Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی بعداز ظهر امروز در برنامه رو در رو شبکه چهار سیما، پیرامون عملکرد و دستاوردهای فناوری هسته‌ای در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در فناوری هسته‌ای به جایی رسیدیم که در همه امور هسته‌ای می‌توانیم بگوئیم خودمان طراحی می‌کنیم.

وی گفت: امروز با تراکم تجارب سی ساله خود توانسته‌ایم قوانین علم مواد، فیزیک و سیالات را در قالب نرم افزار تهیه کنیم و آنها را راستی آزمایی کنیم و این به دست مهندسین ما می‌رسد و این را می‌گویند علم هسته‌ای که از آن برخورداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالحی با بیان اینکه اگر تحقیق و توسعه نبود این دستاوردها و پیشرفت‌ها را نداشتیم، افزود: همین الان از شرکت توانا به این برنامه آمدم، دلم می‌خواست دوربین تلویزیون بود و می‌دید که چه دستاوردهایی را جوانان آن شرکت بدست آورده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: ما به جایی می رسیم که علم هسته‌ای را در اختیار بگیریم و از قوانین فیزیک و دیگر قوانین مرتبط به خوبی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ما در تحقیق و توسعه هیچ محدودیتی نداریم و تنها محدودیت ما در ماشین‌های سانتریفوژ هست که انواعی دارد، ما پذیرفتیم در یک برهه هشت ساله روی انواع سانتریفوژ ها آزمایشاتی انجام بدیم و البته به لحاظ سخت افزاری IR۸ را می‌توانیم داشته باشیم.

صالحی گفت: یک سانتریفوژ از زمانی که بخواهد از طرح اولیه تا بهره برداری برسد برای اروپایی‌ها هشت سال زمان می‌برد و برای ما ده سال زمان می‌برد.

معاون رئیس جمهور گفت: ما در سه سال اخیر با اینکه گاز هم به سانتریفوژ IR۸ تزریق کردیم ولی هر روز مشکلاتی را در آن می‌بینیم و باید آزمایشات بسیاری انجام شود و از همه آنها موفق بیرون آید تا به تولید انبوه برسد. ما همین الان توان تولید انبوه آن را داریم.

می‌توانیم طراحی سوخت ۲۰ درصد را داشته باشیم

وی در خصوص طراحی سوخت ۲۰ درصد، ادامه داد: همانطور که بنزین انواعی دارد مثلاً یورو یک و دو دارد، سوخت هسته‌ای هم با مرور زمان بهتر و جدیدتر می‌شود، یعنی ابعاد و شکل آن تغییر می‌کند. سوخت ۲۰ درصد را در راکتور تهران شروع کردیم و داشتیم و بر اساس مهندسی معکوس هم آن را انجام دادیم که کار سختی هم بود و این کار بر اساس تاکید رهبری بود که گفتند خودتان انجام دهید.

صالحی افزود: خاطرم هست زمانی خانم شرمن به من گفت ما از دیدن مهندسان شما و پیشرفت‌هایی که بدست آوردید حیرت زده شدیم. الان خودمان به این رسیدیم که می‌توانیم طراحی سوخت ۲۰ درصد را داشته باشیم.

وی در خصوص راکتور آب سنگین اراک گفت: راکتور اراک چاله‌ای دارد و مخزنی در آن هست که سوخت وارد آن می‌شود، مخزن را خارج کردیم تا مخزن جدیدی طراحی کنیم. ما سه سال است که می‌گوئیم داخل راکتور اراک بتن نریختیم. ببینید، ما از ابتدا لوله‌های مشابه آن را خریداری کردیم ولی آن زمان معذوریت‌هایی بود که نمی‌توانستم این موضوع را مطرح کنم و فقط یک نفر، آن هم عالی‌ترین مقام نظام از آن مطلع بود.

صالحی افزود: برخی با فتوشاپ داخل راکتور سیمان ریختند و عکس آن را منتشر کردند که اینها سیمان ریختند و صنعت هسته‌ای را به نابودی کشاندند و من متعجبم که هنوز هم در نماز جمعه این موضوع را مطرح می‌کنند که ما سیمان ریختیم ولی این واقعیت ندارد.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: طراحی راکتور اراک، یک مدل قدیمی روسی بود که روی آن کار کرده بودیم. با ایرادی که طرف مقابل در خصوص راکتور آب سنگین اراک از ما گرفت مبنی بر تولید هشت کیلو پلوتونیوم برای تولید سلاح هسته‌ای که اصلاً ما قصد چنین کاری را نداشتیم و نخواهیم داشت، احساس کردیم فرصت مناسبی بود برای طراحی مجدد این راکتور و گفتیم به آنها که شما باید طراحی ما را تأیید کنید و همین هم شد.

صالحی افزود: طراحی مفهومی را انجام دادیم و با همکاری آمریکا و چین این کار جلو رفت و مرحله به مرحله مهر تأیید آنها را هم داشتیم، الان بخش قابل توجه طراحی تفصیلی هم انجام شده که به امید خدا روند پیشرفت ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها سازمان انرژی اتمی سلاح هسته ای علی اکبر صالحی نماز جمعه راکتور اراک راکتور راکتور آب سنگین اراک راکتور سیمان جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۸۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدنی های امروز؛ از جشنواره بهاره مسکو تا جشنواره زنان آتشین در اسپانیا

آشپزخانه کمپ فعالان محیط زیست مخالف احداث کارخانه خودروسازی" تسلا" در بخشی از جنگل های آلمان. هدف معترضان جلوگیری از جنگل زدایی به عنوان بخشی از توسعه برنامه ریزی شده برای کارخانه "تسلا" است./ خبرگزاری آلمان مسابقات مشت زنی در جشن بهاره " ماسلِنیتسا" در مسکو/ زوما قایق حامل پناهجویان در سواحل لیبی/ زوما جشنواره سنتی" زنان آتشین" در میان کاتالان ها در شهر بارسلونا اسپانیا/ زوما پاندا قرمز چک در باغ وحشی در جمهوری چک در حال چرت زدن است./ زوما پرواز پرنده ها در غروب آفتاب در آلمان/ زوما نخستین نماز جمعه ماه رمضان در خیابانی در شهر داکا بنگلادش/ زوما نخستین نماز جمعه ماه رمضان در شهر رفح در جنوبی ترین نقطه نوار غزه/ خبرگزاری فرانسه حرکت قایق ها در یک سایت گردشگری در چین/ شینهوا نمایش لباس های تولید شده از مواد دورریز در هفته مد در شهر بوگوتا کلمبیا/ خبرگزاری فرانسه آتش زدن بقایای لباس های برجای مانده از پناهجویان روی سیم های خاردار مرزی در ایالت تگزاس آمریکا/ EPA آموزش نیروهای اوکراینی از سوی کادرهای نظامی دانمارکی در انگلیس/ آسوشیتدپرس دستگیری معترضان به سیاست های دولت جدید راستگرای افراطی آرژانتین از سوی پلیس شهر بوینوس آیرس/ خبرگزاری فرانسه بادبادک بازی کودکان و نوجوانان در بدخشان افغانستان/ خبرگزاری فرانسه کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: دیدنی های امروز؛ از انتخابات روسیه تا سفره های افطاری

دیگر خبرها

  • آمریکا چقدر به اورانیوم روسیه وابسته است؟ (+ اینفوگرافی)
  • آمریکا چقدر به اورانیوم روسیه وابسته است؟
  • گروسی: آژانس از عراق برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح آمیز خود حمایت می‌کند
  • ایمپلنت‌های کاشتنی حلزون گوش انسان طراحی شد
  • دیدنی های امروز؛ از جشنواره بهاره مسکو تا جشنواره زنان آتشین در اسپانیا
  • بیگی نژاد در گفت و گو با قدس: در سال 1403 گام به گام به برداشت ۵۶ میلیارد متر مکعب گاز می رسیم
  • برگزاری اولین نماز جمعه ماه رمضان در مسجد الاقصی
  • مصلی سمنان به قطب فرهنگی شهر و استان تبدیل خواهد شد
  • (تصویر) عکسی از مقام بلندپایه سپاه با لباس شخصی
  • گزیده خطبه های نماز جمعه یاسوج