Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@17:08:34 GMT

مهم‌ترین تقابل‌های ایران با مربیان قهرمان جهان

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۷۳۵۷

مهم‌ترین تقابل‌های ایران با مربیان قهرمان جهان

دیدار ایران و چین در مرحله یک چهارم نهایی جام ملتهای آسیا، ملاقات فوتبال ایران با مربی‌ای است که سابقه قهرمانی در جام جهانی را دارد.

به گزارش مشرق، بازی ایران و چین تحت تاثیر نیمکت پُروزن دو تیم قرار دارد. در یک طرف کارلوس کی‌روش دیده می‌شود و در طرف دیگر مارچلو لیپی با سابقه قهرمانی در جام جهانی و لیگ قهرمانان اروپا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این برای اولین بار نیست که فوتبال ملی و باشگاهی ایران، مربی‌ای را حریف خود می‌بیند که سابقه قهرمانی در جام جهانی فوتبال را دارد. در این میان سه مصاف را باید معروف‌ترین مصاف‌ها دانست.

بیشتر بخوانید: ۶ ملاقات جانانه ایران با چین در جام ملت‌ها


رجزخوانی برای زاگالو
ایران در دهه ۷۰ میلادی قدرت مطلق فوتبال آسیا بود. مشتری ثابت المپیک و قهرمان همیشگی جام ملت‌های آسیا. ایران با بدبیاری حضور در جام جهانی ۱۹۷۴ را از دست داد و در گام آخر مغلوب استرالیا شد. در آن دوران از آسیا و اقیانوسیه تنها یک تیم راهی جام جهانی می‌شد و جهانی شدن به سادگی این روزها نبود.
آن سال‌ها کویت از ابرقدرتهای فوتبال قاره بود و نشانه آن را می‌توان حضورش در جام جهانی ۱۹۸۲ دانست. به هر حال کویت برای متوقف کردن ایران، دست به دامن ماریو زاگالوی برزیلی شد. زاگالو، برزیل را قهرمان جام جهانی ۱۹۷۰ کرده بود و در آن دهه یکی از بزرگترین مربیان جهان به شمار می‌رفت. بازی با زاگالو یک اتفاق مهم به شمار می‌رفت. تقابل مهم ایران و زاگالو ابتدا در فینال جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۶ در تهران رقم خورد. در آن بازی زاگالو به حشمت مهاجرانی یک-صفر باخت. آن بازی را باید اولین ملاقات ایران با یک مربی قهرمان جهان در جام ملت‌ها دانست. این رویارویی ادامه پیدا کرد.
فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی ۱۹۷۸ بی تاب بود. هیچ تیمی در آسیا به اندازه ایران شایسته حضور در آرژانتین نبود. حریف اصلی ایران برای رسیدن به اولین جام جهانی‌اش کویت به نظر می‌رسید. ایران در همان شروع مسابقات جدال حیثیتی برابر کویت را برد تا شانس زاگالو را بسیار کم کند. بردی حیثیتی که آنقدر مهم بود که برای آن ترانه‌ای هم ساخته شد، ترانه‌ای پر از رجز خوانی که در بخشی از آن خوانده شده بود:
"توو برزیل مرد میدان بودی زاگالو........صاحب صدگونه عنوان بودی زاگالو"


شکست از فیل بزرگ


فیل بزرگ با قهرمانی در جام جهانی ۲۰۰۲ به تالار مشاهیر فوتبال جهان وارد شد، جالب اینکه ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ برابر مربی مدافع عنوان قهرمانی قرار گرفت. لوئیس فیلیپه اسکولاری پس از قهرمان کردن برزیل در جام جهانی ۲۰۰۲ در جام جهانی ۲۰۰۶ روی نیمکت پرتغال نشست.
ایران و پرتغال در دومین دیدار مرحله گروهی مقابل هم قرار گرفتند. پرتغال با دو گل دکو و رونالدو ایران را شکست داد و سند حذف ایران را امضا کرد.
اسکولاری پس از این مصاف در ادامه مربی بنیادکار ازبکستان هم شد و چند مرتبه‌ای مقابل تیم‌های ایرانی قرار گرفت.
ملاقات دوباره با لیپی


مصاف پنجشنبه تیم ملی با مارچلو لیپی پس از بازی ایران-کویت ۱۹۷۶ دومین ملاقات ایران با یک مربی قهرمان جام جهانی در تاریخ جام ملت‌های اسیاست. ایران البته اولین بار نیست که لیپی را به عنوان حریف می بیند.
در راه جام جهانی ۲۰۱۸ هم ایران و چین هم گروه بودند. در نهایت این ایران بود که با عبور از چین راهی روسیه شد. بازی رفت دو تیم در چین صفر-صفر شد در بازی برگشت هم ایران با تک گل مهدی طارمی، چین را در آزادی شکست داد و آرزوهای سرزمین اژدها را بر باد داد.

منبع: وب سایت برنامه نود

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز بودجه 98 جام ملت های آسیا مرضیه هاشمی تیم ملی ایران جام ملت های آسیا 2019 کارلوس کی روش مارچلو لیپی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۷۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقابل سخت با صنعت نفت؛ انگیزه پرسپولیسی ها برای فراموشی کابوس دیدار رفت

تیم فوتبال پرسپولیس در شرایطی عصر فردا پنجشنبه به مصاف صنعت نفت‌ آبادان می‌رود که این تیم همچنان حسرت دیدار رفت را می‌خورد.

به گزارش ایرنا، تیم فوتبال پرسپولیس تهران در چارچوب هفته بیست و چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال از ساعت ۱۹ فردا پنجشنبه در ورزشگاه تختی آبادان به مصاف تیم فوتبال صنعت نفت خواهد رفت.

سرخ‌پوشان در نیم فصل دوم با حضور اوسمار، جان دوباره‌ای گرفته‌اند و حالا با ۴۹ امتیاز در یک امتیازی صدرجدول قرار دارند. پرسپولیسی‌ها که منتظر لغزش استقلال برای رسیدن به صدر جدول هستند در تمامی بازی‌های پیش‌روی خود محکوم به برد هستند. در مقابل نیز صنعت نفت با ۱۶ امتیاز در منطقه سقوط بوده و برای بقا در لیگ برتر، نیاز مبرمی به برتری در این بازی خانگی خود دارد.

قرمزها در شرایطی باید در دیدار برگشت به مصاف صنعت نفت بروند که در بازی رفت شرایطی عجیبی برای این تیم در ورزشگاه آزادی رخ داد. در همان دقایق ابتدایی بازی علی یوسف بازیکن عراقی نفتی‌ها موفق شد دروازه سرخ‌پوشان را باز کند تا کار از همان دقایق نخست بازی برای میزبان سخت شود. نیمه نخست بازی درحالی با برتری صنعت‌نفت به پایان رسید که حسین سنگ‌گیر در وقت‌های تلف شده بازی از زمین مسابقه اخراج شد تا این تیم، ۱۰ نفره شود.

با شروع نیمه دوم محمد عمری خیلی زود روی پاس امید عالیشاه گل مساوی را وارد دروازه صنعت‌نفت کرد. سرخ‌پوشان که برای به ثمر رساندن گل برتری، حملات زیادی را روی دروازه حریف آبادانی ترتیب دادند در نهایت توسط گئورگی گولسیانی از روی نقطه پنالتی موفق شدند در دقیقه ۷۵ از حریف پیشی بگیرند.

هواداران پرسپولیس در حالی که در دقایق پایانی جشن برتری مقابل حریف آبادانی را برگزار می‌کردند که دانیال اسماعیلی‌فر به اشتباه دروازه خودی را باز کرد. اگر چه کادرفنی پرسپولیس به ویژه یحیی گل‌محمدی سرمربی سابق معتقد بودند توپ گل نشده اما داور نظر دیگری داشت تا در پایان صنعت‌نفت ۱۰ نفر موفق شود با امتیاز تهران ترک کند و قرمزها ۲ امتیاز مهم خانگی را از دست دادند. ۲ امتیازی که می‌توانست اکنون پرسپولیس را در صدر جدول قرار دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: حذف پرسپولیس از جام حذفی با پیروزی صنعت نفت پیروزی یک برصفر پرسپولیس برابر صنعت نفت

دیگر خبرها

  • نساجی - تراکتور؛ تقابل با مربی سابق در دوران پساخمز؛ پیش بازی
  • برد بزرگ العین مقابل الهلال برای پایان رکورد جهانی
  • تیم فوتبال اولسان سهمیه جام باشگاه‌های جهان را کسب کرد
  • تقابل سخت با صنعت نفت؛ انگیزه پرسپولیسی ها برای فراموشی کابوس دیدار رفت
  • خیز الهلال برای ثبت رکورد تاریخی در آسیا و جهان
  • خالقی‌فر: تمام وجودم را برای پرسپولیس گذاشتم
  • اسلامی: شجاعی مثل برخی مربیان دنبال دفاع کردن نیست
  • نعمتی: نباید فقط خمس را مقصر دانست
  • سرمایه‌گذاری افغانستان پنج برابر ایران
  • اولین رویداد تربیت مربی هوش مصنوعی کشور در زاهدان برگزار می‌شود