Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-19@00:54:05 GMT

سیره و صورت زندگی با یک الگو

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۱۵۰۰

سیره و صورت زندگی با یک الگو

به گزارش جام جم آنلاین: برخی علمای وهابی بارها تلاش کرده‌اند با طرح سؤالاتی مختلف شک و شبهه در روز و نحوه شهادت دختر رسول خدا مطرح کنند تا جایی که برخی پایشان را از حد فراتر گذاشته و افسانه بودن ماجرای شهادت ایشان را مطرح کرده‌اند.

اما وجود منابعی موثق، نه از اهل شیعه که از اهل سنت مانند:

1 - انساب الاشراف، ج 1، ص 587-586، ابوجعفر بلاذری، احمد بن یحیی بن جابر البغدادی

2- تاریخ الطبری، ج 2، ص 444 (دوره 8 جلدی)

3- المسترشد، محمد بن جریر الطبری، ص 375

4- مروج الذهب، مسعودی، ج 2، ص 100، ط مصر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5- صحیح مسلم، ج 5، ص 154، دارالفکر، بیروت (8 جلدی)

گواهی می‌دهند این اتفاق در کوچه‌های مدینه اتفاق افتاده است و به حرمت‌خانه و خاندان رسول خدا دست‌درازی شده است.

اما فاطمه (س) که بود؟

برای معرفی حضرت فاطمه جدای از منابع شیعه می‌توان به کتبی چون در کتاب "صحیح بخاری" اشاره کرد که در حدیث 3110 آن آمده است پیامبر (ص) فرمودند: «فاطمه بضعة منی» یعنی: «فاطمه پاره تن من است».

تنها دختر رسول خدا که عروس خانه علی (ع) می‌شود و برای دفاع از ولایت هم فرزند داخل شکمش را از دست می‌دهد و هم خودش پس از چند روز شهادت می‌رسد.

اما زن در سرزمین حجاز و پیش از ظهور دین مبارک اسلام چه جایگاهی را داشت؟

حضرت امام خمینی (ره) درباره منزلت زن در عصر جاهلیت می‌فرمایند: در تواریخ عرب جاهلی به‌قدری ارزش و منزلت زن سقوط می‌کند که به‌عنوان کالایی جهت تجارت و سوداندوزی مورد بهره‌برداری سوء واقع می‌شود و مردان طبق قانون مساعات در دوره جاهلیت حق کسب درآمد از طریق واگذاری به‌اصطلاح کنیزان تحت سرپرستی خود به مردان دیگر و دریافت مبلغی به‌عنوان دستمزد را داشتند؛ و پلیدتر آنکه فرزندانی را که از این راه نصیب آن زنان می‌شد به‌عنوان ملک و بهره و بنده خود می‌فروختند یا به کارهای مختلف می‌گماردند.

بعد از ظهور اسلام اما زنان عصر جاهلیت نیاز به یک الگوی تمام‌عیار زنانه داشتند که به معنای واقعی جایگاه و منزلت زن را برای همیشه به دنیا معرفی کند.

پیامبر اکرم دراین‌باره فرمودند: سیده زنان در زمان خودش مریم بنت عمران بود، ولی دخترم فاطمه بانوی بانوان جهان و سرور زنان عالم از اولین و آخرین است.

بانویی که هرچند زمان حیات ایشان به قبل از هزار سال پیش می‌رسد، اما برای زنان امروز هم الگو هستند و هم نمونه کامل یک زن که سیره عملی وزندگی ایشان نمونه‌ای بارز برای سعادت است.

به‌طوری‌که می‌توان از همه ابعاد زندگی ایشان، مانند مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و مسائل متعدد مربوط به حوزه زنان از ایشان الگو گیری کرد.

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بُعد زندگی دختر رسول خدا که می‌تواند نمونه کامل برای همه زنان نه‌تنها مسلمان که همه زنان جهان باشد،‌ بحث خانه و خانواده است.

مستحکم بودن پایه‌های خانواده یکی از اصلی‌ترین عواملی است که می‌تواند جلوی انحطاط اعضای خانواده را بگیرد و از سویی دیگر می‌تواند عامل بروز موفقیت‌های مختلفی در همه عرصه‌ها باشد که حضرت زهرا (س) به‌عنوان یک الگوی شایسته می‌توانند رفتارهای خانوادگی ما را تحت‌الشعاع قرار دهند.

سبک و روش همسر داری، تربیت فرزند، اصول خانه‌داری و درک متقابل زوج از یکدیگر در زندگی، از نکاتی است که می‌توان از سیره زندگی ایشان الگوبرداری کرد و آن‌ها را در امور زندگی به کاربست.

از سوی دیگر ابعاد اجتماعی و سیاسی زندگی حضرت زهرا (س) نشان‌دهنده فعالیت و مؤثر بودن حضور زنان در برهه‌های مختلف و در بزنگاه‌های مهم زندگی و جامعه است،.

این را باید موردتوجه قرارداد که الگوی رفتاری پیامبر اعظم (ص) در تبیین تکلیف مداری زن و مرد در امور مشترک، حضور همگان در عرصه سیاسی را ایجاب می‌نمود و اگرچه درزمینه حضور زنان رعایت ضوابط و حدودی به لحاظ حفظ شأن و مقام انسانی آنان مورد تأکید بود، اما این مسئله تغییری در اصل موضوع حضور ایجاد نمی‌کرد.

همان‌گونه در تاریخ اسلام آمده است حضرت زهرا بر منبر مسجد از غضب فدک خطبه خوانده‌اند و به‌وقت نیاز در میدان‌های سیاسی حضور داشتند و به دفاع از حریم اهل‌بیت و دین اسلام پرداختند.

قرآن کریم در آیه 62 سوره نور، مؤمنین راستین را چنین معرفی می‌کند: «انما المؤمنون الذین آمنوا بالله و رسوله و اذا کانوا معه علی امر جامع لم یذهبوا حتی یستاذنوه»؛ (مؤمنین راستین کسانی هستند که هم ازنظر عقیده به خدا و پیامبرش معتقدند و هم ازنظر درک مسائل اجتماعی و هوش جمعی، جامعه را خوب می‌شناسند و در مسائل جمعی همواره حضور دارند و منزوی نیستند)

آیه‌ای که به‌روشنی مشخص می‌کند زنان در جامعه سیاسی دینی منزوی نیستند و می‌توانند حضوری مؤثر و مفید در چهارچوب و حیطه مشخص داشته باشند، برای زنان و به نفع آنان، حقوق بسیاری وضع‌شده و هرگز کمتر از تکالیف آن‌ها نیست. همان‌گونه که در سیره رفتاری حضرت فاطمه آشکار است، حقوق زنان ‌همان‌قدر است که وظیفه آن‌هاست.

روش مقابله و مبارزه سیاسی که از طرف حضرت زهرا(س) در برابر ظالمان و متجاوزان مورداستفاده قرار می‌گرفت متفاوت بوده است، یک‌بار مانند کودکی بر سر مزار پدر سیاست گریه را در اجتماع مسلمانان آن‌هم به دلیل انحراف برخی اصحاب انتخاب کردند و باری دیگر سیاست اعتصاب سخن در برابر حاکمان و بزرگان را انتخاب می‌کنند.

و سیاست لحظات آخر عمر ایشان ‌هم مبتنی بر پنهان بودن حتی پیکر ایشان از دید و زیارت عموم مردم است تا به‌نوعی هم یاران مدعی و به‌ظاهر دوست را از خود دور کنند و هم ظهور و حضور منجی را به اثبات برسانند.

وجهه انسانی «زن» و در یک فرایند شناختی و رفتاری از حضرت زهرا شکل می‌گیرد. زن تربیت‌یافته در چارچوب این الگوی انسانی، حضوری انسان‌ساز و جامعه‌ساز در عرصه جامعه و مدیریت اجتماعی دارد.

حضرت زهرا در بطن مسائل سیاسی جامعه و بحران‌ها رشد کرده و تربیت‌یافته بود و بر اساس آموزه‌های نبوی رسالت دفاع از حق و حقیقت را فراتر از قالب‌های جنسیتی بر دوش خویش احساس می‌کرد.

با بصیرت و آگاهی عمیق نسبت به توطئه‌ای که هویت انسانی جامعه را هدف قرار داده بود، هشیارانه وارد عرصه شد و به‌صورت یک سیاست‌مدار آگاه و مدافع حریم امامت، درصحنه حضور جدی و فعال یافت و رهبری دفاع از امامت را به‌عنوان دژی مستحکم بر عهده گرفت.

حضور سیاسی فاطمه زهرا (س) نشان داد که یک زن با آگاهی و اتخاذ شیوه‌های سیاسی مدبرانه می‌تواند درصحنه‌های گوناگون جامعه به مبارزه بپردازد. این حضور نه‌تنها تفکر عدم حضور زن در اجتماع را نفی می‌کند، بلکه انحصار حضور مردان در عرصه‌های سیاسی را به نقّادی می‌کشاند و بر آن مهر ابطال می‌زند.

سیره زندگانی ایشان را باید در دو دوره مجزای درونی و بیرونی به نظاره نشست: عروج و مراقبه و تفکر و نیایش و اخلاق داری را در دنیای درونی و بررسی چهره‌های مختلف را در دنیای بیرونی ایشان را باید شاهد بود.

چنانکه به‌وقت نیاز برای پدر مادری می‌کند، برای فرزندان رفیق است، همپا و همراه همسر است، در امور سیاسی و فرهنگی اجتماعی مداخله می‌کند، تدبیر منزل را بر عهده دارد، به جنگ می‌رود، با دشمنان شدّت و صلابت دارد، دوستان نادان و مدعیان ‌همراهی، را نمی‌پذیرد، دوستی دوستان را پاس می‌دارد و امام و رهبر می‌پروراند.

همه خصائصی که در جایگاه‌ها و مناصب مختلف می‌تواند هم راهبردی باشد و هم به‌عنوان یک الگو هم برای زنان توصیف شود و هم برای مردان سیاست راهبر و راهگشا باشد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: شهادت فاطمیه حضرت زهرا پیامبر امامت سیره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۱۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساری در مازندران الگو باشد/ وجود ۵۰۰۰ نیروی مازاد در شهرداری

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی شامگاه سه‌شنبه در دیدار شهردار و اعضای شورای شهر ساری، ضمن گرامیداشت عملیات غرورآفرین سپاه در انتقام از رژیم غاصب صهیونیستی، ضمن تقدیر از گرامیداشت و فضاسازی خوب شهرداری ساری در مناسبت‌های دینی و ایام نوروز، افزود: مدیریت شهر باحضور مسافران و حذف برخی چاله‌های معابر و کوچه‌های شهر نیز انجام شد.

آیت الله محمدی لائینی با تاکید بر اینکه معضلات باقیمانده از گذشته را هم باید مشکل روز ببینید، انتظار داریم مرکز استان الگوی استان شود، مثلاً اقداماتش در بحث حل مشکل زباله، مدیریت پارک‌ها، روان شدن ترافیک، مدیریت شهرداری، حفظ محیط زیست، فضای سبز و منابع طبیعی، برخورد با متجاوزین و متصرفین سوءاستفاده‌گر، کاهش آسیب‌های اجتماعی، صرفه‌جویی در استفاده از آب، برق، گاز، سوخت و امثال اینها چگونه بوده است.

وی یادآور شد: ساری باید برای مراکز استان‌های دیگر حداقل آنانی که در دسته و رده خودش هستند الگو باشد، در نظافت، نبود بیکار، استفاده از تبدیل زباله به ثروت و سرمایه الگو باشد.

آیت الله محمدی لائینی گفت: ان‌شالله این جلسات مخصوص مرکز استان را جدی پیگیری کنید، هر فصلی یک جلسه داشته باشید، علاوه بر این ما در داخل شهر دو سه محله نسبتاً آلوده با آسیب‌های بالا، عمران و آبادانی عقب افتاده و بهداشت پایین داریم و برخی هم داخل طرحی قرار دارند که آخرش نمی‌دانیم چه می‌شود، مردم نمی‌توانند منازل خود را بفروشند.

این مسئول بیان کرد: نسبت به ساخت و سازهای شهر توجه داشته باشید که شهرسازی، شهربانی و شهرداری به هم وصل هستند و شهرسازی هر چه مشکل‌دارتر شود شهرداری دارای مشکل خواهد شد، در بحث نظام مهندسی در ارائه مجوز، برخورد با تخلفات نباید با جریمه تمام شود.

وی گفت: ظاهر شهر همچنان نامناسب و نافرم است و اصول شهرسازی را در ساری پیاده کنید، طرح‌های کلان و همت بلند در سر داشته باشید، روزمرگی فایده‌ای ندارد.

وی افزود: در رابطه با سفر گذشته رئیس جمهوری ببینید که برای ساری چه تصمیماتی گرفته شده بود و مصوبات را پیگیری کنید که کدام انجام شده است.

آیت الله محمدی لائینی اظهار کرد: ساری نقاط میراثی بسیار بسیار خوبی دارد و بازسازی شود، نورپردازی شود، شما از مازاد حدود پنج‌هزار نیرویی که دارید درآمدزایی و مولدسازی کنید.

کد خبر 6080325

دیگر خبرها

  • تاب‌‌آوری زنانه، قدرت مادرانه
  • اردوی تفریحی جامعه هدف بهزیستی ( زنان سرپرست خانوار) بهزیستی شاهین دژ
  • منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟
  • صالحی امیری: ۶۰ درصد جامعه تمایل زیاد به مهاجرت دارند! (فیلم)
  • خاطرات فرزند شهید سپهبد صیاد شیرازی: پدرم پل وحدت بین ارتش و سپاه بود/ او نسبت به حفظ فاصله نظامیان از سیاست حساسیت ویژه‌ای داشتند/ هرگز نظرات سیاسی خود را به صورت عمومی مطرح نمی‌کرد
  • شکل‌گیری مفهوم محیط‌زیست در تفکر اجتماعی
  • ساری در مازندران الگو باشد/ وجود ۵۰۰۰ نیروی مازاد در شهرداری
  • «لایحه امنیت زنان» در هزار توی آمدن یا نیامدن به صحن علنی مجلس
  • کتابی که با آن تنها گریه کردم
  • حجاب در خدمت سلامت روان جامعه