Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@20:45:21 GMT

تمام حقایق درباره سردرد‌های فصلی!

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۷۹۹۰۱

 به گفته متخصصان، سردرد‌های خوشه ای، شایع‌ترین نوع سردرد‌های فصلی است، ولی سردرد‌های میگرنی را نیز می‌توان به این نوع سردرد‌ها مربوط دانست.

متخصصان درباره دلیل بروز این سردرد‌ها کاملا مطمئن نیستند، اما احتمالا موضوع به ساعت درونی بدن انسان‌ها مرتبط می‌شود. در واقع، مغز هر فردی دارای ساعت درونی خاصی است که ریتم شبانه روزی او را کنترل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساعت درونی مغز نسبت به میزان نور روز حساس است و به کنترل چرخه خواب افراد کمک می‌کند.

به گفته متخصصان، احتمالا ایجاد تغییر در چرخه خواب است که باعث بروز مجموعه سردرد‌های فصلی می‌شود. سردرد‌های خوشه‌ای خیلی شدید هستند و معمولا با تغییراتی که در ساعت درونی مغز اتفاق می‌افتد، تحریک می‌شوند. برخی افرادی که مبتلا به سردرد‌های خوشه‌ای هستند، نسبت به تغییرات طبیعی در میزان نور روز حساسیت زیادی پیدا می‌کنند و سردرد خوشه‌ای آنان را در تمام طول روز آزار می‌دهد.

تابستان، زمان دیگری است که می‌تواند باعث بروز سردرد‌های خوشه‌ای در قالب میگرن شود، چون بسیاری از افراد مبتلا به میگرن نسبت به گرما حساس هستند. حساسیت نسبت به تغییرات طبیعی در فشار هوا نیز می‌تواند باعث همین سردرد‌ها شود.

سردرد‌های فصلی چطور مدیریت می‌شوند؟

به گفته متخصصان بهترین راه برای مدیریت این سردردها، مراجعه به پزشک قبل از شروع فصل است. در اینجا برخی راهنمایی‌های دیگر برای کاهش علائم این سردرد‌ها معرفی شده است:

بر اساس تحقیقات یکی از علل به وجود آمدن سردرد در افراد کم خوابی و بد خوابی است که حتی می‌تواند سبب به وجود آمدن میگرن در افراد گردد. داشتن خواب کافی و متعادل نگه داشتن چرخه خواب و بیداری، مهمترین گام برای پیشگیری از سردرد‌های فصلی است.

اجتناب از محرک‌هایی مانند برخی مواد غذایی، کافئین، استرس، سیگار، الکل، به کسانی که سردرد‌های فصلی را تجربه می‌کنند، توصیه می‌شود.

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زا نظیر گرد و غبار، گرده‌های گل، حشرات خانگی می‌تواند بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به سردرد‌های آلرژیک باشد. مصرف برخی دارو‌های ضدحساسیت، پیروی از الگو‌های صحیح غذایی و حذف برخی مواد غذایی آلرژی زای حاوی گلوتن نظیر گندم و شکر از دیگر راهکار‌های کاهش سردرد فصلی است.

بیشتر کسانی که سردرد‌های خوشه‌ای را تجربه می‌کنند می‌توانند یک درمان پیشگیرانه مانند استفاده از مسدودکننده‌های کانال کلسیم در فصل بهار یا پاییز را قبل از شروع سردرد در پیش بگیرند.

سردرد در فصولی که مردم تعطیلات را در آن تجربه می‌کنند، یک پدیده شایع است که سبب بروز علائمی، چون تهوع، بی‌خوابی، و مشکلات بینایی می‌شود. کارشناسان علت بروز میگرن دراین بازه زمانی را استرس، تغییر شرایط آب و هوایی و اختلال در الگو‌های خوردن غذا و ساعات خواب می‌دانند. کارشناسان برای کاهش عوارض ناشی از تغییرات هورمونی، سطح مواد شیمیایی بدن، بر هم خوردن الگو‌های خواب و خوراک در حین تعطیلات توصیه می‌کنند افراد از خواب زیاد خودداری کنند، رژیم غذایی عادی هفتگی خود را داشته باشند، ورزش کنند، مایعات بویژه آب زیاد بنوشند، سعی در تنظیم دمای محیط خود داشته باشند، از فعالیت بیش از حد با گوشی تلفن همراه هوشمند خودداری کنند و مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن مانند آنتی اکسیدان‌ها و مواد ویتامینی حاوی ویتامین ث. را در وعده‌های غذایی خود جای دهند.

پزشکان استفاده از راه حل‌هایی مانند درمان‌های ورزشی و طب سوزنی را نیز از جمله موارد برطرف نمودن سردرد‌های مزمن در افراد معرفی نموده اند

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مغز شبانه روزی خواب پزشک آلرژی حشرات مواد غذایی شکر درمان تعطیلات مشکلات شرایط آب و هوایی مواد شیمیایی خوراک رژیم غذایی تلفن همراه سیستم ایمنی بدن ویتامین طب خوراک سیستم ایمنی بدن شکر گرد و غبار مشکلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۷۹۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید

آب نه تنها مایع حیات که نیاز مبرم بدن برای حفظ و ارتقای سلامتی در همه سنین است بلکه به ویژه در فصل گرما که نیاز به هیدراتاسیون (آبرسانی) بیشتر می‌شود، اهمیت آن بیش از پیش افزایش می‌یابد چرا که در گرما بدن ما تمایل دارد آب بیشتری را از طریق تعریق در شرایط آب و هوایی سوزان از دست بدهد.

به گزارش مهر، بدن ما همچنین به تغذیه کافی برای جبران مواد مغذی از دست رفته و حفظ تعادل الکترولیت‌ها نیاز دارد.

یک راه ساده برای هیدراته (پر آب) نگه داشتن بدن، افزودن سبزیجات تازه به رژیم غذایی است که سرشار از مواد مغذی و همچنین محتوای آب بالا هستند، در این مطلب به برخی از سبزیجات رایج که برای آبرسانی به بدن به طور طبیعی عالی هستند، اشاره شده است.

اهمیت سبزیجات آبرسان

سبزیجاتی مانند خیار و کرفس دارای محتوای آب بالایی هستند و برای حفظ تعادل الکترولیت سالم ضروری هستند. این سبزیجات ساده نه تنها سرشار از آب هستند، بلکه در عین حال مقادیر زیادی از مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم دارند که به تنظیم تعادل مایعات در بدن کمک می کنند. گنجاندن این مواد غذایی آبرسان در رژیم غذایی تابستانی نه تنها بدن را سرحال و پرانرژی نگه می‌دارد، بلکه به جلوگیری از کم آبی بدن و گرمازدگی نیز کمک می‌کند.

خیار

خیار به طور طبیعی سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی حیاتی است و محتوای آب بالایی در حدود ۹۵ درصد دارد.

کاهو

انواع کاهو حاوی حدود ۹۶ درصد آب هستند که آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای آبرسانی به بدن تبدیل می‌کند. رایج ترین شیوه مصرف کاهو در سالاد است اما همچنین می‌توان آن را به عنوان سبزی شاداب کننده نیز به تنهایی مصرف کرد.

کرفس

کرفس به طور طبیعی از حدود ۹۵ درصد آب تشکیل شده است که نه تنها آبرسان است، بلکه کالری کمی نیز دارد، که آن را به میوه‌ای ایده‌ال برای قصل گرما تبدیل می‌کند.

تربچه

تربچه یکی دیگر از سبزیجات ترد است که با حدود ۹۵ درصد آب یک سبزی آبرسان محسوب می‌شود که برای تابستان بسیار مناسب است.

کدو سبز

کدو سبز با محتوای بالای آب در حدود ۸۵ درصد، نه تنها آبرسان است، بلکه همه کاره است و می‌تواند به روش‌های بسیار جالبی استفاده شود.

گوجه فرنگی

این سبزی آبدار تقریبا ۹۴ درصد آب دارد و افزودن آن برای افزایش رطوبت به سالادها، ساندویچ‌ها و سس‌ها عالی است.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای قرمز، سبز و زرد تقریبا ۹۲ درصد از آب تشکیل شده‌اند که آنها را به یک مکمل رنگارنگ و آبرسان برای وعده‌های غذایی تبدیل می‌کند.

اسفناج

این سبزی برگ سبز حاوی حدود ۹۱ درصد آب و هم آبرسان و هم غنی از مواد مغذی است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • دردهای سمت چپ سر نشانه چیست؟
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • حساسیت‌های فصل بهار و راه‌های درمان آن