Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@21:16:08 GMT

زنگ‌ خطرهایی که در استان مرکزی به صدا درآمده است

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۹۲۱۵

زنگ‌ خطرهایی که در استان مرکزی به صدا درآمده است

استاندار مرکزی گفت: فرونشست ها و فروچاله ها زنگ های خطر را به صدا درآورده‌اند.

به گزارش ایسنا، سید علی آقازاده با بیان اینکه بارش های سال زراعی جاری استان مرکزی ٢١٦ میلیمتر بوده است، افزود: سهم استان مرکزی در برداشت از منابع آبی ٥٠٠ میلیون مترمکعب است در حالی که فقط در ساوه با کمبود ٥٠٠ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم و اگر حتی برداشتی از منابع استان صورت نگیرد هم همچنان با تراز آبی منفی مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه در دهه های گذشته برداشت های بی رویه و بی ضابطه ای از منابع آب کشور انجام شد که بارندگی های بالا هم این کسری را جبران نمی کند، گفت: با وجود بارندگی های مناسب در سال زراعی جاری، اما همچنان باید بحث صرفه جویی با جدیت در دستور کار باشد و امور براساس صرفه جویی برنامه ریزی شود.

آقازاده با بیان اینکه باید از حفر چاه های جدید در استان ممانعت شود که خوشبختانه شورای تامین و دستگاه قضایی در این راستا همکاری بسیاری دارند، اظهار کرد: ترک ها و فرونشست هایی در اراضی کشور ایجاد شده و در استان مرکزی نیز فرونشست هایی واقع شده است که فروچاله شیاری در اطراف دشت اراک مصداقی از این موضوع است و در واقع نشان از به صدا درآمدن زنگ خطرها و هشدارهاست.

وی تصریح کرد: حادثه خبر نمی کند و این نشانه ها مقدمه حادثه ای بد است. باید به فکر آینده بود، اگر آب نباشد هوا کشاورزی و در کل حیاتی وجود نخواهد داشت، این هشدارها به تدریج صورت می گیرد، اما حوادث ناگهانی رخ می دهد و باید وظیفه ملی و معنوی حفاظت از آب را دنبال کرد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه برای بسته شدن یک چاه غیرمجاز و اجرای قانون که کار سختی است، باید محکم ایستاد چراکه در شرایط کنونی حفظ منابع آبی از اوجب واجبات است. باید به فکر نسل آینده بود، منابع آب جزو ذخایر استراتژیک است، اما بواسطه استفاده بی رویه طی ٤ دهه اخیر امروز به بحران رسیده ایم. باید بحران را مدیریت کرد و منابع را به مخازن بازگرداند.

به گزارش ایسنا؛ رقیه یادگاری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به انجام ٢ طرح پژوهشی از محل یک درصد اعتبارات هزینه ای که قطعا در کنترل منابع آب و برنامه سازگاری با کم آبی موثر خواهد بود، افزود: طرح پژوهشی مدیریت جامع منابع آب مدنظر است که ٣٠٠ میلیون تومان به طرح اختصاص یافت و مجری طرح نیز انتخاب شده است و می توان بررسی فرونشست ها را نیز در این طرح دنبال کرد.

وی دومین طرح پژوهشی را طرح اصلاح الگوی کشت در دشت های استان دانست و افرود: مجری این طرح نیز مشخص شده است. اجرای این طرح در بهره برداری از منابع آب اثربخش خواهد بود.

یادگاری با اشاره به اعتبارات ملی در خصوص مرمت قنوات بیان کرد: در این راستا علاوه بر اعتبارات استانی اعتبارات مناسب ملی در اختیار است که می توان استفاده موثر از آن داشت، همچنین پروژه های آبخیزداری و منابع طبیعی در حفظ پوشش گیاهی و تغذیه منابع زیرزمینی اثربخش است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فروچاله ها منطقه مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۹۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه ناپایدار بارشی در استان مرکزی

بررسی و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از نفوذ یک سامانه ناپایدار بارشی از نواحی جنوب غربی کشور حکایت دارد.

بیشترین فعالیت این سامانه در استان مرکزی به صورت افزایش ابرناکی هوا و افزایش سرعت وزش باد طی امروز و فردا خواهد بود.

احتمال وقوع رگبار‌های پراکنده و موقت در نواحی جنوبی و غربی استان در این مدت وجود دارد.

سرعت وزش باد در ساعات بعد از ظهر فردا به نسبت شدید است و در برخی مناطق استان از ۶۰ کیلومتر بر ساعت فراتر می‌رود.

با عبور این سامانه، از چهارشنبه تا پایان هفته پدیده جوی خاصی در استان نخواهیم داشت. روند دمای هوا نیز تا پایان هفته افزایشی است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • (ویدئو) انتقاد تند و صریح رئیس سازمان بورس از بانک مرکزی
  • سنجش ۱۶ هزار نونهال
  • سقف تراکنش خرید افزایش یافت
  • فعالان اقتصادی در انتظار اعلام تورم سال ۱۴۰۲
  • ستاره تراکتور بازی با استقلال را از دست داد
  • سامانه ناپایدار بارشی در استان مرکزی
  • یک کشته و هفت مجروح در تصادف جاده اراک - قم
  • پرسودترین بازار‌های ۱۴۰۳
  • ۶ میلیون نفر ساعت آموزش‌های مهارتی در استان مرکزی ارائه شد
  • پیام معاون توسعه مدیریت و منابع بیمه مرکزی بمناسبت روز ملی منابع انسانی