Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه هنوز اطلاعی از گذر آقا نورالله نجفی ندارم، گفت: اگر محوطه تاریخی میدان نقش جهان دستکاری یا به آن دست‌اندازی شود با توجه به نوع دستکاری و دست اندازی به محوطه این احتمال وجود دارد که از فهرست یونسکو خارج شود.

بهمن نامور مطلق در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه ثبت‌هایی از جمله شهر خلاق، شهر تاریخی، محوطه‌های باستانی و سایت‌های تاریخی مربوط به یونسکو می‌شود، اظهار کرد: یونسکو محوطه تاریخی میدان نقش جهان را ثبت کرده است اگر این محوطه بخواهد دستکاری یا دست اندازی شود با توجه به نوع دستکاری و دست اندازی به محوطه این احتمال وجود دارد که از فهرست یونسکو خارج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در خصوص خروج از فهرست یونسکو کارشناسان باید نظر بدهند که آیا دستکاری یا دست‌اندازی در اندازه‌ای هست که محوطه از فهرست یونسکوخارج شود یا خیر.

وی افزود: میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب تصویر ایران در جهان باید طبق دستورالعمل‌های یونسکو حرکت کند. وقتی شهری وارد بازی ثبت جهانی می‌شود باید قواعد این بازی را رعایت کند. اگر شهر می‌خواهد از ثبت جهانی خارج شود آن اراده مدیران شهر است و بحث جداگانه‌ای دارد ولی بازی ثبت جهانی قواعد خاص خود را دارد.

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: کمیسیون ملی یونسکو از نظرات کارشناسان میراث فرهنگی کشور در صیانت از سایت‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی حمایت می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه اصفهان میدان نقش جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۱۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از سفر ارزیاب یونسکو به این استان برای ثبت جهانی قلعۀ فلک‌الافلاک در تابستان ۱۴۰۳ خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، عطا حسن‌پور، شامگاه دوشنبه، در جمع خبرنگاران گفت: حدود 100میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به لرستان برای تملک و آزادسازی حریم فلک‌الافلاک اختصاص پیدا کرده‌است.

او اضافه کرد: تمام اعتبار اختصاص‌یافتۀ سفر رئیس‌جمهور به لرستان برای آزادسازی بخش‌های جنوبی و شمالی قلعۀ فلک‌الافلاک هزینه شده‌است.

دستور فوری معاون وزیر کشور/ رانش در فلک‌الافلاک پیگیری شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه تملک برخی از ساختمان‌های ضلع شمالی فلک‌الافلاک باقی مانده‌است، یادآور شد: این ساختمان‌ها را نیز برای آزادسازی حریم این قلعه امسال خریداری می‌کنیم.

حسن‌پور با اشاره به ثبت جهانی فلک‌الافلاک و درّۀ خرم‌آباد، اطلاع داد: حضور ارزیاب یونسکو برای ثبت جهانی این دو اثر تاریخی در تابستان امسال قطعی شده‌است.

او متذکّر شد: الزامات لازم را برای ثبت جهانی دو اثر تاریخی فلک‌الافلاک و درّۀ خرم‌آباد تا قبل از حضور ارزیاب یونسکو باید فراهم کنیم.

تاریخ ساخت قلعۀ فلک‌الافلاک به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد. این قلعه بر فراز تپه‌ای مشرف به شهر خرم‌آباد است که با نام دوازده‌برجی نیز شناخته می‌شود.

فلک‌الافلاک در تاریخ 10 مهر 1348با شمارهٔ ثبت 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

انتهای پیام/ 644/.

دیگر خبرها

  • بازدید از بناها و محوطه‌های تاریخی البرز ۳۰ فروردین رایگان است
  • مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • سرانه حفاظت بنا‌های تاریخی ۱۳ میلیون تومان است/ جنایت رژیم‌صهیونیستی بنا‌های تاریخی را هم شامل می‌شود
  • دارابی: چالش‌های جهان معاصر تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی هستند!
  • سرانه حفاظت بنا‌های تاریخی ۱۳ میلیون تومان است/ جنایت رژیم‌صهیونستی بنا‌های تاریخی را هم شامل می‌شود
  • سفر ارزیاب یونسکو به لرستان برای ثبت جهانی«فلک‌الافلاک»
  • ثبت ۲۵ اثر استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور و یک اثر در فهرست آثار جهانی
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی