Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@03:50:10 GMT

معشوق مولانا در آذربایجان غربی چه می‌کرده؟

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۲۶۹۱

معشوق مولانا در آذربایجان غربی چه می‌کرده؟

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان ۵۲ میلیارد تومان برای حفاظت، مرمت و احیای آثار تاریخی و ساخت مجموعه بارگاه شمس تبریزی اختصاص استان یافته است.

جلیل جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: اقدامات بسیاری در حوزه حفاظت و مرمت آثار تاریخی در دولت تدبیر و امید در سطح استان صورت گرفته است که احیا بافت‌های تاریخی شهرهای ارومیه، خوی، ماکو و تکاب بخشی از تلاش‌های اداره کل میراث فرهنگی استان در این راستاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مصوبات ستاد بازآفرینی استان اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون، ۱۲۰ بنای تاریخی با ارزش در سطح استان با اعتبار نزدیک به ۱۳ میلیارد تومان مرمت و احیا شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تصریح کرد: در چند ساله اخیر جشنواره ها و کنگره ها و همایش های زیادی با محوریت معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان برگزار شده است که جشنواره بین المللی جاده ابریشم و کنگره شمس تبریزی، برنامه نوروزگاه، جشنواره برفی و اسکی خوشاکو، جشنواره زمستانی تخت سلیمان و رالی خانوادگی از عمده ترین این مراسم هاست.

پیش از این طالبیان، قائم مقام میراث فرهنگی در آبان ماه گفته، اجرای طرح ساخت بارگاه شمس تبریزی در خوی با کاوش‌های باستانی همراه است که در صورت پیدا شدن آثار باستانی به موزه منتقل خواهند شد.

طالبیان، قائم مقام میراث فرهنگی در مراسم آغاز کلنگ زنی احداث بارگاه شمس تبریزی در خوی اظهار کرده، حدود ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به خوی برای ساخت مجموعه فرهنگی و هنری  شمس تبریزی در خوی اختصاص یافته است.

وی تصریح کرده، خوشبختانه در سال ۸۶ با برگزاری کنگره بین المللی شمس تبریزی، وجود مقبره شمس در خوی به اثبات رسید که در حال حاضر با تلاش های سازمان میراث فرهنگی کشور و مونسان، رییس میراث فرهنگی کشور بارگاه شمس نیز با شکوه فراوان ساخته می‌شود.

طالبیان، شمس تبریزی را از عرفای نامی و بزرگ عنوان کرد و گفت: بارگاه و یادمانی در خور شان این عارف نامی خواهیم ساخت.

وی، مکان طرح را در جوار مناره و بارگاه شمس اعلام و طراح طرح مجموعه فرهنگی شمس را از طراحان نامی کشور عنوان کرد و گفت: دکتر اردلان طراح طرح مقبره شمس بسیار دقیق و با ظرافت بالا و حساس این مجموعه را طراحی کرده است.

وی، مساحت موجود برای ساخت مجموعه فرهنگی ۶۲۰۰ متر مربع عنوان اعلام کرد و گفت: در گذشته بخشی از پلاک‌های پیرامونی آزاد سازی شده است که بخشی هم در آینده آزادسازی خواهند شد.

جلیل جباری، مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی نیز در این مراسم اظهار کرد : در سالیان قبل برای احیای بارگاه شمس زحمات فراوانی کشیده است و امسال نیز به همت میراث کشور، طرح فرهنگی المان و مجموعه شمس آماده شد. اجرای پروژه خواهر خواندگی خوی و قونیه نیز در دست اقدام است.

پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در آبان ماه گفت: مجموعه فرهنگی و هنری بارگاه شمس در فضایی به مساحت 2000 متر مربع زیربنا و 7000 مترمربع محوطه سازی احداث خواهد شد.

جباری با بیان اینکه در صورت تخصیص به موقع اعتبارات در مدت ۳ سال کار ساخت بارگاه شمس به اتمام خواهد رسید، خاطرنشان کرد: اولویت اول، ساخت المان بارگاه شمس است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، مقبره شمس را برای توسعه گردشگری کشور مهم عنوان کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی کشور و استان اهتمام ویژه ای برای ساخت این مجموعه دارند.

به گزارش ایسنا، آرامگاه شمس تبریزی از مکان‌های گردشگری خوی در استان آذربایجان غربی و محل مدفن شمس تبریزی است که  همه ساله علاقه‌مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه در مراسمی بزرگداشت این شاعر ملی را گرامی می‌دارند.

مناره شمس تبریزی مناره‌ای مربوط به سدهٔ ۶ ه‍.ق است که در سال ۱۳۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده ‌است، این مناره در صحن آرامگاه شمس تبریزی از صوفیان و عارفان پرآوازه ایرانی است و این بنا در محلهٔ امامزاده سید بهلول در شمال غربی شهر خوی واقع شده‌ است.  

مولوی می‌گوید «ای دوای نخوت و ناموس ما/ای تو افلاطون و جالینوس ما»؛ یعنی عشق را طبیب بیماری‌های جسم و روح خود می‌داند؛ وقتی عشق وارد زندگی می‌شود، انسان دیگر شهرت و آوازه را کنار می‌گذارد و فقط به معشوق فکر می‌کند.

محمد بن علی بن ملک‌داد تبریزی ملقب به شمس‌الدین یا شمس تبریزی در سال ۵۸۲ هجری قمری متولد شده و در سال ۶۴۵ هجری قمری درگذشته است. شمس تبریزی تاثیرگذارترین فرد در زندگی شاعر بزرگ قرن هفتم جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولانا است به طوری که مولوی دیوان غزلیات خود را به نام و یاد این فرد، "دیوان شمس" گذاشته است. قطعا اگر مولانا با شمس آشنا نمی‌شد، مولانا هیچ‌گاه کتاب "مثنوی معنوی" را نمی‌سرود. از زندگی شخصی شمس اطلاعاتی در دست نیست.

محمدرضا یوسفی - استاد ادبیات - به مناسبت روز بزرگداشت مولوی (هشتم مهرماه) در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرده بود، از زندگی شمس تبریزی اطلاعات درستی در دست نیست و آن چیزهایی هم که گفته شده در هاله‌ای از ابهام است، کسانی که در مورد شمس صحبت کرده‌اند سند و مدرکی ارائه نکرده‌اند و بیشتر حرف‌ها شبیه افسانه و قصه است؛ چیزی که از شمس تبریزی می‌دانیم این است که وی یک انسان شوریده بود که خود به سراغ مولانا آمد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفته، برخی گفته‌اند که اولین خلوت مولانا و شمس نزدیک ۲۰ روز طول کشیده ولی این را که در آن خلوت چه گذشت هیچ کس خبر ندارد. مولانا بعد از این ملاقات تغییر زیادی کرد به گونه ای که خود می‌گوید: "سجاده‌نشین باوقاری بودم/ بازیچه کودکان کویم کردی"

او ادامه داده، مولانا بعد از این ملاقات آن زندگی عالمانه را به کلی کنار گذاشت، دستار بزرگی به سر می‌بست  و انتهای دستار را از کتف آویزان می‌کرد، تا قبل از این ملاقات با خدم و حشم بیرون می‌رفت ولی بعد از آن  سر و پا برهنه در کوچه و بازار راه می‌رفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه آذربایجان غربی مولانا و شمس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۲۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید محتوای مناسب و اثرگذار در حوزه عفاف و حجاب ضروری است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، محمدصادق معتمدیان در جلسه ستاد عفاف و حجاب آذربایجان غربی با اشاره به دورانیشی مقام معظم رهبری در مطرح کردن تهاجم فرهنگی دشمنان نظام اسلامی در سه دهه گذشته،  گفت: متاسفانه توجه نکردن به این مسئله مهم در سالهای گذشته و غفلت کردن به این موضوع ، موجب شده که اکنون شاهد بهره برداری دشمنان از موضوع حجاب در جامعه هستیم .

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در موضوع حجاب و عفاف اظهار داشت: در حوزه عفاف و حجاب که یک مسئله شرعی و قانونی است ، تکالیف تمامی دستگاه ها و نهادها مشخص شده و ضروری است این تکالیف قانونی اجرا و کوتاهی در این زمینه قابل قبول نیست.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه در بخشی از جریان ترویج بی حجابی در جامعه شاهد ورود جریان های سازمان یافته مخالفین نظام اسلامی در داخل و خارج از کشور هستیم، اظهار داشت: فعالیت این افراد در ناهنجاریهای اجتماعی قابل مشاهد است و می بایست دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی برخورد جدی با این افراد داشته باشند.

معتمدیان در ادامه با اشاره به بیان ترویج بی حجابی در برخی از حوزه های صنفی نیز گفت: در کنار استفاده از ظرفیت های قانونی در برخورد با این صنوف ، ضروری است برنامه های فرهنگی و ایجابی نیز در این راستا برنامه ریزی شود.

وی همچنین  اجرای برنامه های مستمر فرهنگی و تبیین ابعاد مختلف اهمیت عفاف و حجاب در جامعه را ضروری دانست و گفت: رسانه ها و بویژه صدا و سیما با تولید محتوای مناسب و تشریح ابعاد مهم و اهمیت عفاف و حجاب در جامعه در ابعاد مختلف در ترویج این وظیفه شرعی و قانونی نقش موثری ایفا کنند.

استاندار آذربایجان غربی فضای مجازی را بستر مهمی برای ترویج شعائر اسلامی بویژه عفاف و حجاب عنوان کرد و اظهار داشت:  دستگاه های فرهنگی با تولید محتوای مناسب فرهنگی اثر گذار برای سنین و اقشار مختلف و انتشار در فضای مجازی می توانند در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ورود جدی داشته باشند.

معتمدیان همچنین آماده سازی فضای عمومی شهر و آشنا کردن مردم با اهمیت عفاف و حجاب و حدود شرعی و قوانین مربوط به این حوزه را نیز در آگاهی مردم با آثار منفی بی حجابی موثر دانست.

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست تخصصی و علمی تاب‌آوری بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی 
  • جشن عملیات وعده صادق در کانون‌های مساجد آذربایجان غربی
  • بزرگداشت مفاخر موجب اعتلای علمی‌ و فرهنگی آذربایجان غربی است
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است
  • تولید محتوای مناسب و اثرگذار در حوزه عفاف و حجاب ضروری است
  • صنایع‌دستی ظرفیتی بی‌نظیر برای تحقق شعار سال
  • بررسی روند راه‌اندازی موزه ورزش در ارومیه
  • تزلزل هویت از مشکلات بازار تاریخی خوی
  • توجه به زیرساخته‌های فرهنگی اولویت برنامه‌های استانداری آذربایجان غربی است
  • پلاتوی تئاتر حوزه هنری آذربایجان غربی در ارومیه افتتاح شد