Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران در جلسه اي که با حضور رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران برگزار شد، از تدوين برنامه اي براي تعيين تکليف فضاهاي بي دفاع و اراضي رها شده در محدوده بافت هاي فرسوده منطقه 15 خبر داد و طرح هاي پيشنهادي در اين برنامه را تشريح کرد.
به گزارش آريا به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل سازمان نوسازي شهر تهران رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران، ضمن حضور در جلسه اي که با هدف تعيين تکليف اراضي رها شده در منطقه 15 برگزار شد، نقطه نظرات و رهنمودهاي لازم را در خصوص برنامه تدوين شده از سوي سازمان نوسازي براي اراضي مذکور متذکر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سالاري با اشاره به اهميت تدوين طرح پژوهشي با موضوع آسيب شناسي اقدامات مداخله اي دولت و شهرداري در محدوده بافت هاي فرسوده منطقه 15، خاطرنشان کرد: بخش عمده اي از ظرفيت سازمان نوسازي در طي ادوار گذشته درگير مباحث حقوقي، اسنادي، اختلاف با شرکا و ... در منطقه 15 شده که ضروري است استراتژي خروج از اين محدوده را بصورت جدي تر دنبال نمايد.
رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران تصريح کرد: ضروري است سازمان نوسازي مداخله را در اين محدوده در اقداماتي که اجتناب ناپذير است همچون اجراي پروژه هاي الگو در زمين هاي زير 100 متر و ... ادامه دهد و از پروژه هايي که داراي قابليت واگذاري و يا فروش هستند خارج شده و سرمايه آن را صرف اجراي پروژه هاي بهسازي محيطي در بافت هاي فرسوده ساير محلات نمايد.    
سالاري با بيان اين که رويکرد کميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران، رويکردي واقع گرايانه است، ياد آور شد: در خصوص تعيين تکليف اراضي اين منطقه مي بايست نگاه و رويکردي متفاوت تر داشت؛ همان طور که در کلان رويکردهاي گذشته مورد نقد قرار مي گيرند، مي بايست تصميماتي اتخاذ کرد که چالش ها و مشکلات حقوقي، اسنادي، اختلافات و دعاوي گذشته مجدداً تکرار نشود.
مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران در اين جلسه ضمن ارائه تاريخچه مختصري از مداخلات صورت گرفته به منظور ادامه اجراي بزرگراه امام علي (ع) و نوسازي بافت هاي فرسوده در اين منطقه از سال 1380 خاطرنشان کرد: در سال 80 شهرداري تهران 164 پلاک را در محله خوب بخت که در مسير اجراي پروژه بزرگراه امام علي (ع) واقع شده بودند، خريداري کرد اما در سال 82 بر اساس بررسي هاي ترافيکي مسير بزرگراه اصلاح شد.
علي اکبري توضيح داد: معاصرسازي بافت پيرامون اين بزرگراه، ايده اي بود که از سوي مشاور طرح تفصيلي منطقه 15 در سال 82 پيشنهاد داده شد تا هم بافت فرسوده منطقه از وضعيتي که با آن مواجه بود خارج شود و هم انتفاع اقتصادي حاصل شود که اين طرح به تصويب کميسيون ماده 5 رسيد و مقرر شد 28 بلوک (45 هکتار) در مسير جديد احداث بزرگراه از سوي شهرداري خريداري شود.
وي با بيان اين که سازمان نوسازي تا سال 1384 تملک را با تمرکز بر سه بلوک از 28 بلوک پيشنهادي پيش برد و با تغيير مديريت و تغيير رويکردي که از دهه 70 در نوسازي وجود داشت يعني رويکرد بالا به پايين، مداخله متمرکز و تعريف پروژه هاي بزرگ مقياس، طرح در سازمان نوسازي عوض شد و رويکرد محله محور در نوسازي بافت هاي فرسوده مبناي اقدامات آتي قرار گرفت.
علي اکبري تصريح کرد: بر اساس رويکرد محله محور، محدوده اي به وسعت 130 هکتار در محدوده خيابان خاوران، بزرگراه بعثت، هاشم آباد و انور زاده تحت عنوان ناحيه امام علي (ع) انتخاب شد و مقرر شد طرح موضعي براي 6 محله اي که بر اساس مطالعات ميداني در ناحيه امام علي مشخص شده بود، تهيه شود.
وي در ادامه با اشاره به اين که سازمان نوسازي در سال 84، 12 پروژه اولويت دار را بر اساس رويکرد جديد در ناحيه امام علي مشخص نمود و تملک را از محدوده 45 هکتاري به محدوده جديد منتقل کرد، يادآور شد: به دليل افزايش قيمت ملک در تهران در سال84، ساکنان منطقه حاضر به فروش املاک خود نبودند و پس از برگزاري جلسات متعدد با ساکنان، ايده خانه به جاي خانه پيشنهاد شد که سازمان نوسازي پروژه 85 واحدي را در مجاورت محدوده خريداري و با ساکنان تهاتر کرد که مورد استقبال واقع شد و از آن پس با دستور شهردار وقت تعريف 30 پروژه نوسازان در کمربند جنوبي شهر در دستور کار سازمان قرار گرفت.
علي اکبري خاطرنشان کرد: در سال 87 نيز با تصويب موضوع انتشار اوراق مشارکت در قانون بودجه، 8 پروژه در اين ناحيه شناسايي شد و 400 ميليارد تومان اوراق مشارکت براي اين محدوده منتشر شد.
مديرعامل سازمان نوسازي شهر تهران با اشاره به تحويل پروژه هاي نوسازان به ساکنان بافت فرسوده منطقه 15و خروج سازمان از مداخله مستقيم در اين محدوده در سال 89، به تشريح وضعيت پروژه هاي نيمه تمام، اراضي رها شده و مشکلات مربوط به اسناد، پايان کار املاک تحويل شده، مشکلات حقوقي و ... پرداخت.
علي اکبري با اشاره به برگزاري جلسات کارشناسي متعدد با دفاتر توسعه محله اي و ساکنان منطقه 15 از تدوين برنامه اي براي تعيين تکليف فضاهاي بي دفاع ايجاد شده و اراضي رها شده در محدوده بافت هاي فرسوده خبر داد و طرح هاي پيشنهادي در اين برنامه را تشريح کرد.
بر اساس اين گزارش تعريف پروژه هاي خدماتي و فرهنگي از طريق تعامل با ساکنان، برنامه ريزي جهت اجراي پروژه هاي پيشگام و پروژه هاي مسکن اميد، احداث پاتوق هاي محلي، ايجاد فضاي آموزشي، پارکينگ طبقاتي، کلانتري، فضاي سبز، مرکز جامع سلامت و ... از جمله برنامه ها و طرح هاي پيشنهادي بود که با هدف الگوسازي و ارتقاء کيفيت محيطي و زندگي  از سوي سازمان نوسازي شهر تهران براي اراضي رها شده و پروژه هاي نيمه تمام واقع در محدوده بافت هاي فرسوده منطقه 15 تدوين شده و در اين جلسه مورد بحث و بررسي کارشناسي قرار گرفت.
در خاتمه اين جلسه رئيس کميسيون معماري و شهرسازي شوراي اسلامي شهر تهران پيشنهاد داد تا موضوعات مطرح شده در اين جلسه در جلسه کارشناسي ديگري مورد بررسي قرار گيرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: طرح هاي پيشنهادي سازمان نوسازي بافت هاي فرسوده منطقه 15

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۴۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن

تقی رضایی مدیرکل دفتر حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۴۱ هزار هکتار زمین در محدوده شهری و شهر‌های جدید اضافه و الحاق شده است گفت:   این آمار نشان‌دهنده کار جهادی و بزرگی است که در دولت سیزدهم در راستای تأمین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است.

وی با بیان اینکه مسئله تامین زمین و الحاق اراضی در شهرهای مختلف همواره مورد توجه سازمان ملی زمین و مسکن بوده است گفت:  در نشست‌های امسال که به صورت فصلی برگزار می‌شود، استان‌های کشور به ۵ منطقه تقسیم شده‌اند که در مرحله اول از مدیران ۷ استان منطقه یک کشور دعوت شده که برای هم‌فکری و هم‌افزایی در خصوص تأمین زمین و سایر موضوعات مربوط به حوزه املاک و حقوقی در سازمان ملی زمین و مسکن حضور یابند.

رضایی اظهار کرد: اصلاح بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در این حوزه خود می تواند زمنیه را برای بهبود افزایش عرضه زمین و الحاق اراضی در شهرهای مختلف فراهم کند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • اجرای ۱۸ پروژه شاخص بافت تاریخی قم در سال گذشته
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • نوسازی ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور
  • تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت
  • ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور نوسازی شد
  • تسهیل در فرآیندهای صدور سند مالکیت املاک فاقد سند
  • ساخت ۱۵۰ هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | ۵۵۰۰ خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند
  • توزیع بیش از ۴۴ هزار بسته نوسازی بافت‌های فرسوده در ۲۶۱ محله کشور