Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اقتصاد ایران در بدو ورود به سال ۹۷ با چالش‌های عمده‌ای مواجه شد که شاید بتوان تحرکات نرخ ارز را مهمترین آن‌ها دانست؛ چراکه طبق گفته کارشناسان، یکی از نتایج هیجانی شدن بازار ارز، افزایش قیمت اقلام مورد نیاز مردم و صعودی شدن نرخ تورم است.

کارشناسان طی ماه‌های اخیر همواره بر این مساله تاکید می‌کنند که باید با کنترل نرخ اقلام و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها زیر چتر نظارتی دولت، جلوی فرصت طلبی افراد سودجو گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به دی ماه نشان می‌دهد نرخ کالا‌ها و خدمات مورد نیاز مردم با افزایش محسوسی مواجه بوده است؛ به گونه‌ای که در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها شاهد رشد ۳ درصدی نسبت به آذر ماه امسال و رشد ۵۶.۱ درصدی نسبت به دی ماه سال قبل هستیم.

بیشتر بخوانید: نیم نگاهی بر ساز و کار قیمت گذاری بر کالا‌های اساسی مردم

در این گروه، رشد نرخ کالا‌ها نسبت به آذرماه به ترتیب برای خوراکی‌ها ۳.۱ درصد، نان و غلات یک درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۹.۸ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۱۰.۸ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۳.۲ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۰.۸ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۰.۶ درصد، میوه و خشکبار ۰.۹ درصد، سبزیجات ۰.۷ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۱.۳ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه یک درصد بوده است.

همچنین نرخ کالا‌های این گروه نسبت به دی ماه سال گذشته با رشد چشم گیری مواجه بوده است به گونه‌ای که به ترتیب برای خوراکی‌ها ۵۵.۹ درصد، نان و غلات ۲۸.۷ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۷۶.۵ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۷۵.۶ درصد، ماهی‌ها و صدف داران ۸۲.۵ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴۸.۸ درصد، روغن‌ها و چربی‌ها ۴۸.۲ درصد، میوه و خشکبار ۷۶.۶ درصد، سبزیجات ۵۱.۷ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۳۷.۷ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۶۰.۷ درصد رشد را شاهد بودیم.

از سویی دیگر قیمت در بخش پوشاک و کفش نیز با رشد ۲.۴ درصدی نسبت به آذر ماه سال جاری و رشد ۴۷.۳ درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته مواجه بوده است.

همچنین بخش دخانیات نیز اگرچه نسبت به آذر ماه ۳ درصد کاهش قیمت داشته است، اما با رشد ۱۳۷.۹ درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته مواجه بوده است.

گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها به طور کلی رشد ۱.۱ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۲۲.۸ درصدی نسبت به دی ماه سال گذشته داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن ۱.۱ درصد نسبت به آذر ماه و ۲۴.۲ درصد نسبت به دی ماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است.

قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به آذر ماه سال جاری و دی ماه سال گذشته به ترتیب با رشد ۳.۱ درصدی و ۷۲.۱ درصدی رو به رو بوده است.

بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل نیز به ترتیب ۲.۲ و ۱.۹ درصد نسبت به تیرماه و ۲۳.۲ و ۳۹.۲ درصد نسبت به مرداد ماه سال گذشته رشد داشته است.

همچنین گروه تفریح و فرهنگ با رشد ۱.۷ درصد نسبت به آذر ماه و ۶۷ درصد نسبت به دی ماه سال گذشته مواجه بوده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۳۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش نرخ دلار و یورو در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلا

به گزارش خبرگزاری مهر، هر اسکناس دلار امروز چهارشنبه (۵ اردیبهشت) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با ۱۴۲ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۴۴ هزار و ۳۸ تومان داد و ستد شد.

قیمت حواله دلار آمریکا نیز با ۱۴۲ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل، ۴۱ هزار و ۱۱۸ تومان معامله شد.

قیمت هر اسکناس یورو با افزایش ۳۵۲ تومانی به ۴۷ هزار و ۸۸ تومان و حواله آن با افزایش ۳۴۸ تومانی نسبت به دیروز، ۴۳ هزار و ۹۶۷ تومان قیمت خورد.

اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری با ۳۹ تومان افزایش قیمت به ۱۱ هزار و ۹۹۱ تومان رسید و حواله درهم ۱۱ هزار و ۱۹۶ تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته ۳۹ تومان افزایش داشته است.

کد خبر 6088007 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان
  • افزایش نرخ دلار و یورو در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلا
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • رشد ۲۰۰ درصدی صدور و تمدید پروانه ملزومات دارویی در سال گذشته
  • برخورد ویژه با ۵ گروه کالایی قاچاق در تهران
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • افزایش ۱۰ درصدی بارش‌های همدان نسبت به بلندمدت
  • افت تورم سالانه بخش صنعت به کانال ۲۰درصد
  • افزایش نرخ دلار و کاهش یورو در مرکز مبادله
  • قیمت سکه در جا زد/ طلا کاهشی شد