Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@17:19:36 GMT

ملیت یک تخیل و خلاقیت است/ رخداد بزرگ تاریخ ایران

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۰۶۲۱

ملیت یک تخیل و خلاقیت است/ رخداد بزرگ تاریخ ایران

محمد علی فتح الهی گفت: ملیت یک تخیل و خلاقیت است و اگر جمعی نتوانند خلاقیت داشته باشند، آنجا ما ملیت نخواهیم داشت، آن خلاقیت و رخداد بزرگ در تاریخ ایران واقعه ولایت عهدی امام رضا(ع) است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مهر، «محمد علی فتح الهی» عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست ناسیونالیسم ایرانی اظهار کرد: ملیت اتفاقی است که با خلاقیت و تخیلی که در عرصه عمومی زندگی یک جمعی انجام می دهند، شکل می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی هم باید خلاقیتی اتفاق بیفتد که باید در زندگی عمومی افراد شکل بگیرد. تخیل های سیاسی و عموم خلاقیت ها باید تحلیلی از وضع موجود را داشته باشد و در ادامه بخواهد نسبت به وضع موجود آشنازدایی کند و مورد بازاندیشی قرار دهد و همچنین افق هایی ازآینده به همراه داشته باشد یعنی هم بازاندیشی نسبت به وضع گذشته و هم افقی به آینده داشته باشد و اگر متوجه شکاف بین این دو شد، عظمی و اراده ای برای پر کردن این شکاف همان است که از آن به خلاقیت تعبیرمی کنیم که همان هویتی است که شکل می دهد به جوامع و در همه عرصه های گوناگون زندگی جامعه را پیش می برد. معمولا اگر بخواهیم تاریخ را مطالعه کنیم مواجه هستیم با رخدادهای بزرگی که در تاریخ اتفاق می افتد که گسستی را هم موجب می شوند که آن رخدادها در واقع تخیلی را بوجود می آورد یا مظهر آن تخیل هستند. لذا در جهت انضمامی بحث لزوما باید متوجه شکل گیری رخدادهایی هم باشیم.

وی در ادامه با اشاره به مقدمه ای  تاریخی از تحولات تاریخ ایران اظهار کرد: در دوره قبل از اسلام ایران، جامعه ساسانی را اگر مطالعه کنیم، متوجه می شویم انواع و اقسام تمایزات وجود دارد و عواملی به نوبه خود تشتت آمیز هستند اما نکته قابل توجه و تا حدی وحدت بخش آن جامعه سیاسی است و آن هم مساله دیگری است که به عنوان ایران و روم تعریف شده است. دعوای ایران و روم ان نقطه مشترکی است که می توانست جهت دهی و فضایی را ایجاد کند که خیلی از تشتت ها در داخل آن بتواند مدیریت شود. دعوای ایران و روم به نوعی بعد از ظهور اسلام هم باز تولید شد و بعد از اسلام هم تداوم پیدا کرد و آن مربوط می شد به همان سیاست‌گذاری که خلیفه دوم در جنگ های ایران و روم شروع کرد. در تاریخ است خلیفه دوم که تعمدی داشت که بعضی از قبایل خاص را به جنگ ایران و برخی را به جنگ روم می فرستاد. به طور مشخص دوستان علی (ع) قبایلی که به تشیع نزدیک تر بودند را به مواجهه با ایران می‌فرستاد و بنی امیه و آنهایی که معاند با اسلام بودند را به جنگ با روم می فرستاد. این کار تاثیرات زیادی را داشت یعنی اختلافی که دربین قبایل عرب وجود داشت به نوعی گره خورد به اختلاف قدیمی که بین ایران و روم تداوم داشت و باعث تداوم آن اختلاف بعد از دوران فتوحات هم شد.

فتح االهی افزود: به طور مشخص وقتی بنی امیه در شامات به قدرت رسیدند در واقع هم افزایی با سنت های روم قدیم پیدا کردند و آن قبایلی که در کوفه مستقر شدند هم همین طور. سنت‌های ایرانی در کوفه و آن قبایلی که با ایران درگیر بودند، بازتولید شد، سنت‌های رومی هم در بنی امیه و نظام حکومتی اموی. در واقع حکومت اموی، حکومت رومی اموی شد و حکومتی که در عراق بود، جنبه های ایرانی گری داشت و سنت های ایرانی را اقتباس کرد. به طور ویژه تاریخ قیام مختار و جنگی که با بنی امیه کرد کاملا رنگ و بوی دعوای ایران و روم را دارد یعنی خیلی از ایرانی هایی که به لشکر مختار پیوستند، ایرانیانی بودند که تضاد با روم هنوز در میان آنها وجود داشت و نمی توانستند بپذیرند که رومی ها در لباس اسلام  بر آنها حکومت کنند. بعد از شکست مختار قیامی انجام گرفت که این تضاد پایان نیافت بلکه حزبی به عنوان کسانیه شکل گرفت و تشکیلات مختلفی که داشت، به دنبال بنی امیه بودند این کار را با بنی عباس انجام دادند که به نوعی پیروزی ایرانی ها بر روم بود حال با اسم بنی‌عباس. ما تا قرن دوم و تا حکومت مامون بازتولید تنازعات بین ایران و روم را در دوران اسلامی شاهد هستیم و اینکه آن سنت ها و آن روابط حال با لباس اسلامی به خصوص در دوران بنی عباس بسیار واضح است.

وی تصریح کرد: با اینکه اسلام مسلط شده بود و حکومتهای ایران و روم به نوعی سرنگون شده بودند هرچند که بخش روم شرقی هنوز وجود داشت و بخش عربی آن مضمحل شده بود اما می بینیم که بین مردم اتفاق جدی نیفتاده یعنی آن محورهای اصلی هویت بخش که دعوای ایران و روم بود و آن منازعه درکش را از سیاست گسترش داده و تداوم بخشیده بود، لذا لباسی به نوعی برای مردم عوض شده بود و در واقع به آن مرحله ای نرسیده بودیم که گسستی بین گذشته شکل بگیرد. به نظر من مهم ترین نکته و رخدادی که باعث شد گسست جدی پیدا شود با دوران جامعه ساسانی، واقعه ولایت عهدی امام رضا(ع) است. وقتی امام رضا(ع) وارد ایران شدند و این مسیر را حرکت کردند و قصه ولایت عهدی امام پیش آمد یک دفعه گسست جدی پدید آمد در نوع نگرش و نگاه به زندگی. آنها اولین بار حقیقتی را می دیدند که مثل پیامبر اسلام جوهر و ذات دیانت را نشان می دهد و لحظه به لحظه دقایق زندگی امام درس آموز بود و فضای جدیدی برای ایرانی ها باز می کرد تا آن زمان ایرانی ها فکر می کردند دین اسلام همان بنی عباس است. پیامبر همان هارون الرشید یا کمی بهتر از آن است و نمی توانستند با حقیقت دین ارتباط برقرار کنند. اما وقتی وجود مقدس امام رضا(ع) وجود ملموس یافت متوجه حقیقت دیگری شدند که حجت خداوند روی زمین بود و می توانست آن را عینا برای مردم ایران ملموس کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی ادامه داد: مسلمانان و ایرانیان وقتی دیدند که فرزند پیامبر به همه دانش های غیراسلامی کاملا تسلط دارد و با آن مبانی با اینها حرف می زند، خود سانسوری که آنها داشتند کاملا شکست و نهضتی پیدا شد که همه سراغ آن دانش ها بروند. این گونه کار ترجمه غیراسلامی و آثارقبل از اسلام را ترجمه کرد دقیقا فردای این مناظرات علمی است. نهضتی بین مردم برای ترجمه شکل گرفت که بعدها در بغداد حالت رسمی پیدا کرد و دارالترجمه درست شد. بقیه وقایع هم با سرمنشاء بودن امام رضا (ع) اتفاق افتاد. حال در حوزه عرفان و تصوف هم یک دریا اقیانوس وسیع است که همه تشکیلات عرفانی را اگر ببینید ریشه آنها به امام رضا(ع) می رسد. در واقع در اکثر عرصه‌ها حرکتی از نو شروع شد.

این پژوهشگرتاکید کرد:  تنها یک جا است که همه ایرانی ها در آنجا احساس راحتی می کنندو تنها جایی که هیچ ایرانی در آنجا احساس غربت نمی کند، آستان مقدس امام رضا(ع) است همه عالی ترین نبوغ ایرانی در هر قومی به آنجا هدیه می شود. موزه آستان مقدس امام رضا (ع) پر از این آثار است. هیچ جا مثل اینجا نیست که مرکز تلاءلو زیبایی های یک ملت بشود. این انسجامی است که به این ملت می دهد. همچنین یک ملاک قضاوت برای همگان است. این اتفاق اگر تحولات تاریخی را دقیق ببینیم تاثیرگذاری این موضوع را می توانیم ببینیم تا اکنون هم این گونه است که یک قدرت نقد را به ملت ایران داده و همیشه می دهد. زبان فارسی بعد از ولایت عهدی امام رضا(ع) است که رشد کرد. رجوع به داستان های قبل از اسلام ایران بعد از شکستن استبداد بتی عباس اتفاق افتاد و شاهنامه خوانی و شاهنامه سرایی همه بعد از اون حادثه اتفاق افتاد.

فتح الهی در پایان گفت: ملیت یک تخیل و خلاقیت است و اگر جمعی نتوانند خلاقیت داشته باشند، آنجا ما ملیت نخواهیم داشت این خلاقیت یعنی از زندگی ملموس عبور کردن و قدرت خلاقه پیدا کردن باید یک رخداد بزرگی اتفاق بیفتد تا حاصل شود و به تعبیر من آن رخداد بزرگ در تاریخ ایران واقعه ولایت عهدی امام رضا(ع) است که آن منبع بی پایان و فیاضی است که همیشه قدرت خلاقه و نقد را برای مردم ما به ارمغان دارد و قدرت قضاوت پیدا می کنیم با وجود امام رضا(ع) همه حکومت ها را به قضاوت بنشینیم و همه مردم ایران علی رغم اختلافات در آنجا می توانند با هم همکاری کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۰۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران در رخداد اخیر  کاملا حرفه ای، منطقی و مسئولانه عمل کرد

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، ناصر کنعانی در این نشست خبری ضمن تبریک سال جدید و عید سعید فطر، در پاسخ به سوالی اظهار داشت: ایران یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است. اقدام ایران در حمله به برخی مقرهای نظامی رژیم صهیونیستی در راستای اعمال حق ذاتی، در چارچوب دفاع مشروع و در پاسخ به جنایتهای مکرر رژیم غاصب صهیونیستی و حمله آن به مقر دیپلماتیک ایران در سوریه بود. 

وی ادامه داد: ایران و دستگاه دیپلماسی ایران در رخداد اخیر به روشی کاملا حرفه ای و منطقی و مسئولانه عمل کرد؛ ما هشدارهای لازم را از قبل داده بودیم و مقتدرانه عمل کردیم. 

کنعانی خاطر نشان کرد:ما به دنبال تنش در منطقه نیستیم 

در حال تکمیل... 

  

دیگر خبرها

  • ارتباط موثر با نوه‌ها/ سوالاتی که تخیل نوه شما را تحریک می‌کند!
  • کتاب «امام هشتم(ع) و بازی بزرگ عباسیان» روانه بازار نشر شد
  • انتشار کتاب امام هشتم (ع) و بازی بزرگ عباسیان
  • انتشارکتاب امام هشتم (ع) و بازی بزرگ عباسیان
  • بیانیه دانشکده هنر دانشگاه سوره در پی عملیات افتخارآفرین سپاه
  • جمهوری اسلامی ایران در رخداد اخیر  کاملا حرفه ای، منطقی و مسئولانه عمل کرد
  • امام جمعه موقت اهواز: تهاجم ایران به رژیم صهیونیستی در طول تاریخ بی‌سابقه بود
  • فیلم| ثبت بزرگ‌ترین عملیات پهپادی جهان در تاریخ
  • ببینید | ثبت بزرگ‌ترین عملیات پهپادی جهان در تاریخ
  • دانشمند بزرگ ایرانی که به ندرت نامش را شنیده‌ایم!