Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@02:18:29 GMT

درمان بزرگي پروستات در مردان

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۹۵۶۶

درمان بزرگي پروستات در مردان

خبرگزاري آريا -

تکرر ادرار شبانه مي تواند اولين نشانه ي بزرگي پروستات باشد
پروستات، غده اي به بزرگي تقريبا يک گردو (20 تا 25 گرم) زير مثانه قرار دارد و مجرايي که ادرار را از مثانه به بيرون منتقل مي کند، از وسط پروستات عبور مي‌کند.
پروستات غده اي است که با توليد مايعي، اسپرم را در طول انزال حمل مي کند. بزرگي پروستات به معني بزرگ شدن اين غده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منظور از بزرگي پروستات همان هيپرپلازي خوش خيم پروستات (BPH) است که قابل درمان است.
بزرگ شدن غده پروستات در مردان پس از سن 50 سالگي شايع مي‌ باشد که فرد را با مشکلاتي مانند تکرر ادرار، ادرار خوني و عفونت ادراري روبرو مي‌ کند. اما خبر خوب اين است که بزرگي پروستات ارتباطي با سرطان پروستات ندارد.
مهم ‌ترين نکته براي درمان اين بيماري آن است که همه مردان بالاي 50 سال بايد با علايم اين بيماري آشنا باشند تا به محض مواجهه با اين مشکل، سريعا به متخصص اورولوژيست مراجعه کنند، زيرا هرچه زودتر بيماري تشخيص داده شود، پروسه درماني راحت‌ تر و بهتر صورت مي‌ گيرد و نتيجه آن هم بهتر خواهد بود و متأسفانه هر چه فرد با تأخير به پزشک مراجعه کند و علايم بيماري حادتر و عميق‌تر شود، پروسه درماني طولاني‌ تر خواهد بود و احتمال سرطاني شدن پروستات هم وجود خواهد داشت.
بيماران مبتلا به بزرگي پروستات بهتر است از مکمل روي استفاده کرده و تا جايي که امکان دارد در محيط‌هايي با هواي گرم باشند.

درمان بزرگي پروستات به ميزان بزرگي و شدت علائم بستگي دارد
علايم بزرگي پروستات:
تکرر ادرار شبانه مي تواند اولين نشانه ي بزرگي پروستات باشد. علائم ديگر شامل موارد زير است:
• جريان ادراري ضعيف يا آهسته
• جريان ادرار که شروع و متوقف مي شود.
• نياز به اعمال فشار براي ادرار کردن
• احساس تخليه نشدن مثانه به صورت کامل
• مشکل در شروع ادرار کردن
• ضرورت در ادرار کردن
• ادرار قطره قطره
• تکرر ادرار (در اغلب شب ها بطوريکه فرد را از خواب بيدار مي کند)
برخي روش‌هاي درمان بزرگي پروستات
درمان بزرگي پروستات به ميزان بزرگي و شدت علائم بستگي دارد. اين عارضه هميشه به جراحي نياز ندارد و درمان دارويي مي‌تواند در کنترل آن کاملا موفق باشد. تغيير سبک زندگي هم در درمان اهميت دارد.
وقتي فردي تحت درمان دارويي قرار مي‌گيرد بايد هر شش ماه دوباره تحت بررسي و معاينه قرار گيرد و هر سال بايد اندازه‌گيري PSA (آنتي‌ژن اختصاصي پروستات) و معاينه پروستات از راه معقد انجام شود.با اين حال احتمال دارد پس از مدتي درمان دارويي نياز به جراحي پيش بيايد.

قرص پروستادين به منظور درمان بزرگي خوش خيم غده پروستات تجويز مي‌شود
مسدودکننده‌هاي آلفا (آلفا بلوکرها)
اين مسدود کننده‌ها در ابتدا براي درمان فشار خون بالا استفاده مي‌شدند. اين داروها علايم مربوط به مشکل در ادرار کردن را درمان مي‌کنند و سبب مي‌شوند تا فرد بيمار حين ادرار کردن با مشکلات کمتري مواجه شود. برخي از اين نوع بلوکرها شامل موارد زير مي‌ باشند: ترازوسين، دوکسازوسين ، تامسولوسين و آلفا زوسين.
قرص پروستادين
قرص پروستادين از داروهايي است که به منظور درمان بزرگي خوش خيم غده پروستات تجويز مي‌شود. قرص پروستادين از ترکيب دو گياه "نخل اره‌اي" و "گزنه" ساخته شده است که به منظور حفظ سلامت و فيزيولـوژي غده پروستات، رفع اختلالات ادراري مربوطه و کنترل مثانه تحريک‌پذير، مفيد است. ميزان دقيق مصرف اين دارو بايد توسط پزشک، تعيين گردد. به طور معمول به منظور درمان بزرگي پروستات، روزانه 2 بار (صبح و عصر) هر بار 1 قرص، همراه يک ليوان آب مصرف مي‌شود.
اشعه درماني:
در اين درمان از تشعشع براي کشتن سلول هاي سرطاني و تومور کوچک استفاده مي شود. تشعشع ممکن است از يک دستگاه اشعه ايکس و يا از قرص هاي کوچک راديو اکتيو که در داخل يا نزديک به تومور قرار گرفته اند، حاصل شود.

براي درمان غده پروستات حتما بايستي پزشک متخصص بيمار را معاينه کند
هورمون درماني:
مرداني که درمان هاي ديگري را مثل درمان تشعشع انتخاب کردند و انجام دادند نيز ممکن است با داروها درمان شوند تا بدنشان از توليد تستوسترون نگه داشته شود و هم اگر به نظر مي رسد که سرطان باز مي گردد، اين کار انجام مي شود.
هورمون درماني نيز مي تواند براي سرطان پروستاتي به کار رود که از پروستات به بدن پخش شده باشد.
عمل جراحي :
درمان بزرگي پروستات توسط عمل جراحي جزو آخرين روش‌هاي درماني محسوب مي‌شود و در موارد بسيار شديد و حاد صورت مي‌گيرد. اين جراحي به چند بخش تقسيم مي‌ شود و در آن قسمت داخلي پروستات حذف مي‌شود (پروستاتکتومي).
انجام حجامت و بادکش :
از توصيه‌هاي طب سنتي براي مرداني که با بيماري‌هاي مربوط به پروستات درگير هستند، انجام حجامت و انداختن بادکش است. براي انجام حجامت، حجامت گرم و تر عانه توصيه ميگردد و براي انجام بادکش توصيه ميشود بادکش پايين شکم يک روز در ميان انجام گردد.
درمان هاي خانگي بزرگي پروستات:
به طورکلي براي درمان مشکلات و ناراحتي‌هاي مربوط به غده پروستات حتما بايستي پزشک متخصص بيمار را معاينه کند. منتهي برخي روشهاي درمان خانگي پروستات به کاهش علايم و تسکين آن کمک ميکند.
مصرف بيشتر ميوه‌جات و سبزيجاتي مانند هويج، چغندر، شلغم، کنگر فرنگي و انواع کلم به دليل خاصيت آنتي اکسيدان آنها به مردان توصيه مي‌شود. همچنين مصرف انواع مرکبات بويژه گريپ فروت، کيوي، هندوانه و گوجه فرنگي نيز در پيشگيري و کاهش علائم بزرگي پروستات مفيد است.
ريشه گزنه
يکي از روشهاي درمان خانگي پروستات که تاثير آن در تحقيقات علمي نيز ثابت شده است، استفاده از ريشه گياه دارويي گزنه است. ريشه اين گياه داراي ماده اي است که برخي از علايم بزرگ شدگي پروستات را تسکين ميدهد. به اين منظور يک مشت ريشه گزنه را در يک و نيم ليتر آب به مدت 8 تا 10 دقيقه بجوشانيد. اجازه دهيد تا سرد شود. سپس آن را صاف کنيد و نصف فنجان از آن را هر 4 تا 6 ساعت يکبار بنوشيد. اين کار باعث تحريک ادرار ميشود و ادرار به راحتي جريان مي‌يابد.
همچنين از اين گياه براي درمان سنگ کليه و معالجه تحريکي که در مثانه در اثر سنگهاي کليوي ايجاد ميشود، ميتوان استفاده کرد.

سرکه سيب مي تواند از بزرگ شدن غده پروستات جلوگيري کرده
سرکه سيب
سرکه سيب براي درمان جوش ، افزايش سوخت و ساز بدن ، شوره سر ،آسم ، اسهال ، کاهش وزن ، سم زدايي بدن ، مشکلات شکم ، گلودرد ، سوء هاضمه ، شب ادراري ، افسردگي ، فشارخون ، کلسترول خون ، آرتروز ، ديابت ، بيماري هاي قلبي ، سرطان و مشکلات پروستات مفيد است. سرکه سيب مي تواند از بزرگ شدن غده پروستات جلوگيري کرده و علائم پروستات بزرگ شده را تسکين دهد. البته توجه داشته باشيد که بايد از سرکه سيب طبيعي و اصل استفاده کنيد.
انار
انار براي جلوگيري از بزرگ شدن پروستات بسيار مفيد است. انار علاوه براينکه بسيار خوشمزه است ، خواص و فوايد بسيار زيادي دارد مانند کمک به هضم غذا ، آلزايمر ، بهبود حافظه ، سرطان ، آرتريت ، بيماري هاي قلبي ، فشار خون ، ديابت ، عملکرد جنسي و …ويژگي هاي ضد ويروسي ، ضدالتهابي ، ضد اکسيداسيون و … انار براي جلوگيري از بزرگ شدن پروستات بسيار مفيد است. به ويژه آب انار طبيعي شامل ترکيبات مهمي مانند الاجيک اسيد ، آنتوسيانين و پلي فنول است که مي تواند به کاهش سرعت رشد پروستات و حتي سرطان پروستات کمک مي کند.
انار ترشح هورمون استروژن در بدن مردان را کاهش مي دهد.به همين دليل کساني که دچار بزرگي پروستات هستند مي تواند از اين ميوه پرخاصيت استفاده کنند.
دانه‌هاي کدوي تخمه کاغذي (کدوي طبي)
افراد دچار بزرگي پروستات بايد روزانه سه بار و هر بار بين 10 تا 15 عدد از دانه‌هاي پوست کنده کدوي تخمه کاغذي را مصرف يا روزانه سه بار و هر بار 15 تا 20 قطره از روغن آن را ميل کنند.
چاي سبز
براي رفع التهاب پروستات بايد روزانه سه بار دمنوش چاي سبز را مصرف کرد؛ براي تهيه اين دمنوش اشخاص بايد يک قاشق مرباخوري از چاي سبز را در يک ليوان آب جوش دَم و پس از 15 دقيقه آن را ميل کنند.
آووکادو
يکي از روش هاي طبيعي درمان پروستات بزرگ شده استفاده از آووکادو است. از آووکادو از زمان هاي بسيار قديم براي درمان بسيار از مشکلات مانند : مشکلات چشم ، قلب ، کبد ، کليه ، بيماري هاي استخوان ، فشارخون ، ديابت ، آرتريت ، يبوست ، مشکلات گوارشي و همين طور درمان بزرگي پروستات استفاده مي شده است. آووکادو سرشار از 20 ماده غذايي مختلف و ضروري است مانند : ويتامين C، E، K، B6، اسيدهاي چرب امگا 3، ريبوفلاوين، پانتانن، نياسين، فولات، پتاسيم و منيزيم و … که براي درمان بيماري ها و مشکلات دستگاه ادرار مي تواند مفيد باشد.
همچنين آووکادو درست مثل گوجه فرنگي سرشار از ليکوپن و مقدار زيادي ماده کلسترول مانندي به نام بتا استات سيتول است که مي تواند با افزايش لنفوسيت ها باعث کاهش التهاب پروستات شود.
بادام زميني
بادام زميني سرشار از ويتامين ها ، مواد معدني و آنتي اکسيدان هايي است که براي عملکرد طبيعي بدن بسياري ضروري هستند.بادام زميني براي سلامت قلب ، چشم و کاهش وزن بسيار مفيد است. بادام زميني حاوي روي است که براي تقويت سيستم ايمني بدن و رشد سلولي ضروري است.
گياه خشک شده دم اسب
مصرف روزانه يک تا دو گرم پودر گياه خشک شده دم اسب نيز مي تواند در برخي بيماران مبتلا به بزرگي پروستات مفيد باشد البته حتما بايد با نظر پزشک استفاده شود، زيرا افزايش فشار خون از عوارض احتمالي مصرف اين گياه است.
سير
سير علاوه بر اينکه مي تواند براي خوش طعم کردن غذاهاي مورد استفاده قرار گيرد ، براي درمان بيماري هاي قلبي ، فشار خون ، سلامت استخوان ها ، مشکلات کبدي ، آلزايمر و بخصوص براي درمان مشکلات پروستات بسيار مفيد است . در يک مطالعه مشخص شده است که کساني که سير مصرف مي کنند 28 درصد کمتر به مشکلات پروستات مبتلا مي شوند .
گردآوري:بخش سلامت بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۹۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندروم مسئله با پدر در کمین دختران

اگر دلبستگی ایمن بین پدر‌ها و دختران‌شان شکل نگیرد، منجر به بروز اختلالی می‌شود که آسیب‌هایی را متوجه زندگی دختر‌ها می‌کند؛ از اشتباهات پدر‌ها گفتیم ارتباط میان پدر و دختر از آن جهت حائز اهمیت است که به‌صورت معمول دختران نسبت به پدر خود وابستگی بیشتری نشان می‌دهند و اگر این وابستگی با پاسخ مناسب و درستی مواجه نشود و دلبستگی ایمن میان آن دو شکل نگیرد می‌تواند به ایجاد سندروم مسئله با پدر بینجامد. سندروم «daddy issue» یا همان «مسئله با پدر»، اصطلاحی است که برای خانم‌هایی گفته می‌شود که روابط بزرگ‌سالی آنها با جنس‌مخالف دچار چالش شده باشد. در ادامه بیشتر با این سندروم آشنا خواهید شد و به اشتباهاتی از پدر‌ها اشاره می‌کنیم که زمینه‌ساز ابتلای دخترشان به این اختلال می‌شود.

علایم ابتلا به سندروم «مسئله با پدر»
از نشانه‌های این سندروم، فقدان احساس عشق و احترام از سوی پدر حتی در دوران بزرگ‌سالی است. زنان مبتلا به این سندروم مکرر به دلایل اشتباه، مردان اشتباه را به عنوان شریک عاطفی خود انتخاب می‌کنند. همچنین علاقه‌مندی به مردان مسن‌تر، رفتار چسبنده و کنترل‌کننده، داشتن روابط خارج از عرف متعدد، نیاز به تأیید زیاد و اطمینان‌بخشی از عشق و دوست‌داشتنی بودن، ناتوانی در تنها بودن و انتخاب شریک‌های عاطفی آسیب‌رسان یا سودجو از دیگر علایم ابتلا به این اختلال است. همچنین اعتمادبه‌نفس پایین هم از نشانه‌های مبتلایان به این اختلال است. چنین افرادی معمولا اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و به دلیل نابرخورداری از محبت کافی پدر در دوران کودکی احساس پوچی و افسردگی می‌کنند.

۶ رفتار اشتباه پدر‌ها با دخترانشان
انواع مختلفی از رفتار‌های پدر‌ها وجود دارد که عامل آسیب‌های دوران کودکی و مسائل مربوط به روابط بزرگ سالی دختران‌شان هستند. این اشتباهات باعث می‌شود تا ابتلا به سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران باشد.

۱. پدری که از نظر عاطفی در دسترس نیست
آنها از نظر فیزیکی در خانه حضور دارند، اما از نظر عاطفی در دسترس دختران‌شان نیستند. کودک با وجود داشتن والدینی که از نظر فیزیکی در دسترس هستند، اما به نیاز‌های روانی و عاطفی اش پاسخ نمی‌دهند، احساس ناقص‌بودن و رهاشدن می‌کند.

۲. پدر بدرفتار و خشن
آنها با دخترانشان تکانشی، تندخو و ناپایدار رفتار می‌کنند. هر دختری ممکن است در زندگی اشتباهاتی داشته باشد، اما رفتار‌های تند و توهین آمیز باعث می‌شود تا شخصیت او به درستی شکل نگیرد و آسیب ببیند.

۳. پدر نازپرورده
در کنار چنین پدرانی، فرزندان بسیار لوس و نازپرورده می‌شوند و به دنبال شریکی خواهند بود که با آن‌ها مانند یک ملکه رفتار کند. بیشتر این دختر‌ها خواهان افرادی هستند که از نظر مالی توانایی ارائه زندگی مجللی را داشته باشند و فکر می‌کنند سزاوار آن هستند.

۴. پدر سمی و کنترل‌کننده
والدینی هستند که به شدت بر فعالیت‌ها و تصمیمات فرزندان خود به خصوص دختران‌شان تمرکز می‌کنند. این والدین بیش از حد درگیر زندگی فرزندان خود هستند و آنها را از ناامیدی محافظت می‌کنند. دختران این والدین اغلب در مقابله با چالش‌های زندگی شکست می‌خورند و توانایی مدیریت اوضاع را ندارند.

۵. پدر ویران و وابسته
این‌ها پدرانی هستند که برای بقای روزمره خود به دختران شان وابسته هستند. مراقبت از پدری که کار نمی‌کند و درگیر آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و ... است، می‌تواند منجر به اعتمادبه‌نفس پایین در فرزندان شود. چنین دخترانی در آینده به راحتی توسط مردان استثمار می‌شوند.

۶. پدر مضطرب و ناآشنا با حمایتگری
در یک رابطه معمولی پدر و دختر، دختر به پدرش نگاه و او را تحسین می‌کند. اگر دختری در کنار پدری بزرگ شود که همیشه نگاه منفی دارد، ایمانش به توانمندی‌هایش کاهش می‌یابد. همچنین ممکن است سرکش و احتمالاً افسرده شود. تکرار دلسرد شدن از حمایت مردان زندگی اعم از پدر یا شریک عاطفی ممکن است زنان مبتلا به این سندروم را به این نتیجه برساند که مردان موجودات بی‌عاطفه و غیرقابل اعتمادی‌اند؛ بنابراین از مردان فاصله می‌گیرند و تا حد امکان از برقراری ارتباط با آنان خودداری می‌کنند.

نکته پایانی
هرچند این سندروم یک اصطلاح بالینی یا پزشکی نیست و تا امروز به‌طور رسمی توسط روان شناسان یا روان پزشکان به رسمیت شناخته نشده است ولی تاثیر رابطه پدر و فرزند مخصوصا برای دختران در زندگی بزرگ سالی آنها بسیار خواهد بود و می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در روابط آتی دختران بازی کند.

منبع: روزنامه خراسان

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!
  • علی خطیر: روز بزرگی بود و نمی‌دانید چقدر خوشحال هستم / فیلم
  • (ویدئو) زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر تایوان را لرزاند
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • سندروم مسئله با پدر در کمین دختران
  • عفونت‌های ادراری و پروستات از جمله بیماری‌های شایع
  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در بی.‌آرتی + فیلم
  • این آزمایش سرطان پروستات را بدون نمونه‌برداری تشخیص می‌دهد