Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد با اشاره به ثبت ملی ۱۷۵ اثر تاریخی در این شهرستان گفت: مسجد جامع بروجرد، تاریخی‌ترین مسجد غرب کشور نیازمند مرمت است. ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

حجت‌الله یارمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد اظهار داشت: یکی از فعال‌ترین ادارات لرستان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در بروجرد است، ما با دارابودن تنوع، تعدد صنایع‌دستی و رشته‌های مختلف هنری بیش از نقاط دیگر استان، زبانزد خاص و عام هستیم و همین امر وظیفه ما را بیش‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما تا قبل از انقلاب تنها توانسته‌بودیم سه اثر زیبای مسجد جامع، مسجد سلطانی یا همان مسجد امام و امامزاده جعفر(ع) را ثبت ملی کنیم، اگر بخواهیم قانونی از این آثار حمایت کنیم حتماً باید آن‌ها را به ثبت برسانیم، در واقع باید گفت یکی از راهکارهای مهم برای شناختن این آثار به مردم این است که آن‌ها در زمره آثار ملی قرار بگیرند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد عنوان کرد: در دوران جنگ تحمیلی فعالیت این سازمان به حداقل خود رسیده‌بود، اما بعد از جنگ نگاه‌ها به حوزه میراث‌فرهنگی تغییر پیدا کرد و با بازسازی مناطق جنگی فعالیت خودش را به‌صورت جدی و مداوم شروع کرد، میراث‌فرهنگی از سازمان‌هایی است که بعد از انقلاب و در سال  1364 به‌رسمیت شناخته شد.

لرستان| 4 خانه تاریخی بروجرد به بخش خصوصی واگذار می‌شودمرمت مسجد جامع بروجرد نیازمند تخصیص اعتبار استمسجد جامع بروجرد؛ تاریخی‌ترین مسجد غرب کشور در آستانه تخریب

وی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از پایان جنگ تحمیلی با فعالیت مستمر سازمان میراث‌فرهنگی در حوزه‌های مختلف توانستیم 175 اثر تاریخی را در بروجرد ثبت ملی نماییم و این جزء افتخارات و برکات جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد خاطرنشان کرد: حدود 280هکتار از وسعت این شهر بنای تاریخی است، بروجرد با برخورداربودن از 175 اثر و بنای تاریخی ثبت‌شده دارای خانه‌های تاریخی، مسجد، حمام و اشیای تاریخی فراوان است که حفاظت از این آثار نیازمند توجه ویژه است.

یارمحمدی اظهار داشت: هم‌اکنون 20 مسجد تاریخی شهرستان بروجرد نیازمند مقاوم‌سازی، بهسازی و مرمت هستند که از جمله این مساجد از نظر شاخص مسجد جامع و از نظر وسعت مسجد امام‌خمینی (ره) است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد عنوان کرد: سال گذشته 21 قلم اشیای تاریخی و در امسال نیز 18 قلم در مجموعه طباطبایی این شهرستان مرمت شده‌است.

وی افزود: مرمت بناهای تاریخی در روستاهای قلعه هزار جریب، بافت تاریخی روستای کوشکی و حمام تاریخی روستای گیجالی انجام‌شده و بهسازی شش بنای تاریخی در قالب استحکام‌بخشی، کف‌سازی، احیای بخش‌های آسیب‌دیده و بدنه‌سازی این شهرستان در حال انجام است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد مجموع آثار تاریخی شناسایی‌شده این شهرستان را 400 اثر اعلام و بیان کرد: مقدمات ثبت 10 بنای تاریخی و ارزشمند دیگر نیز در حال انجام است.

یارمحمدی گفت: با همکاری ستاد بازآفرینی که زیر نظر اداره راه‌وشهرسازی فعالیت می‌کند اقدامات فراوانی در زمینه حفاظت از بناهای تاریخی بروجرد و نظارت میراث‌فرهنگی این شهرستان انجام‌شده که از جمله این اقدامات حفاظت از بازار تاریخی و آغاز عملیات حفاظت از  سرای حافظیه و سرای قیصریه است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد خاطرنشان کرد: در امسال شش حمام تاریخی و قدیمی این شهرستان با اعتباری حدود 10 میلیارد ریال مرمت و بازسازی‌شده که از جمله آن‌ها حمام تاریخی سید بحرالعلوم، حمام سید در محله قدغون، حمام تاریخی اشترینان و نیز حمام روستای گیجالی و کوشکی است.

یارمحمدی اظهار داشت: 43 حمام تاریخی و قدیمی از دوره‌های قبل در بروجرد وجود دارد که براساس اولویت‌بندی مرمت، بهسازی و بازسازی می‌شوند، تاکنون چهار حمام تاریخی بروجرد در فهرست آثار ملی کشور به‌ثبت رسیده با توجه به تعداد بالای حمام‌های تاریخی در کل کشور امکان مرمت همه آن‌ها وجود ندارد و تنها حمام‌هایی که دارای پروانه ثبتی هستند اقدامات مرمتی، حفاظتی و تغییر کاربری آن‌ها انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

R41450/P4001/S6,72/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۱۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: این اداره‌کل پس از دریافت محوز‌های لازم از سوی فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در نظر دارد، به منظور استفاده از توان و دانش نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۰ سرباز امریه را جذب کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: داشتن دفترچه اعزام، دارا بودن مدرک تحصیلی فقط کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های معماری، عمران، تاریخ، باستان‌شناسی، صنایع‌دستی، مرمت و احیای بنا‌های تاریخی، موزه‌داری، مدیریت جهانگردی، مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی، حقوق، جغرافیا و مترجمی زبان؛ نداشتن اضافه خدمت دفترچه‌ای و نداشتن کسر از خدمت بیش از سه ماه و بومی استان قم از شرایط جذب سربازان امریه در این اداره‌کل است.

وی خاطرنشان کرد: مشمولان وظیفه برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند در قم با شماره تلفن ۳۷۲۱۲۳۳۶ با پیش‌شماره ۰۲۵ و یا ۰۹۰۵۹۸۴۷۱۵۳ تماس بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • حرم شاه عبدالعظیم مرمت می‌شود
  • مرمت حرم شاه عبدالعظیم طی ۶ ماه آینده
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور