Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزای مهر، عین الله قشقاوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال با «فاطمتا گی»، سرپرست اداره آسیا، خاورمیانه و پاسیفیک دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات یک ساعته، آخرین تحولات روابط دوجانبه و همکاری های بین المللی دو کشور بحث و بررسی شد.

کد خبر 4520777 محمد مهدی ملکی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: مهر

کلیدواژه: آفریقا سنگال وزارت امور خارجه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۵۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش جهان به عملیات موشکی و پهپادی وعده صادق

رسول سلیمی: حمله بی‌سابقه ایران با بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک کروز و بالستیک به خاک اسرائیل واکنش گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی در پی داشت. این واکنش‌ها در نسبت رابطه دیپلماتیک ایران با کشورهای جهان قرار گرفت و با بررسی هر یک از پیام‌ها می‌توان به‌قرار گرفتن کشورها در سوی ایران، اسرائیل پی برد. فصل مشترک غالب اظهارنظرها خویشتن‌داری طرفین برای جلوگیری از تسری جنگ به دیگر کشورهای خاورمیانه و جلوگیری از گسترش پاسخ‌ها به جنگی تمام‌عیار است.

حتی کشورهای اروپایی حامی اسرائیل تلاش کردند در بیانیه‌های خود بر جلوگیری از گسترش تنش‌ها از سوی اسرائیل جلوگیری کنند. آنچه اهمیت دارد تکمیل قدرت بازدارندگی ایران با تلاش‌های دیپلماتیک وزارت خارجه خواهد بود تا از تشکیل هرگونه ائتلاف جهانی به نفع اسرائیل جلوگیری کند. این تلاش‌های دیپلماتیک می‌تواند شامل صدور تدابیر هماهنگ از سوی تهران برای وزارتخانه‌های ایران در کشورهای جهان برای تبیین اهداف عملیات و نقش اسرائیل به‌عنوان آغازکننده تنش‌ها در خاورمیانه باشد. در همین راستا به بررسی پیام کشورها و مقامات عالی نهادهای بین‌المللی می‌پردازیم تا نگاهی جامع‌تر به صحنه دیپلماتیک شکل‌گرفته از عملیات نظامی ایران داشته باشیم.

دعوت به آرامش و تایید انفعال شورای امنیت

در پی حمله هوایی ایران به اسرائیل، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای نسبت به «خطر واقعی گسترش تنش ویرانگر منطقه‌ای» هشدار داد. گوترش در بیانیه‌ای ضمن محکوم‌کردن حمله ایران به اسرائیل، خواستار توقف فوری مخاصمات شد. دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که مکرراً گفته است «جهان نمی‌تواند جنگ دیگری را هم تحمل کند.»

جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیگر مقام مهم اروپایی بود که بدون اشاره به اینکه حمله پهپادی ایران علیه سرزمین‌های اشغالی در واکنش به تجاوزگری رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه صورت‌گرفته، پاسخ ایران را محکوم و ادعا کرد که این اقدام تهدیدی جدی برای امنیت منطقه است.

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای درباره پاسخ موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی، ضمن اشاره به ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل در اقدام مناسب در زمینه حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، از همه طرف‌ها خواسته که برای جلوگیری از وخامت بیشتر وضعیت منطقه، خویشتن‌داری کنند.

خبرهای مرتبط امیرعبداللهیان: اسرائیل از خویشتن‌داری ایران پیام اشتباه دریافت کرده بود سی.ان.ان: اسرائیل حمله به رفح را به دلیل حملات ایران به تعویق انداخت سلطان بن عبدالعزیز: تنها با جنگ می‌توان بیت‌المقدس را پس گرفت واکنش کنگره آمریکا به پاسخ کوبنده ایران علیه اسرائیل

در این بیانیه که ظهر یکشنبه منتشر شد، آمده است: بنا بر اعلام وزارت خارجه ایران، این حمله در چارچوب دفاع از خود و بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در پاسخ به حملات به اهداف ایرانی در منطقه از جمله حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق صورت‌گرفته است، اقدامی که روسیه پیش‌تر آن را محکوم کرده بود.

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه با اشاره به عدم صدور بیانیه محکومیت اقدام تجاوزکارانه اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: متأسفانه این شورا به دلیل مواضع اعضای غربی آن نتوانست پاسخ مناسبی به حمله به نمایندگی کنسولی ایران بدهد.

چین دیگر کشور هم پیمان و دوست ایران، ضمن ابراز نگرانی عمیق از تشدید اوضاع در خاورمیانه، خواستار خویشتن‌داری تهران و تل‌آویو برای جلوگیری از تشدید تنش شد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «پکن در خصوص تشدید اوضاع در خاورمیانه عمیقاً نگران است و از طرف‌های درگیر می‌خواهد تا برای جلوگیری از تشدید تنش، خویشتن‌داری کنند. این سخنگو افزود: اوضاع جاری در خاورمیانه، تازه‌ترین تبعات جنگ غزه است. دیگر هیچ‌گونه تأخیر در اجرای قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل جایز نیست و درگیری و تنش باید فوراً به پایان برسد.»

پاکستان دیگر کشور مسلمانی است که با ابراز نگرانی از تحولات فعلی خاورمیانه، خواهان خویشتنداری همه طرف‌ها شد و اعلام کرد: اسلام‌آباد پیش‌تر نسبت به پیامدها و خطرات حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق هشدار داده بود. به گزارش روابط عمومی دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، این کشور اعلام کرد که با نگرانی عمیق تحولات خاورمیانه را دنبال می‌کند. در این بیانیه آمده است: پاکستان ماه‌هاست که بر ضرورت تلاش‌های بین المللی برای جلوگیری از گسترش خصومت‌ها در منطقه و برقراری آتش‌بس در غزه تاکید کرده است.

جانب‌داری از اسرائیل و دعوت به خویشتن‌داری

واکنش مقامات عالی انگلیس و فرانسه به طور آشکار از اسرائیل حمایت می‌کرد. این دو کشور به همراه آلمان در واکنش به پاسخ موشکی و پهپادی گسترده جمهوری اسلامی ایران به اقدامات اسرائیل، حمایت خود را از این رژیم مورد تأکید قرار دادند. استرالیا نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرده در واکنش به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که پاسخ موشکی و پهپادی ایران، تهدید بزرگ برای امنیت اسرائیل است. نخست‌وزیر اسپانیا نیز خواستار «جلوگیری از تشدید تنش در منطقه به هر قیمتی» شد. به گزارش تارنمای لا وانگواردیا، پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه مجازی ایکس اعلام کرد: ما تحولات خاورمیانه را با نهایت نگرانی دنبال می‌کنیم. وی افزود: باید به هر قیمتی از تشدید تنش منطقه‌ای جلوگیری شود.

این در حالی است که چندین کشور آمریکای لاتین از جمله شیلی و آرژانتین نسبت به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران و وضعیت کلی در خاورمیانه ابراز نگرانی کردند. برای نمونه «آلبرتو ون کلاورن» وزیر خارجه شیلی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: نگرانی خود را نسبت به تشدید جدی تنش‌ها در خاورمیانه و حملات ایران علیه اسرائیل ابراز می‌کنم. شیلی استفاده از زور را محکوم و از حقوق بشردوستانه بین‌المللی دفاع می‌کند. مکزیک نیز نگرانی عمیق خود درباره این حمله و تاثیری که می‌تواند بر زندگی هزاران نفر داشته باشد را ابراز کرد.

دبیرخانه امور خارجه مکزیک نیز در ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: مکزیک استفاده از زور در روابط بین‌المللی را محکوم می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به دنبال راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای جلوگیری از تعمیم‌یافتن درگیری در خاورمیانه باشند.

مانوئل آدورنی سخنگوی ریاست جمهوری آرژانتین هم در ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: خاویر میلی رئیس جمهور آرژانتین سفر خود به دانمارک را کوتاه کرد و به کشور بازخواهد گشت تا یک کمیته بحران با توجه به آخرین رویدادها در اسرائیل تشکیل دهد. وزارت خارجه اکوادور نیز در بیانیه‌ای با اعلام اینکه «به نظارت بر وضعیت ادامه می‌دهیم»، خبر داد که با کارکنان دیپلماتیک خود در منطقه در تماس است.

ژاپن نسبت نیز در واکنش به این عملیات گسترده که خسارت‌هایی را به پایگاه هوایی «نواتیم» در جنوب سرزمین‌های اشغالی وارد آورد، عنوان کرد: این حمله وضعیت فعلی خاورمیانه را بدتر می‌کند. توکیو ضمن محکومیت این حمله که در پاسخ به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان سفارت ایران در دمشق صورت گرفت، افزود که ژاپن نسبت به این نوع تنش زایی به شدت نگران است.

311213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895992

دیگر خبرها

  • اجازه پایمال شدن حقوق زنان را نمی دهیم
  • دستیار پوتین در دیدار سفیر اسرائیل: همه طرف‌ها خویشتنداری کنند
  • روسیه خواستار حداکثر خویشتن‌داری در خاورمیانه شد
  • عکس/ دیدار جمعی از دیپلماتهای وزارت امور خارجه با دکتر ولایتی
  • دیدار جمعی از دیپلماتهای وزارت امور خارجه با دکتر ولایتی
  • برلین: خاورمیانه نباید وارد وضعیتی شود که خروجی آن غیرقابل‌پیش‌بینی باشد
  • قطر: خاورمیانه شرایط سخت و پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذارد
  • سرپرست فدراسیون شطرنج استعفای خود را پس گرفت
  • واکنش جهان به عملیات موشکی و پهپادی وعده صادق
  • اسرائیل به اوکراین دوم تبدیل خواهد شد