اين دوره مقدماتي ممکن است چند دقيقه تا چند ساعت طول بکشد و متعاقب آن سردرد بروز مي‌کند.دردي که با ميگرن همراه است ربطي به گشاد شدن رگ ها ندارد. در حقيقت، افراد مبتلا به ميگرن نمي‌توانند به خوبي در برابر محرک هاي محيط از قبيل نور ، صدا و حتي علايم درد واکنش نشان دهند، در نتيجه ميزان درد شدت مي يابد.
در حال حاضر هيچ درماني براي ميگرن کشف نشده. اما روش هاي درماني متعددي براي کاهش نشانه ها و ميزان درد ارائه شده است. براي رفع اين درد بايد حتما به پزشک مراجعه کنيد تا داروي مناسب تجويز کند. تمرينات ورزشي مداوم نيز مي تواند در رفع اين مشکل کارساز باشد.

دلايل شايع سردرد سينوسي شامل واکنش هاي آلرژيک و عفونت است
سردرد سينوسي:
اين نوع سردرد زماني رخ مي دهد که سينوس ها مسدود يا ملتهب شده باشند. درد مي تواند پشت گونه ها، بيني، و چشم ها احساس شود و زماني که فرد سر خود را به سمت جلو خم مي کند يا از خواب بيدار مي شود مي تواند بدتر شود. دلايل شايع سردرد سينوسي شامل واکنش هاي آلرژيک، عفونت، يا با احتمال کمتر، يک تومور مي شوند. نشانه ها مي توانند بسيار شبيه به ميگرن باشند. اين دردها به ندرت خودشان از بين مي روند. اگر آلرژي داريد، آنتي هيستامين مي تواند به کاهش درد کمک کند. در ديگر موارد، بهترين درمان، مراجعه به پزشک است تا آنتي بيوتيک مناسب برايتان تجويز کند.

يکي از عوامل ايجادکننده سردرد جفت نشدن دندان‌ها روي هم است
سردرد TMJ :
اين نوع سردرد به واسطه مشکل در آرواره، مفصل آرواره، و عضلات پاييني صورت شکل مي گيرد. به هم خوردن دندان ها، به ويژه در شب، تنش در آرواره، دررفتگي مفصل آرواره يا ورم مفاصل مي توانند محرک آن باشند. اين درد مي تواند به سمت بالا پخش شده و گونه ها، گيجگاه ها، و گوش ها را تحت تاثير قرار دهد و يا به سمت پايين حرکت کرده و گردن و شانه را تحت تاثير قرار دهد.
عوامل ايجادکننده سردرد جفت نشدن دندان‌ها روي هم، ساييدن دندان‌ها که به مفصل فشار زياد وارد مي‌کند، استرس، آرتريت روماتوئيد و استئوآرتريت مفصلي و ديگر بيماري‌هاي اتوايميون، جويدن زياد آدامس است.
درمان سردرد: با تمرين‌هايي که مفصل و عضلات فکي را در حالت ريلکس قرار مي‌دهد: مانند نگاه داشتن يک مداد در ميان دندان ها مي تواند به سست کردن عضلات فک کمک کند.
فک يکي از پيچيدهترين مفاصل بدن است و هر مشکلي که عضلات ، رباط ها، ديسک ها، غضروف و استخوان هاي فک را از کارکرد درست بازدارد به ابتلا به اختلال در مفصل گيجگاهي فکي منجر مي شود.

اين سردرد يا يک درد ضرباني در پشت و اطراف چشم ها همراه است
سردرد خوشه اي
اين درد بسيار نادر است و فقط يک درصد از جامعه دچار آن مي شوند. بعلاوه، حدود 5 برابر در مردان بيشتر از زنان است. سردردي بسيار دردناک و تيز که مي تواند چندين بار در روز و به مدت چند ماه شکل گرفته و از بين برود. اين نوع سردرد با قرمزي چشم ها و آبريزش بيني همراه است و با کمترين نشانه هشدار دهنده پديدار مي شود. سردرد خوشه اي به طور معمول تنها يک سمت از سر را تحت تاثير قرار مي دهد و نواحي تحت تاثير شامل بالاي چشم و نزديک گيجگاه ها مي شوند. اين سردردها کمتر از يک ساعت دوام دارند و در زماني مشابه در روز شکل مي گيرند.
اين سردرد يا يک درد ضرباني در پشت و اطراف چشم ها همراه است و اغلب هم يک طرف سر را هدف قرار مي دهد. اين درد عموما در طول خواب سراغ فرد مي رود و از نشانه هاي آن مي توان به قرمزي چشم ها، حساسيت به نور و اشک ريزي اشاره کرد. درد به طور متوسط بين 15 تا 60 دقيقه ادامه دارد. براي درمان اين سردرد بايد به پزشک مراجعه کنيد.

سردرد گوارشي با علايم خاص خود شناخته مي‌شود
سردرد گوارشي
در طب سنتي سردرد ناشي از اختلال‌هاي گوارشي مشخص شده است که درباره آن راه کارهايي براي درمان تعريف شده است. اين نوع سردرد که با علايم خاص خود شناخته مي‌شود و هميشه در کنار آن، علايم و دلايل واضح گوارشي در شرح حال بيمار و معاينات پزشک وجود دارد، توسط داروهاي مؤثر بر دستگاه گوارش بهبود پيدا مي‌کند.
بيمار قبل از وقوع سردرد دچار نفخ و درد معده مي‌شود و با رفع نفخ و درد معده سردرد نيز تسکين مي‌يابد. بنابراين بيمار با خوردن غذاهاي نفاخ دچار تشديد سردرد مي‌شود که جهت درمان بايد از خوردن آن پرهيز کند.

کافئين هم مي تواند موجب بروز سردرد شود و هم سردردتان را بهبود بخشد
مصرف کافئين و سردرد
حتما براي شما هم پيش آمده که دچار سردرد شويد، خيلي از ما در روز از محصولات حاوي کافئين مانند قهوه، نسکافه، نوشابه هاي انرژي زا، چاي و کاکائو استفاده مي کنيم. آيا تا به حال فکر کرده ايد که شايد ارتباطي بين مصرف کافئين و سردردتان وجود داشته باشد؟ جالب است که بدانيد کافئين هم مي تواند موجب بروز سردرد شود و هم سردردتان را بهبود بخشد.
هنگاميکه شما هر روز قهوه و يا ساير محصولات حاوي کافئين مصرف مي کنيد، بدن شما به اين ميزان کافئين عادت کرده و آنرا تحمل مي کند. معمولا پس از 7 روز مصرف مداوم محصولات حاوي کافئين وابستگي به آن ايجاد مي شود (حتي در حد نوشيدن يک فنجان قهوه در روز) در اين حالت بدن منتظر دريافت مقدار بيشتر کافئين است و اگر شما ميزان دريافت روزانه خود را افزايش ندهيد بدن از خود واکنش نشان مي دهد و اين واکنش با سردرد همراه است، به همين دليل است که گفته مي شود کافئين نيز از عوامل ايجاد کننده سردرد است. در اين حالت کافئين نه تنها به درمان سردرد شما کمک نمي کند بلکه سردرد شما را نيز تشديد مي نمايد.

آلرژي و حساسيت‌هاي فصلي مي‌تواند باعث سنگيني و فشار در ناحيه سر شود
سردرد و آلرژي
برخي از افراد به بعضي از مواد غذايي حساسيت هايي نشان مي دهند يکي از اين نشانه هاي حساسيت سردرد است . اين افراد بايد موادغذايي که با مصرف آنها دچار حساسيت مي شوند را شناسايي کنند و جايگزيني براي آنها پيدا کنند . آلرژي و حساسيت‌هاي فصلي مي‌تواند باعث سنگيني و فشار در ناحيه سر شود و خود آنها عاملي براي بيشتر شدن درد در ناحيه سر و گيجگاه است.
بايد توجه داشت که اثر برخي از غذاها فورا ظاهر نمي شود و در مواقعي 24 ساعت بعد از مصرف غذا يا ديرتر، مي توان تاثيرگذاري آن ها را مشاهده کرد. اما بطور کلي اگر افراد مي خواهند از سر دردهاي روزانه خود بکاهند بهتر است با شناسايي مواد غذايي که نسبت به آن ها آلرژي دارند از مصرف آن ها پرهيز کنند.
برگ نعناع تازه را توي قابلمه آب جوش ريخته و بخار آن را استشمام کنيد؛ حتي استنشاق بوي چاي نعناع نيز براي درمان سردرد موثر است.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۹۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنگره ملی ۱۰۶۶ شهید قوچان در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قوچان گفت: کنگره ملی شهدای قوچان را در سال جاری برگزار خواهیم کرد و برنامه‌ریزی‌ها و مقدمات آن در حال اجراست و در راستای تولید محتوا و تولید اثرهای فرهنگی تاکنون ۳ مستند شاخص تولید شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار تسنیم از قوچان، سرهنگ پاسدار مرتضی نظری در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان گفت: سپاه فرزند انقلاب است و آنچه فکر و عمل می‌کند برای مردم و نظام است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قوچان با گرامیداشت یاد خاطره امام شهدا افزود: مردم ولایت مدار قوچان 1066شهید را تقدیم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند و ناحیه مقاومت بسیج سپاه قوچان باهمکاری و همیاری این مردم توانسته است اقدامات فعالیت‌های قابل توجهی در زمینه فرهنگی اجتماعی محرومیت زدایی و غیره داشته باشد.

سرهنگ نظری با اشاره به فعالیت‌های این نهاد در سال 1402گفت: در حوزه محرومیت زدایی 3600 بسته معیشتی به ارزش 36میلیارد ریال 2700 بسته به مناسبت شب یلدا به ارزش9 میلیارد و 450 میلیون ریال همچنین 2 میلیارد ریال لوازم تحریر و البسه به مناسبت ایام در بین جامعه هدف توزیع شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قوچان بیان کرد: در راستای ترویج ازدواج آسان 97 سری جهیزیه به ارزش 23 میلیارد 400میلیون ریال با همکاری و مشارکت خیرین شهرستان قوچان به زوج‌های جوان نیازمند اهدا شد.

نظری افزود: سال گذشته دو نمایشگاه اقتصاد مقاومتی با هدف صادرات محصولات تولیدی شهرستان برگزار شد که یک مورد آن در شهر مرزی باجگیران بوده است. همچنین 24 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زدایی به متقاضیان در این شهرستان شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قوچان خاطرنشان کرد: در حوزه سازندگی همکاری خوبی با دستگاه‌ها و ادارات دولتی شهرستان قوچان داریم؛ کاشت 138 هزار اصله نهال توسط پایگاه‌های بسیج در مختلف شهرستان برگزاری 11500 روز نفر اردوی جهادی در 22 روستا و اجرای طرح ارتقای محصولات راهبردی و دام سبک مهمترین اقدامات این حوزه در سال گذشته است.

سرهنگ نظری با اشاره به اهمیت و جزئیات اجرای طرح ارتقاء محصولات راهبردی و دام سبک در این شهرستان بیان کرد: 23هزار و800 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان قوچان که زیر کشت محصولات راهبردی است؛ همچنین 90 هزار دام سبک تحت پوشش این طرح قرار دارند که دستاوردهای خوبی نیز برای مردم داشته است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قوچان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه فرهنگی افزود: در راستای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا 17 یادواره‌های شهدا به هزینه 4میلیارد و 600میلیون ریال در نقاط مختلف این شهرستان برگزار شد که جامعه هدف 15500 نفری را تحت پوشش قرار داد؛ 13 برنامه آبروی محله با حضور 14هزار مخاطب نیز برگزار شده است و با هدف تکریم خانواده شهدا 125 یادواره خانگی شهید برگزار شد.

سرهنگ پاسدار نظری با اشاره به برگزاری کنگره ملی شهدای شهرستان قوچان در سال جاری خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها و مقدمات کنگره ملی شهدای شهرستان قوچان در حال اجراست و در راستای تولید محتوا و تولید اثرهای فرهنگی تاکنون 3 مستند شاخص تولید و در شبکه‌های استانی پخش شده است.

وی افزود: در حوزه اجرای برنامه‌های مذهبی اعزام 130 نفر با اعتبار یک میلیارد و 950 میلیون ریال جهت شرکت در مراسم سالگرد امام راحل و اعزام 258 زائر با اعتبار ریالی 7میلیارد و 700میلیون به راهیان نور و 207 مورد اردوی سیاحتی و زیارتی توسط پایگاه‌های بسیج شهرستان قوچان انجام شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان قوچان از اجرای طرح تربیتی مدارس در شهرستان‌های قوچان خبر داد و گفت: در این طرح که با هدف پیوند بیشتر بین مدرسه، مسجد، خانه و خانواده در 22 مدرسه جامعه هدف شهرستان اجرا شد. 3424 دانش آموز تحت آموزش قرار گرفتند که بازخورد خوب آموزش و پرورش و رضایت خانواده‌ها را در برداشت؛ همچنین در بحث اعتکافات دانش آموزی در دو مرحله 2100دانش آموز با همکاری خیرین و امور مساجد در این مراسم معنوی شرکت داشتند.

سرهنگ نظری در مورد فعالیت‌های قرآنی سپاه در شهرستان قوچان عنوان کرد: 52 واحد دارالقرآن بسیج شهرستان قوچان احداث شده است و 1560 نفر از شهروندان قوچانی از خدمات این مراکز استفاده می‌کنند، همچنین مسابقه قرآنی با شرکت هزار نفر در36 رشته برگزار و نفرات برتر به مرحله استانی اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث اوقات فراغت 115کلاس آموزشی با حضور 1860 نفر در پایگاه‌های بسیج این شهرستان بازار شد؛ همچنین طرح‌های صالحین برای5000 بسیجی هر هفته در این اماکن برگزار می‌شود و در راستای امر به معروف و نهی از منکر همکاری‌های خوبی با ادارات و نهادهای مربوطه از جمله فراجا داشته‌ایم در این مدت 20تیم 5نفره تشکیل و 14500 مورد تذکر داشتند همچنین ایستگاه‌های مشاور و10 مورد کافه گفت‌وگو اجرا شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قوچان گفت: با احداث دو مرکز مشاوره 1124 نفر خدمت دریافت کرده‌اند همچنین با برگزاری دو کارگاه مشاوره‌ای 503 خدمت مشاوره‌ای به شهروندان داده شده است و در مجموع 824 مورد خدمت رایگان به ارزش یک میلیارد و600 میلیون ریال بصورت کاملاً رایگان در اختیار شهروندان قوچانی قرار گرفته و 38 زوج نابارور به مراکز باروری معرفی شده و 80مورد پرونده ناقص جانبازان در این مدت تکمیل شده است.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • موفقیت مخترعان شیرازی در اختراع کیسه مدرج جمع آوری خون از ناحیه جراحی
  • راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه
  • ستاره سپاهان پیش از مصدومیت (عکس)
  • برگزاری کنگره ملی هزارو ۶۶شهید قوچان
  • کنگره ملی ۱۰۶۶ شهید قوچان در سال ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
  • مصدومیت شدید در لیگ برتر: مهاجم از هوش رفت
  • بیش از ۳ هزار دانش‌آموز در طرح تربیتی سپاه شرکت کردند
  • سپاه منادی آزادی و عدالت خواهی است
  • سپاهان باز هم با دو غایب بزرگ در لیگ برتر