Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@17:31:57 GMT

جامی که به کام کشورهای عربی نیست

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۴۰۸۶

جامی که به کام کشورهای عربی نیست

کشورهای عربی در جام ملت‌های آسیا نتایج مورد انتظار را نگرفته‌اند.

به گزارش مشرق، با پایان مرحله یک‌هشتم‌نهایی جام ملت‌های آسیا تنها ۲ تیم عربی درجامی به میزبانی یک کشور عربی باقی مانده‌اند.

اگر بخواهیم این عملکرد را با دستاورد اعراب در میزبانی قبلی امارات در سال ۱۹۹۶ مقایسه کنیم، متوجه افت آن‌ها می‌شویم چون در آن دوره ۳ تیم از ۴ تیم نیمه‌نهایی و ۴ تیم از جمع ۸ تیم یک‌چهارم‌نهایی از کشورهای عربی بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بار اما تنها ۲ تیم امارات و قطر به جمع ۸ تیم برتر رسیده‌اند که نشان‌دهنده یک واقعیت ویژه است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای بازیکن محروم عربستان چه بود؟

تداوم افت

به طور کلی فوتبال غرب آسیا که در دهه ۸۰ و بخصوص ۹۰ قدرت در قاره را در دست داشت، همزمان با افت عربستان و امارات و محو تدریجی کویت، دچار افت شدیدی شد. نیمه غربی قاره کهن از زمان شروع فدرتنمایی ایران در اواخر دهه ۶۰ به مدت ۲۴ سال قهرمان قاره بود؛ ۳ بار متوالی توسط ایران در سال‌های ۱۹۶۸، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶، ۲ بار توسط عربستان در سال‌های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۸ و یک بار توسط کویت در سال ۸۰. حتی پس از پایان موقت این امپراطوری با برتری ژاپن مقابل عربستان در فینال سال ۱۹۹۲، کشورهای غرب آسیا و اعراب در میزبانی امارات در سال ۱۹۹۶ قدرتنمایی کردند و ۴ نماینده این منطقه شامل عربستان، امارات، ایران و کویت به نیمه‌نهایی رسیدند. از نظر نمایندگان آسیا در جام‌جهانی هم در آن برهه اوضاع اعراب و غرب آسیا هم خوب بود. از سال ۱۹۷۸ (سال اولین حضور ایران در جام جهانی) تا قبل از جام‌جهانی ۲۰۱۰، اعراب همیشه حداقل یک نماینده در جام‌جهانی داشتند که با نرسیدن عربستان به جام‌جهانی ۲۰۱۰، سنت حضور همیشگی اعراب قاره آسیا در جام‌جهانی ۲۰۱۰ از بین رفت. این بار برای سومین مرتبه از سال ۱۹۹۶ (دومین بار متوالی) اعراب صاحب تنها ۲ نماینده (امارات و قطر) در معتبرترین جام ملی آسیا هستند.

اوضاع اعراب در جام ملت‌های آسیا

اگر بخواهیم وضعیت اعراب در جام ملت‌های آسیا را بررسی کنیم، به نتایج جالبی می‌رسیم. از وقتی جام ملت‌های آسیا دارای مرحله حذفی شد، فقط در همان دوره اول یعنی در سال ۱۹۷۲، هیچ عربی در جمع برترین‌ها حضور نداشت و از آن دوره به بعد همیشه حداقل یک تیم عرب زبان در مراحل حذفی حضور داشته است. اوج قدرتنمایی در سال ۱۹۹۶ شکل گرفت که ۳ تیم از ۴ تیم نیمه‌نهایی عرب بودند اما در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ اعراب فقط یک نماینده در نیمه‌نهایی داشتند و این تعداد در سال ۲۰۰۷ به ۲ نماینده افزایش یافت. در سال ۲۰۱۱ آن‌ها نماینده‌ای نداشتند اما در دوره قبلی هر ۲ نماینده باقی مانده به نیمه‌نهایی رسیدند؛ هر چند هم امارات و هم عراق از رسیدن به فینال بازماندند.

منبع: وب سایت برنامه نود

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز بودجه 98 جام ملت های آسیا مرضیه هاشمی امارات تیم ملی عراق تیم ملی عربستان تیم ملی عمان تیم ملی قطر جام ملت های آسیا 2019 فوتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۴۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سورپرایز شهروندان دبی؛ روز کاملا به شب تبدیل شده است! | فیلم

بارش شدید و کم‌سابقه باران در مناطق مختلف امارات متحده عربی از جمله دبی باعث جاری شدن سیل در معابر عمومی این کشور شد. مدارس امارات متحده عربی روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین تعطیل بود. بافت شنی زمین‌های منطقه، جذب آب در زمین را دشوار می‌کند و بارش باران عمدتا به سیلاب منجر می‌شود. منبع: چندثانیه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • گزارش کشتی آزاد کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا / آذرپیرا با غلبه بر کشتی‌گیر ایرانی- ژاپنی راهی نیمه‌نهایی شد
  • رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد/ برخی کشورهای عربی به بهانه جلوگیری از تشدید تنش، به دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند/ عربستان و امارات خود را رهبر کشور‌های عربی معرفی می‌کنند، اما حمایتی از فلسطین نکردند
  • لغو در حدود ۳۰۰ پرواز در فرودگاه دبی در پی سیل
  • سیل و طوفان امارات نتیجه بارورسازی ابرها بود؟ + عکس
  • برد بزرگ العین مقابل الهلال برای پایان رکورد جهانی
  • نگاهی به نیم قرن سیاست اعراب درباره رژیم اسرائیل؛ از اکتبر 1973 تا اکتبر 2023، استحاله عربی چگونه رقم خورد؟ + اسناد
  • طرح جدید آمریکا و کشورهای عربی برای آینده غزه
  • سیل و طوفان امارات و عمان را زیر آب برد + عکس
  • سیل امارات و عمان را زیر آب برد + عکس
  • سورپرایز شهروندان دبی؛ روز کاملا به شب تبدیل شده است! | فیلم