Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان دیرینه شناسی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی موفق به کشف دندان برجای مانده از یک کوسه باستانی مخصوص آب شیرین شده‌اند.

محققان با توجه به شباهت این دندان با یک بازی رایانه‌ای دهه ۸۰ میلادی نام این کوسه را Galagadon گذاشته‌اند؛ این کوسه ابعادی کوچک بین حدود ۱۲ تا ۱۸ اینچ داشته است، محل یافت دندان که به گفته دانشمندان کوسه در آن می‌زیسته است، رودخانه‌ای در جنوب منطقه امروزی داکوتاست و از نظر زمین شناختی این کوسه در عصر کرتاسه زندگی می‌کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیرینه شناسان پیش‌تر موفق به کشف فسیل دایناسور درنده مشهور به نام T-rex در همین منطقه شده‌اند؛ دانشمندان یافت این دندان که متعلق به جانداری در دوره زمین شناختی کرتاسه است را بسیار شگفت انگیز دانسته و اعلام کرده‌اند با این کشف اطلاعات آنها درباره تکامل جانداران و حیوانان‌ها در دوره کرتاسه دستخوش تحول شده است.

به گفته محققان این کشف از این جهت شگفت انگیز است که در ۶۵ میلیون سال پیش که این کوسه می‌زیسته است؛ داکوتای جنوبی کنونی منطقه‌ای جنگلی، دارای باتلاق و رودخانه‌های با شیب زیاد بوده است.

این کوسه دارای دندان‌هایی برای گرفتن ماهی‌های کوچک یا شکار حلزون بوده و شکارمطلوبی برای دایناسور‌های گوشت خوار بزرگ‌تر چون تی‌رکس بوده است.

دندان‌های کوسه ابعادی بسیار کوچک دارند و کارشناسان برای مشاهده و بررسی آن از میکروسکوپ استفاده می‌کنند؛ این دندان‌ها در کنار استخوان‌های گونه‌های جانوری بزرگ دیگر به دست آمده که نشان می‌دهد شکار آنها بوده‌اند.

محققان در نظر دارند اسم نهایی این کوسه باستانی را به افتخار نام یکی از دانشمندان دیرینه شناس Nate Bourne نام‌گذاری کنند.

منبع:Sciencedaily

انتهای پیام/

کشف دندان کوسه چند صد میلیون ساله

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۳۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ پهلوانی باید در تمام عرصه‌های ورزشی تثبیت شود

سرتیپ دوم خلبان محسن حیدریان رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ارتش و فرمانده پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ورزش‌های زورخانه‌ای را جزو آئین‌های پهلوانی و سنتی ایرانیان دانست و گفت: در این ورزش باستانی در کنار فنون رزمی و نمایشی شاهد حاکمیت اصول اخلاقی هستیم که این ورزش را از سایر ورزش‌ها متمایز کرده است.

وی افزود: از یک ورزشکار باستانی کار در کنار آمادگی جسمانی، انتظار خصوصیاتی مانند جوانمردی، دستگیری از ضعفا، گشاده رویی و مهمان نوازی نیز وجود دارد.

رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ارتش عنوان‌کرد: از زیبایی‌های ورزش زودخانه‌ای عجین شدن این ورزش با نام و یاد حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است که جایگاه این ورزش را در میان سایر ورزش‌ها ارتقا می‌دهد.

امیر حیدریان با اشاره به نقش ورزش‌های باستانی در توسعه سبک زندگی ایرانی و اسلامی گفت: توسعه ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ ای یک اقدام مؤثر در ارتقای فرهنگ و ارزش‌های حسنه است چرا که این ورزش نماد غالب فرهنگ پهلوانی است.

وی ادامه داد: فرهنگ پهلوانی باید از گود زورخانه به تمام عرصه‌های ورزشی ورود پیدا کند و ورزشکاران این مرام و مسلک جوانمردانه را در مقام عمل به کار گیرند.

رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای ارتش با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه و ترویج ورزش زورخانه‌ای و تثبیت فرهنگ پهلوانی در ارتش گفت: مسابقات این ورزش در سطوح مختلف یگانی، نیرویی و کل آجا سالیانی است که برگزار می‌شود ضمن اینکه تلاش می‌کنیم جوان‌ها را به این ورزش جذب کنیم.

فرمانده پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی بندرعباس اظهار داشت: در نیروی هوایی ارتش همه پایگاه‌ها دارای زورخانه هستند و در دیگر نیروها هم وضعیت مطلوبی داریم چنانچه اکثر یگان‌های نیروی زمینی دارای زورخانه هستند.

وی تصریح‌کرد: ما یک طرحی را هم ارائه دادیم به این شکل که هر افسر یا درجه داری که از مراکز آموزشی ارتش فارغ التحصیل می‌شود، همانطور که لوگوی یک شمشیر را به عنوان نماد نظامی‌گری دریافت می‌کند، یک جفت میل باستانی هم به او اعطا شود تا بتواند از آن استفاده کند.

وی در رابطه با چالش‌های موجود در ورزش‌های باستانی نیز گفت: معتقدم انتصاب رئیس فدراسیون و رؤسای هیئت‌های استانی باید توسط بزرگترها و خاک خورده‌های گود انجام شود و تشریفات مرسوم، احکام ریاستی و روابط خارج از گود از این بین کنار رود تا شکل سنتی این ورزش حفظ شود.

کد خبر 6088481

دیگر خبرها

  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • فرهنگ پهلوانی باید در تمام عرصه‌های ورزشی تثبیت شود
  • ببینید | نخستین بنای مذهبی ایرانیان
  • سفر به گورستان باستانی خالد نبی (عکس)
  • نخستین بنای مذهبی ایرانیان + فیلم
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • چین: «مس عینک» بدون آسیب به آثار باستانی استخراج می‌شود
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • «نفرین شاه باستانی ایران»؛ مهمترین یادگار تاریخ
  • نفرین شاه باستانی ایران: افسانه پیروزی بر صخره‌های سرپل‌ذهاب