Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@10:57:36 GMT

حماسه 2 بهمن ارومیه؛ مسجدی که به توپ بسته شد

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۵۲۹۳

حماسه 2 بهمن ارومیه؛ مسجدی که به توپ بسته شد

2 بهمن 57، آغاز قیام مسلحانه علیه رژیم طاغوت بود ، در چنین روزی بود که مسجد اعظم ارومیه بدنبال اعتراضات مردمی علیه سلطنت به توپ بسته شد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، واقعه مسجد اعظم ارومیه نقطه عطفی در تاریخ ایران است که نقش بزرگی در تسریع پیروزی انقلاب ایفا کرد . با اینکه قیامهای خیابانی مردم قم در 19 دی و مردم تبریز در 29 بهمن سال 56 پایه های سطلنت در ایران را لرزاند اما قیام دوم بهمن سال 57 مردم ارومیه به عنوان اولین اقدام مسلحانه تیر خلاصی بر این حکومت ستم شاهی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس مستندات تاریخی روز 2 بهمن نظامیان رژیم پهلوی به همراه گروهی از اوباش اجیرشده، به تظاهرات در خیابان‌ها پرداختند و خود را به مسجد اعظم ارومیه رساندند، آنها در حالی‌ که تصاویر آیات عظام را پاره می‌کردند، به شعاردادن علیه انقلابیون پرداختند، متعاقب آن انقلابیون که در داخل مسجد اعظم حضور داشتند واکنش نشان داده و به مقابله با آنان پرداختند.

نخستین بار جرقه نهضت و قیام مسلحانه بر علیه رژیم پهلوی در ارومیه به رهبری مرحوم حجت الاسلام غلامرضا حسنی زده شد.

حماسه دوم بهمن ارومیه از زبان مرحوم حجت الاسلام غلامرضا حسنی، در کتاب خاطراتش که توسط عبدالرحیم اباذری گردآوری شده است چنین امده است؛ بعد از ظهر 2 بهمن 57 به شهر ارومیه بازگشتیم و برخی دوستان گفتند شما باید در جایی مخفی شوید، گفتم نخیر، دیگر وقت این حرف و حدیث ها گذشته است، عقب نشینی و فرار دیشب کافی است، ما باید از امروز جنگ مسلحانه را آغاز کرده و از نیروهای خود دعوت به عمل آوریم در مسجد اعظم اجتماع کنند و هرکس از مردم که اسلحه دارد به اینجا بیاورید و به ما ملحق شود .

در عرض چند ساعت اقشار مختلف مردم بسیج شدند، با وانت بار و خودروهای شخصی، شن و ماسه و گونی و آجر آوردند، پشت بام و اطراف مسجد را با گونی های پر از شن سنگربندی کردیم. در خیابانهای اطراف که منتهی به مسجد می شدند درختان و چوبهای بزرگ و سنگینی ریختیم تا به خیال خودمان مانع از حرکت و پیشروی تانکها به سوی مسجد شویم و راه ها را به روی نیروهای مسلح شاه ببندیم .

هرچه امکانات و تجهیزات بود در جهت استحکام پایگاه نظامی مسجد اعظم به کار گرفتیم و با تعداد 40-50 نفر افراد مسلح و با حضور انبوه مردم آماده نبرد شدیم. ناگهان صدای غرش تانکها از دور به گوش رسید، به دستور من افراد مسلح در پشت سنگرهای خود قرار گرفتند. تانکها درختان و سایر موانع را شکستند و نزدیک محوطه شدند. شش تانک بود با تعداد زیادی نیروهای پیاده نظام ارتش که آنها را اسکورت می کردند.

من در پشت بام کنار گنبد قرار گرفته بودم در حالی که یک کلاشینکف دستم بود می خواستم ببینم عکس العمل تانکها چه خواهد شد. درهمین فکر بودم که ناگهان تانک اولی که در جلو حرکت می کرد، یک توپ به سمت گنبد شلیک کرد. گلوله توپ درست از یک متری بالای سرم عبور کرد و به گنبد اصابت نمود بعد از آن طرف گنبد خارج شد .

در این میان عده ای با لباس شخصی به عنوان «شاه دوست» در میان آنها ظاهر شدند و شعار «زنده باد شاه و.... » سر دادند. دوستانم از شدت خشم بدنشان می لرزید، اول خیال کردم از ترس اینطور شده اند اما خطاب به من گفتند: حاج آقا چرا دستور تیراندازی نمی دهید. گفتم نیازی به دستور نیست بزنید. سربازها که حرف مرا شنیدند فوری روی تانک و اطراف آن را خالی کردند. ما تانک را به رگبار بستیم. از پایین چند نفر از دوستان بر روی تانک اولی کوکتل مولوتوف انداختند و تانک بلافاصله آتش گرفت .

لوله تانک که قبلا به طرف ما و مسجد بود بی اختیار چرخید و به سمت هتل قرار گرفت. تانک دومی از پشت رسید و ما را به رگبار مسلسل بست. من زمین گیر شدم. طرف راست من پسرم رشید بود و در میان ما فقط او یک تفنگ ژ-3 داشت، بقیه دوستان کلاش داشتند. طرف چپم نیز مرحوم حاج موسی بود. به این ها گفتم هردو به طور همزمان به روی تانک ها آتش بریزند و تیراندازی کنند .

تانک سومی، چهارمی، پنجمی و ششمی آمدند و بین تقاطع خیابان پهلوی و عسگرآبادی(خیابان امام و بعثت امروزی) قرار گرفتند. ما پنج نفر در پشت بام بودیم. من، رشید، حاج موسی، حاج محمد و یک نفر دیگر که اسمش را فراموش کرده ام. چند نفر دیگر هم در بام بانک بودند. بقیه مسلحان به همراه مردم از زمین و اطراف تانک ها را محاصره کردند و مرتب به طرفشان تیراندازی نمودند، بطوری که زمین گیر شدند و مجبور به عقب نشینی گردیدند. البته اگر می خواستند بمانند و با ما بجنگند می توانستند چون آن ها امکانات و نیروی زیادی داشتند، ولی در اثر مقاومت شجاعانه ما و مردم، خداوند متعال رعب و وحشتی به دلشان انداخت و آنها پا به فرار گذاشتند و به لشگر و پادگان ارومیه بازگشتند.

در این حماسه تاریخی دو نفر از مردم شهید و چند نفر زخمی شدند. تعداد زیادی هم از سربازان و درجه داران رژیم کشته و زخمی شدند و یک تفنگ ژ-3 هم به غنیمت ما درآمد.

نقش مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حسنی در صحنه انقلاب شهر ارومیه و واقعه دوم بهمن ماه بی بدیل است و این حادثه مهم تاریخی در خاطره نه تنها مردم ارومیه و استان بلکه در حافظه تاریخی ملت ایران ماندگار خواهد ماند.


انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها خشم زمین مسجد ملت ایران نیروهای مسلح جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۵۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری رویداد «حماسه هیأت» در ماه رمضان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سازمان هیأت و تشکل‌های دینی، همچون سال گذشته در ایام رمضان در حال برگزاری رویداد «حماسه هیأت» است و مسئولان هیأت‌ها باید اقدامات و برنامه‌های خود در زمینه فعالیت‌های قرآنی را در سامانه این طرح به نشانی https://survey.porsline.ir/s/eg۳xbZv اعلام کنند تا این سازمان از آنها حمایت کند و فعالیت آنها رسانه‌ای شود.

در طرح حماسه هیأت، اتفاقات خوب و رویداد‌های قرآنی هیأت‌ها ابتدا شناسایی و در گام دوم این اتفاقات داوری و ارزیابی می‌شود و برگزیده‌ها در سطح ملی حمایت می‌شوند. در نهایت در سومین گام روایت اقدامات هیأت‌ها به عنوان الگویی جریان سازی برای باقی هیأتها، معرفی می‌شود.

محور رویداد حماسه هیأت، در ماه رمضان امسال طرح زندگی با آیه‌هاست به این منظور ایده‌های زیر برای اجرایی شدن در هیأت پیشنهاد می‌شود:

- استفاده از شعار «زندگی با آیه‌ها» در فضا سازی برنامه‌ها
- برگزاری مسابقات و پویش از آیات و فراز‌های منتخب
- راه اندازی هیأت القرآن با محوریت آیات منتخب
- برگزاری مسابقات قرآنی براساس ۳۰ آیه انتخابی
- جایگزینی کرسی قرائت تدبیر محور به جای کرسی تلاوت مجلسی
- برگزاری مسابقه حفظ ۳۰ آیه انتخاب شده به همراه تفسیر آیات
- تولید و انتشار محتوا براساس آیات منتخب
- برگزاری نمایشگاه‌های مفهومی با موضوع آیات منتخب
- برگزاری موکب‌های تخصصی کودک با موضوع آیات منتخب
- برگزاری ۳۰ شب ۳۰ افطار در مساجد و بیان آیات هر شب
- طراحی پوستر‌های گرافیکی آیات منتخب و نصب در هیأت
- استفاده از گرافیک‌های قرآنی در دکور و طراحی‌های هیأت
- ترویج مجالس و روضه‌های خانگی و بیان نبیین آیات و فراز‌های منتخب
- استفاده از آیات منتخب در بسته‌های مراسمات ویژه ماه مبارک رمضان

در همین زمینه هیأت‌های مذهبی با عملیاتی کردن این ایده‌ها یا اقداماتی با همین خط محتوایی، تا پایان فروردین فرصت دارند، با شرکت در این رویداد از طریق سامانه https://survey.porsline.ir/s/eg۳xbZv فعالیت و کنش هیأت خود را ثبت و به اطلاع دیگر هیأت‌های کشور برسانند.

دیگر خبرها

  • روایتی از ساخت مسجدی که پس از ۱۰۷۲ سال میعادگاه منتظران ظهور است
  • چند خبر از گوشه و کنار آذربایجان غربی
  • همه چیز درباره مسجدی که ۱۰۷۲ ساله شد + عکس
  • حسام الدین آشنا خطاب به زاکانی: مسجد ساختن یا مسجدی ساختن؛ کدام سخت تر است؟
  • توزیع ۱۵۰۰ بسته معیشتی خانواده زندانیان استان کرمان + تصاویر
  • اِسپیَ مزگتِ؛ مسجدی رها شده در جنگل‌های گیلان
  • روز دهم فروردین، روز یادآوری حماسه عظیم مردم یزد در براندازی رژیم شاهنشاهی و یوم الله ۱۲ فروردین روز حیات طیبه انقلاب اسلامی
  • توزیع ۱۵۰۰ بسته کمک‌های مومنانه در کرمان
  • برگزاری رویداد «حماسه هیأت» در ماه رمضان
  • توزیع ۱۵۰۰ بسته معیشتی بین نیازمندان کرمان و زهکلوت آغاز شد