Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم در پاسخ به تایید بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها گفت: این بازرسی از سوی شورای عالی امنیت ملی انجام شده و ما در جریان جزییات نیستیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران در خصوص بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌های کشورگفت: این بازرسی با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی انجام شد و ما از جزییات آن مطلع نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: وزارت علوم در این خصوص اقدامی انجام نداده و باید جزییات را از دبیر شورای عالی امنیت ملی سوال کنید.   غلامی درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و ارتباط شغلی آن‌ها با رشته تحصیلی گفت: در این جلسه دو گزارش مطرح شد. اولین گزارش مربوط به وزارت علوم بود که از طریق دانشگاه‌ها انجام شده بود. در این گزارش دانشگاه‌ها فارغ التحصیلان سال‌های ۹۲ و ۹۳ را بر اساس کد ملی که داشتند با استفاده از مرکز داده‌های وزارت کار و رفاه اجتماعی رصد کرده و تطبیق داده بودند. هر کد ملی که برای آن بیمه تامین اجتماعی واریز شده بود آن را شاغل محسوب کرده بودند.
وی افزود: آمار خوبی بدست آمد. اینکه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، اشتغال چه وضعیتی دارد و اینکه چه تعداد از خانم‌ها و چه تعداد از آقایان فارغ التصحیل دانشگاه‌ها شاغل هستند و اینکه در واقع یک مدل کار بود که برای سال‌ها ۹۴ و ۹۵ نیز در کار انجام است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یک گزارش هم توسط مرکز استراتژیک ریاست جمهوری تهیه شده بود که آن‌ها این گزارش را بر اساس ارتباط مدرک تحصیلی و شغل‌هایی که افراد دارند از طریق خوداظهاری بدست آورده بودند و این آمار‌ها ارائه شد که عدم تطابق‌هایی در بحث اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی وجود داشت.
وی گفت: نگاه ما این است که تعداد دانش آموختگان ما سال به سال افزایش یافته اند. طبعا متناظر با این موضوع شغل‌های مناسب برای آن رشته‌ها فراهم نشده است. همچنین دانشگاه‌های ما سعی می‌کنند دانشجویان خود را با علوم و تکنولوژی جدید آموزش دهند و انتظار ما نیز از اساتید این است که مطالب جدید ارائه دهند. دانشجویان نیز همین انتظار را دارند و طبعا این حرکت در دانشگاه‌ها انجام می‌شود.
غلامی تصریح کرد:، اما در شغل ها، صنایع، تجهیزات و امکاناتی که در قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود خیلی متناسب با این آموخته‌ها نیست. در این رابطه کاری که وزارت علوم از سال گذشته آغاز کرده است طرح مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه‌ها برای اشتغال پذیری بیشتر است.
وزیر علوم ادامه داد: این طرح در حال اجرایی شده است و آن این است که بررسی می‌شود رشته‌های مختلف دانشگاهی چه شغل‌هایی خارج از دانشگاه می‌توانند داشته باشند و دانشجویان را جذب کنند و چه مهارت‌هایی برای شغل‌هایی که اکنون در کشور وجود دارد لازم است.
وی ادامه داد: کارگاه‌هایی برای دانشجویان در این زمینه ایجاد شده، استقبال دانشجویان بسیار خوب بوده، یکی دو کارگاه به صورت مجانی و مابقی کارگاه‌ها با هزینه مختصری که از دانشجو دریافت می‌شود برگزار می‌شود. گزارش‌هایی که در یک سال گذشته در این زمینه ارائه شده بسیار خوب بوده است.
غلامی اظهار داشت: همچنین با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای توافقنامه‌ای تنظیم کرده ایم که در همه استان‌ها و شهرستان‌هایی که این سازمان، مرکزی دارد از امکانات آن نیز استفاده کنیم، چون آزمایشگاه‌های ما کلاسیک است، ولی آزمایشگاه‌های این سازمان، حرفه‌ای است.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا نیز این گونه است. اینکه یکی بخواهد موفق باشد لازم نیست که حتما در رشته خود شاغل شود.
وی خاطرنشان کرد: این موضوع را در جلسه نیز مطرح کردم. برخی مواقع افراد در رشته‌هایی غیر از آنچه تحصیل کرده اند ورود پیدا کرده و موفق می‌شوند. به هر حال باید مشکلات مان را بشناسیم و با نگاه حل مشکلات پیش رویم.
وزیر علوم درباره اینکه حرکت در جهت آمایش آموزش عالی چه مقدار می‌تواند کمک کننده باشد، افزود: ما در بحث آمایش آموزش عالی، ساماندهی را شروع کرده ایم. یک بخش کار ما ماموریت گرا کردن مراکز آموزش عالی است.
غلامی افزود: ما می‌گوییم آموزش و پژوهش در این مراکز جوان چگونه می‌تواند تغییر جهت دهد و با ماموریتی خاص چه نیرویی برای چه کاری در این مراکز تربیت شود و چه تحقیقاتی برای حل مشکلات انجام شود و این مراکز در این راستا اعضای علمی جذب کرده و تجهیزات تهیه می‌کنند.
وی گفت: از اینکه یک اقیانوسی به عمق یک سانتیمتر درست کنیم بیاییم یک دریاچه عمیق و استخر عمیق کارا برای آموزش‌های علمی بوجود آوریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غلامی دانشگاه انقلاب فرهنگی شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۰۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود

گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین ساعی صبح امروز سه‌شنبه در حاشیه اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: امروز برای رونمایی از برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور در خوزستان هستیم. در کشور ظرفیت‌های زیادی در حوزه فرهنگ وجود دارد، ظرفیت‌هایی که در بخش دولتی، عمومی، خصوصی و مردمی است که اگر تمهید مناسبی صورت نگیرد، این امر می‌تواند به ضد تبدیل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: موازی کاری‌ها و کارهایی که بعضی از آنها همدیگر را خنثی می‌کنند، می‌تواند تنش و کاهش در مجموعه فعالیت‌های فرهنگی ایجاد کند اما اگر نوعی هماهنگی ایجاد شود، ساز و کارهایی برای پیشبرد آن موضوع در نظر گرفته شود، آنگاه این امر می‌تواند اتفاق مبارکی را رقم زند.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی شهرستان، استان، کشور و بالاتر از شورای فرهنگی استان، شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، تصریح کرد: تلاش بر این بوده که ریل گذاری‌هایی را که بر اساس قانونگذاری‌ها و سند نگاری‌ها اتفاق می‌افتد تا خردترین سطوح یعنی سطح شهرستانی انجام دهیم تا این امر بتواند در قالب نظم بالاتر و جدی‌تری به هم افزایی برسد و مشکلات کشور را حل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر یک کار جدید در بخش فرهنگ صورت دهیم، بخش بزرگی از مشکلات ما در حوزه اقتصادی و سیاسی کشور حل خواهد شد؛ لذا با برکت این ریل گذاریی‌ها، قانونگذاری‌ها و سند نگاری‌ها و حل مشکل‌های در این حوزه، مردم منتفع شوند.

کد خبر 6062830

دیگر خبرها

  • فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها اصلاح شد
  • انجام ۲۴۵ بازرسی از سوی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی 
  • اسماعیل هنیه با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار کرد
  •  اسماعیل هنیه با دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد
  • حکیم خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره توقف جنگ غزه شد
  • ۲۲ هزار بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی در مازندران
  • رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه دولت
  • دانشگاه‌های دولتی و رشته‌های اشتغال‌آفرین در اولویت دریافت بودجه
  • اولویت‌های جامعه کارگری در سال ۱۴۰۳
  • انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود