Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-در آستانه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد -موسوم به نشست داووس- در سوئیس، سازمان آکسفام گزارشی منتشر کرده و می‌گوید ۲۶ ابر ثروتمند جهان، معادل ۳.۸ میلیارد فقیر دارایی دارند. به عبارتی، ثروت تنها ۲۶ نفر از مردم جهان معادل دارایی‌های نیمی از دیگر ساکنان کره زمین است.

در میان این ۲۶ نفر، به جف بروس، مدیر شرکت آمازون و ثروتمندترین فرد جهان اشاره‌شده است که دارایی‌های او در سال گذشته به ۱۱۲ میلیارد دلار رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسسه آکسفام که در سال ۱۹۴۲ باهدف کمک به ریشه‌کنی فقر، بی‌عدالتی و گرسنگی تأسیس‌شده است. آکسفام می‌گوید درحالی‌که شمار ابر ثروتمندان و دارایی آن‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد، فقرای جهان فقیرتر می‌شوند.بر اساس این گزارش، تنها در سال ۲۰۱۸ میلیاردرهای جهان ۹۰۰ میلیارد دلار به دارایی خود افزودند. به عبارتی تقریباً هرروز ۲.۵ میلیارد دلار به دارایی‌های آن‌ها افزوده‌شده است. طی سال گذشته، هر دو روز یک‌بار یک میلیاردر جدید در جهان سر برافراشته و شمار میلیاردرها طی ده سال، یعنی از زمان بحران جهانی اقتصاد (۲۰۰۸) دو برابر شده است.این گزارش می‌گوید، صعود سریع دارایی‌های میلیاردرها در حالی است که نیمی از جمعیت جهان با دستمزد روزانه کمتر از ۵.۵ دلار با فقر دست‌به‌گریبان هستند. حتی در برخی کشورها مانند برزیل، ۱۰ درصد مردم فقیر مقدار بیشتری از درآمد خود را به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کنند تا ۱۰ درصد قشر ثروتمند مردم آن کشور.آکسفام می‌گوید میلیاردرها از افزایش دارایی‌های خود خشنود هستند و مالیات کمتری می‌پردازند و عمدتاً بار مالیات به دوش افراد شاغل در مؤسسات همین میلیاردرها می‌افتد: «وقتی دولت‌ها بار مالیات را از دوش میلیاردرها سبک می‌کنند، منابع مالی کمتری برای مصارف بهداشتی و آموزشی جامعه باقی می‌ماند، به‌طوری‌که در بسیاری از کشورها تحصیل در سطوح بالا یا برخورداری از خدمات بهداشتی باکیفیت، امری تجملی قلمداد می‌شود که ویژه ثروتمندان است».آکسفام: اگر ثروتمندان نیم درصد مالیات بیشتری برای دارایی‌های خودپرداخت کنند، جلوی مرگ ۳.۳ میلیون نفر با دسترسی به امکانات بهداشتی بهتر گرفته خواهد شد. آکسفام: اگر ثروتمندان نیم درصد مالیات بیشتری برای دارایی‌های خودپرداخت کنند، جلوی مرگ ۳.۳ میلیون نفر با دسترسی به امکانات بهداشتی بهتر گرفته خواهد شد.این موسسه در ادامه توضیح می‌دهد که روزانه ۱۰ هزار نفر فقط به خاطر دسترسی نداشتن به بهداشت و امکانات پزشکی جان خود را از دست می‌دهند، و قربانی عمده این وضعیت، زنان و کودکان هستند.آکسفام می‌گوید «این در حالی است که دارایی میلیاردرها طی سال گذشته ۱۲ درصد افزایش و دارایی فقرا ۱۱ درصد کاهش‌یافته است. اگر ثروتمندان نیم درصد مالیات بیشتری برای دارایی‌های خودپرداخت کنند، ۲۶۲ میلیون کودک می‌توانند با همان پول به ادامه تحصیل بپردازند و جلوی مرگ ۳.۳ میلیون نفر با دسترسی به امکانات بهداشتی بهتر گرفته خواهد شد

آکسفام در ادامه می‌گوید بیشتر مردم جهان درمانده و خشمگین هستند: «دولت‌ها باید توجه بیشتری بر دارایی ثروتمندان و دریافت مالیات برای بهبود وضعیت سلامتی و آموزش جامعه نشان دهند».

صندوق بین‌المللی «جلیقه زردها» درکمین

صندوق بین‌المللی پول نگران اعتراض‌های جاری در برخی از کشورها که عمدتاً ریشه در مسائل اقتصادی دارد از رهبران جهان خواست برای کاستن و برطرف کردن نارضایتی‌ها در جوامع رویکردی مناسب اتخاذ کنند.درخواست صندوق بین‌المللی پول برای کاهش نارضایتی توده مردم که این نهاد بین‌المللی بروز و ظهور اخیر آن را نگران‌کننده توصیف کرده به مناسبت گشایش مجمع جهانی اقتصاد در داووس و در پی انعکاس گسترده جنبش اعتراضی جلیقه زردها در فرانسه مطرح می‌شود.گیتا گوپینات، اقتصاددان ارشد و معاون اقتصادی صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه در جریان یک کنفرانس خبری ضمن اشاره به جنبش «جلیقه زردها» تصریح کرد: «فکر می‌کنم مهم این است که نباید منتظر اوج‌گیری ریسک‌ها و شعله‌ور شدن اعتراض‌های سیاسی ماند؛ رهبران سیاسی بایست به گونه ای عمل کنند که جریان امور به درستی پیش برود و از این گونه نارضایتی‌ها جلوگیری شود.»خانم گوپینات، اقتصاددان هندی که از اواخر سال گذشته میلادی به عنوان اقتصاددان ارشد در صندوق بین‌المللی پول مشغول به کار شده در ادامه با تاکید بر نقش حرکت اعتراضی جلیقه زردها در کاهش محسوس پیش بینی های رشد در فرانسه تصریح کرد: «اینها نگرانی های واقعی هستند که بایست مورد بررسی و دقت نظر قرار گیرند.»•صندق بین‌المللی پول که حضور پررنگی در نشست های امسال مجمع جهانی اقتصاد داووس دارد ماه اکتبر گذشته رشد اقتصادی فرانسه در سال ۲۰۱۹ را ۱.۵ درصد پیش بینی کرده بود که این میزان تحت تاثیر جنبش جلیقه زردها با یک دهم امتیاز کاهش مواجه شده است.صندوق بین‌المللی پول همچنین برای توسعه اقتصاد جهانی که پیشتر با رشد ۳.۵ درصدی پیش بینی شده بود ۲ دهم امتیاز کاهش قائل شده است.مجمع جهانی اقتصاد به صورت رسمی از روز سه شنبه در داووس سوئیس گشایش می یابد. بحران های داخلی سبب شده است که این دور از اجلاس با غیبت برخی از رهبران شاخص جهان از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی اش همراه باشد.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غزه به نمایشگاه جنایات جنگی نوین در جهان تبدیل شده است

پیرحسین کولیوند روز چهارشنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه با کمیته بین المللی صلیب سرخ از همراهی این کمیته در ماموریت‌های مختلف تشکر کرد و افزود: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قدردان موضع گیری‌های کمیته در رابطه با غزه است. این همراهی با مردم غزه خوب و ارزشمند است و نشان می‌دهد که کمیته بین المللی صلیب سرخ می‌تواند بی‌طرفانه و موثر تصمیم‌گیری کند.

وی افزود: پیگیری‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با وجود سنگ‌اندازی‌ها، خوب و مطلوب است. به طور مشخص باید در چنین شرایط سختی همراه مردم غزه باشیم و براساس‌اصول جمعیت‌های ملی مکلف به کمک به مردم فلسطین هستیم و باید فشار‌های بیشتری به رژیم صهیونیستی وارد کنیم تا کمک های‌غذایی و دارویی به دست مردم بی‌دفاع غزه برسد.

کولیوند ادامه داد: امروز به راحتی نیرو‌های امدادی و هلال احمر را در فلسطین هدف قرار می‌دهند و این اقدامات برخلاف تمامی قوانین جهانی است.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: براساس قوانین نباید اسرا شکنجه شوند، اما رژیم صهیونیستی به این امر پایبند نیست. پیشنهاد‌های صلیب سرخ در رابطه با غزه باید اجرایی شود تا در شرایط ایمن به مردم غزه امدادرسانی صورت گیرد.

صلیب سرخ و هلال احمر ایران اهداف مشترکی در غزه دارند

در این مراسم، وینسنت کاسارد رئیس دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران گفت: اعتماد هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به کمیته صلیب سرخ ارزشمند است. صلیب سرخ و هلال احمر ایران اهداف مشترکی در غزه دارند و ما نیز بر پایان مخاصمات در غزه تاکید داریم و تلاش می‌کنیم تا کمک‌ها به دست مردم غزه برسد.

رئیس دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در تهران تصریح کرد: اقدامات مشترک کمیته صلیب سرخ و هلال احمر فلسطین به اندازه کافی نمی‌تواند آلام مردم غزه را کاهش دهد، زیرا حجم فجایع در غزه زیاد است و این یک شکست اخلاقی برای مجامع جهانی است که نمی‌توانند این مخاصمات را به اتمام برساند.

کاساردگفت: امروز به دنبال گسترش همکاری‌ها با هلال احمر جمهوری اسلامی ایران هستیم و بر همین اساس تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید. هلال احمر ایران در ماموریت‌های بشردوستانه توانمندی‌های خوبی دارد و این مهم ما را مجاب کرده تا همکاری‌ها را گسترش دهیم.

وی افزود: پاسخگویی هلال احمر ایران به حوادث جوی در روز‌های اخیر قابل قبول است و توانایی و آمادگی این جمعیت را نشان می‌دهد. اینها بخشی از توانایی‌ها و عملکرد خوب هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است که جنبه بین‌المللی پیدا کرده است.

کاسارد ادامه داد: ما توانایی‌های پزشکی و درمانی هلال احمر ایران را در غرب آفریقا مشاهده کرده ایم و این فعالیت بشردوستانه در آفریقا بسیار ارزشمند است. در زمان خوبی از همکاری‌ها قرار گرفته ایم و برای خدمت به مردم باید صدای مشترکی داشته باشیم تا با توانایی بیشتر خدمات بشردوستانه ارائه دهیم.
وی افزود:

براساس این گزارش، طبق تفاهم‌نامه‌ای که امروز چهارشنبه - هشتم فروردین - میان جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ امضا شد، شرکا بر همکاری با هدف دستیابی به بالاترین سطح اثرگذاری در اقدامات بشردوستانه تاکید کردند.

رسیدگی به نیاز‌های بشردوستانه ناشی از مهاجرت و نیاز‌های ناشی از پیامد‌های جنگ ایران و عراق و سایر شرایط اضطراری، ترویج احترام و آگاهی بخشی درباره حقوق بشردوستانه، حمایت از برنامه‌های بازپیوند خانواده و خدمات درمان و توانبخشی به مهاجران بخشی از مفاد مورد توافق در این تفاهم‌نامه است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • اقدامات دولت در توجه به راه‌آهن و ترانزیت بی‌سابقه بوده است
  • تغییر قدرت در دنیای ثروتمندان؛ بمبئی بر تخت پادشاهی آسیا نشست
  • نابسامانی مدیریتی وخریدهای جنجالی/ شوک‌هایی که رنگ زردها را پراند
  • کدام کشورها در طول جنگ برای صهیونیست‌ها نفت و گاز تامین کردند؟
  • غزه به نمایشگاه جنایات جنگی نوین در جهان تبدیل شده است
  • روز جهانی تئاتر + تاریخچه و شعار
  • بنیان رژیم صهیونیستی بر خشونت گذاشته شده است
  • فروردین ۱۳۵۷؛ ریال ایران دوازدهمین ارز معتبر جهان شد
  • توقف نسل کشی در غزه وحدت حاکمان جهان اسلام را می‌طلبد
  • کاهش نرخ باروری در اکثر کشورها در دهه های آینده