Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور فرانسه امروز در دیدار با مرکل در شهر آخن به منظور امضای پیمان مودت جدید، درباره توقف صادرات تسلیحات به عربستان هشدار داد و از برلین خواست به این روند ادامه دهد. ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"،  رهبران آلمان و فرانسه امروز (سه شنبه) در شهر آخن آلمان یک پیمان دوستی جدید امضاء کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیمان سندی 16 صفحه‌ای است که هدف آن رسمأ، تقویت دوستی دو کشور و آغاز مرحله تاز‌ه‌ای در روابط آلمان و فرانسه اعلام شده است.

به نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، این دیدار نشان داد که بین آلمان و فرانسه همچنان شکاف های عمیقی درباره صادرات تسلیحات به عربستان سعودی وجود دارد."امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه امروز ( سه شنبه) در دیدار با صدر اعظم آلمان در آخن در این باره هشدار داد که اگر ما ارسال کالاهای تسلیحاتی مورد توافق در خاورمیانه را متوقف کنیم خود را در این منطقه بی اعتبار می کنیم.

ماکرون تاکید کرد که عربستان سعودی با وجود همه مسائل یک شریک استراتژیک در مبارزه با تروریسم است و ( با توقف صادرات تسلیحات به این کشور) ما همه اعتبار خود در منطقه را از دست می دهیم.

رهبران آلمان و فرانسه بر این مسئله تاکید کردند که یک مبارزه با تروریسم بدون عربستان سعودی در منطقه وجود ندارد.

در حالی که آلمان بعد از پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در ترکیه صادرات تسلیحات به عربستان را متوقف کرده است اما فرانسه این مسئله را رد می کند.

جریمه 57 میلیون دلاری گوگل توسط فرانسهآغاز دهمین شنبه اعتراضی جلیقه‌زردهای فرانسه

   بر اساس "پیمان آخن"، آلمان و فرانسه همکاری‌های‌ خود را در راستای اتخاذ سیاست خارجی و امنیتی مشترک تقویت می‌کنند. دو کشور همچنین از این پس، هماهنگی بیشتری در تعیین سیاست‌های حوزه محیط زیست و آب و هوا خواهند داشت و یک منطقه اقتصادی مشترک نیز ایجاد خواهند کرد.

همکاری‌های نظامی و مبارزه با تروریسم نیز یکی دیگر از محورهای "پیمان آخن" است. آلمان و فرانسه از سال 1989 میلای تا کنون یک واحد نظامی مشترک دارند، اما از آنجا که آلمان در مقایسه با فرانسه تمایلی به مداخله نظامی در سایر کشورها ندارد، دو کشور تا کنون پروژه مشترکی در زمینه سیاست‌های دفاعی نداشته‌اند.

حال در "پیمان آخن" تضمین شده است که در صورت حمله مسلحانه به یکی از طرف‌های این پیمان، دیگری به دفاع از آن وارد عمل خواهد شد و حتی در صورت نیاز از اهرم نظامی استفاده خواهد کرد.

آلمان و فرانسه همچنین همکاری‌ دیجیتال خود را گسترش می‌دهند و در پی تأسیس یک "اتحادیه دیجیتال" هستند. در حال حاضر آمریکا با غول‌هایی مانند اپل، گوگل یا آمازون بازار فعالیت‌های دیجیتال را در اختیار خود دارد. آلمان و فرانسه تصمیم دارند با تأسیس "مرکز هوش مصنوعی آلمان و فرانسه" از شرکت‌های اروپایی حمایت کنند.

"پیمان آخن" برنامه‌های آموزشی تبادل شهروندان دو کشور را نیز گسترش می‌دهد.

آلمان و فرانسه 22 ژانویه سال 1963 "پیمان الیزه" را با هدف پایان دادن به دشمنی دیرینه خود امضا کردند. این دو کشور در 56 سال گذشته چندین موافقت‌نامه تکمیلی دیگر به پیمان "الیزه" افزوده‌اند. پیمان مودت جدید قرار نیست که تغییری در پیمان دوستی "الیزه" ایجاد کند، بلکه تنها مکمل آن خواهد بود.

امروز هم زمان با دیدار مرکل و ماکرون در آخن اعتراضات جلیقه زردها در این شهر علیه ماکرون و اتحادیه اروپا و این پیمان مودت جدید برگزار شد. برخی از معترضان از فرانسه به آخن آمده بودند تا در این اعتراضات شرکت کنند.

انتهای پیام/

R31356/P36446/S8,89/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آلمان" اخبار "فرانسه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آلمان اخبار فرانسه اخبار آلمان اخبار فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۸۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: ماکرون آمریکا را خشمگین کرد

رسانه آمریکایی از خشم مقام‌های این کشور از مواضع «امانوئل ماکرون» در حمایت از اعزام سربازان غربی به اوکراین به دلیل نگرانی آن‌ها از اینکه چنین اقدامی به جنگ با روسیه منجر شود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی با اشاره به جنجال‌های اخیری که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با مطرح کردن مواضع جنگ‌طلبانه در حمایت از اعزام سربازان غربی به اوکراین به ویژه در میان متحدان کشور خودش ایجاد کرده نوشته است: «در حالی که بریتانیا دیگر عضو اتحادیه اروپا نبوده و دولت آلمان نیز آکنده از اختلاف است، ماکرون خود را به عنوان مقام مسئول غیررسمی اروپا در زمینه سیاست خارجی معرفی می‌کند».

شبکه آمریکایی بلومبرگ در وبگاه خود نوشته ماکرون «در راستای تقابل با تهاجم روسیه به اوکراین و فاجعه انسانی در غزه رهبری اروپایی‌ها را به دست گرفته، اما همه متحدان فرانسه عقیده ندارند که او می‌تواند بهترین مدافع منافعشان باشد.»

بلومبرگ در ادامه این مطلب تصریح می‌کند اظهارنظر‌های جنجالی رئیس جمهور فرانسه در اسفند ماه گذشته در حمایت اعزام سرباز‌های نیروی زمینی غربی‌ها به اوکراین با سرزنش متقابل بسیار علنی و فوری «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان مواجه شده و همچنین مقام‌های آمریکایی را خشمگین ساخته است.

یک مقام رده بالای مطلع به بلومبرگ گفت مقام‌های آمریکایی در نشست‌های خصوصی گفته‌اند یک چنین اقدامی دارای ریسک تحریک جنگ با مسکو است.

ماکرون و شولتس

این رسانه آمریکایی نوشت رئیس‌جمهور فرانسه زمانی که این مواضع جنجالی را مطرح کرد به گفته خودش قصد داشت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را در موضع بی اطمینانی قرار دهد، اما تاثیری کاملا بر عکس را ایجاد کرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت ماکرون وقتی با این موضع جنجالی، برلین و دیگر متحدان غربی را مجبور ساخت که به صورت علنی اعزام سربازانشان به اوکراین را رد کنند، ابهام‌هایی که در خصوص خط قرمز‌های این متحدان وجود داشت را رفع کرد.

به گفته چند مقام دیگری که بدون فاش ساختن نامشان با بلومبرگ صحبت کردند، این مواضع ماکرون حتی از نقطه نظر امنیت عملیاتی نیز به ویژه با توجه به اینکه از قبل نیرو‌های نظامی چند کشور در اوکراین حضور داشته‌اند چندان هوشمندانه نبودند.

این رسانه غربی خاطرنشان کرد ماکرون از موضوع اوکراین در جهت مسائل مربوط به سیاست داخلی نیز بهره‌برداری می‌کند و اوکراین را تبدیل به یکی از محور‌های کارزار مربوط به انتخابات پارلمانی ماه ژوئن آتی اروپا کرده و از «مارین لوپن»، رقیب راست افراطی خود به عنوان یک متحد پوتین یاد کرده است.

به گفته یک مقام مطلع به بحث‌های اخیر متحدان غربی در نشست در بروکسل، برخی از نخست‌وزیران اعضای اتحادیه اروپا برای رهبری کردن چشم به ماکرون دارند و خیلی از آن‌ها از موضوع جنگ‌طلبانه او در قبال روسیه استقبال کرده‌اند.

از طرفی فرانسه از در حمایت از درخواست لهستان مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا در ورود آزادانه غلات اوکراین به بازار واحد این اتحادیه تجدید نظر کند در آمده و این حمایت به اعتراضات اخیر کشاورزان دامن زده است.

طبق گزارش بلومبرگ منتقدان ماکرون معتقدند او بیشتر از آنکه اهل عمل باشد اهل حرف زدن است.

رزمایش ناتو در آلمان

بلومبرگ می‌نویسد: «جمهوری چک سردمدار یک ابتکار عمل برای تامین حدود ۸۰۰۰۰۰ گلوله توپ در آینده نزدیک برای اوکراین از منابع خارج از اتحادیه اروپاست. ماکرون ماه گذشته میلادی گفت از ابتکارعمل جمهوری چک در این مورد حمایت می‌کند، اما فرانسه هنوز هیچ مشارکت مالی در این طرح به عمل نیاورده است. در مقابل، اما آلمانی ۳۰۰ میلیون یورو (۳۲۵ میلیون دلار) برای خریداری ۱۸۰۰۰۰ گلوله توپ صرف کرده است.

فرانسه از همان ابتدای جنگ اوکراین طبق داده‌های انستیتوی کی‌یل که حمایت‌ها از اوکراین را رهگیری می‌کند، از متحدان دیگری در زمینه کمک به کی‌یف بسیار عقب مانده است. پاریس به کی‌یف وعده کمتر از ۲ میلیارد یورو حمایت را داد، در حالی که در مقابل آلمان ۲۲ میلیارد یورو وعده داد. «چنین اختلافی چشمگیر است، هر چند که دولت فرانسه می‌گوید این آمار و ارقام تاثیر نامتناسبی که تسلیحات مدرن فرانسوی در میدان جنگ ایجاد کردند را بازتاب نمی‌دهند.»

دیگر خبرها

  • عربستان سعودی برای اولین‌بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد
  • ترکیه صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را قاطعانه رد کرد
  • بلومبرگ: ماکرون آمریکا را خشمگین کرد
  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • شب داغ بازی‌های دوستانه؛ تساوی برزیل و اسپانیا و ادامه اوج‌گیری آلمان
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز