Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@07:52:15 GMT

6 اثر ناملموس استان کردستان ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۳۱۶۳

6 اثر ناملموس استان کردستان ثبت ملی شد

منصور مهرزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شیوه ساخت کوشکلان بیجار، شیوه تهیه حلوا سوهانی بیجار، شیوه سنتی تهیه و مهارت پخت آش پروشکه بیجار، شیوه تهیه ترشی هفت بیجار، مراسم خبر (عروسی پیر شالیار) اورامان و بازی بومی محلی قَله مَردار و شاره زیویه دیواندره آثاری است که در این کمیته به ثبت ملی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه باید هر سال هفت اثر ناملموس ملی و چهار اثر طبیعی را ثبت ملی کنیم، افزود: آثار منقول، ابنیه و سایر آثار هم هر سال برای ثبت معرفی می شود.
مهرزاد تاکید کرد: تنها ثبت آثار مهم نیست و اتفاقاتی که برای حفظ، احیا و گسترش این آثار و فرهنگ باید صورت بگیرد هم اهمیت دارد.
وی یادآور شد: درست است که متولی حفاظت از آثار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محسوب می شود اما این دستگاه به تنهایی نمی تواند این هدف را به انجام برساند چون که محدودیت های نیروی انسانی و مالی دارد.
مسئول ثبت آثار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اضافه کرد: باید دیگر دستگاه ها و مردم به گسترش، حفظ و احیای آثار کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در میان ادارات بسیار تنها است، گفت: در اجرای طرح ها اگر نماینده این دستگاه حضور نداشته باشد به راحتی تخریب آثار و اماکن تاریخی اتفاق می افتد.
استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، 872 اثر از این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
6108/9102
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها آثار تاریخی استان کردستان بازی صنایع دستی و گردشگری نیروی انسانی جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۳۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران

علی دارابی در دیدار با سیداحمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در محل ایکوم ایران با تاکید بر تمرکززدایی از برنامه‌های پایتخت محور، اظهار داشت: پایتخت سیاسی کشور با پایتخت‌های میراثی متفاوت است و تلاش ما، حفظ، صیانت و اعتلای میراث فرهنگی ایران در تمام نقاط کشور است.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: با همین دیدگاه، برای برگزاری ۱۰ نمایشگاه استانی از آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران در هفته میراث فرهنگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

تهیه فهرست اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر

دارابی در این دیدار بر حفظ جایگاه مردمی میراث فرهنگی و اهمیت پویایی سازمان‌های مردم‌نهاد و استفاده از خرد جمعی و همچنین تربیت نیروی انسانی متخصص موزه‌داری و همکاری با ایکوم در آموزش به ویژه در حوزه راهنمایان موزه تاکید کرد.

سیداحمد محیط طباطبایی در این دیدار که هادی میرزایی، مدیرکل موزه‌ها هم حضور داشت، ترجمه فصلنامه «ایکوم نیوز» را با افزودن الحاقات با همکاری اداره‌کل موزه‌ها پیشنهاد داد.

وی همچنین پیشنهاد کرد با پرداخت هزینه، اشیا و آثار فرهنگی‌تاریخی در معرض خطر و خرید و فروش غیرقانونی (Red List) تهیه شود.

رئیس ایکوم ایران با اشاره به ۲۹ اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها اظهار داشت: در روز‌های ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت، داوری آیین موزه برتر با همکاری کارشناسان ایکوم و اداره‌کل موزه‌ها انجام می‌شود تا نتیجه در روز جهانی موزه‌ها، اعلام شود.

در این دیدار مقرر شد بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره‌کل موزه‌ها و ایکوم امضا خواهد شد، همکاری‌های مشترک فی‌مابین گسترش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری

دیگر خبرها

  • آیین نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • آیین‌نامه طبیعت‌گردی ابلاغ شد/ آفرودسواران ساماندهی می‌شوند
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد