محسن تنابنده: صاحب فیلم «قسم» موسسه اوج نیست! / فکر میکنم «قسم» فیلمی مخاطب پسند است / مهناز افشار قطعاً کاندید دریافت سیمرغ است
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۲۲۹۸
محسن تنابنده دومین فیلمش را ساخت تا در جشنواره پیشِ رو در بخش سودای سیمرغ حاضر باشد. افرادی که از داستان فیلم «قسم» مطلع هستند آن را اثری متفاوت در حوزه اعتیاد میدانند که روایت خاصش بسیاری را شگفتزده کرده است. آفتابنیوز : محسن تنابنده بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار برنا اظهار داشت: زمانی که تصمیم به ساخت فیلم سینمایی «قسم» گرفتیم الهام غفوری کارت تهیهکنندگی گرفته بود اما وقتی برای ساخت اقدام کردیم به ما گفتند که خانم غفوری به دلیل نداشتن مدارک لازم شرایط تهیهکنندگی (اخذ مجوز ساخت) ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تنابنده خاطرنشان کرد: این فصل به حال و هوای قصه بسیار کمک میکرد و به همین دلیل با الهام غفوری به این نتیجه رسیدیم با شخصی که شرایط مناسبی برای همکاری دارد وارد مذاکره شویم از آنجا که پیش از این سریال «پایتخت» را با همکاری سازمان اوج ساختیم به سراغ جلیل شعبانی رفتیم و سازمان اوج هم به ما در این مسیر کمکهای بسیاری کرد.
وی افزود: فیلم سینمایی «قسم» در ابتدا قرار بود که در استودیو ساخته شود، دکورها طراحی شدند و مراحل بسیاری را برای شروع کار طی کردیم و از آنجا که بخش زیادی از قصه در یک اتوبوس روایت میشود و تعداد نابازیگران فیلم بسیار زیاد بودند کیفیتی که برای واقعگرایی مدنظر داشتیم حاصل نمیشد.
فکر میکنم اگر 90 درصد از حجم تولیدی یک اثر با سیستم پرده سبز یا کروماکی ساخته شود حتی با بازیگران حرفهای نیز کیفیت لازم مدنظر حداقل در کشور ما با امکانات فنی موجود حاصل نمیشود، به همین دلیل چند روز قبل از شروع فیلمبرداری با وجود اینکه دکورهای لازم آماده بودند به یکباره ترجیح دادم فیلمبرداری «قسم» را در لوکیشنهای واقعی انجام دهیم و البته این نگاهی کاملاً فنی است که به بحث کارگردانی مربوط میشود.
این کارگردان در ادامه اظهار داشت: اگر «قسم» در استودیو به صورت کروماکی ساخته میشد هزینهاش از ساخت در لوکیشنهای واقعی قطعاً بیشتر بود. ما پس از اینکه موقعیت ساخت این فیلم در استودیو را فراهم کردیم تصمیم گرفتیم که با هزینه شخصی «قسم» را در فضاهای واقعی بسازیم و با وجود حمایتهای سازمان اوج همکاریمان با این سازمان را متوقف کردیم.
بازیگر فیلم سینمایی «فراری» درباره سرمایهگذارهای فیلم سینمایی «قسم» گفت: بخشی از سرمایه ساخت این فیلم را الهام غفوری و بخش دیگر را جلیل شعبانی فراهم کردند و در واقع این دو نفر سرمایهگذارها و مالک اصلی این فیلم سینمایی هستند و چون مشکل الهام غفوری برای تهیهکنندگی قانونی حل شده است نام جلیل شعبانی و الهام غفوری به عنوان تهیهکننده در تیتراژ این اثر آورده خواهد شد.
وی در ادامه این بحث اظهار داشت: در نگاه اول هزینه ساخت این فیلم بسیار بالا بود و به همین دلیل یک نفر قادر به سرمایهگذاری در ساخت «قسم» نبود. از آنجا که ما در طول ساخت این فیلم سینمایی که بخش اعظمی از آن در جادهها سپری میشود، مجبور بودیم در شهرهای مختلف برای عوامل فیلم اسکان در هتلهای مختلف در نظر بگیریم، هزینه اقامت عوامل در هتلها به تنهایی یک میلیارد تومان برای ما خرج دربرداشت. در این شرایط با سرمایهگذاری مشترک تمام تلاشمان را کردیم که در شرایطی کاملاً مناسب فیلم را به فینال برسانیم.
تنابنده درباره ایده اولیه فیلم سینمایی «قسم» گفت: قصه این فیلم ده سال پیش نوشته شده بود که هیچوقت شرایط ساخت آن برای ما فراهم نشد و بالاخره امسال موفق به فراهم کردن شرایط و ساخت این اثر شدیم.
بازیگر سریال «پایتخت» درباره کیفیت و نگاه قصه در فیلم «قسم» ادامه داد: من فکر میکنم فیلم «قسم» نسبت به دیگر فیلمهای سینمای ایران تا حدی اثر متفاوتی خواهد بود. به نظر من «قسم» قصه جذابی دارد و منتقدانی که تا امروز فیلم را دیدهاند همه نگاه مثبتی به آن دارند.
این بازیگر درباره نگاه اقتصادی در ساخت این فیلم اظهار داشت: اگر در ساخت یک فیلم مخاطبانی که به سینما میآیند را در نظر نگیریم مطمئناً نمیتوان ادعا کرد که اثری سینمایی ساخته شده است. این فیلم نیز با همین نگاه ساخته شده و ما به ابعاد اقتصادی آن نیز توجه داشتهایم. من «قسم» را با این تعریف که فقط یک اثر گیشهای است مناسب نمیدانم، به نظرم این فیلم یک اثر اجتماعی مربوط به سینمای بدنه است که فکر میکنم در شرایط مناسب به فروش خوبی برسد.
وی در ادامه این بحث افزود: اهالی سینما و کسانی که در جریان فیلمهای حاضر در جشنواره هستند همگی اعتقاد دارند که امسال تعداد آثار خوب و قابل تحسین زیاد است و فکر میکنم این اتفاق هر دو یا سه سال رخ میدهد چرا که جشنواره رقابتی فجر در کشور ما سالی یک بار برگزار میشود و قطعاً در طول سال سرمایهگذاران و تهیهکنندگان به بحث بیزینسی در سینما هم توجه دارند و به همین دلیل آثار گیشهای بسیاری را در طول سال روی پرده سینما شاهد هستیم. جالب این است که ما هر بار شاهد این هستیم که با زیاد شدن آثار هنری خوب همه نگران میشوند که سینما در حال نابودی است و با زیاد شدن آثار صرفاً گیشهای، دوباره نگرانی نابودی سینما توسط آثار گیشهای به وجود میآید و سینمای ما همیشه در این فراز و نشیب به سر میبرد که نکند از یک سوی این پشتبام فرهنگی سقوط کنیم. در کل فکر میکنم «قسم» فیلمی مخاطب پسند است.
تنابنده اظهار داشت: من فیلم را برای مخاطبان سینما ساختم اما مطمئناً با دریافت جایزه خوشحال خواهم شد و قطعاً این مسأله به دیگر فیلمهایی که در جشنواره حضور دارند نیز بستگی دارد. شخصیت اصلی «قسم» را مهناز افشار بازی میکند که اطمینان دارم یکی از نامزدهای دریافت سیمرغ خواهد بود. دیگر بازیگران مکمل مرد نیز مثل سعید آقاخانی، سعید پورشیرازی و حتی مهران احمدی که نقش کوتاهی بازی کرده میتوانند نامزد دریافت سیمرغ باشند.
این کارگردان درباره اکران «قسم» گفت: موفقیت یک فیلم در اکران تنها به زمان آن بستگی ندارد، اینکه چه فیلمهایی با هم اکران میشوند نیز حائز اهمیت است. فکر میکنم «قسم» مناسب اکران ایام نوروز نیز باشد و اگر این اتفاق رخ دهد با کمال میل از آن استقبال میکنم.
منبع: آفتاب
کلیدواژه: محسن تنابنده مهناز افشار قسم جشنواره فیلم فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۲۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنشها به اظهارات آقای مدیر؛ این شخص باید برکنار شود!
آفتابنیوز :
همین چند روز پیش بود که انتشار ویدئویی از نایبرییس هیاتمدیره یکی از سکوهای نمایش خانگی، مخاطبان را انگشت به دهان گذاشت. این عضو هیاتمدیره در اظهاراتی عجیب عنوان کرد: بازیگران این سریالها (محصولات پلتفرم مذکور) خیلی بیاخلاقاند. بازیگران و تهیهکنندهها همه بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرفشان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف از لوازم خانگی تا کاشیکاری و خودرو بودم، من به بیاخلاقی اینها هیچ جا ندیدم. اسمشان این است که هنرمندند، اما بسیار بیاخلاقاند. اول و آخرشان پول است. پول بده هر کاری میکنند ...
این صحبتها با واکنشهایی مواجه شد و جالب آنکه تمام این واکنشها، در نفی این حرکت و نکوهش چنین ادبیاتی بوده است. برخی هنرمندان ازجمله حسین فرحبخش، همایون اسعدیان و مازیار میری اعلام کردند که تا زمان عذرخواهی رسمی، هیچگونه همکاری با این پلتفرم نخواهند داشت. نهادهایی، چون انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران، خانه سینما و انجمن صنفی بازیگران سینما با انتشار بیانیههایی، اعتراض شدید خود را نسبت به این باور و ادبیات اعلام کردند. برخی هنرمندان همکار با این پلتفرم نظیر مهدی امینی که دوبلور و مدیر استودیو همکار با این پلتفرم در دوبله و صداگذاری محصولات سینمایی است نیز ادبیات تندی در برابر این اظهارات بیان کرده است. بسیاری از بازیگران و اهالی سینما نیز در صفحات خود، واکنشهای نسبتاتندی به این گفته داشته و خواهان عذرخواهی این چهره شدهاند.
شدت این واکنشها به اندازهای بود که روابط عمومی این پلتفرم، طی اطلاعیهای، اگرچه قصد دلجویی داشته، اما به دلیل مهندسی غیرهوشمندانه در ترسیم فضای عذرخواهی، نتوانسته خشم اهالی هنر را کاهش دهد. در این اطلاعیه، با تقلیل مخاطبان هدف آقای نائبرئیس به یک سریال، عنوان شده که مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده است، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایبرئیس هیاتمدیره این پلتفرم را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد. در وهله اول، آنچه برداشتی واضح و شفاف از اظهارات آقای نائبرئیس برمیآید این است که اشاره ایشان، مستقیما به جامعه هنرمندان بوده و هیچ محدودیتی در کلام ایشان به چشم نمیخورد. ثانیا، اینطور به نظر میرسد که عدمعذرخواهی رسمی این چهره تا این لحظه که چند روز از انتشار آن ویدئو میگذرد، نشان از ثابتقدم بودن ایشان در بیان آن عقاید دارد و درست به همین دلیل است که اطلاعیه روابط عمومی آن پلتفرم نهتنها نتوانسته در هیبت یک عذرخواهی رسمی برآید بلکه خشم جامعه هنری را نیز بیشتر کرده است.
خود از دردی بود که ایشانند
اینکه این صحبت تا چه اندازه درست است، یک بحث است و چرا این شخص، چنین ادبیاتی را به کار برده، یک بحث دیگر. بسیارواضح است که اگر هر مقامی، چنین ادبیاتی را درباره هر صنفی به کار میبرد، با واکنشهای تندی مواجه میشد. حتی اگر هم بخواهیم نفس گفته این مدیر را درست بدانیم، در وهله نخست باید انگشت اتهام را به سمت این فرد و نهاد تحت امر ایشان دراز کنیم که در دوران کرونا و بنا بر یک توفیق اجباری که منجر به تعطیلی گسترده سینماها در کشور شد، بر پایه شانس، مردم به سمت این سکوهای محدود گسیل داشته شدند.
تلاش سازمان سینمایی و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن برهه در جهت رونق دادن به این سکوها برای سرگرمی مردمی که در خانه قرنطینه شده بودند، سبب رونق چشمگیر اقتصادی این سکوها شد تا جایی که آنها ره چندده ساله را طی یک سال طی کردند. پلتفرمهایی که چند سال از حیات آنها میگذشت و عملا هیچ توفیقی را به دست نیاورده بودند به نعمت برخورداری از تولیدات دستاولی که سازمان سینمایی در اختیار آنها قرار داده بود و البته آبونمانی که از مشترکان میگرفت، به سودهایی رسید که اکنون میتواند برای هر قسمت ضعیفترین سریال خود، ۳ میلیارد تومان هزینه کند.
همین بریزوبپاشهای بیحسابوکتابی که در طول این سالها در برخی از این سکوها رقم خورده سبب شده تا هزینه تولید در سینمای ایران، بهمراتب بالاتر برود. چطور و بر مبنای کدام منطق ساختاری، برای درآوردن یک سریال ضعیف ۴۵ دقیقهای، ۳ میلیارد تومان هزینه میشود و این هزینهها تا قسمتی ۸ میلیارد تومان افزایش پیدا میکند؟ اگر هم جامعه سینمایی کشور پولکی شده (که مطلقا چنین نیست)، چنین رسمی را کدام نهاد بنیان گذاشته است؟ تا قبل از سریالسازی این پلتفرمها، اصلا چنین حرفهایی در سینمای ایران مطرح نبود؛ بنابراین اگر هم اوضاع به گونهای باشد که آقای نائبرئیس عنوان کرده، مقصر پدید آمدن آن، فقط و فقط چنین سکوهایی بودهاند که با نداشتن سابقه اجرایی مکفی و عدمتجربه بهینه در حوزه سینما، از مشاغلی، چون سرامیکسازی به این سمت گسیل داشته شدند و حالا برای کسانی که ریشهشان در سینما و فیلم و سریال است، چنین شاخ و شانههایی میکشند؛ و مگر غیر از این است که، چون احساس شد در سینما و پلتفرم، سود مالی سرشاری نهفته است، افرادی از مشاغل مختلف، به این سمت گسیل پیدا کردند تا با هدف کسب منفعت مادی، در این حوزه به فعالیت بپردازند و حالا، افرادی دیگر را به این مفسده متهم میکنند؟ آنهم برای سینمایی که درصد بسیار اندکی از فعالان آن، در رفاه نسبی به سر میبرند و مابقی آنها، چالشهای بسیاری در زندگی خود دارند. این گفته آقای نائبرئیس نشان میدهد که ایشان نسبت به واضحات سینمایی کشور، اطلاعی نداشته و حالا در برابر دوربین و برای مخاطبان عام بسیار، چنین اظهارنظری را عنوان کرده است؛ و اگر این هنرمندان به گفته ایشان پولکی نبودند، آقای نائبرئیس اکنون چگونه میتوانستند با این میزان اعتمادبهنفس که قطعا ناشی از تمکنی نسبی است، چنین اظهاراتی را نسبت به، ولی نعمتان خود بر زبان بیاورد؟
قطعا انتشار یک اطلاعیه ساده از سوی روابط عمومی این سکو، نمیتواند این زخم تفدیده را درمان کند. این سکو اگر حقیقتا با حسننیت اقدام به انتشار آن اطلاعیه کرده، باید در گام ابتدایی، نسبت به برکناری این مقام اهتمام کرده تا حداقل در بعد اقتصادی، جنس همکاری هنرمندان با این سکو، خدشهدار نشود. این اقدام میتواند کمترین میزان مطالبه جمعی هنرمندان از این سکو باشد تا دیگر مدیری به خود این جرات را ندهد که اندیشههای شخصی و سلیقهای خود را اینگونه به شکلی عمومی فریاد بزند.
منبع: خبرگزاری ایرنا