Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@05:54:01 GMT

تبعات اشرافی‌گری مسئولین انتهایی ندارد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۳۸۲۳

تبعات اشرافی‌گری مسئولین انتهایی ندارد

مشکلات کنونی اقتصادی کشور زمینه ساز تضعیف انسجام ملی می‌شود، مردم می‌گویند ما در مشکلات فراوان زندگی می‌کنیم و مسئولین خبری از این مشکلات ندارند،

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس ؛ محمد فولادی در مطلب ارسالی به سپاس نوشت: در این اوضاع نابسامان مردمی نیاز دانستیم که چند نکته را از بیانات رهبر معظم انقلاب که  بارها در سخنان خود به مسئله «اشرافی گری مسئولین» اشاره و خطرات این رویکرد برای کشور را بر شمرده‌اند بیان نماییم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان ۳۰ خرداد سال جاری در دیدار با نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی تاکید کردند: «یک مسئله مهمّ دیگری که فقط مسئله شما نیست و مسئله کشور است، مسئله اشرافی‌گری است؛ بلای اشرافی‌گری، بلای بزرگی است. برای بنده تصویر یک ساختمانی را که با پول بیت‌المال در یک نقطه‌ای ساخته شده است آوردند، من حیرت کردم واقعاً که چطور جرئت شده است، چطور دست و دل کسی به او اجازه داده است که پول بیت المال را صرف یک‌چنین چیزی بکند. مسئله اشرافی‌گری اگر چنانچه رایج شد، جزو سبک زندگی ما شد، آثار و تبعات آن و ریزش‌هایی که به وجود می‌آید، دیگر انتهایی ندارد، خیلی مشکل است، خیلی کار را مشکل خواهد کرد؛ این را بایست [در نظر] داشته باشید.»

معظم له یک فروردین سال جاری نیز در جوار حرم مطهر رضوی علیه السلام تصریح کردند: «یکی از مشکلات ما رفاه‌طلبیِ افراطی است؛ یکی از مشکلات ما اشرافی‌گری است. اشرافی‌گری متأسّفانه از طبقات بالا سرریز می‌شود به طبقات پایین؛ آدم متوسّط  هم وقتی می‌خواهد میهمانی بگیرد، وقتی می‌خواهد عروسی بگیرد، مثل اشراف عروسی می‌گیرد. این عیب است، این خطا است، این ضربه به کشور می‌زند. زیاد مصرف کردن، زیادی خواستن، زیادی خوردن، زیادی خرج کردن، جزو عیوب مهمّ ما است در سبک زندگی‌مان.»

11 مرداد ۱۳۹۵ نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم به همین موضوع اشاره و تصریح کردند: «جلوی اشرافی‌گری باید گرفته بشود؛ اشرافی‌گری بلای کشور است. وقتی اشرافی‌گری در قلّه‌های جامعه به‌وجود آمد، سرریز خواهد شد به بدنه؛ [آن‌وقت‌] شما می‌بینید فلان خانواده‌ای که وضع معیشتی خوبی هم ندارد، وقتی می‌خواهد پسرش را داماد کند یا دخترش را عروس کند یا فرض کنید مهمانی بگیرد، مجبور است به سبک اشرافی حرکت بکند. وقتی اشرافی‌گری فرهنگ شد، می‌شود این. جلوی اشرافی‌گری باید گرفته بشود. رفتار مسئولین، گفتار مسئولین، تعالیمی که می‌دهند، باید ضدّ این جهت اشرافی‌گری باشد؛ کمااینکه اسلام این‌جوری است.»

معظم له ۲۵ آذر ۱۳۷۹ نیز در خطبه‌های نماز جمعه به مسئولین توصیه کردند خود را با اقشار ضعیف جامعه مقایسه کنند و در این زمینه فرمودند: «صاحبان مناصب در نظام حق، حق ندارند خودشان را با اعیان و اشراف مقایسه کنند و بگویند چون اشراف و اعیان این گونه خانه و زندگی دارند و این طور گذران می‌کنند، پس ما هم که صاحب این منصب و این مسئولیت در جمهوری اسلامی یا در نظام اسلامی و حاکمیت اسلامی هستیم، سعی کنیم مثل آنها زندگی کنیم؛ یا اینکه چون رؤسا و مسئولان و وزرای کشورهای دیگر در نظام‌های غیر الهی و غیر حق این طور زندگی می‌کنند، این طور خوشگذرانی می‌کنند و این گونه از امکانات مادی استفاده می‌کنند، ما هم بایستی همان طور زندگی کنیم؛ نه. حق ندارند زندگیشان را با اعیان و اشراف و متمکّنان و یا با منحرفان اندازه‌گیری کنند. پس با چه کسانی باید زندگی خودشان را اندازه بگیرند؟ «ان یقدّروا انفسهم بضعفهًْ النّاس»؛با مردم معمولی، آن هم ضعیف‌ها و پایین‌ترهایشان.»

در زمینه اشرافی‌گری مسئولین، رهبر معظم انقلاب در طول سالیان متمادی گذشته بارها سخن گفته‌اند، زمانی که مدیران و مسئولین دولتی زندگی اعیانی و اشرافی داشته باشند این زندگی اشرافی زمینه ساز آن خواهد شد که میان اقشار مختلف مردم شکاف ایجاد شده و افرادی که زندگی تجملی ندارند و یا درآمد آنان منطبق با چنین زندگی اشرافی نیست دست به کارهای دیگری بزنند، در چنین بزنگاه‌هایی گرانفروشی،احتکار،سرقت، و دستبرد به اموال  دیگران و...رخ می‌دهد و بی شک مسئول نخست چنین خطراتی در جامعه مدیرانی هستند که زندگی اشرافی را از رأس به بدنه تزریق کرده‌اند.

مشکلات کنونی اقتصادی کشور زمینه ساز تضعیف انسجام ملی می‌شود، مردم می‌گویند ما در مشکلات فراوان زندگی می‌کنیم و مسئولین خبری از این مشکلات ندارند، اگر مدیر دولتی یک ماه با حقوق کارمند و کارگر زندگی کند بی شک به فکر آن خواهد افتاد که این مشکل را حل کند و چون که صد آمد نود هم پیش ما است، هنگامی که مشکل این مدیر حل شد مشکل مردمی که سال‌ها است با حقوق یک ماهه این مدیر زندگی کرده‌اند و دم بر نیاورده‌اند نیز حل خواهد شد!

خیر و موهبت دیگری که زندگی مسئولین در حد و سطح مردم برای کشور می‌تواند به همراه داشته باشد این است که احساس بیض مردم  از بین می‌رود، مردم زمانی که ببینند مسئولین و مقامات دولتی در حالی که از امکانات و رانت‌ های فراوان می‌توانند برخوردار شوند بر نفس خود لگام زده و چون مردم عادی زندگی می‌کنند مشکلات را بهتر تحمل کرده و صبورتر می‌شوند و طبیعتاً دشمن نیز در رسیدن به هدف که همان فشار به مردم و در نتیجه تغییر در محاسبات نظام است ناکام می‌شود. البته مردم نیز در این ماجرا بدون نقش نیستند و در انتخاب نمایندگان و مسئولین مختلف، ساده زیستی و دوری از اشرافی‌گری را به عنوان یک اصل مهم و اساسی باید مدنظر داشت و فریب برخی شارلاتان بازی‌ها را نخورد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۳۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبعات منفی پنج‌شنبه‌های تعطیل برای بخش تجارت 

به گزارش قدس خراسان، محمدرضا توکلی زاده اظهار کرد: بخش خصوصی موافق اضافه شدن به تعطیلات پایان هفته است؛ اما تاکید این بخش بر تعطیلی «شنبه‌ها» به جای پنجشنبه می‌باشد؛ زیرا بسیاری از کشورها در جهان، شنبه را به عنوان روز تعطیل خود در نظر می‌گیرند و هماهنگی تقویمی در بحث مراودات تجاری و ارتباطات اقتصادی ما در سطح جهانی حائز اهمیت است.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد افزود: تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها از لحاظ اقتصادی، اثر بهتری بر فعالیت کسب‌وکارها در عرصه بین‌الملل خواهد داشت. این تصمیم می‌تواند تقویت ارتباطات تجاری را در پی داشته باشد؛ لذا انتظار ما توجه ویژه مجلس و دولت به این دغدغه بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: با تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه در ایران، با توجه به تعطیلات اغلب کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه، عملاً برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و… برای ۴ روز متوالی ناممکن خواهد شد و این امر، بر حوزه‌های صادرات، واردات، ترانزیت و در مجموع، اغلب بخش‌های اقتصادی آثاری زیان‌بار خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • وضعیت استقرار خانم ها و آقایان در خطوط بی آر تی به روال قدیم باز می گردد
  • مصارف مالیات برای مردم تبیین شود/لزوم مبارزه با فرار مالیاتی
  • بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشكل واحدهای توليدی
  • سپاه در میدان برای امید آفرینی و رفع مشکلات مردم
  • انتقاد شدید از وضعیت نابسامان پارکینگ‌های شهر کرمانشاه
  • تبعات منفی پنج‌شنبه‌های تعطیل برای بخش تجارت 
  • مشکلات مردم دستجرد بررسی شد
  • روزنامه اطلاعات : عشق که یکطرفه نمی شود؛ مسئولین هم مردم را دوست بدارند
  • تبعات سنگین قهر نبی کیتا: خداحافظ بوندس‌لیگا!‏
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید