Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@18:43:43 GMT

شکايت اردن از اسرائيل در ايکائو/ تحليل

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۷۸۱۶

شکايت اردن از اسرائيل در ايکائو/ تحليل

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- اردن از سازمان هوانوردي بين‌المللي (ايکائو) خواست اقدامات لازم را براي وادار کردن رژيم صهيونيستي به اجراي قوانين بين‌المللي درباره فرودگاه جديد اين رژيم انجام دهد.
"هيثم ميستو" رئيس سازمان هواپيمايي اردن گفت، اين کشور، اعتراض شديد خود را درباره تخلف رژيم صهيونيستي و ناديده گرفتن حريم هوايي اردن به اطلاع سازمان هوانوردي بين‌المللي رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


"بنيامين نتانياهو"، نخست وزير رژيم صهيونيستي روز دوشنبه با ناديده گرفتن حريم هوايي اردن، فرودگاه جديدي را در منطقه مرزي "ايلات" نزديک بندر "العقبه" اردن افتتاح کرد.
افتتاح اين فرودگاه با تهديدات و رجزخواني‌هاي بنيامين نتانياهو عليه کشورهاي منطقه همراه بود که اين لحن نتانياهو بر حساسيت‌هاي اردن به اين فرودگاه و کاربري‌هاي نظامي اين رژيم از آن افزوده است.
دولت اردن اعلام کرده است اين موضوع را با طرح شکايت از اسرائيل در سازمان هوانوردي بين‌المللي پيگيري خواهد کرد.
اردن بارها از اينکه نوار امنيتي فرودگاه جديد رژيم صهيونيستي تماميت ارضي اردن را نقض کند، ابراز نگراني کرده است.
ايجاد فرودگاه در موقعيت ياد شده و نزديک مرزهاي اردن اقدام تحريک‌آمير مرزي تلقي مي‌شود که ناقض حاکميت اردن بر حريم هوايي‌اش بوده و به منزله نقض قوانين بين‌المللي به ويژه ماده يک توافقنامه بين‌المللي شيکاگو در سال 1944 است و تخلف از استانداردهاي سازمان بين‌المللي هوانوردي غيرنظامي محسوب مي‌شود.
معاهده هوانوردي غيرنظامي بين‌المللي که به کنوانسيون شيکاگو نيز شناخته مي‌شود مهم‌ترين معاهده مربوط به هوانوردي و حقوق هوايي است که اجراي آن از 4 آوريل 1947 آغاز شد.
اين کنوانسيون در کنفرانسي در شيکاگو به تصويب رسيد. معاهده شيکاگو به تأسيس سازمان هوانوردي بين‌المللي غيرنظامي (ايکائو) انجاميد و اساسنامه آن نيز محسوب مي‌شود.
بر اساس اين معاهده هر کشور حق حاکميت تام و مطلق نسبت به فضاي مافوق قلمرو خود دارد. در نظر اين قرارداد، قلمرو يک کشور عبارت خواهد بود از اراضي و آب‌هاي ساحلي متصل به آن که تحت حاکميت آن قرار دارد.
اين قرارداد فقط شامل هواپيماهاي کشوري خواهد بود و درباره هواپيماهاي دولتي و نظامي قابل اجرا نيست. هيچ هواپيماي دولتي و نظامي يک طرف متعاهد نبايد بدون اجازه بر فراز قلمرو کشور ديگر پرواز کند و يا در آنجا فرود بيايد.
با نگاهي به نحوه احداث فرودگاه جديد رژيم صهيونيستي و با توجه به تهديدات و لفاظي‌هاي اين رژيم در جريان افتتاح آن نشان مي‌دهد که هيچيک از مفاد مندرج در اساسنامه ايکائو توسط رژيم صهيونيستي رعايت نشده است و بنا نيست که رعايت شود.
چنين عملکردي به مخاطره افتادن بيش از پيش امنيت هوايي در عرصه بين‌المللي توسط رژيم صهيونيستي مي‌انجامد.
رژيم صهيونيستي در جريان حملات هوايي خود به سوريه و حرکت دادن هواپيماهاي نظامي خود به موازات هواپيماهاي مسافربري در حال حرکت در حريم هوايي کشورهاي هم‌مرز با سوريه جهت پوشش انجام حملات هوايي‌اش نه فقط به نقض حريم هوايي کشورهاي مذکور مبادرت مي‌کند، بلکه امنيت هوايي بين‌المللي را بارها به مخاطره افکنده است.
اقدامات رژيم صهيونيستي جهت ايجاد فاجعه هوايي نشان مي‌دهد که اين رژيم متجاوز هيچ حد و مرزي براي به مخاطره افکندن امنيت پروازي، براي خود قائل نيست و اين سبب نگراني اردن و طرح شکايت از جانب اين کشور در ايکائو شده است.
اقدامات تحريک‌آميز مرزي رژيم صهيونيستي ضد اردن نه فقط ناقض قوانين و مقررات بين‌المللي ازجمله قواعد ايکائو است، بلکه نقض کننده توافقنامه سازش بين اين رژيم و اردن نيز محسوب مي‌شود.
اردن به عنوان دومين کشور عربي پس از مصر- بعد از امضاي قرار داد سازش با رژيم صهيونيستي در سال 1994 مناسبات سياسي و اقتصادي خود را با اين رژيم آغاز کرد.
برقراري اين مناسبات پيامدي به‌جز تهديدات فزاينده امنيتي و باج‌خواهي و تشديد توسعه‌طلبي‌ها و سيطره‌جويي رژيم صهيونيستي در اردن و نقض مکرر حاکميت اين کشور نتيجه ديگري نداشته است.
نويسنده: بيژن نجفي
117/120
بحران در روابط سياسي رژيم صهيونيستي و اردن
کليدواژه اسرائيل اردن

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۷۸۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله هوایی شدید اسرائیل به نقاط مختلف غزه

 

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد صد و نود و نهمین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد. 

حمله هوایی شدید اسرائیل به نقاط مختلف غزه

هواپیماهای جنگی رژیم صهیونیستی امروز (دوشنبه) مناطق مختلف نوار غزه به ویژه شمال و شرق شهر غزه را به شدت بمباران کردند.

 هواپیماهای رژیم اشغالگر صهیونیستی، منطقه الصفطاوی در شمال شهر غزه و همچنین محلات شرقی این شهر را به شدت بمباران کردند.

منابع فلسطینی در این باره اعلام کردند که شدت حملات در محله الشجاعیه در شرق شهر غزه بیش از سایر مناطق بوده است.

رژیم اشغالگر، همچنین ساختمان الصحابه در محله الدرج در شهر غزه را بمباران کرد.

هواپیماهای رژیم اشغالگر همچنین منطقه دیرالبلح در مرکز نوار غزه را مورد حمله قرار دادند.

ارتش رژیم صهیونیستی عملیات وحشیانه دیگری، اردوگاه البریج در مرکز نوار غزه را بمباران کرد که در نتیجه آن ۶ فلسطینی شهید و شمار دیگری زخمی شدند.

این در حالی است که وزارت بهداشت فلسطین امروز دوشنبه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در ۶ مورد جنایت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۴ شهروند فلسطینی را شهید و ۱۰۴ نفر دیگر را زخمی کرد.

 

دیگر خبرها

  • اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز
  • اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه بین المللی شیراز به عنوان نخستین فرودگاه
  • جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم
  • «وعده صادق» به معنای پیروزی ایران در برابر دشمن صهیونیستی است
  • حمله پهپادی رژیم صهیونیستی در عمق خاک لبنان
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • حمله هوایی شدید اسرائیل به نقاط مختلف غزه
  • کیهان: اردن به غلط کردن افتاده است
  • هشدار اردن درباره عواقب خطرناک حمله اسرائیل به رفح
  • قحطی تحمیلی آشکارترین مصداق نسل‌کشی در غزه