Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@15:48:46 GMT

تنخواه رئیس جمهور کجا هزینه می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۳۲۳۳

تنخواه رئیس جمهور کجا هزینه می‌شود؟

به گزارش جماران؛ خبرآنلاین نوشت: سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است در بودجه سال آینده ۷۰ میلیارد تن‌خواه به رئیس جمهور تخصیص داده شده است اما سوال اینجاست که این تنخواه کجا هزینه می‌شود؟

«روحانی درباره تنخواه چند صد میلیاردی در اختیارش توضیح دهد» این صحبتی است که چندی پیش علیرضا سلیمی نماینده اصولگرای محلات به فارس می گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که به آغاز بحث‌ها درباره تن خواه تبدیل شد.

پس از این مصاحبه سازمان‌برنامه و بودجه در بیانیه‌ای به صحبت‌های این نماینده واکنش نشان داد و درباره آنچه گفته شده‌ بود اعلام کرد: «مقایسه اعتبارات هزینه‌ای نهاد ریاست جمهوری طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ (جدول پیوست) نشان می‌دهد، مجموع اعتبارات نهاد ریاست جمهوری در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در مقایسه با اعتبارات مصوب سال ۱۳۹۷، صرفاً هشت درصد رشد داشته است نه ۳ برابر (۲۰۰درصد).

در این بیانیه با اشاره به ردیف‌های تخصیص داده شده در گام اول به توضیح بودجه نهاد ریاست جمهوری می‌پردازد که بر اساس آن اعتبار ردیف هزینه‌ای (۱-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «نهاد ریاست جمهوری» ۱۰ درصد رشد داشته است که صرفاً مربوط به افزایش حقوق و مزایای پرسنلی (۲۰درصد ضریب حقوق) می‌باشد و سایر هزینه‌های ردیف ۶۵درصد کاهش یافته است.

نکته دیگری که در بیانیه سازمان برنامه و بودجه به چشم می‌خورد و اتفاقا به نظر می‌رسد اصلا بیانیه به منظور توضیح همین یک بند ارائه شده است درباره موضوع تن‌خواهی است که سلیمی آن را چند صد میلیاردی خوانده بود. این بیانیه در این رابطه شرح می‌دهد: «اعتبار ردیف (۳-۱۰۱۰۰۰) با عنوان «نهاد ریاست جمهوری - هزینه‌های ضروری - کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی» در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال‌های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ هیچگونه افزایشی نداشته و مبلغ اعتبار آن چند ۱۰۰ میلیارد نبوده و صرفاً ۷۰ میلیارد تومان می‌باشد که با توجه به سفرهای استانی ریاست محترم جمهوری و ضرورت کمک ایشان به اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شده است.»

نظارت بر تنخواه رئیس جمهور

با همه این توصیفات این سوال مطرح می‌شود که ماجرای این تنخواه چیست و آیا فقط به رئیس جمهور تعلق می‌گیرد؟

عزت الله یوسفیان‌ملا عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ درباره تن‌خواه ریاست جمهوری گفت: این مبلغی است که در اختیار ریاست جمهور و نهادهای مختلف قرار می‌دهند تا در صورتی که مسائل پیش‌بینی نشده‌ای به وجودآمد رئیس دولت بتواند آن را در آن مسیر هزینه کند. برای مثل ممکن است یک کنفرانس غیر منتظره ایجاد شود که لازم باشد چندین نفر در این اجلاس شرکت کنند در این صورت دست رئیس قوه باید باز باشد که این مبلغ از محلی تامین شود.»

این نماینده مجلس درباره نظارت بر این مبالغ نیز گفت: این ردیف‌ها به این معنا نیست که هیچ نظارتی بر آن صورت نگیرد بلکه هم دیوان محاسبات و هم دستگاه‌های نظارتی بر آن نظارت می‌کنند و باید هزینه‌کرد آن مشخص شود.

او ادامه داد: شاید خیلی مواقع می‌شنویم رئیس جمهور مثلا برای رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان این مبلغ را قرار داده است. این مبلغی که تعلق می‌گیرد از همین محل است. یا اتفاقی در مدرسه‌ای از جمله آتش سوزی رخ می‌دهد که وقتی رئیس جمهور مبلغی را به آن اختصاص می‌دهد از همین مبلغ تن‌خواه است.

یوسفیان‌ملا در پاسخ به این سوال که این مبلغ تنخواه در بودجه ۹۸ چه میزان است گفت: ما هنوز تازه به بحث هزینه کردها رسیده‌ایم و هنوز مبلغ مشخص و تصویب نشده است.

او بار دیگر توضیح داد: همه مواردی که در بودجه قرار داده می‌شود قابل بررسی و نظارت است و این مسئله از سوی دیوان محاسبات صورت می‌گیرد.

تنخواه برای رئیس مجلس

روزنامه سازندگی در گزارشی که چند ماه پیش آن را منتشر کرد  به جزئیاتی از بودجه ۹۳ مجلس شورای اسلامی می پردازد که اتفاقا در آن گزارش به تنخواهی اشاره می‌کند که به هزینه‌کرد آن در اختیار رئیس مجلس است طبق این گزارش حدودا ۲۳ میلیارد تومان به عنوان تنخواه به رئیس مجلس داده می‌شود تا آن را بر اساس ضرورت هزینه کند.

یوسفیان ملا با بیان اینکه همه دستگاه‌ها چنین رویه‌ای را دارند می‌گوید: تنخواهی هم که به رئیس مجلس داده می‌شود ماجرایی جدا از آنچه درباره دولت اتفاق نیفتاده است او به خبرآنلاین گفت: مجلس هم مانند دولت هرساله مبلغی را در اختیار می‌گیرد تا در صورت ضرورت بتواند آن را صرف موارد پیش‌بینی نشده کند.»

او در این مورد نیز تاکید کرد نظارت بر این مبالغ نیز از سوی دیوان محاسبات صورت می‌گیرد و همه نهادها باید در مقابل آنچه هزینه کرده ‌اند پاسخ دهد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها حسن روحانی سازمان برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی علیرضا سلیمی تنخواه روحانی جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۳۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چراغ سبز پمپئو به ترامپ؛ او چشم به چه پستی دارد؟

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره احتمال معرفی‌ شدنش به‌عنوان معاون ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری گفت که قطعاً از این گزینه استقبال خواهد کرد.

با قطعی شدن نامزدی دونالد ترامپ به‌عنوان نماینده جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری آمریکا و همچنین با امتناع مایک پنس معاون سابق او از تمجید و حمایت رئیس‌جمهور سابق، گمانه‌زنی‌ها پیرامون معاون انتخابی او شروع شده است.

مایک پمپئو روز چهارشنبه با حضور در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سؤال که نظرش درباره معاونت دولت ترامپ چیست گفت: اگر این فرصت به من داده شود یا رئیس‌جمهور این را از من بخواهد و بدانم که می‌توانم کار مؤثری انجام دهم، قطعاً با چنین پیشنهادی موافقت خواهم کرد.

به نقل از ایرنا در فهرست نام افرادی که ترامپ در مصاحبه ماه فوریه (اسفند) با فاکس نیوز به‌عنوان گزینه‌های احتمالی این سمت عنوان کرد، نام پمپئو به‌چشم نمی‌خورد. او معیار گزینش خود برای سمت معاونت را قابلیت او برای احراز سمت ریاست‌جمهوری در صورت جانشینی خود ذکر کرد.

پمپئو پیش از ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ از منتقدین او بود اما در انتخابات سال ۲۰۱۶ به توصیه مایک پنس به سمت ریاست آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) در دولت ترامپ منصوب شد و اکنون از حامیان وفادار ترامپ محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • چراغ سبز پمپئو به ترامپ؛ او چشم به چه پستی دارد؟
  • پمپئو به ترامپ چراغ سبز نشان داد
  • بودجه 500 میلیون پوندی منچسترسیتی در قوانین جدید لیگ برتر انگلیس
  • احتمال افزایش بودجه المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • پوتین: هزینه دفاعی آمریکا و روسیه قابل مقایسه نیست
  • معاون رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد/ آئین‌نامۀ حقوق و دستمزد در هیئت دولت تصویب شد
  • معاون رئیس جمهور: بودجه ۱۴۰۳ کسری پنهان ندارد
  • بایدن باز هم به پوتین توهین کرد
  • منظور: بودجه ۱۴۰۳ بدون کسری است +فیلم
  • توهین دوباره بایدن به پوتین | سومین لقب رئیس جمهور آمریکا برای همتای روسی