Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اجرایی شورای سوریه دموکراتیک در سخنانی به خواسته‌های کردهای سوریه از نظام این کشور اشاره کرد و به ذکر جزئیاتی از سفرهای اخیر خود به مسکو و دمشق پرداخت.

 "الهام احمد"، رئیس اجرایی شورای سوریه دموکراتیک در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در پاسخ به سوالی درباره استقبال "فیصل مقداد"، معاون وزیر خارجه سوریه از گفت‌وگو میان کردها و دمشق اظهار کرد: اظهارات مقداد مثبت بود، اما منحصر کردن گفت‌وگوها به مسأله کردها ناقص است، چراکه طرح ما شامل شریکان دیگر در این منطقه و تمامی مناطق سوریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در سال گذشته بدون تعیین هیچگونه پیش شرطی خواستار انجام گفت‌وگو شدیم، اما این گفت‌وگوها به دلیل ذهنیت نظام سوریه نسبت به آن و عدم آمادگی دمشق برای ایجاد تغییرات در ساختار خود متوقف شد، اما امروز منتظر عملی شدن اظهارات مقامات وزارت خارجه هستیم و تا بدین لحظه هیچ‌گونه اقدام عملی صورت نگرفته است.

وی درباره سفر اخیر خود به روسیه با هدف میانجیگری مسکو میان کردها و دمشق برای از سرگیری گفت‌وگوهای دو طرف گفت: در این سفر نقشه راهی را به مقامات روس ارائه کردیم و از آنها خواستیم که این نقشه مدلی برای گفت‌وگوهای کردها و دمشق باشد و از مسکو نیز خواستیم که تضمین کننده گفت‌وگوها باشد. همگان از موضع حمایتی روسیه از نظام سیاسی و نظامی حاکم در سوریه مطلع هستند و امیدواریم که این کشور در این گفت‌وگوها به نفع نظام عمل نکند. 

میانجیگری روسیه میان کردها و دمشق

الهام احمد تاکید کرد: مقامات وزارت خارجه روسیه برای میانجیگری میان کردها و دمشق اعلام آمادگی کرده و از گفت‌وگوها میان آنها استقبال کردند و وعده انجام اقداماتی در این زمینه در روزهای آتی را دادند. هدف ما از سفر به روسیه ارسال این پیام برای مسکو و دمشق بود که ما به حل و فصل سیاسی و صلح آمیز حل بحران سوریه معتقدیم و سعی و تلاش ما همیشه برای یافتن راه حلی برای این موضوع بوده است و امیدواریم که برداشت اشتباهی از این سفر نشود.

این مقام کرد ادامه داد: ما منتظر جدیت نظام سوریه نسبت به انجام گفت‌وگو هستیم. مناطق شرق فرات، شهر منبج و "الطبقه" توسط ساختارهای حکومتی محلی اداره می‌شوند و در نقشه راه پیشنهادی خواستار به رسمیت شناختن این ساختارها به عنوان جزئی از نظام سوریه دمکراتیک شدیم.

وی درباره این سوال که آیا کردها برای گفت‌وگو با نظام به دمشق می‌روند یا مذاکره؛ اظهار کرد: گفت‌وگو اولین مرحله برای بیان دیدگاه‌ها است و به دنبال آن در ضمن یک روند سیاسی جامع به سمت مذاکرات پیش می‌رویم و بدون گفت‌وگو، ایجاد پیش زمینه مناسب و اطمینان‌سازی در دو طرف، به مذاکرات واقعی دست نخواهیم یافت. تا زمانی که نظام با شرق فرات از طریق منافع و تسویه حسابهای محلی تعامل می‌کند، یعنی اینکه حل و فصل همه جانبه را نمی‌خواهد و ما به شدت این موضوع را رد می‌کنیم.

رئیس اجرایی شورای سوریه دموکراتیک درباره گفت‌وگوهای پیشتر کردها و نظام سوریه نیز تاکید کرد: با "علی مملوک"، رئیس دفتر امنیت ملی سوریه و هیئت همراه وی دیدار کردیم که این دیدار حدود سه ساعت به طول انجامید. در جریان این دیدار دیدگاهمان مبنی بر به رسمیت شناختن دولت خودمختار در شمال و شمال شرق سوریه در قانون اساسی را مطرح کردیم و هیئت آنها نیز بندهایی از جمله تمامیت ارضی، پرچم، ریاست جمهوری، حاکمیت دولت و ارتش را مطرح کرد. موضع ما نسبت به بندهای مطرح شده واضح و شفاف است. ما به آنها گفتیم که با سوریه دموکراتیک غیر متمرکز و دارای حاکمیت از طریق یک انتخابات شفاف موافقیم، به آنها گفتیم که ما از تمامیت ارضی سوریه محافظت کردیم، در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ کشور میان گروه‌های مختلف تقسیم شده بود و اگر قربانیان یگان‌های مدافع خلق و نیروهای سوریه دموکراتیک نبودند، سوریه در حال حاضر تقسیم شده بود. در این نشست درباره تشکیل کمیته‌های ویژه برای بحث در مورد جزئیات نیز موافقت شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت نیروهای سوریه دموکراتیک در صورت موافق و توافق بر سر ایجاد نظام غیرمتمرکز سیاسی تصریح کرد: اجازه دهید در این باره به طور شفاف صحبت بکنم، آنچه ما می‌خواهیم یک نظامی غیر متمرکز سیاسی و مختلط است که کرامت شهروندان سوری را حفظ کرده و به سال‌های استبداد پایان دهد و در صورت دستیابی به چنین توافقی که تشکیلات مختلف در شمال و شرق سوریه را تضمین کند و دولت خودمختار کردها را به رسمیت بشناسد، در چنین صورتی نیروهای سوریه دموکراتیک به ساختار جدید ارتش سوریه ملحق خواهند شد، چراکه ما هیچ طرحی برای تشکیل ارتشی در کنار ارتش دولت نداریم و در عملیات نظامی علیه تروریست‌ها و گروه های تندرو و حفاظت از مرزها شرکت می‌کنیم.

الهام احمد در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به پاریس و دیدار با مقامات فرانسه، گفت که در این دیدار با مقامات فرانسه درباره عملیات کردها علیه داعش و نگرانی نسبت به عملیات نظامی ترکیه پس از خروج نیروهای آمریکا از سوریه صحبت کرده است و در مقابل مقامات پاریس نیز وعده داده‌اند که با آمریکا درباره بازنگری در این تصمیم خود صحبت می‌کنند و ترکیه را نیز تحت فشار قرار داده تا تهدیدات و حملات خود را متوقف کند.

وی در این باره گفت: کردهای سوریه امنیت ترکیه را هدف قرار نداده‌اند، بلکه این ترکیه است که به طور مداوم امنیت ما را تهدید کرده و اراضی ما را اشغال می‌کند. طی هشت سال سپری شده از بحران سوریه هیچ تهدیدی از جانب کردها متوجه ترکیه نشده است.

رئیس اجرایی شورای سوریه دموکراتیک درباره اینکه ترکیه یگانهای مدافع خلق کرد را دنباله‌رو حزب کارگران کردستان ترکیه می‌داند نیز تاکید کرد: حزب کارگران کردستان یک سازمان کردی است که تحت تأثیر محرومیت کردها از حقوق قانونی خود در ترکیه تاسیس شده است، بنابراین این موضوع یک بحران داخلی در ترکیه بوده که مستلزم یک راه حل منصفانه است. به عبارت دیگر ما هیچ ارتباطی با این حزب نداریم و هیچ نقشی در درگیری‌های جنوب شرقی ترکیه نداریم، اما با این وجود باید همه بدانند که اگر یک کرد در ایران، ترکیه و سراسر جهان آسیب ببیند کردها در سوریه با آنها همدردی خواهند کرد، چرا که ملت یکپارچه کرد در چهار کشور تقسیم شده‌اند.

الهام احمد در پایان درباره پیشنهاد آمریکا مبنی بر ایجاد یک منطقه امن در سوریه نیز خاطرنشان کرد: تمامی مناطق ما امن هستند، اما ما به یک منطقه امن تحت حمایت بین‌المللی و نظارت نیروهای سازمان ملل نیاز داریم. ما تا زمانی که منطقه مذکور تحت نفوذ ترکیه و گروه‌های وابسته به آن باشد با ایجاد چنین منطقه‌ای مخالفیم، چرا که در این صورت این منطقه دیگر امن نخواهد بود و بالعکس به منطقه‌ای تبدیل خواهد شد که آشوب در آنجا حکم‌فرما خواهد شد.  / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۳۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو تلاش دارد برای بقا در قدرت منطقه را به جنگ بکشاند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که در دیدار با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دو طرف فرصت‌های گسترش همکاری‌های دو سویه از جمله همکاری‌های نظامی را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

فیدان افزود: تاکید کردیم که جنایت‌های اسرائیل در غزه خطراتی را در دل خود نهفته که این درگیری را به جنگ منطقه‌ای تبدیل می‌کند. نتانیاهو تلاش دارد منطقه را به جنگ بکشاند تا در قدرت بماند. کسانی که بدون قید و شرط از نتانیاهو حمایت می‌کنند باید در موضع خود تجدید نظر کنند.

وی ادامه داد: اسرائیل باید قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا کند و کمک‌های بشردوستانه را به نوار غزه وارد کند. آمریکا باید به اسرائیل بگوید کافی است. ترکیه از تلاش‌های قطر برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه حمایت می‌کند. ما به حمایت از برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ما هماهنگی مهمی را در خصوص ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه داریم. امروز با رئیس دفتر سیاسی حماس مساله آتش‌بس در نوار غزه را بررسی کردم. راه حل دو دولتی بنیان برقراری صلح دائم و عادلانه در منطقه است. در صورتی که کشور مستقل فلسطین برپا شود جنبش حماس به یک حزب سیاسی مبدل خواهد شد.

کد خبر 6081540

دیگر خبرها

  • وزارت دفاع سوریه از حمله اسرائیل به جنوب این کشور خبر داد
  • زلزله ۵.۶ ریشتری شمال ترکیه را لرزاند
  • «وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به صهیونیست‌ها بود
  • نتانیاهو تلاش دارد برای بقا در قدرت منطقه را به جنگ بکشاند
  • ترکیه : نتانیاهو در صدد کشاندن منطقه به جنگ است
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • بهترین راه توقف تنش در منطقه، پایان دادن به جنگ در غزه است
  • ترکیه: نتانیاهو در صدد کشاندن منطقه به جنگ است
  • رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است
  • اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است