Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-29@00:52:47 GMT

طرح «تحول سلامت» تفکر و منطق اقتصادی نداشت!

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۰۷۴۱

طرح «تحول سلامت» تفکر و منطق اقتصادی نداشت!

به گزارش جهان نيوز،  ۱۵ اردیبهشت سال ۹۳، وقتی طرح تحول سلامت برای نخستین‌بار کلید خورد، به تیتر یک همه رسانه‌های همسو و غیرهمسو با دولت تبدیل شد چراکه همه امیدوار بودند، این طرح به داد سلامت مردم برسد و در ماه‌های آغازین طرح رضایتمندی مردم از خدمات سلامت افزایش یافت. عمر این خوشی‌ها چندان طولانی نبود و در همان آغاز راه منتقدان طرح تحول که از چهره‌های برجسته سلامت کشور بودند، سربرآوردند چراکه با اجرای گام سوم طرح تحول یعنی اصلاح تعرفه‌ها مشکلات و نواقص طرح خود را نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود طرح تحول همچنان ادامه یافت هر چند در ماه‌های اخیر با چالش بودجه‌ای وزارت بهداشت شاهد «عقبگرد»‌در اجرای طرح تحول بودیم و حالا هم که با موضع‌گیری‌های اخیر نمکی به نظر می‌رسد، دولت برای مدیریت هزینه‌ها رویکرد تازه‌ای را در حوزه سلامت دنبال می‌کند.
سرنوشتی همچون مسکن مهر 
سعید نمکی روز گذشته در سخنرانی‌اش در اجلاس مدیران کل سازمان بیمه سلامت کمی به عقب بازگشت؛ تیر سال ۹۴ و اجرای طرح تحول نظام سلامت و بیمه همگانی. سرپرست وزارت بهداشت با این اشاره ادامه داد: «به عنوان معاون سازمان برنامه‌و‌بودجه در آن زمان در نامه محرمانه به آقای نوبخت نوشتم که اگر در اجرای این طرح تدبیر نکنیم، می‌ترسم عاقبتش مانند مسکن مهر و ... شود.» به گفته نمکی در این مدت کشور اوضاع سختی داشت. سال‌های قحطی منابع که نفت زیر ۳۰دلار فروش می‌رفت، اما به یک‌باره طرح تحول اجرایی شد؛ طرحی که از نظر وی «همه چیز داشت، اما فرمول اقتصادی و تفکر و منطق اقتصادی نداشت.» نمکی تأکید کرد: «باید ۹۵درصد بودجه کشور را مدیریت می‌کردیم و چیزی هم نمی‌گفتیم تا مبادا وحدت ملی دچار مشکل شود.»

وی بیمه همگانی رایگان و بی‌توجهی به زیرساخت‌هایی نظیر نظام ارجاع، پزشک خانواده و راهنما‌های بالینی را از دیگر معایب طرح تحول سلامت دانست آن هم در حالی که این موارد جزو موارد برنامه ۵ و ۶ توسعه بودند. نمکی تأکید کرد: «به همین دلیل است که هرچه در این چاه ویل می‌ریزم، باز هم این حوزه دچار گرفتاری است.»
بازنگری برای آینده
نمکی درباره برنامه‌اش برای آینده طرح تحول هم اینگونه توضیح داد: «باید بسته‌های خدمتی به درستی تعریف و بازنگری شوند. باید دارو‌های تحت‌پوشش بیمه تعریف شوند. وقتی داروی تولید ‏داخل وجود دارد، چرا باید داروی خارجی و آن هم با پنج برابر قیمت بخریم و تحت پوشش بیمه نیز باشد. از طرفی یکی از مطالبات ‏سازمان بیمه سلامت از وزارت بهداشت موضوع نظام ارجاع و راهنما‌های بالینی است که باید بیمه سلامت بتواند این موارد را ‏پالایش و نظارت کند.»
رأی اعتماد نمکی در گرو طرح تحول 
بشیر خالقی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «جوان» درباره سرنوشت طرح تحول سلامت با تغییر وزیر بهداشت می‌گوید: «ریشه‌های طرح تحول به انقلاب باز می‌گردد و به گونه‌ای نیست که با رفتن یک وزیر دستخوش تغییر شود.» خالقی با تأکید بر اینکه طرح تحول تکلیف برنامه ششم توسعه است، می‌افزاید: در این برنامه احکامی داریم که مشخص‌کننده میزان پیشرفت این طرح است. از نگاه وی طرح تحول مزایا و معایبی داشت که باید در کنار هم دیده شود. وی با تأکید بر تکلیف برنامه ششم توسعه بر ایجاد پرونده الکترونیک سلامت می‌افزاید: با اجرای این طرح همپوشانی‌های بیمه‌ای از بین برود. همچنین راهنما‌های بالینی باید اجرایی شود و نظارت بهتری بر تجویز پزشکان صورت گیرد و بار مالی بیمه‌ها کاهش یابد. همچنین باید نظام ارجاع و پزشک خانواده اجرایی شود، این‌ها مواردی است که از ابتدای انقلاب هم بر آن تأکید شده و هر وزیری که سرکار بیاید، باید این موارد را هم اجرایی کند. خالقی در واکنش به اینکه طرح تحول سلامت منطق اقتصادی نداشت، می‌گوید: «به هر حال این طرحی است که روی آن سرمایه‌گذاری شده است و منطقی نیست که کنار گذاشته شود و طرح تازه‌ای به جای آن بیاید. کسی ادعا نمی‌کند طرح تحول کامل و بی‌نقص بود، اما کنار گذاشتن آن هم کار درستی نیست بلکه باید تأکیدات برنامه ششم توسعه همچون بحث راهنما‌های بالینی، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت را اجرایی کرد و هر وزیری هم بیاید باید این‌ها را اجرایی کند و براساس اجرای همین برنامه‌ها هم هست که هر وزیری می‌تواند رأی اعتماد بگیرد.» از نگاه خالقی با اجرای زیرساخت‌های تأکید شده در برنامه ششم توسعه نه فقط هزینه‌ها بالا نمی‌رود بلکه مدیریت و صرفه‌جویی منابع را هم خواهیم داشت.
هزینه‌سازی پزشکان طرح تحول را زمین زد
نعمت‌الله منوچهری دیگر عضو کمیسیون بهداشت هم در گفت‌وگو با «جوان» تأکید می‌کند: «به نظر می‌رسد به بازبینی و اصلاحات در نظام سلامت نیاز داریم و باید منابع پایداری برای تأمین هزینه‌های سلامت داشته باشیم نه اینکه به دولت و بودجه‌های آنچنانی چشم داشت، این باعث می‌شود در شرایط بحرانی طرح‌های ما روی زمین بماند.» 

این کارشناس سلامت معتقد است، ما به مرحله‌ای نرسیده بودیم که بخواهیم همه‌چیز را به پزشکان واگذار کنیم. با اجرای طرح تحول برخی پزشکان به فکر درآمدزایی افتادند و با درخواست‌های القایی برخی مراکز درمانی و برخی پزشکان بیشتر به فکر هزینه‌سازی بودند تا به فکر درمان مریض و به همین خاطر طرح تحول سلامت زمین خورد.» منوچهری فقدان بودجه پایدار و نبود نظام نظارت دقیق را از عوامل شکست طرح تحول می‌داند و بر بازبینی طرح تحول و افزایش نظارت در کنار توجه به زیرساخت‌هایی نظیر گایدلاین‌ها را از جمله ضرورت‌های ادامه طرح تحول می‌داند.   منبع: جوان

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۰۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقادات برخی مربیان سازنده کشتی؛ قدرتی که منطق ندارد

چند روزی است که بحث حضور مربیان سازنده در کنار برخی از ستارگان کشتی ایران مطرح و حتی آنان با مصاحبه و جوسازی رسانه‌ای به دنبال تحمیل خواسته خود به فدراسیون کشتی هستند.

البته این مربیان پا را فراتر گذاشته و درباره چگونگی چرخه انتخابی تیم ملی نیز نظر می‌دهند. چرخه‌ای که از ۶ ماه پیش تعریف شده و اکنون کادر فنی و فدراسیون تمام قد پای آن ایستاده‌اند. براساس این چرخه که توالی زمانی آن در حدود ۹ ماه است شایسته‌ترین فرد به تیم ملی راه پیدا خواهد کرد. در این چرخه گعده‌ای به کمیته فنی حضور نخواهد داشت بلکه رقابت بین گوش‌شکسته‌ها در حضور رسانه‌ها و چند مرحله‌ای خواهد بود.

اما آیا درخواست این مربیان برای حضور در تیم ملی یا دخالت آنان در چرخه انتخابی می‌تواند منطقی باشد؟

برای واکاوی این مساله ذکر چند نکته لازم و ضروری است؛

۱- نقش مربی سازنده در کشتی ایران به عنوان یکی از پرچمداران این ورزش در دنیا مشخص و کار آنان تمرکز بر روی رده‌های پایه و شناسایی نخبگان این رشته برای حضور در رده‌های سنی مختلف است. اینکه یک مربی به پشتوانه درخشش شاگرد قدیمی خود داعیه حضور در کادر فنی تیم ملی داشته باشد شاید در نگاه اول درخواست چندان بزرگی نباشد، اما شرایط و ویژگی‌هایی که یک مربی برای کوچ در آوردگاه‌های بزرگ دارد بسیار متفاوت از استعدادیابی است.

مربی بودن تنها ملاک نشستن در صندلی کوچ نیست بلکه یک قهرمان بزرگ زمانی که در جایگاه هدایت‌گر کشتی‌گیر حضور دارد رفتار و گفتار او نه تنها بر روی عملکرد گوش‌شکسته‌ها تاثیر خواهد گذاشت بلکه داوران، هیات ژوری و حتی رقیب نیز از نام او تاثیر خواهند پذیرفت.

همچنین یک قهرمان بزرگ که میادین جهان و المپیک را دیده می‌تواند در مواقع ضروری جو سالن مسابقه را به سمت و یا به نفع شاگرد خود تغییر دهد و این همان کاری است که مربیان بزرگ رشته‌های ورزشی در شرایط مختلف آن را در دستور کار قرار خواهند داد.

۲- نشستن در کوچ قهرمانان بزرگی مانند کامران قاسم‌پور یا حسن یزدانی نیازمند دانش روز مربیگری و همچنین تسلط بر داوری و قوانین کشتی است. اینکه یک مربی چه زمانی اعتراض کند یا بازبینی صحنه چه زمانی باید رخ دهد برای کشتی‌گیر ارزشمند است. کمال اینکه بار‌ها اتفاق افتاده برخی ملی‌پوشان در میادین بزرگ جهانی و المپیک از همین نقطه ضربه خورده‌اند.

برخی مربیان به دنبال آن هستند تا با انتقاد از کادر فنی و دستیاران محسن کاوه آنان را مقابل ستارگان کشتی ایران بی‌دانش قلمداد کنند، اما پاسخ نمی‌دهند که آنان چه افتخاراتی بالاتر از مهدی تقوی و احسان لشکری دارند. اگر قرار باشد تکنیکی در سن ۲۸ سالگی به یک آزادکار انتقال داده شود به نظر می‌رسد مهدی تقوی یکی از فنی‌ترین کشتی‌گیران دنیا برای این کار بهترین شخص باشد.

۳- جدال رسانه‌ای برخی از مربیان سازنده در خصوص چرخه انتخابی تیم ملی موجب شده تا برخی تصور کنند که این مربیان به دنبال سهم خواهی برای خود یا شاگرد هستند، اما مطرح کردن نام این مربیان هیچگاه نمی‌تواند سهمی اضافه را به سمت قاسم‌پور یا یزدانی سوق دهد.

سهم‌خواهی رسانه‌ای این مربیان و مطرح کردن نام آنان زمانی با شکست مواجه خواهد شد که علیرضا دبیر نشان داده اهل باج دادن نیست بلکه در بزنگاه‌های کاری با صمیمی‌ترین دوستان خود نیز تعارف ندارد.

۴- مربیان سازنده در ایران همواره از ارج و قرب خاصی برخودار بوده و نقش اصلی رسیدن به تعالی یک ورزشکار را به دوش می‌کشند. البته ورزشکاری که این مربیان به جهان ورزش معرفی خواهند کرد در گذر زمان و با حضور در کنار کادر فنی تیم ملی پخته‌تر خواهند شد و در نهایت به قهرمانی جهان و المپیک خواهند رسید.

اینکه مربیان سازنده بعد از چند سال از شاگرد خود وسیله‌ای برای رسیدن به هدف بسازد درست نیست. یک مربی سازنده به خوبی می‌داند که از بین صد‌ها شاگرد تنها چند نفر تبدیل به کامران قاسم‌پور و حسن یزدانی خواهند شد لذا قدرت یزدانی و قاسم‌پور نمی‌تواند برای آنان زیاده‌خواهی در ورزش ملی کشور ایجاد کند.

منبع : ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی کشتی و رزمی

دیگر خبرها

  • کاهش ۸۶ درصدی پرداخت از جیب مردم برای ۲۶۰ قلم دارو با اجرای طرح دارویار
  • توزیع ۶۶۰ بسته معیشتی بین نیازمندان
  • انتقادات برخی مربیان سازنده کشتی؛ قدرتی که منطق ندارد
  • اجرای برنامه سلامت شهری در کیش
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال
  • بر اساس سند تحول امور به مردم واگذار می شود
  • توزیع ۶۶۰بسته معیشتی بین نیازمندان
  • برنامه جدید چلسی: تحول اساسی در کادر پزشکی
  • برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید/امسال کتاب‌های پایه اول تغییر می‌کند
  • تمدید بیمه رایگان سلامت پنج دهک نخست جامعه در سال ۱۴۰۳