Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-19@15:29:26 GMT

جزئیات برنامه شیمیایی «داعش»

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۲۶۸۳

جزئیات برنامه شیمیایی «داعش»

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در مصاحبه نادر با یک دانشمند عراقی از جرئیات برنامه شیمیایی گروهک تروریستی داعش پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج آنلاین، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به افشای جزئیات عملیات ساخت سلاح شیمیایی به نفع داعش پرداخت و نوشت: یک دانشمند عراقی به نام «سلیمان العفری» به این گروهگ برای ساخت این سلاح کمک کرده است و هم اکنون وی در بازداشت نیروهای کرد قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه آمریکایی به نقل از سلیمان العفری نوشت: مسلحان داعش در سال 2014 میلادی به شهر موصل مسلط شدند و به جمع آوری کارگران و مدیران در اداره های دولتی قبل از فرار از این شهر اقدام کردند. وی به عنوان کارشناس زمین شناسی در وزارت صنعت و معدن عراق فعالیت می کرد. از او خواستند تا کارش را ادامه دهد و پیشنهاد های جدیدی از جمله کمک به ساخت سلاح شیمیایی را به وی ارایه کردند. 

         

العفری ادامه داد: به مدت 15 ماه بر عملیات ساخت ماده سمی کشنده نظارت می کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که از این کار پشیمان است، گفت: نمی دانم که از این کلمه کنم، زیرا داعش به دولت تبدیل شد. ما با آنها کار می کردیم و می خواستیم پول دریافت کنیم.

 

این روزنامه نوشت: برنامه شیمیایی داعش به مراحل پیشرفته رسیده بود، پیش از اینکه در اوایل 2016 متوقف شود و ارتش عراق در حمله شدید به تخریب مراکز تولید و کشتار و دستگیری رهبران داعش اقدام کند.

واشنگتن پست گزارش داد: عناصر داعش در ژوئن 2014 میلادی در طول شش روز بر موصل مسلط شدند و نزدیک به یک میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان موصل از این شهر فرار کردند.

العفری به این روزنامه گفت: پس از اشغال موصل به دست داعش بیشتر کارمندان دولت در منازلشان ماندند و حقوقشان به حساب های بانکی شان واریز می شد؛ اما دولت تصمیم گرفت که حقوق را قطع کند، به همین دلیل این کارمندان گزینه دیگر جز پیوستن به داعش برای گرفتن حقوق نداشتند.

 

حکام جدید موصل، اداره های وزارت صنعت و معدن را بررسی کردند. عناصر داعش به سرعت کارخانه ها را فعال کردند و این اقدام تنها برای ارایه خدمات نبود، بلکه برای ساخت سلاح و بمب گذاری در خودروهای انتحاری انجام گرفت.

وی ادامه داد: مشخص بود که برخی از این مهمات ضد تانکها استفاده خواهد شد. این کار را از دوستان خود در تخصص های دیگر آموخت، برخی از آنها در برنامه های ساخت مهمات نظامی متعلق به رژیم بعث عراق کار می کردند.

 

این دانشمند عراقی گفت: داعش یک گروهی که او نیز یکی از اعضای آن بود، برای ساخت گاز خردل تشکیل داد. وی ماموریت واردات گاز و تجهیز آزمایشگاههای کوچک و کارگاههای داخل دانشگاه موصل را برعهده داشت.

العرفی افزود: او در گفتگو با یکی از عناصر داعش قانع شد که این سلاح تنها برای ترساندن و بازدارندگی نیروهای عراقی که برای بازگرداندن موصل از دست داعش تلاش می کنند، استفاده می شود.

 

وی ادامه داد: عناصر داعش، مهمات و لوازمی که برای ساخت سلاح شیمیایی نیاز داشتند، می خواستند و فولاد ضد زنگ یکی از آنها بود. ما گزینه دیگری نداشتیم که بخشی از آنها باشیم. آزمایش ها در پایان سال 2014 تا آغاز 2015 انجام گرفت. در برخی از خمپاره ها که داعش از آن استفاده می کرد، گاز خردل تزریق شد. آن را ضد نیروهای کرد به کار گرفتند.

این روزنامه نوشت: این کشف نگرانی هایی را ایجاد کرده است که داعش موفق به ساخت سلاح شیمیایی اولیه شده است، به طوری که آزمایش ها ثابت کرد که داعش دو بار در جنگ ضد کردها از کلر استفاده کرده است.

 

واشنگتن پست نوشت: در سالهای 2015 تا 2016 دستکم دو نفر از کارشناسان شیمیایی داعش کشته شدند. داعش پس از آن تلاش کرده است تا دانشمندان خود را پنهان کند و این مسئله به تاخیر در برنامه شیمیایی این گروهک منجر شد.

داعش از خمپاره های شیمیایی در 76 حمله در طول سه سال استفاده کرده است.

 

العفری گفت: آخرین بازدید از یکی از کارخانه های تولید سلاح شیمیایی داعش در فوریه 2016 انجام گرفت. این کارخانه از کمبود مواد ضروری رنج می برد و کارگران غیرمجرب به دلیل کمبود دانشمند استفاده می کرد.

العفری(52 ساله) هنگامی که تلاش می کرد تا مادر بیمارش را در تلعفر ملاقات کند، دستگیر شد، او در مقر مبارزه با تروریسم در اربیل بازداشت و حکم وی اعدام است.

 

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان انقلاب اسلامی استان بوشهر آسیب های اجتماعی کانون های فرهنگی هنری مساجد اردبیل حضرت زهرا س هرمزگان شورای عالی انقلاب فرهنگی سلاح شیمیایی داعش عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۲۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ کشته در حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب به نقل از منابع خبری سوری، این افراد به دنبال کمین تروریست‌ها در مسیر عبور اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه کشته شدند.   این کمین در شمال منطقه السخنه در شرق بیابان حمص رخ داده است.   هرچند تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما شبکه خبری «ال بی سی» نیوز لبنان اعلام کرد که نیروهای وابسته به ارتش سوریه در در دو عملیات که توسط گروهک تروریستی داعش انجام شد، کشته شدند.   این شبکه خبری به جزییات بیشتر این خبر هیچ اشاره ای نکرده است.   آخرین عملیات گروهک تروریستی داعش به مردادماه ۱۴۰۲ بر می گردد که در آن به یک اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه حمله کرد و ۲۳ نظامی این کشور را کشت.   داعش، به عنوان یک گروه تروریستی که در سال ۲۰۱۴ در مناطق وسیعی از سوریه و عراق حضور داشت، در سال ۲۰۱۹ متعاقب شکست‌های پی در پی که از سال ۲۰۱۷ متحمل شد، ناچار به ترک همه این مناطق شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ساخت برنامه‌ای از تحوّل زندگی افراد در حرم مطهر رضوی
  • ۲۲ کشته در حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه
  • حمله تروریستی به اتوبوس نیروهای تیپ قدس در سوریه
  • ساخت ۴۷۰ کیلومتر کانال آب در افغانستان
  • علیرضا قزوه: فصل دوم سرزمین شعر در حال ساخت است
  • بهره برداری از ۲۵ هزار واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات ساخت و مشارکت‌های مردمی
  • پایان کار داعش در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • چه شد که سوئد در یک قدمی ساخت بمب اتمی، از سلاح هسته‌ای دست کشید؟