Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا سعید نمکی، سرپرست وزارت بهداشت در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز با بیان اینکه ارادت خاصی نسبت به محیط بانان دارد، گفت: با عنوان کسی که متولی امر سلامت کشور است خوشحالم که امروز ما با توجه به تأثیر عوامل اجتماعی محیط زیستی و اقتصادی موثر بر سلامت با مولفه های بیرون از بخش سلامت که موثرند در بخش سلامت جامعه شاهد یکسری اتفاقات خوب هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه شما می‌دانید که امروز ه دستاوردهایی که در عرصه سلامت داریم با بی‌توجهی به شاخص‌های زیست‌محیطی عرصه سلامت را به شدت تهدید می کند مسائلی مانند ریزگردها  شرایط نامناسبی که در آلاینده‌های صنعتی داریم و مواردی از این قبیل مشکلاتی است که به شدت مدیریت سلامت را تهدید می کند.

وی ادامه داد: روزگاری با ۵ دلار علیه شش بیماری مهلک که قابل پیشگیری با واکسن بود مردم را واکسینه می کردیم و توانستیم در ۲۳ کشور شرق مدیترانه اول شویم با کاهش مرگ کودکان و غیره توانستیم بالاترین رتبه را در کشورهای شرق مدیترانه کسب کنیم اما امروز فشار خون بیماری‌های قلبی عروقی سرطان ها حوادث جاده ای و عوامل موثر بر تخریب زیست محیطی در عرصه سلامت هزینه ها را به شدت برای ما سنگین کرده است.

سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بحثی داریم در پزشکی به عنوان بار بیماری‌ها من معتقدم بار بیماری‌های امروز به واسطه تلنبار شدن ندیدن های دیروز ما است یک دوره شیمی درمانی برای بیمار سرطانی که ممکن است به علت بنزن بالا در بنزینی باشد که استنشاق می کند معادل یک دوره واکسیناسیون در یک شهرک برای ما هزینه دارد یک شب خوابیدن بیمار در سی سی یو و آی سی یو در ارزان ترین کشورهای جهان هزار دلار است و این را به ما نشان می‌دهد که اگر جلوگیری نکنیم دچار گرفتاری های عمده خواهیم شد

نمکی تصریح کرد: در مقابله با بیماری های غیرواگیر نیز مشارکت بین بخشی و به میدان آمدن همه دست اندرکاران نظام اجرایی کشور ضروری است وزارت بهداشت کمترین تاثیر را در این زمینه دارد اگرچه در واکسیناسیون و مراقبت از زنان باردار و کودکان نقش اصلی را داشتیم اما در کاهش بیماری‌های غیرواگیر مانند قلب و عروق دیابت فشار خون سرطان ها و حوادث اکثریت نقش بر عهده دیگر دستگاه است و ما کمترین نقش را در وزارت بهداشت داریم به همین دلیل این حرکت خردمندانه در سازمان محیط زیست برای توسعه صنعت سبز را ارج می‌نهم. معتقدم نگاه سبز امروز باید در صنعت سبز به دانشگاه سبز و اقتصاد سبز تبدیل شود.ما در سازمان برنامه و بودجه نیز برای دانشگاه‌های سبز مزیت هایی را دربودجه آنها قائل شده بودیم دانشگاه سبز به این معنی نیست که دانشگاهی بتواند از انرژی های سبز در محیط دانشگاه استفاده کنند بلکه باید دانشگاه در سبز شدن اندیشه کشور تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: دانشگاه سبز باید به دنبال توسعه اندیشه سبز و توسعه شاخص‌های زیست محیطی باشد امروز باید کنار هم بوده و فریاد بزنیم که آلاینده‌های زیست محیطی نفس نظام سلامت ما را خواهد گرفت و همه با هم کمک کنیم تا سیاستگذاران کشور را متقاعد کنیم که این عرصه نیازمند تصمیمات مهمی است و مهمترین تهدید کننده نظام سلامت بیماری‌هایی است که اکثر آنها از عرصه محیط زیست منشا خواهد گرفت تالاب‌های ما خشکیدند ریزگردها نفس گیر شده است آلاینده‌ها مواد غذایی ما را آلوده میکند تالاب انزلی یکی از نگین های منطقه ماست اما در حدود ۱۷ کیلومتر دو رودخانه سم وارد این تالاب می‌کنند امروز پسماندهای منطقه سراوان در شرایط خشکی 4لیتر و در شرایط مرطوب ۲۴ لیتر شیرابه را وارد تالاب انزلی می کنند.

وی ادامه داد: تخریب تنوع زیستی یکی از بحث‌های جدی است که باید به آن فکر کنیم امروز می‌فهمیم که درخت سرخدار در شمال کشور یکی از این نمونه های ضد سرطان است و از بین رفتن آن چقدر می تواند به ضرر ما باشد.

سرپرست وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ما در وزارت بهداشت با ایمان راسخ در کنار شما برای ادامه این حرکت خواهیم بود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سرپرست وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۳۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواجهه خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های کمرشکن سلامت

به گزارش­ ­­­خبرگزاری صدا و سیما؛ ­ ­­­بابک نگاهداری در حاشیه نشست دبیرخانه دائمی مقابله با فقر، فساد و تبعیض، به راهکار‌هایی برای محافظت مالی در برابر مخارج کمرشکن سلامت در ایران اشاره و اظهار کرد: این مخارج به دلیل بالا بودن سهم پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم، پایین بودن ظرفیت درآمدی خانوار، ضعیف بودن سازوکار‌های پیش پرداخت و تجمیع ریسک در تأمین مالی مراقبت‌های سلامت، ایجاد می‌شود. ­ وی بیان کرد: کشور‌ها می‌توانند از طریق گسترش طرح‌های مبتنی‌بر پیش‌پرداخت و کاهش سهم پرداخت از جیب، احتمال بروز هزینه‌های کمرشکن خدمات سلامت را کاهش دهند. البته در کنار آن نیاز است که بسته مزایای بیمه‌های سلامت و عمق پوشش خدمات نیز مورد توجه قرار گیرد. ­ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برخی خانواده‌ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی، در زمان مناسب برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند، افزود: به همین دلیل ممکن است که با مخارج کمرشکن سلامت مواجه نشوند که این موضوع در محاسبات مخارج کمرشکن سلامت در نظر گرفته نمی‌شود؛ بنابراین موضوع مهم در هنگام بررسی روند مواجهه با مخارج کمرشکن سلامت، روند بهره‌مندی از خدمات سلامت است. ­ نگاهداری گفت:­­ با وجود تأکید بر محافظت مالی از خانوار در برابر مخارج کمرشکن سلامت در قوانین برنامه‌های توسعه و سیاست‌های کلان، سلامت کشور طی سال‌های گذشته این هدف محقق نشده است. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه دلیل اصلی عدم تحقق سلامت در کشور، بالا بدون سهم پرداخت از جیب خانوار در هزینه‌های سلامت است، گفت: پایداری و افزایش منابع مالی در دسترس عاملی مهم جهت کاهش پرداخت از جیب هزینه‌های سلامت است. ­همچنین سیاست گذاری برای کاهش هزینه‌های این بخش، نیازمند راهبرد‌هایی برای بهبود همکاری بین بخش‌های مرتبط از طریق تعیین اهداف و ایجاد چشم انداز مشترک است در این راستا لازم است که نقش متولی گری وزارت بهداشت تقویت شده و سازوکار‌های نظارت و ارزیابی سیاست‌های حمایتی طراحی شود. ­ وی با اشاره به نقش رسانه‌ها و اراده مسئولان برای کاهش هزینه‌های سلامت، گفت: ارائه دهندگان خدمات باید در امر سیاست گذاری در این زمینه مشارکت داشته باشند تا سیاست‌ها و تصمیمات کلان، در جامعه هدف، اثرگذار باشد. ­ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: پیش بینی تغییرات آینده بخش سلامت و برنامه ریزی برای مراقبت‌های سلامت مورد نیاز و آگاهانه تصمیم گرفتن درباره این موضوعات، از دیگر ملزومات برای کاهش هزینه‌های سلامت در کشور است. ­ وی با اشاره به اهمیت بازنگری و بازتعریف سیاست‌های حمایتی برای کاهش هزینه‌های سلامت گفت: در این زمینه باید مداخلات هدفمند برای افزایش محافظت مالی از گروه‌های کم درآمد و آسیب پذیر در برابر هزینه‌های کمرشکن سلامت صورت گیرد. ­ایجاد نظام داده‌ای پویا و به روز جهت ارزشیابی شاخص‌های تأمین مالی نظام سلامت کشور و آگاهی از تغییرات آینده بخش سلامت و مراقبت‌های سلامت نیز در این زمینه اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • سنگینی هزینه‌های درمان روی دوش مردم
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است
  • مواجهه خانواده‌های ایرانی با هزینه‌های کمرشکن سلامت
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان