Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید ابوتراب فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه قیمت در اقتصاد، دستوری نیست، افزود: فرصتی که از گرانی نرخ ارز برای صادرات حاصل شد، برای صنعت فولاد یک فرصت طلایی به شمار می‌رفت و فولادسازان می‌توانستند از آن بهره ببرند و بازارهای صادراتی را قبل از آغاز تحریم‌های جدید فتح کنند. از سوی دیگر، در بازار داخلی تقاضای واقعی وجود نداشت؛ زیرا پروژ‌ه‌های عمرانی و ساخت و ساز بسیار کم شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوعات توجه نکرد و با سیاست‌گذاری اشتباه، سمت تقاضا را تحت شعاع قرار داد.

وی ادامه داد: در این مدت با صدور دستورالعمل‌های مختلف مانند قیمت‌گذاری دستوری، باعث شدند تا وضع فولادسازان سخت‌تر شود و این شرایط، در نهایت منجر به گرانی قیمت فولاد شد که سود آن به جای تولیدکننده تنها عاید دلالان می‌شد.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب معتقد است که با دستورالعمل‌های جدید وزارت صمت، وضعیت بازار فولاد رو به بهبود است، اما در این بین فرصت حاصله برای صادرات از دست رفته، زیرا تحریم‌های جدید اعمال شده است.

فاضل افزود: امیدواریم با سیاستگذاری جدید وضعیت بهتر شود. زیرا بازار از سمت تقاضا دیگر کشش ندارد و در یک ماه گذشته با یک بازار کم تقاضا و سردرگم مواجه‌ایم که بنگاه‌های کوچک را دچار مشکل کرده است.

وی با اشاره به چشم انداز 1404 برای صنعت فولاد گفت: هدف گذاری که برای تولید 55 میلیون تن فولاد صورت گرفت، چندین فرض برای آن پیش‌بینی شده بود؛ ابتدا این که رشد اقتصادی کشور در چند سال متولی 8 درصد باشد. این به معنای افزایش تقاضا و بازارهای صادراتی است. در حالی که کشور دچار تحریم شد و فرض‌های موجود محقق نشد. به طور مثال، سال گذشته از 25 میلیون تن فولاد تنها 10 میلیون تن صادر شد. این میزان در شرایط خوب صادراتی صورت گرفت. 

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر وضعیت صادرات مناسب نیست و هیچ چاره‌ای جز اینکه اهداف صادراتی فولاد را محقق کنیم، نداریم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افزایش قیمت اقتصاد صنعت فولاد تثبیت قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۱۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان و عراق مقصد فرآورده‌های طبیعی و سنتی ایران در سال ۱۴۰۲ بودند



 به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا،علیرضا رستمی در گفتگو، با اشاره به اینکه فرآورده‌های طبیعی و سنتی در سال ۱۴۰۱ به ۱۱ کشور جهان صادرات داشته است، گفت: بزرگترین مقصد صادراتی ایران در این حوزه به ترتیب افغانستان با ۳۲ محموله صادراتی و عراق با ۱۴ محموله صادراتی بوده است.

وی افزود: ۱۷۰ تن فرآورده طبیعی و سنتی معادل ۸ میلیون و ۷۵۷ هزار دلار در سال گذشته صادر شده است که شامل ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار عدد انواع فرآورد‌های طبیعی و سنتی بوده و ارزش ریالی آن بالغ بر ۳۶۸ میلیارد ریال است.

به گفته سرپرست اداره کل امور فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو۴ میلیون و ۱۳۶ هزار دلار نیز ارزش صادراتی انواع مکمل‌ها در سال ۱۴۰۲ است که مجموع وزن آن به ۱۴۳ تن می‌رسد و شامل ۲۲ میلیون و ۳۰۹ هزار عدد قرص یا کپسول بوده است که در مجموع ارزش دلاری صادرات حوزه طبیعی، سنتی و مکمل در سال ۱۴۰۲ به ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار می‌رسد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • نام گذاری سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، هوشمندانه بود
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • صادرات ۱۶۴ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری
  • پیش‌بینی مهم نرخ ارز در ۱۴۰۳؛ تغییر قیمت دلار تا پایان سال
  • یک پیش‌بینی مهم درباره نرخ ارز در سال ۱۴۰۳/ سمیعی: قیمت دلار تا پایان سال چه تغییری می‌کند؟
  • قیمت گذاری دستوری، مانع مشارکت مردم در تولید
  • افغانستان و عراق مقصد فرآورده‌های طبیعی و سنتی ایران در سال ۱۴۰۲ بودند
  • صادرات ۱۳ میلیون دلاری فرآورده‌های سنتی در سال ۱۴۰۲