Web Analytics Made Easy - Statcounter

‎به گزارشخبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، در ابتدای نشست خبری مدیرکل شیلات، خبرنگاران سوالاتی را پرسیدند از جمله خبرنگاران، خبرنگار فارس بود که سؤالات زیر را پرسید:

‎۱. در حالی‌که آقای میرمرادزهی مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان در تاریخ ۲۶ دی ماه سال‌جاری  عنوان کردند که برای حفاظت از ذخایر دریایی مدت ۱۷ سال است مجوز صید سنتی لغو شده است با این توصیف چرا به صد فروند کشتی با قابلیت صید ترال مجوز صید داده شده است؟ این در حالی است که صید ترال به شدت برای ذخایر دریایی آسیب‌زا می‌باشد و ده‌ها سال است در دنیا به این روش صید اجازه داده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‎۲. مکانیزم شیلات برای اعطای موافقت اصولی چگونه بوده است؟ آیا اگر هر کس دیگری هم غیر از این افراد درخواست موافقت اصولی می‌کردند انجام می‌شد؟ 

‎ ۳. در شرایطی که حداکثر لطف شیلات به صد‌ها تقاضای صید صرفاً اجازه صیادی با قلاب بوده است چگونه یک نفر مجوز موافقت اصولی صید برای 10 کشتی و یک نفر برای شش کشتی دریافت می‌کنند؟ اشتغال سابق این افراد در سطوح مدیریتی شیلات چه دخلی در این قضیه داشته است؟

‎۴. شیلات با این عنوان که فانوس ماهی‌ها یا همان میکروفیده در عمق میانی دریا زیست می‌کنند به این کشتی‌ها که توانایی صید عمقی را دارا هستند مجوز صید داده است. چرا راه‌حل‌های نظارتی مناسب برای آنکه این کشتی‌ها به جای عمق از ذخایر دریایی سطحی بهره‌برداری نکنند استفاده نشده است؟ به عنوان یک راهکار می‌توانستید روی کشتی‌ها دوربین نصب کنید.

‎ ۵. اطلاعات ما نشان می‌دهد کشتی‌های پشتیبان خارجی بر روی دریا ماهی‌های حلال گوشت را از این کشتی‌ها خریداری و مستقیم صادر می‌کنند. آیا راه‌حلی برای این قضیه دیده‌اید یا صرفاً اعتماد اخلاقی به صاحبان کشتی می‌کنید؟

‎۶. با توجه به اینکه در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین نامه ریاست جمهوری و همچنین نامه‌های داخلی بین شیلات و جهاد کشاورزی به کرات از اصطلاح کشتی‌های چینی استفاده شده چرا شیلات هرمزگان نسبت به این واژه از خود حساسیت نشان می‌دهد؟ اسناد و فیلم‌های موجود در تحریریه فارس نشان می‌دهد که مالکیت و خدمه اکثریت کشتی‌های موجود چینی می‌باشد.

‎۷. در حالی‌که بسیاری از بومیان سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان که اتفاقاً شغل سابق‌شان صیادی بوده است اکنون بیکار هستند با استناد به کدام ماده قانونی صدها خدمه غیر ایرانی که حتی گذرنامه نیز ندارند به‌کارگیری شده‌اند.

‎۸. با توجه به این که میلیاردها تومان یارانه به‌صورت سوخت در اختیار این کشتی‌ها قرار گرفته چه درآمدی عاید خزانه عمومی مردم شده است و آیا این درآمد با آن هزینه تناسب دارد؟

‎۹. با توجه به اینکه میکروفیده یا همان فانوس ماهی‌ها بخشی از زنجیره غذایی آبزیان هستند صید بی‌رویه آنها به زیست بوم دریایی آسیب‌های جدی وارد می‌کند. فعال شدن صد کشتی ترال در این مساحت کوچک چه زمینه کارشناسی داشته است؟

‎۱۰. آقای کاکلکی معاون صید شیلات کشور در مصاحبه تلفنی به خبرنگار فارس گفته بودند که صاحبان کشتی‌ها با گذاشتن یک قابلمه بر روی تجهیزات ماهواره‌ای از دسترس خارج می‌شوند و در محدوده نزدیک به ساحل اقدام به صید می‌کنند. آیا برای حل این مشکل راه حلی اتخاذ شده است؟

‎همچنین در این نشست خبری، سؤالات خبرنگار سایت خبری هرمز نیز بی پاسخ ماند.

‎صورت سؤالات به شرح زیر است:

‎۱. درآمد صید میکروفید در سال ۹۶ چقدر  بوده است ؟

‎۲. طبق گزارش شیلات در سال ۹۶، صید ۱۸ هزار تن فانوس ماهی با روش ترال انجام  شده، درصورتی که ارزش هر کیلو فانوس ماهی ۶۰۰ تومان است و در مقابل کشتی‌های چینی در  ۴۵ روز ۲۸ میلیارد سوخت یارانه‌ای  لیتری ۳۰۰ تومن  دریافت  می‌کنند ، آیا این نوع  صید برای کشور مقرون به‌صرفه است؟

‎۳. چرا علیرغم توقیف کشتی‌ها در لنگرگاه بندرعباس، برخی کشتی‌ها در اسکله صیادی و مقابل شیلات بندرعباس پهلو می‌گیرند؟

‎۴. مالکان کشتی‌های چینی که به افراد ایرانی داده شده است چه کسانی هستند و چرا شیلات اسامی آنها را اعلام  نمی‌کند؟

‎در ادامه، متن کامل صحبت‌های مدیرکل شیلات هرمزگان را می‌خوانیم:

‎محسن یکتاپور در این نشست خبری با اشاره به پتانسیل بالای هرمزگان در حوزه شیلات اظهار داشت: هرمزگان به‌واسطه بهره‌مندی از سواحل و جزایر، استانی مستعد در حوزه شیلات است که پتانسیل بالایی در مباحث آبزی‌پروری و صنایع وابسته دارد.

‎وی افزود: هرمزگان در حوزه صید و صیادی استانی پیشرو است که با ۴۶۰۰ شناور صنعتی و سنتی فعالیت صید را انجام می‌دهد.

‎مدیرکل شیلات هرمزگان ادامه داد: در استان هرمزگان ۲۲ بندرگاه صیادی وجود دارد که موجب شده است ۲۰ درصد صیادان کشور را در این استان شاهد باشیم.

‎با افزایش میزان تولید و صادرات،در جهت ترفیع رتبه جهانی تولید و پرورش آبزیان حرکت می‌کنیم

‎یکتاپور از صید بیش از ۲۷۶ هزارتن انواع ماهی در آب‌های استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان صید حدود ۴۰ درصد صید کل کشور را تشکیل می‌دهد و نمایانگر شیلاتی بودن استان هرمزگان است.

‎این مقام مسوول ادامه داد: در مبحث تولید میگوی پرورشی نیز استان هرمزگان سرآمد است و در سال گذشته ۱۵ هزار تن و از ابتدای سال تاکنون نیز بیش از۴۹ هزار تن ماهی پرورشی صید و صادر شده است.

‎وی افزود: این میزان تولید و صید موجب ارزآوری بسیار خوبی برای کشور شده است و تاکنون در این حوزه ۱۳۰ میلیون دلار از صادارات میگوی پرورشی ارزآوری داشته‌ایم.

‎مدیرکل شیلات استان هرمزگان به اشتغا‌ل‌آفرینی صنایع شیلاتی اشاره کرد و گفت: در صنایع وابسته این حوزه نیز اشتغال‌زایی خوبی صورت گرفته است و بیش از ۳ هزار نفر در این حوزه مشغول به کار شده‌اند.

‎یکتاپور، وجود ناوگان صیادی را شاخصه مهمی در اقتدار کشور برشمرد و گفت: اقتدار هر کشوری در صید و صیادی به بهره‌مندی از ناوگان قوی است که از این لحاظ نیز دارای ناوگان قوی هستیم و در تمامی شاخص‌ها صیادی رتبه اول را داریم، این صنعت، صنعتی پویا است و ظرفیت‌های فراوانی برای استفاده وجود دارد.

‎وی تصریح کرد: در کل جنوب کشور ۱۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو وجود دارد و بر اساس گزارش فائو ایران در میان ۲۳ کشور تولید کننده میگو رتبه دهم را داراست که امسال با افزایش ظرفیت تولید و صادرات در پی ترفیع جایگاه ایران هستیم.

‎پرورش ماهی خاویاری در هرمزگان موفقیت آمیز بود

‎مدیرکل شیلات هرمزگان از پرورش ماهی خاویاری برای نخستین بار در شهرستان حاجی‌آباد خبر داد و گفت: یک و نیم تن ماهی خاویاری در دو استخر در حاجی‌آباد پرورش یافت که تمامی این ماهیان به روسیه صادر شد و برای افزایش تولید شهرستان‌های میناب و رودان را نیز در برنامه‌های پرورش این ماهی قرار داده ایم.

‎واگذاری اراضی پرورش میگو به بومیان صرفه اقتصادی ندارد

‎یکتاپور بر وجود ۸۰ هزار هکتار زمین مستعد پرورش میگو از بندرلنگه تا جاسک تاکید کرد و گفت: از آنجایی که مزارع خرد که در اختیار بومیان بود صرفه اقتصادی ندارد و در بلندمدت این مزارعی که به فارغ‌التحصیلان بومی واگذار شده شود رها شدند تصمیم گرفته شد این اراضی به سرمایه‌گذارانی همچون جهاد نصر واگذار شود.

‎شیلات از سال ۹۰ هیچ‌گونه مجوزی صادر نکرده است

‎وی به عدم دخالت شیلات در صدور مجوز مزارع پرورش میگو اشاره کرد و گفت : از سال ۹۰ شیلات هیچ‌گونه دخالتی در صدور مجورها در این حوزه نداشته است.

‎تنها ۳۵ کشتی صید صنعتی از ملوان چینی استفاده می‌کنند

‎مدیرکل شیلات در ادامه در خصوص مباحث مطرح شده در خصوص کشتی‌های چینی گفت: ۱۰۲ کشتی در آب‌های دریای عمان در عمق بیش از ۲۰۰ متر اقدام به صید فانوس ماهیان می‌کنند که همه کشتی‌ها ایرانی بوده و فقط ۳۵ کشتی از ملوانان چینی استفاده می‌کنند.

‎فانوس‌ماهی گنج نهان دریای عمان است/ ملوانان چینی برای آموزش صیادی  آمده‌اند/ به صید ترال فانوس ماهی افتخار می‌کنیم

‎یکتاپور افزود: فانوس ماهیان گنجینه دریای عمان هستند و ذخایر این ماهیان به سه‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد که تصمیم بر برداشت تنها ۴۰۰ هزار تن از این‌گونه دریایی داریم.

‎ وی گفت: ملوانان چینی تنها برای آموزش در این کشتی‌ها حضور دارند و تا پایان سال ۹۸ تمامی خدمه چینی جای خود را به نیروهای ایرانی خواهند داد.

‎این مقام مسوول، صید ترال فانوس ماهیان را افتخار بزرگی در حوزه شیلات قلمداد کرد و گفت: این پروژه بیش از نیم قرن آرزوی شیلات بوده و اجرای آن در راستای اقتصاد مقاومتی است.

‎سخن پایانی

مدیرکل شیلات به موضوع کشتی‌های چینی اشاره کردند و آن را خیال‌پردازی دانستند. لذا بالاجبار بخش بسیار کوچکی از مستندات مربوطه را منتشر می‌کنیم. سند ذیل مربوط به یکی از شرکت‌هاست که پنج کشتی صید ترال در اختیار دارد و همان‌طور که مشاهده می‌کنید سهامدار غیرایرانی دارد.

از طرفی همین شرکت در شراکت با یک فرد غیرایرانی دیگر پنج فروند کشتی دیگر در اختیار دارد:

این هم بخش کوچکی از اسناد مفصلی که نشان می‌دهد کشتی چینی خیال‌پردازی نیست.

همچنین در خصوص این موضوع که ایشان حضور ملوانان چینی را برای آموزش دانستند باید گفت اولا ایران از دهه هفتاد صاحب تکنولوژی صید ترال بوده است و نیاز به آموزش خارجی ندارد و ثانیا این کار آنقدر پیچیده نیست که چندین سال با چند صد نفر بخواهیم چند صد نفر دیگر را آموزش بدهیم و ثالثا مشخص بفرمایند اسم دوره آموزشی و مدرکی که در انتها اعطا می‌شود و نام آموزش‌گیرندگان و آموزش‌دهندگان دقیقا چیست و آیا این دوره آموزشی با سازمان فنی و حرفه‌ای یا نهادی دانشگاهی هماهنگ شده است؟ و اگر پاسخی برای افکار عمومی نداشتند قبول بفرمایند که کشتی چینی است و با خدمه چینی غیرمجاز و سوخت یارانه‌ای در آب‌های ایران در حال صید مخرب است و تنها بابت موافقت اصولی مبلغی را به دارندگان موافقت اصولی ایرانی می‌دهد.

‎با توجه به اینکه این پرونده حدود 10 سال است که مفتوح مانده و خسارات هنگفتی به صیادان سنتی و همچنین ذخایر دریایی که متعلق به نسل‌های آتی هستند وارد گردیده، از دادستان استان هرمزگان و بلکه با توجه به گستره جغرافیایی از دادستان کل کشور، مجدانه تقاضامندیم در این موضوع ورود کنند و مانع از بین رفتن بیشتر سرمایه‌های ملی گردند.

خاطرنشان می‌نماید صدها صفحه مستندات متنی و ده‌ها سند تصویری و ویدئویی در تحریریه فارس هرمزگان در خصوص این موضوع گردآوری شده است که در صورت نیاز می‌تواند در اختیار مقامات قضایی قرار گیرد.

از آنجا که قطعا هدف اصلی همه رسانه‌ها و من جمله فارس هرمزگان حل نهایی مسائل است و  نه سیاه‌نمایی اقدامات دولت‌ها و با توجه به اینکه امکان دارد مدیرکل شیلات در کنفرانس خبری حضور ذهن یا اطلاعات کافی نداشته‌اند، فارس هرمزگان این فرصت را برای ایشان محفوظ می‌داند که برای هر کدام از سوالات واضح مطرح شده که بیشتر آنها بی‌پاسخ مانده است، جواب‌های واضح ارسال کنند.

گفتنی است، بخش بزرگی از صدمات به زیست بوم قبل از دوران مدیریت ایشان وارد شده است و شخص حقوقی شیلات هم اکنون مورد خطاب است نه فرد ایشان.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۹۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنگره آمریکا به پاسخ کوبنده ایران علیه اسرائیل

مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که لایحه تحریم‌های خرید نفت خام ایران از سوی موسسات چینی را به رای می‌گذارد.

به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، مجلس نمایندگان آمریکا در چند ساعت آینده در زمینه لایحه ممنوعیت خرید نفت خام ایران از سوی چین رای‌گیری می‌کنند.

بر اساس این لایحه که بخشی از قانون ۵۹۲۳ کنگره مبنی بر تحریم‌های انرژی ایران و چین در سال ۲۰۲۳ است، تحریم‌های علیه ایران را گسترش می‌دهد تا تمامی معاملات بین موسسات مالی چینی و بانک‌های ایرانی برای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی را پوشش دهد.

این قانون همچنین دولت آمریکا را ملزم می‌کند که درباره اقدامات و فعالیت‌های تجاری شرکت‌های چینی در قبال تحریم‌های صورت گرفته نظارت شدیدتری اعمال کنند.

این گزارش مدعی است که حدود ۸۰ درصد از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام تولیدی ایران به پالایشگاه‌های کشور چین موسوم به تیپات ارسال می‌شود.

این لایحه که توسط مایک لاولر، نماینده جمهوری‌خواه ایالت نیویورک ارائه شده است، تصریح می‌کند که هرگونه معامله توسط موسسات مالی چینی برای خرید نفت از ایران به عنوان یک معامله مالی هدف تحریم‌ها به حساب می‌آید.

این لایحه که در ماه نوامبر به اتفاق آرا توسط کمیته خدمات مالی مجلس تصویب شد، یکی از چندین لایحه مرتبط با ایران بشمار می رود که قرار است روز دوشنبه تحت یک رویه شتاب گرفته، مورد بررسی قرار گیرد؛ رویه ای که به شکل معمول برای تصویب سریع قوانینی که از حمایت دو حزبی برخوردار است، استفاده می شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در تماس تلفنی به جوسپ بورل گفت: حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق، نقض آشکار کنوانسیون وین و عبور از خط قرمز جمهوری اسلامی ایران بشمار می‌رود.

وی افزود: در برابر انفعال دیپلماتیک سازمان ملل متحد و شورای امنیت در صدور حتی یک بیانیه در محکومیت این اقدام، جمهوری اسلامی ایران راهی جز تنبیه رژیم صهیونیستی در چارچوب دفاع مشروع نداشت.

وزیر امور خارجه ایران ضمن تاکید بر موفقیت آمیز بودن اقدام نظامی کشورمان در چارچوب دفاع مشروع خاطرنشان کرد: پس از پایان عملیات، این پیام داده شد که از نظر جمهوری اسلامی ایران موضوع پایان یافته است، اما در صورت اقدام متقابل رژیم صهیونیستی، پاسخ جمهوری اسلامی ایران فوری، گسترده و حداکثری خواهد بود.

دیگر خبرها

  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • ورود حراست وزارت ورزش و جوانان به اتفاقات مسابقات کشتی در مازندران
  • ساخت وساز در حریم رودخانه سوادکوه نگران کننده است
  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • هوشمندسازی عملیات بندری در بنادر شرق هرمزگان
  • ورود دادستان زنجان به تصرف حریم رودخانه ولیدر
  • هوشمند‌سازی عملیات بندری وسایل نقلیه در بنادر شرق هرمزگان
  • ورود سامانه بارشی به هرمزگان و رگبار شدید باران
  • واکنش کنگره آمریکا به پاسخ کوبنده ایران علیه اسرائیل
  • توقیف یک فروند شناور لنج صیادی متخلف در قشم