اتابک نادری: تئاتر فجر استانی، الگوسازی کرده است
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۱۵۳۷
مدیر فجر استانی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر گفت: جشنواره تئاتر فجر استانی منجر به الگوسازی شده و ایجاد یک موج و درگیر کردن شهردارها، فرماندارها و استاندارها در این رویداد که به علت فرااستانی بودن از اهمیت بالایی برای مدیران برخوردار است نیز از جمله محاسن این اتفاق است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، اتابک نادری با اشاره به این رویداد که از 16 تا 26 دی در هفت استان ایران برگزار شد آن را یک تور تئاتری غیررقابتی خواند که علاوه بر نشان دادن پتانسیل تئاتر استانها، منجر به برقراری تعاملاتی فرااستانی و حتی بینالمللی میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او گفت: فجر استانی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، هفتمین یا هشتمین دوره برگزاری خود را پشت سر گذاشت. این که با اطمینان نمیگویم به این دلیل است که گمان میکنم یک دوره برگزار نشد. ما تقریبا از بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به فکر برگزاری بخشی از جشنواره فجر در استانها افتادیم و این روند خود به خود، تبدیل به یک حرکتِ به نظر من تکاملیافته شد که ممکن است چندان با شکل رایج جشنوارهها همخوان نباشد و آنچه در دلش میگذرد بیشتر به توری تئاتری شباهت پیدا کرد. این رویداد اگرچه عاملی برای تقویت جشنواره تئاتر فجر بود اما اتفاقات دیگری را هم رقم زد. این جشنواره یک رویداد تئاترمحور غیررقابتی است و غیررقابتی بودنش موجب برجسته شدن نکاتی میشود که شاید در جشنوارههای رقابتی کمتر مورد توجه قرار بگیرد. در جشنواره فجر استانی، هنرمندان کارهای یکدیگر را میبینند و در مورد آن صحبت میکنند و این اتفاق در فضایی خارج از رقابت و اصطلاحا سالمتر رخ میدهد و مخاطب پروری را هم مدنظر دارد.
نادری افزود: این اتفاق موجب شد در طول سالهای گذشته، برخی از استانهای ما دارای سایت فروش بلیت شوند. تاکید ما بر این است که حتی اگر بلیت هزار تومان باشد اما فروش بلیت داشته باشیم. در صورتی که جشنوارههای استانی ما سابقا این گونه نبوده است. پس جشنوارهی فجر استانی توانست منجر به الگوسازی شود. معرفی کردن برخی کارهایی که در تهران تولید میشود و میتواند در استانها تاثیرگذار باشد از دیگر اهداف جشنوارهی فجر استانی است و به عنوان مثال در جشنوارهی استانی سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر میتوان به دو مورد آن اشاره کرد؛ یکی تئاتر فیزیکالی که یاسر خاسب اجرا کرد و دیگری میکروتئاتری که مرجان پورغلامحسن روی صحنه برد و ما از این فرصتها برای توسعه و بسط دادن تئاتر در استانها استفاده کردیم. اختتامیههای جشنواره فجر استانی در هر استان نیز نه به قصد دادن جایزه که مهمانیای برای تشکر از یکدیگر و تشکر از پیشکسوتان و مدیرانی بود که برای تئاتر زحمت کشیده بودند.
وی در مورد انتخاب هفت استان به عنوان میزبان جشنوارهی فجر استانی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر نیز گفت: ما در سالهای گذشته روی پنج یا شش استان به عنوان میزبان حساب باز میکردیم و امسال هفت استان درخواست میزبانی دادند. روال کار به این صورت است که در تیر و مرداد به استانها درخواست میدهیم و از آنها میپرسیم که آیا آماده این میزبانی هستند یا خیر و زمانی و بعد با توجه به شرایط و مسیرها به انتخاب استانهای میزبان میپردازیم. جشنوارهی فجر استانی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر از 16 تا 26 دی در هفت استان برگزار شد و ما در مجموع به اعزام 19 گروه نمایشی پرداختیم. البته این عدد به غیر از گروههای صحنهای و خیابانی بود که خود استانها در قالب یک ویترین از برگزیدگان جشنوارههای مختلفشان یا کارهای موفقی که در طول سال عنوان پرمخاطبترین نمایش را کسب کرده است سر و سامان دادند و به عنوان مثال در آن ویترین شاهد اجرای نمایش برگزیده کودک یا عروسکی بودیم که پتانسیل تئاتر استان را نشان میداد.
او اضافه کرد: از آن 19 گروه نمایشی، 13 گروه از شهرهای اراک، میناب، ایرانشهر، بندر ترکمن، کرمان، آبادان، اردبیل، اندیمشک، کرج، مشهد، همدان و کرمانشاه و پنج گروه نمایشی هم از تهران بودند. یک گروه هم از جمهوری آذربایجان مهمان ما بود که در فجر استانی اردبیل شرکت کرد و متن زندهیاد مجید واحدیزاده را با نام «یک سبد تنهایی» روی صحنه برد که در جمهوری آذربایجان جزو آثار رپرتوار تئاترِ تماشاگران جوان باکو است و ما برای یادکردی از مجید واحدیزاده آنها را به اردبیل دعوت کردیم و آنها هم حضوری دوستانه داشتند.
نادری در مورد مجموع سفرهایی که در قالب این تور تئاتری غیررقابتی برگزار شد توضیح داد: مجموع این گروهها 31 جابهجایی انجام دادند و اگر رفت و برگشتشان را در نظر بگیریم نزدیک به 58 سفر کاری انجام شد و حدودا 173 نفر در این تور تئاتری جابهجا شدند. در ضمن هر استانی به فراخور امکانات و توان خود میزبان بخشهای جنبی نیز بود. از جمله ورکشاپهایی که خودشان ترتیب دادند و نمایشگاه کتابی که با کمک انتشارات نمایش، انجمن نمایش ایران و انجمنهای نمایش استانها برگزار شد و طبق آنچه من از دبیران فجر استانی شنیدم استقبال از این کتابها که با تخفیفی ویژه به فروش میرسید نیز بسیار خوب بود. نمایشگاه عکس نیز در دو بخش برگزار شد. در بخشی، عکسهای برگزیده سی و ششمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر را ارسال کردیم و بعضی از استانها آنها را چاپ کردند و در معرض دید گذاشتند و بعضی از استانها هم از عکس آثار خودشان استفاده کردند. برگزاری نمایشگاه عکس از سه دوره قبل، در استانها جدی شد و عکاسان و علاقهمندان به سراغ عکس تئاتر رفتند و به این بخش بها دادند. نمایشگاه «چهل سالگی انقلاب» نیز دو شکل داشت، یک سری عکس آثار که در طول این چهل سال اجرا شده بود و یک سری عکس چهرههای تاثیرگذار در تئاتر هر استان در بعد از انقلاب و در مجموع شور و حال خوبی که پیشبینی میکردیم، محقق شد.
وی تصریح کرد: این شور و حال، حاصل شکسته شدن تابوی سفر از یک استان به استانی دیگر بود که در ابتدا دشوار به نظر میرسید اما با شکسته شدنش، حالا بسیاری از گروهها در تهران و استانها راغب به انجام این کار هستند و طبیعتا بابت آن از حمایتهای انجمن هنرهای نمایشی ایران و شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی و نادر برهانیمرند، دبیر جشنواره سپاسگزارم که از شکلگیری این رویداد حمایت کردند و حتی طی صحبتهایی که با آقای برهانیمرند داشتیم به این فکر کردیم که سال بعد ساز و کار این رویداد را از لحاظ زمانی، پیش از اینها شکل دهیم.
مدیر فجر استانی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر گفت: جشنوارهی فجر استانی اهداف و محاسن متعددی دارد و از جمله این که موجب میشود پرونده یک تئاتر با اجرا در یک جشنواره یا اجرا در یک شهر بسته نشود و در چرخهای اقتصادی و چرخهای از تعاملات هنری قرار بگیرد. ایجاد یک موج و درگیر کردن شهردارها، فرماندارها و استاندارها در این رویداد که به علت فرااستانی بودن از اهمیت بالایی برای مدیران برخوردار است نیز از جمله این محاسن است.
او در پایان تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم در دورههای بعد امکان مراوده استانها را با کشورهای هم مرز خودشان نیز فراهم کنیم و به عنوان مثال کرمانشاه میزبان اجراهایی از کردستان عراق باشد و آذربایجان غربی از ترکیه. بخشی از رخ دادن همه آنچه مورد اشاره قرار گرفت به مسئولین و مدیران بستگی داشت و بخشی از آن به همدلی گروههای نمایشی. به عقیده من 50 درصد اتفاقات خوب را خود بچههای تئاتر رقم زدنند که همدل بودند و آمدند و انگیزهی اصلیشان مخاطب بود، مخاطبی که در جغرافیایی خارج از جغرافیای تولید اثر باشد تا ببینیم مواجه با اثر در آن جا به چه صورت خواهد بود. میخواهم از از این فرصت استفاده و از تک تک همکارانم در گروههای نمایشی و از کارگردانان تشکر کنم که این حرکت را شکل دادند و در آخر از هفت دبیر فجر استانی که صادقانه زحمت کشیدند و میزبانان و برنامهریزان خوبی بودند برای این اتفاق تئاتری بودند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: جشنواره تئاتر فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۱۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار میگیرد
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) درباره راهاندازی سامانهای با عنوان «منظومه رضوی» گفت: در این سامانه بناست سوژهها و ایدهها و نیز منظومه فکری و اندیشهای در حوزه سیره رضوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مرتضی سعیدزاده مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در نشست تشریح برنامههای پیش روی جشنواره رضوی و برنامه اختتامیه گفت: ما از همان ابتدا که کار را بر عهده گرفتیم، بنا را بر رویکرد محتوامحور گذاشتیم. تأکیدمان بر دستیابی به منظومه محتوایی رضوی بود تا بازنمایی درستی از ابعاد سیرهای و معارف رضوی داشته باشیم. این رویکرد در این دوره به شدت مورد تأکید قرار گرفت.
محتواهای رضوی در اختیار هنرمندان قرار میگیرد
وی افزود: سامانه، اپلیکشن و سایتی را با عنوان «منظومه رضوان» همزمان با اختتامیه همایش بیست و یکم رونمایی میکنیم. در این سامانه بناست سوژهها و ایدهها و نیز منظومه فکری و اندیشهای در حوزه سیره رضوی در اختیار هنرمندان قرار گیرد تا به آسانی به تولید آثار فاخر خود بپردازند.
سعیدزاده توجه به برگزاری دورههای آموزشی با رویکرد ارتقای دانش فنی و مهارتی هنرمندان را از رویکردهای این جشنواره دانست و برگزاری کارگاههای متعدد در زمینههایی همچون عکاسی و گرافیک را از دستاوردهای این رویکرد معرفی کرد.
تشریح جزییات جشنواره رضوی در بخشهای گرافیک، خوشنویسی و عکس/ اهمیت توجه به کتابت و عکسهای جدیدوی گفت: انتخاب مؤسسات تخصصی با رویکرد مردم محور برای حرفهای شدن جشنواره اتفاق مطلوبی بود. در این راستا کانون هنر شیعی که یکی از مؤسسات برتر در حوزه تجسمی با رویکرد دینی است، در دو سال پیاپی به عنوان دبیرخانه تخصصی جشنواره گرافیک با محوریت استاد نجابتی تعامل خوبی با ما برقرار کرد. یا در حوزه شعر، مجموعه شهرستان ادب به یاری بنیاد آمد.
راهاندازی درگاه تولیدات رضوی
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) دستیابی به خروجی مطلوب از این جشنواره را از سیاستهای اصلی بنیاد دانست و گفت: تلاش کردیم تا فعالیتها خروجیمحور باشد تا آثار در اختیار عموم مردم قرار گیرد. در این راستا امسال سایتی را به نام «پنجره» را به مناسبت میلاد امام رضا علیهالسلام به عنوان درگاه تولیدات رضوی رونمایی میکنیم.
سعیدزاده از برگزاری 500 رویداد فرهنگی و هنری در سراسر کشور طی ایام منتهی به اختتامیه جشنواره رضوی خبر داد.
فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره رضوی در این برنامه گفت: مردمی کردن جشنواره های رضوی از رویکرد جدید این دوره از جشنواره بود تا به این ترتیب سعی کنیم فرهنگ رضوی را در بین مردم رواج دهیم. سعی کردیم شوراهای سیاستگذاری را در تمام دفاتر استانی جشنواره شکل دهیم. اتفاق خوبی که رخ داد، برگزاری جشنواره سرود و تئاتر در روستای کُردر واقع در شهرستان میناب استان هرمزگان بود. اهل آن روستا به عشق امام رضا خانه و ماشین خودشان را در اختیار شرکتکنندگان قرار میدادند. در بخش روستایی و عشایری سه جشنواره دیگر را باید اضافه کنیم که شامل چاوشخوانی، پردهخوانی و نقالی رضوی است.
فضای بوسنی در رمضان با جشنوارههای قرآنی همراه استوی درباره بخش نمایشی جشنواره گفت: جشنواره های نمایشی در سه بخش در سراسر کشور اجراهای عمومی خواهند داشت که شامل تئاتر صحنهای، کودک و نوجوان و تئاتر خیابانی و میدانی است. تئاتر صحنه ای، در 10 استان برگزار میشود. تلاش کردیم تئاتر صحنهای رقابتی نباشد و این اجراها در سطح استان برگزار شود. در تئاتر خیابانی 18 اثر انتخاب شد که این تئاترها در 15 استان کشور به نمایش گذاشته میشود و تئاتر کودک که 10 اثر انتخاب شد و بناست در 8 استان روی صحنه بروند. در حوزه تجسمی 320 اثر به دبیرخانه امده و در مرحله اول داوری، 150 اثر انتخاب شد. در جشنواره عکس 4 کارگاه آموزشی در حرمهای امام رضا علیهالسلام، آستان حضرت معصومه (س)، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی و آستان شاهچراغ برگزار شد
سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد بین المللی امام رضا علیه السلام گفت: این جشنواره دو بخش دارد؛ جشنواره تخصصی که خود شامل 12 عنوان است و جشنواره عمومی که دو بخش دارد. بخش روستایی و عشایری شامل سرود ، آیینهای نمایشی، نقالی، چاووشیخوانی، منقبتخوانی و عکس روستایی است. بیش از 1500 اثر از هنرمندان روستا دریافت کردیم. از بین 55 گروه سرود در کردر رضوی به رقابت پرداختند، 12 گروه برگزیده شدند. 14 اثر نمایشی در جشنواره روستایی حضور داشتند که 8 گروه به آیین اختتامیه دعوت شدند.
وی افزود: جشنواره عمومی دیگر، جشنواره دانش آموزی است. امسال طی این جشنواره سیزدهمین جشنواره سرود رضوی را برگزار میکنیم و اجراهای میدانی را هم به آن اضافه کردیم. رویکرد دیگری که در بخش سرود داریم، این است که در کنار کاروانهای «زیر سایۀ خورشید» و در اجتماع عظیم مردمی، گروههای سرود نقش آفرینی میکنند.
زمانی ادامه داد: در بخش محافل شعر در جشنواره شعر کودک و نوجوان 5 محفل را در 5 استان برگزار میکنیم که شامل قم، خراسان رضوی، تهران، همدان و کرمان است. 5 مفحل شعر در 5 استان طراحی کردیم.
شعر آذری امسال در تهران، قزوین، اردبیل و آذربایجان برگزار میشود. 6 محفل شعر عربی در هفتم اردبیهشت آیین افتتاحیهشان در استان خوزستان برگزار میشود. در شعر عربی بیش از 270 اثر به دبیرخانه رسید. 320 اثر در حوزه خوشنویسی داشتیم. 110 اثر منتخب مورد داوری قرار گرفت.
انتهایپیام/