Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني مي‌گويد با راه‌اندازي بازار متشکل ارزي، اين بازار مبنايي براي تعيين ارز خواهد بود و تاثيرپذيري از کوچه و بازار در تعيين نرخ ارز از بين خواهد رفت.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايبِنا، عباس آرگون، درباره بازار متشکل ارزي و ساختار آن گفت: براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار بازار متشکل ارزي در راستاي ساماندهي و توسعه بازار ارزي، افزايش شفافيت و کارايي بيشتر شکل گرفته تا ارزها در اين بازار بر اساس قوانين و مقرراتي که براي آن تدوين مي‌شود، عرضه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آرگون خاطرنشان کرد: تامين نيازهاي ارزي براي فعالان تمامي بخش‌هاي اقتصادي با راه‌اندازي بازار متشکل ارزي فراهم‌تر خواهد بود. مکانيسم تعيين قيمت در اين بازار نيز عرضه و تقاضا خواهد بود که به صورت شفاف و مبتني بر نيازهاي واقعي است.
عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران تاکيد کرد: به طور حتم نقش بانک مرکزي، صرافي‌ها، بانک‌هاي عامل و بورس در ايجاد بازار متشکل ارزي تعيين‌کننده است و اگر عرضه‌ها در بورس انجام شود، زمينه ايجاد بورس ارز نيز فراهم خواهد شد.
وي افزود: همچنين مي‌توان در کنار آن بحث بازار مشتقه ارزي را پيگيري کرد تا بتوان به بحث هجينگ ارزي کمک شود و به نوعي از بروز نوسان‌هاي ارزي نيز جلوگيري شود تا بتوان نوسان‌ها و ريسک‌هاي ناشي از ارز را نيز پوشش داد.
آرگون گفت: اکنون به دليل نبود ابزاري که فعال اقتصادي بتواند خود را از نوسان ارزي مصون نگه دارد، فعالان اقتصادي مکلف شده‌اند تا تعهدات ارزي خود را با نرخ‌هاي جديد بازپرداخت کنند و خسارت سنگيني را از اين ناحيه متحمل مي‌شوند، تسهيلاتي نيز که در قالب يوزانس و يا فاينانس‌هاي بلندمدت بوده اکنون با مشکلاتي در بازپرداخت مواجه هستند.
عضو هيات رييسه اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران گفت: برخي حساب‌هاي باز براي واردات نيز وجود دارد و خريدهايي براساس ارز 3500 تومان صورت گرفته که اکنون بايد با نرخ 8500 و يا بالاتر تسويه شود که در عمل منتج به ورشکستگي فعال اقتصادي خواهد شد، اگر ابزاري وجود داشته باشد که بتواند نوسان نرخ ارز را حفظ کند فعالان اقتصادي اکنون با اين مشکلات مواجه نبودند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بازار ارزي بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۱۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست

به گزارش خبرنگار مهر یکی از دغدغه‌های این روزها در کشور موضوع تأمین ارز کالاهای اساسی و خدمات است و شاهد نوسانات غیر متعارف در بازار سفته بازی ارز هستیم، رویدادی که با وجود تأمین نیاز ارزی کالای اساسی با نرخ‌های ترجیحی بر روند بازارها اثر گذار بود و منجر به ایجاد رفتارهای هیجانی در قیمت‌ها می‌شود.

جعفر قادری اقتصاددان و نماینده شیراز و زرقان در گفت و گویی با مهر گفت: در حال حاضر بانک مرکزی نیاز ارزی را به صورت شناور مدیریت می‌کند و اگر می‌خواستیم اجازه دهیم نرخ ارز کاملاً آزاد شود شاهد التهابات ارزی قابل توجهی بودیم. طبیعتاً با توجه به وابستگی تولید از نظر مواد اولیه کالاهای واسطه‌ای، ماشین آلات، تجهیزات و دانش فنی به خارج هرگونه افزایش نرخ ارز برای تأمین این موارد می‌توانست مشکلات جدی برای کشور ایجاد کند و تورم بیشتری را در داخل ایجاد می‌کرد.

وی در ادامه گفت: اکنون بانک مرکزی نیازهای ارزی را در چند گروه تقسیم بندی کرده است و متناسب با شرایط نرخ ارز را برای کالاهای اساسی و … تخصیص می‌دهد، بخشی از تقاضا هم که انتقال سرمایه است و قابل کنترل نیست. این اقدام منجر شده تا فضای آرامش در کشور بوجود آمده و از تشدید تورم جلوگیری شود.

قادری در ادامه گفت: البته باید به این موضوع نیز اشاره کرده که مدیریت تمام نوسانات نرخ ارز در اختیار بانک مرکزی نیست و ناترازی های موجود در حوزه‌های مختلف مانند هزینه‌های جاری، صندوق‌های بازنشستگی، بخش انرژی و … به بودجه فشار آورده و فشار این ناترازی های در بازار ارز منعکس می‌شود، بنابراین شاید نیاز باشد تا کارهای جدی در سازمان برنامه بودجه، وزرات اقتصاد و بانک‌ها برای رفع ناترازی ها اجرایی شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان گفت: به منظور کمک به بانک مرکزی در مجلس قوانینی وضع شده که این اختیار و فرصت را به بانک مرکزی می‌دهد تا جلوی ناترازی های سیستم بانکی گرفته شود و با بانک‌های متخلف برخورد شود. در بحث صندوق‌ها هم کاری که توسط مجلس شد فضا را تاحدی قابل کنترل کرد و در بخش انرژی هم در تلاشیم با تصویب قوانینی به کاهش ناترازی ها کمک کنیم. تمام این موارد می‌تواند فشار را تاحدی از بازار ارز کم کند تا بانک مرکزی امکان مدیریت شرایط ارزی را به نحو بهتری پیاده سازی کند.

قادری گفت: در بحث مولد سازی دارایی‌ها و افزایش دامنه سیاست‌های اصل ۴۴ نیز باید اهتمام ویژه ای باشدتا ناترازی ها کاهش یابد، البته در این بین چند کار دیگر مانند حذف پیمان سپاری در بعضی حوزه‌ها مانند صنایع دستی برای دستیابی به جایگاه اصلی در این حوزه و رونق بخشی به این بازار نیز الزامی است. همچنین امکان افتتاح سپرده‌های ارزی و امکان توثیق این سپرده‌ها نیز از اقداماتی است که می‌تواند راهگشا باشد تا افرادی که نگران کاهش قدرت خرید خود هستند و می‌خواهند نقدینگی را به ارز و سکه و طلا و مسکن و خودرو تبدیل کنند این امکان را داشته باشند تا منابع را تبدیل به ارز کنند، مشروط بر اینکه بتوانند در سیستم بانکی سپرده کنند و سود منطقی هم به این سپرده تخصیص داده شود و امتیاز دیگری هم مانند امکان وثیقه گذاری این سپرده هم مورد پذیرش باشد. طبیعتاً با اجرای این طرح ارز حاصل از سپرده گذاری ها را که اکنون برای پاسخ دادن به تقاضای سفته بازی در جریان است به کار گرفته می‌شود و در زنجیره ارزش برای تأمین نیازهای ارزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این اقتصاددان در پایان گفت: باید به این موضوع توجه داشت که حتماً باید ناترازی ها مدیریت شود تا بتوانیم تورم را کاهش دهیم و در صورت ایجاد ثبات و پایداری در اقتصاد قطعاً انگیزه‌های سفته بازی کاهش پیدا کرده و تقاضا برای خرید ارز و دارایی‌ها حقیقی کاهش پیدا کرده و برای تأمین نیازهای ارزی بخش‌های مولد به کار گرفته می‌شود. اما اگر این اتفاق رخ ندهد هرچقدر هم که ارز به بازار تزریق شود پاسخگوی نیاز سفته بازی نخواهد بود و کل بخش‌ها را فلج می‌کند و نقدینگی در سیستم بانکی برای خلق ارزش نمانده وشاهد یک دور تسلسل خواهیم بود.

کد خبر 6086724 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • فرماندهی فارغ‌التحصیل از دانشگاه کوچه و بازار
  • ادعا و هشداری تازه؛ التهابات در بازار ارز بیشتر خواهد شد؟
  • تامین ارز کالای قاچاق در چهارراه استانبول/ بازار غیررسمی آرام می‌شود
  • اگر با سیاست بانک مرکزی پیش برویم التهابات بازار ارز بیشتر خواهد شد
  • التهابات «بازار ارز» حتماً قابل مدیریت است
  • تاثیر منفی سیاست های ارزی بر بازار سرمایه
  • بازار پرنده فروشان کابل (عکس)
  • اصلاح سیاست‌های ارزی باعث کاهش التهابات بازار می‌شود
  • انتظارات بیش از حد برای کنترل نرخ ارز عقلایی نیست