Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-29@05:06:54 GMT

داستان رزمایش قطع اینترنت چیست؟

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۳۶۹۵

طبق اظهارات مسوولان ارتباطی، رزمایشی که روز هفتم بهمن‌ماه انجام می‌شود، ارتباطی با قطع شبکه‌ی اینترنت ندارد و به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداختی توصیه شده سرورهای خارجی‌شان را انتقال دهند و اجباری در کار نیست. آفتاب‌‌نیوز : در نامه‌ای منتسب به دفتر حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که روز گذشته در برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، از شرکت شاپرک (شرکت وابسته به بانک مرکزی) خواسته شده بود با توجه به برگزاری رزمایش سراسری در تاریخ هفتم بهمن‌ماه و متعاقبا قطعی خدمات پرداخت شتابی، کلیه مستندات قانونی راجع به ضرورت انتقال سرورها به داخل کشور و عدم ارائه سرویس به پذیرنده‌هایی که دارای سرویس خارجی هستند را به وزارت ارتباطات ارائه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما محمدجعفر نعناکار - مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران - که نامه‌ی منتشره به نقل از وی انتشار یافته بود، در توییتر خود نوشت: درخصوص نامه به یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت مبتنی بر عدم ارایه خدمت به سرورهای مستقر در خارج از کشور، با دستور امیر ناظمی - رییس سازمان فناوری اطلاعات- موضوع را پیگیری کردم. با عنایت بر این‌که مستندی دال بر انتقال اجباری سرورها یافت نشد، موضوع انتقال اجباری سرورها مختومه شد.
نعناکار هم‌چنین در بازنشر توییت پیوست عنوان کرد: پدافند غیرعامل از شاپرک خواسته تا شرکت‌های پرداختی که سرورهای خارج از کشور دارند، سرورهای خود را به داخل منتقل کنند. این تنها یک توصیه بوده و نه اجبار.
در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در صفحه‌ی توییتر خود به این موضوع واکنش نشان داده و نوشت: تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید که تمام سامانه‌های بانکی بانک شما تا اطلاع بعدی از دسترس خارج شده است، چه حس و عکس‌العملی خواهید داشت؟ چه کسانی را مسئول می‌دانید؟
وی، در توییت دیگری نوشت که زیرساخت بانکداری الکترونیکی از زیرساخت‌های حیاتی کشور محسوب می‌شود، باید در برابر تهدیدات از جمله تحریم، مقاوم باشد. تست امروز پدافند غیرعامل برروی شرکت سداد، برای سنجش تاب‌آوری آن بوده و ارتباطی با اینترنت کشور ندارد.
جهرمی در آخرین توییت از رشته‌توییت خود درباره‌ی این موضوع عنوان کرد: عبارت رزمایش قطع اینترنت یکی از فجیع‌ترین عباراتی بود که برای ضایع کردن یک موضوع بسیار مهم مثل بررسی تاب‌آوری زیرساخت‌های حیاتی کشور، به‌ کار برده شد. اینگونه ناشی‌گری می‌کنیم و بعد فضای مجازی را مقصر می‌دانیم. باید بپذیریم در شناخت رسانه ضعف داریم.
پیگیری‌های ایسنا درباره جزییات دقیق این موضوع، از سازمان‌های مربوطه از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت که به نوعی متولی ارائه‌ی اینترنت به شمار می‌رود، تاکنون به نتیجه نرسیده است، اما بنا بر اظهارات مطرح‌شده، به نظر می‌رسد این رزمایش، ارتباطی با قطع شبکه‌ی اینترنت ندارد و ظاهرا اختلال مورد اشاره صرفا مربوط به بهره برداری از سرویس پرداخت از طرف سایت‌هایی که سرورهای آن‌ها در خارج از کشور قرار دارند بوده و ارتباطی با اتصال به اینترنت به صورت عمومی ندارد.
ایسنا 

منبع: آفتاب

کلیدواژه: رزمایش قطع اینترنت آذری جهرمی زیرساخت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۳۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین به هک اطلاعات مقامات آمریکا و انگلیس متهم شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، مقامات آمریکایی و انگلیسی روز دوشنبه اتهاماتی را مطرح و تحریم‌هایی را اعمال کردند و پکن را به یک کمپین جاسوسی سایبری گسترده متهم کردند که ظاهراً میلیون‌ها نفر از جمله قانون‌گذاران، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و شرکت‌هایی از جمله پیمانکاران حوره دفاعی را هدف قرار داده است.

براساس لیستی که ایالات متحده تهیه کرده، کارمندان کاخ سفید، سناتور‌های آمریکایی، نمایندگان پارلمان انگلیس و مقامات دولتی در سراسر جهان که از پکن انتقاد کردند از گزینه‌های هک گروه چینی بوده‌اند.

تعداد کمی از قربانیان با نام شناسایی شده‌اند، اما مقامات آمریکایی اظهار کردند، جاسوسی بیش از یک دهه هکرها، پیمانکاران حوزه دفاعی، مخالفان و انواع شرکت‌های آمریکایی. از جمله شرکت‌های فولاد، انرژی و پوشاک آمریکایی را به خطر انداخته و حتی همسران مقامات ارشد و قانونگذاران آمریکایی نیز قربانی هک شده‌اند.

لیزا موناکو، معاون دادستان کل ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: هدف از عملیات هک جهانی سرکوب منتقدان رژیم چین، به خطر انداختن نهاد‌های دولتی و سرقت اسرار تجاری بود. در کیفرخواستی که روز دوشنبه علیه هفت نفر از هکر‌های مظنون چینی منتشر شد، دادستان‌های ایالات متحده در دادگاه گفتند که این هک منجر به خطر افتادن حساب‌های کاری، ایمیل‌های شخصی، ذخیره سازی آنلاین و سوابق تماس‌های تلفنی بخش قابل توجهی از مردم آمریکا شده است. 

اتهامات جاسوسی از سوی دو کشور با بررسی اطلاعات و سوابق حملات سایبری، اعمال جاسوسی و حملات سایبری مخرب به شبکه‌ها و سایت‌های حساس به دولت چین وارد شده است.

به گفته مقامات آمریکایی و انگلیسی، این اقدامات از سوی گروه‌های جاسوسی چینی صورت گرفته است و هدف‌هایی مانند سرقت اطلاعات حیاتی داشته‌اند. از جمله اعمال جاسوسی اتهام‌زده شده به چین شامل ورود به سیستم‌های اطلاعاتی حساس دولت‌ها و سرقت اطلاعات شرکت‌های خصوصی است.

دولت چین این اتهامات را رد و تاکید کرده است که هیچگونه ارتباطی با این حملات نداشته است، اما به نظر می‌رسد که این اتهامات ممکن است روابط بین‌المللی چین با غرب را تحت تأثیر قرار دهد و بر روابط سیاسی و اقتصادی این دو کشور اثرات نامطلوب به جای گذارد.

این اتهامات نشان می‌دهد که جنگ سایبری به یکی از ابزار‌های انتقام و رقابت بین کشور‌ها تبدیل شده است و هر کشور در تلاش است تا به کمک این ابزار، مزایا و فوایدی برای خود و ضرر‌هایی برای دیگران ایجاد کند و در خمین راستا جامعه بین‌المللی به دنبال یافتن راه‌هایی برای محدود کردن و کنترل این نوع حملات است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • این کشور کوچک پدرخوانده هوش مصنوعی است
  • تعیین کلان پروژه‌های هوش مصنوعی در کشور/جزئیات ۵ طرح پایش مبتنی بر فناوری روز دنیا
  • دیدار نوروزی کارکنان پست بانک ایران با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • گوگل، متا و اپل زیر تیغ جریمه در اروپا
  • ارتقاء جایگاه ایران در شاخص توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • در حوزه توسعه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسیده‌ایم
  • انگلیس کاردار چین را فراخواند
  • چین به هک اطلاعات مقامات آمریکا و انگلیس متهم شد
  • ماهواره ارتباطی چین وارد مدار ماه شد
  • وضعیت اینترنتی تهران چگونه است؟