Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-25@01:26:52 GMT

کاهش 30 درصدی صادرات ترکیه به ایران

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۶۰۰۹

کاهش 30 درصدی صادرات ترکیه به ایران

یک نماینده انجمن صنفی – بازرگانی ترکیه نسبت به تصویب قانون ممنوعیت ورود 1399 قلم کالای وارداتی به ایران، و تاثیرات آن بر کاهش صادرات ترکیه به ایران هشدار داد. به گزارش«جنوب نیوز» به نقل از عصرایران؛ " فاتیح چایاباتماز" نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه (موسیاد) در ایران، در گفتگو با روزنامه "حریت" ترکیه گفت قانون ممنوعیت واردات 1399 قلم کالا به ایران که از سال 2018  به مورد اجرا گذاشته شده، حدود 30 درصد از صادرات ترکیه به ایران را در این سال کاهش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به مغایرت این قانون با توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه که در سال 2015 منعقد شده است، افزود 61 قلم از کالاهایی که در لیست ممنوعه قرار دارد، از کالاهایی است که در لیست صادراتی ترکیه به ایران است.

"فاتیح چایاباتماز" نماینده انجمن "موسیاد" در ایران/ عکس آرشیوی

به گفته این بازرگان ترکیه‌ای، پارلمان ایران قانون "ممنوعیت ثبت سفارش واردات کالاهای خارجی دارای مشابه ایرانی" را در روز 20 ژانویه – 30 دی ماه- به تصویب رسانده و هدف آن حمایت از کالاهای ایرانی در بازار داخلی ایران است، اما 61 قلم از لیست 1399 کالای ممنوعه شده، از جمله کالاهایی هستند که ترکیه به ایران صادر می‌کند.

گفتنی است مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در مصوبه‌ای ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی دارای مشابه ایرانی که در داخل کشور با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد، را تا پایان مدت برنامه ششم توسعه ممنوع کرده است.

این بازرگان ترک گفته است در صورت ادامه سیاست واردات ممنوع، روند کاهشی صاردات ترکیه به ایران در سال 2019 ادامه خواهد یافت و شرکت‌های ترکیه‌ای از این روند متضرر خواهند شد.

او همچنین خواسته است بر اساس توافقنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، دولت و مجلس ایران در ممنوعیت 61 قلم کالای صادراتی ترکیه به ایران، تجدید نظر کند چون بر اساس ادعای او در صورت عدم تجدید نظر در این سیاست، خطر متوقف شدن کامل روند صادرات کالاهای ترکیه‌ای به بازار ایران درپیش است.

ترکیه غالبا کالاهای مصرفی به بازار ایران صادر می‌کند که عمده آنها شامل: پارچه و پوشاک، مواد غذایی و بهداشتی و محصولات آرایشی است.

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۶۰۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۹۱ درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان

بهمن عشقی دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در نشئت خبری  گفت:خوشبختانه منافع اقتصادی حاصل از عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای کشور ارمنستان در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه قابل توجه بوده و سهم تجارت این کشور با اعضا اوراسیا، طی سال‌های گذشته پس از شکل‌گیری این اتحادیه معادل ۷ واحد درصد رشد داشته است.

او افزود: رویکرد کشورمان نسبت به ارمنستان از یک کشور متفاوت است دروازه ورود به اوراسیا و اروپای دریایی، تبدیل ارمنستان به هاب تجاری ایران در قفقاز جنوبی، تقویت چندجانبه‌گرایی با محوریت ایران و ارمنستان و مشارکت جمهوری آذربایجان، گرجستان و ترکیه، تقویت اقتصاد مرزنشینی و حمایت از سهولت دسترسی ارمنستان به بنادر و مرزهای ساحلی ایران از جمله دریای خزر از جمله این پیشنهادات است.

عشقی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۹۱ درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان صورت گرفت. همچنین پروژه‌های دیگری نیز در زمینه برق، نفت، گاز و پتروشیمی و آب و فاضلاب در این کشور به اجرایی   شده است.

او بیان کرد: اما با وجود این موارد، دسترسی به بازار مصرف حدود ۹ میلیارد دلاری ارمنستان، محصور بودن در خشکی و نیاز به توسعه روابط با کشورهای منطقه، سهم نسبتاً بالای ایران در واردات ارمنستان، زمینه‌های صادرات مجدد محصولات ایران به طرف‌های ثالث اوراسیا و اروپا و بهره‌برداری از مناطق آزاد تجاری برای تولید و سرمایه‌گذاری مشترک می‌تواند اهمیت توسعه مراودات با این کشور را نشان دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲
  • رشد ۱۰ درصدی صادرات ایران به چین از ابتدای ۲۰۲۴
  • انگلیس، روسیه را به دور زدن تحریم‌های غرب متهم کرد
  • ۱۰۱ میلیون دلار ارز به نیازهای خدماتی تخصیص داده شد
  • رشد ۹۱ درصدی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به ارمنستان