Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماه گذشته در گزارشی دلایل اختلاف نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران پرداختیم و عنوان کردیم یکی از دلایل اختلاف تورم بانک مرکزی و مرکز آمار علاوه بر عواملی که بار‌ها مطرح شده، بازه‌های زمانی محاسبه تغییرات قیمت کالا‌ها و خدمات است.

طبق اطلاعات به دست آمده، مرکز آمار ایران تغییرات قیمت‌ها در طول سه هفته از یک ماه را محاسبه می‌کند، اما بانک مرکزی تغییرات قیمت‌ها را در طول یک ماه ارزیابی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل مرکز آمار با یک فاصله یک تا دو ماهه به نرخ‌هایی نزدیک به ارقامی می‌رسد که بانک مرکزی یک یا دو ماه قبل محاسبه کرده است.

در واقع با توجه به اینکه تغییرات قیمت‌ها در ماه‌های اخیر روندی صعود داشته است، تغییرات قیمت‌ها در هفته پایانی ماه در ارقام مرکز آمار محاسبه نمی‌شود. اما در ماه بعد، در سه هفته مورد بررسی تغییرات قیمت کالا‌ها و خدمات اضافه شده و تغییرات اعمال می‌شود. به همین دلیل است که نرخ تورم مرکز آمار در یک ماه بین اعداد تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی بین دو ماه پیش از آن است.

نرخ تورمی که مرکز آمار برای دی ماه اعلام کرده است، از همان الگوی فرضی تبعیت می‌کند و تورم میانگین مرکز آمار برای دی ماه نزدیک به تورم آذر ماه بانک مرکزی و تورم نقطه به نقطه آن نزدیک به تورم نقطه به نقطه آبان ماه بانک مرکزی است.

روز گذشته مرکز آمار ایران نرخ تورم در پایان دی ماه را ۲۰.۶ درصد و تورم نقطه به نقطه در این ماه را ۳۹.۶ درصد اعلام کرد که اعداد نزدیک به اعداد تورمی آبان ماه بانک مرکزی است.

بانک مرکزی ماه گذشته به دلیل اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه در گزارش این نهاد با عبور از مرز ۴۰ درصد به ۴۲.۳ درصد رسیده بود، با دستور دولت، امکان انتشار آن را پیدا نکرد. مرکز آمار ایران تورم نقطه به نقطه دی ماه امسال را ۳۹.۶ درصد محاسبه کرده است و با توجه به الگوی محاسباتی این مرکز و تحولات شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات، تورم نقطه به نقطه این نهاد برای بهمن ماه قطعا از ۴۰ درصد عبور خواهد کرد و مشخص نیست آن زمان دولت با این آمار مرکز آمار چه برخوردی خواهد کرد.

* ارقام تورم بانک مرکزی و مرکز آمار دوره تورم بانک مرکزی تورم مرکز آمار تورم نقطه به نقطه بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه مرکز آمار دی  _ 20.6 _ 39.6 آذر  21.2 18 42.3 37.4 آبان 18.4 15.6 39.9 34.9 مهر 15.9 13.4 36.9 32.8 شهریور 13.5 11.3 31.4 25.7 مرداد 11.5 9.7 24.2 19.3 تیر 10.2 8.7 18 13.8 خرداد 9.4 8.2 13.7 10.2 اردیبهشت 9.1 8 9.7 8.3 فروردین 9.2 8.1 7.9 7.2

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: تورم نقطه به نقطه مرکز آمار بانک مرکزی نرخ تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۴۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

به گزارش خبرگزاری مهر کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) با بیان این که اقتصاد جهان در نقطه عطفی است و واقعیت‌های گذشته با عدم قطعیت‌های جدید جایگزین شده‌اند، افزود که برخی موارد با قاطعیت ثابت باقی خواهند ماند.

لاگارد خاطرنشان کرد که ارائه ایده‌های جدید برای رشد اقتصاد در آینده بسیار مهم است، با این حال، برای اینکه این ایده‌ها کارایی داشته باشند، جامعه باید شرایطی را ایجاد کند که در آن، این ایده‌ها در اقتصاد ما را گسترش یابند و شکوفا شوند.

رئیس بانک مرکزی اروپا تاکید کرد: برای ایجاد این شرایط، اروپا باید گلوگاه‌های کلیدی در انتقال، انتشار و جاه‌طلبی را بشکند.

وی افزود: این مورد کار آسانی نخواهد بود و اتحادیه اروپا نمی‌تواند وارد چنین مسابقه‌ای با ایالات متحده شود، زیرا «بازی حاصل صفر است».

کد خبر 6086419 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • ◄ تورم حمل و نقل رکورد زد
  • تورم اردیبهشت‌ماه به کانال ۲۰ درصد می‌رسد؟
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد
  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد
  • افت تورم سالانه بخش صنعت به کانال ۲۰درصد
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار