Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندماه ۱۳۹۵ با حضور رئیس سازمان سینمایی طرح «سینما سلام» با هدف اینکه همزمان با سراسر کشور برای نقاط فاقد سینما در شمال، جنوب، شرق و غرب استان فارس فیلم های روی پرده و روز را با کیفیت دیجیتال را به وسیله ۸ دستگاه پخش فیلم «سینما سیار» پخش کنند، این طرح کلید زده شد.

در پیوند با این موضوع مجری طرح و مسئول «سینما سلام» در آستانه نوزدهمین جشنواره فیلم فجر شیراز به خبرنگار مهر، گفت: از ۸ دستگاه سروری که قرار بود شهرستان های فاقد سالن سینما را پوشش دهند، متاسفانه ۵ دستگاه به تهران برگشت و ۱ مورد هم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از کار افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدحسن گلبن حقیقی با اعلام اینکه اکنون فقط ۲ دستگاه از این سرورها طرح «سینما سلام» را دست و پا شکسته ادامه می دهند، افزود: با اینکه طرح یاد شده در شهرهایی مانند فیروزآباد، کازرون و شهرهای فاقد سالن سینما کارایی خوبی داشت، اما به علت مدیریت ضعیف طرح از سوی نهادهای مسئول نیمه تعطیل شد.

وی با بیان اینکه دست کم ۲هزار نفر به وسیله این دستگاه ها که قابلیت ذخیره سازی ده ها عنوان فیلم را به طور آنلاین داشت؛ می توانستند به تماشای آثار در حال اکران سینمای ایران بنشینند، گفت: این طرح برای شهرهای کوچک خیلی موثر بود چراکه در همه جاهایی که سقفی و امکانی وجود داشت می توانست به نمایش فیلم بپردازد.

گلبن حقیقی که مدتی است به گفته خودش مسئولیت طرح را به پسرش واگذار کرده، در ادامه افزود: طرح «سینما سلام» در عین اینکه آوانگارد و درجه یک بود، اما به واسطه مدیریت ناهمگون ارشاد توسط انجمن های فیلم و عکس با مشکل روبه رو شد.

وی شیوه برون سپاری این طرح را به انجمن های فیلم و عکس شهرستان ها را فاقد ایجاد انگیزه برای مدیریت صحیح آن عنوان کرد و یادآور شد: باید این دستگاه ها به فردی داده می شد که انگیزه و نیروی جوانی داشته باشد و بتوانست پای کار بایستد، زیرا برای نمونه در شهرستان اقلید که توسط فردی اداره می شد، این طرح موفق بود و حتی روستاها و بخش های اطراف شهرستان را هم پوشش می داد.

مسئول پیشین دستگاه های سینما سیار استان فارس که رابط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می رود علت ناموفقی این شیوه را تامین نشدن هزینه های تهیه کنندگان فیلم ها عنوان کرد و دیگر علت آن را ندادن پول به توزیع کنندگان این فیلم ها دانست.

گلبن حقیقی این روند را علت جمع آوری سرورها اعلام کرد و درعین حال گفت: مورد دیگری که موجب شد دستگاه ها به تهران بازگشت داده شود، این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت «سینما سلام» را به انجمن سینمای جوانان ایران سپرد درحالیکه درصد کمی از دفاتر این انجمن در شهرستان ها پذیرای آن شدند.

وی با بیان اینکه انجمن سینمای جوان استان فارس هم مسئولیت این طرح را نپذیرفت، افزود: این طرح در حد کف انتظار اکنون به فعالیت می پردازد و در پی عدم تمایل استان، انجمن سینمای جوانان ایران به دفتر خود در شیراز اعلام کرد که این طرح ادامه نیابد.

گلبن حقیقی با این حال از فعالیت سینما سیار در شهر اقلید، فیروزآباد و نقاط دیگری به طور چرخشی خبر داد و افزود: سرورهای سینما سلام در اطراف شهر شیراز هم فعالیت خود را با این ۲ دستگاه انجام می دهد.

وی این شیوه اکران سینمایی را ارزان ترین امکان فرهنگی ارزیابی کرد که می توانست هنر هفتم را در شهرستان های فاقد سالن سینما برده و موجب افزایش تماشاگران سینما و اقتصاد این بخش شود.

مجری طرح «سینما سلام» با اعلام اینکه ۱۴ دستگاه سرور سینما سیار به واسطه این طرح از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد به طور اقساطی به مجری طرح واگذار شده است، عنوان کرد: این طرح در نقاطی که دفاتر سینمای جوان قرار ندارد ادامه فعالیت می دهد.

وی همچنین با اعلام اینکه با نظر مساعد فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خوشبختانه از ادامه فعالیت اندک سرورهای باقیمانده تا پایان سال جاری در استان حمایت شد، افزود: متاسفانه کج سلیقگی برخی روسای شهرستان ها و مطالبه مالی و کسب سهم آنان در قبال تامین فضای پخش فیلم که اغلب متعلق به فرهنگ و ارشاد اسلامی است طرح عقیم مانده است.

گلبن حقیقی یکی از مشکلات این طرح را عدم توجیه مسئولان شهرستان ها در اجرای مناسب آن دانست و گفت: ویژگی این دستگاه ها اینگونه است که از سوی موسسه رسانه های تصویری فیلم های روی پرده و در حال اکران بر آن آپلود و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اقدام به پخش می کند.

رابط «سینما سلام» در استان فارس همچنین دیگر قابلیت این طرح را امکان نمایش فیلم های جشنواره فجر در نقاط فاقد سینما عنوان کرد و افزود: این امکان به واسطه دیجیتالی بودن آن شرایطی را فراهم می سازد که جشنواره فیلم فجر را به طور سیار به سراسر کشور تسری داد.

وی درعین حال ایجاد این طرح را حاصل مهندسی معکوس توسط متخصصان ایرانی عنوان کرد و گفت: درحالیکه سرمایه گذاری بزرگی برای این طرح نشد، این سرورها با برند ایرانی ساخته شده که هر دستگاه ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه در پی داشت.

گلبن حقیقی حداکثر هزینه بلیت تماشای فیلم در این طرح را ۶هزار تومان اعلام کرد درحالیکه اکنون بلیت سینما در کلانشهرها حداقل ۱۲ هزار تومان است.

وی اجرای دقیق و درست طرح «سینما سلام» را در صورت عدم دخالت ارشاد را موجب ایجاد اشتغال ارزیابی کرد و افزود: در حالیکه در بسیاری از استان ها از جمله بوشهر، کرمان، قزوین و... این طرح اجرا می شود، دخالتهای جانبی روی این رویه تاثیر گذاشت.

گلبن حقیقی از کسب ۵۰ درصد عواید فروش فیلم توسط تهیه کننده در طرح یادشده خبر داد و افزود: افرادی که مدیریت طرح را در دست داشتند آنرا درک نکردند؛ چطور است که به گروه های تئاتری و موسیقی سالن های فرهنگ و ارشاد اسلامی رایگان داده می شود، اما از مجریان این طرح مطالبه پول می شود؟

وی در پایان اظهار کرد: بابت این طرح متضرر شده و از جیب خود مبالغی را برای تبلیغ، مسایل فنی، پشتیبانی دستگاه ها و نیروی انسانی هزینه هایی کردیم که برگشت سرمایه نداشت.

کد خبر 4520714

منبع: مهر

کلیدواژه: اکران عمومی جشنواره فیلم فجر حجت الله ایوبی سازمان سینمایی شیراز طرح سینما سلام فرهنگ و ارشاد فارس موسسه رسانه های تصویری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۲۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسعود فروتن: فکر می کردم صداهایی که از جعبه رادیو می شنوم صدای آدم کوچک هاست! +فیلم

دریافت 15 MB

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود فروتن مجری و کارگردان سینما، تلویزیون و رادیو در برنامه ایرانُ با اجرای حسین رفیعی خاطره‌ای را از اولین برخوردش با جعبه رادیو و تصور جالبی که از نحوه ورود انسان‌های کوچک شده به رادیو داشت را بازگو کرد.او می گوید خواهرش حورا برای اینکه هر چه او بگوید من گوش کنم صداهایی که از رادیو می شنیدم را به صدای آدم کوچک ها نسبت می داد و می گفت بچه های بد را می برند داخل این جعبه!

کد خبر 846298 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها رسانه - رادیو کارگردانان سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • شترسواری گلاره عباسی در جنوب ایران | عکس
  • جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • مسعود فروتن: فکر می کردم صداهایی که از جعبه رادیو می شنوم صدای آدم کوچک هاست! +فیلم
  • سوپرایز میلاد کی مرام در اکران عمومی آسمان غرب + عکس و فیلم
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما
  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی
  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»
  • اکران فیلم در قدیمی‌ترین سینمای کرج
  • باز هم سال سینمای کمدی؟