Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@00:05:48 GMT

50 درصد چادرهای عشایر خراسان شمالی فرسوده است

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۶۲۲۸

50 درصد چادرهای عشایر خراسان شمالی فرسوده است

محمدرضا قلی پور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سرپناه برخی از خانوارهای عشایری این استان نامناسب است اظهار داشت: این نوع سرپناه از آنان در شرایط آب و هوای مختلف به خوبی حفاظت نمی کند.
وی افزود: از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب 50 میلیارد ریال اعتبار برای نوسازی چادر های عشایری به این استان اختصاص یافت که با این میزان پنج هزار تخته چادر برزنتی در اختیار خانوار ها گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: اختصاص اعتبار برای خرید چادر عشایر برای اولین بار در این استان اتفاق افتاد اما این چادرها بعد از گذشت پنج سال در اثر باد و باران، آفتاب و سرما هم اکنون فرسوده و نیاز به بازسازی و حتی نوسازی دارد.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون سرپناه برخی از خانوار های عشایری این استان مقاومت لازم در برابر سرما و گرما را ندارد افزود: این اداره کل تسهیلات ارزان قیمت در اختیار خانوار ها برای تهیه چادر قرار می دهد.
قلی پور گفت: هم اکنون از خانوار های عشایری می خواهیم تا سیاه چادر تهیه کنند چرا که در برابر سرما و گرما مقاوم تر است، چادر های برزنتی زود فرسوده خواهند شد و همچنین کیفیت سیاه چادر را نیز ندارد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاه چادر با موی بز تهیه می شود و برای هر چادر 70 تا 100 میلیون ریال هزینه در بر دارد این اداره کل تسهیلات مورد نیاز را در اختیار خانوار ها قرار می دهد.
وی افزود: متاسفانه چادر بیشتر خانوارهای عشایری این استان برزنتی است که بیشتر آنها نیز به مرور ایام کهنه و دچار فرسودگی شده اند.
وی گفت: چادرهای برزنتی در مقایسه با سیاه چادرها دوام زیادی ندارند و در گرما و سرما نیز محافظ مناسبی برای عشایر نیستند و بخصوص در فصول گرم در مقابل تابش خورشید، باد و باران دوام کمتری دارند.
قلی پور اظهار داشت: سیاه چادرها که از جنس موی بز هستند در فصل گرما و سرما بسیار مناسب بوده و در برابر تابش خورشید و همچنین باد و باران نیز مقاوم هستند.
وی افزود: سیاه چادرها به دلیل داشتن منفذ، بر خلاف چادرهای برزنتی که در فصل تابستان هوای داخل آن بسیار گرم است، به طور طبیعی از نوعی تهویه مطبوع برخوردارند و در فصول سرد نیز از چادرهای برزنتی بمراتب گرمترند.
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی اظهار داشت: خانوارهای عشایری این استان به علت ضعف بنیه مالی، توانایی خرید سیاه چادر را ندارند.
وی اظهار داشت: عشایر این استان در خشکسالی چند سال اخیر با کاهش تولیدات و به تبع آن کمبود نقدینگی مواجه شده اند و هم اکنون قادر به نو کردن چادرهای خود نیستند.
وی گفت: خانوارهای عشایری این استان از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی نیستند و سود حاصل از کار آنان نیز رقم ناچیزی است و نمی توانند با سرمایه های اندک خود اقدام به تعویض چادر کنند.
قلی پور با بیان اینکه سیاه چادر یکی از صنایع دستی استان است گفت: قالیبافی، جاجیم بافی، پلاس بافی، چاروق، کردی دوزی و دور نین (dur (nin که سفره بافته شده با پشم شتر است از دیگر صنایع دستی خانوارهای عشایری این استان است.
صنایع دستی زنان ایل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و چون دامپروری و پرورش دام یکی از محورهای اصلی زندگی آن‌هاست.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد گوشت استان را تولید می کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.
3007/ 6042
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها خراسان شمالی رهبر معظم انقلاب سرما صنایع دستی گوشت جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۶۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مهدی اسلام خواه در نشست خبری افزود: ۲۴ نفر از کارگران استان به‌طور همزمان با کارگران سایر استان‌ها به دیدار مقام معظم رهبری مشرف شدند و از نزدیک از بیانات ایشان بهره‌مند می‌شوند.
وی با اشاره به برپایی جشنواره امتنان در استان، افزود: در قالب برپایی آیین اختتامیه این جشنواره از ۲۶ کارگر نمونه و برگزیدگان این جشنواره با حضور مسئولان استانی و کشوری تقدیر می‌شود.
اسلام خواه با بیان اینکه نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲ در استان ۷،۴ درصد بود، افزود: تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی استان برای امسال هشت هزار و ۴۳۳ نفر است که ۴۰ درصد از این تعداد مربوط به دانش آموختگان دانشگاهی است.
مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان گفت: تعهد ایجاد اشتغال در سال گذشته، ایجاد ۱۳ هزار و ۵۱۵ شغل بود که در این مدت ۱۶ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد شد که بر این اساس ۱۲۰ درصد از برنامه محقق شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • ممنوعیت ورود عشایر به شهرستان فریدونشهر تا پایان اردیبهشت
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود
  • تمدید مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر برای بیمه رایگان