Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش حوزه فرهنگ وهنر خبرگزاری تقریب، در آستانه‌ سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، با شاهین فرهت موزیسین و دبیر این جشنواره گفتگو کردیم؛ کسی که در چندین دوره از جشنواره موسیقی، داوری کرده و با قواعد آن بیگانه نیست. شاهین فرهت فرزند غلامعلی فرهت نوازنده‌ برجسته‌ تار است. او از پنج‌سالگی فراگیری موسیقی را آغاز کرد و پس از اینکه در مقطع کارشناسی رشته موسیقی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس فرهت در فرانسه و در رشته آهنگسازی دکترا گرفت. فرهت تا کنون بیش از ۸۰ اثر موسیقی در فرم‌های مختلف شامل سمفونی‌ها، کوارتت‌ها و ... ساخته است.


به منزل این موزیسین رفتیم و دقایقی با وی گفتگو کردیم؛ در این گفتگو سعی کردیم بیش از هر چیزی چارچوب‌ها و اهداف اصلی جشنواره را بررسی کنیم. فرهت از برنامه‌های جشنواره، معیارهای انتخاب گروه‌ها، محدودیت‌ها، علت حذف باربد از این فستیوال و موضوعات دیگر گفت. 
دبیر جشنواره شدم که به آرمان‌هایم در موسیقی برسم
آقای فرهت؛ چه شد که دبیری جشنواره موسیقی فجر را پذیرفتید؟

خیلی معمولی این اتفاق رخ داد. به من گفتند که بیا و من هم آمدم. خوشحال می‌شدم که آرمان‌های خودم در موسیقی را که اجرای هر چه بیشتر آثار آهنگسازان ایرانی است، اجرایی کنم. امیدوارم برای نخستین بار بتوانم این کار را انجام دهم.
برنامه‌های جشنواره چگونه پیش می‌رود؟

خوشبختانه برنامه‌ها خوب پیش رفته و تقریباً کارهای اجرایی به اتمام رسیده است. همچنین همه‌ی گروه‌های داخلی و خارجی حاضر در این دوره جشنواره، مشخص شدند.


محدودیتی برای انتخاب گروه‌های خارجی نداشتیم
از گروه‌های خارجی گفتید؛ ملاک هیئت انتخاب برای دعوت از گروه‌های خارجی چه بوده است؟

بیشترین تمرکز ما در انتخاب همه‌ی گروه ها، این بود که انواع موسیقی به شکل فراگیر برای جشنواره انتخاب شوند. در نظر داشتیم که از جهت تعداد و انواع موسیقی گروه‌های متنوع دعوت شوند. امسال اجرای گروه‌های خارجی  از تک نوازی تا ارکستر را شامل می‌شود. دو نوازی، کوارتت زهی و انواع و اقسام گروه‌ها در این جشنواره حاضرند.
در گروه‌های داخلی چطور؟

گروه‌های داخلی هم اینگونه هستند. ما علاوه بر تک نوازی، دو نوازی و غیره، ارکستر مجلسی و ارکستر سمفونیک را در میان اجرا‌ها خواهیم داشت.
برای انتخاب گروه‌های خارجی محدودیت داشتید؟

به ما نگفتند که مثلاً فلان گروه را دعوت کنید و فلان گروه را به هیچ وجه دعوت نکنید. هیئت انتخاب (متشکل از ۱۰، ۱۲ کارشناس موسیقی)، در جلساتی که داشتیم، تمامی مسائل فنی و اداری را بررسی کردند، سپس اسامی اعلام و تایید شدند.


به این شرط آمدم که موسیقی ایرانی را جا بیندازم
همیشه موسیقی سنتی، موسیقی پاپ، موسیقی نواحی و موسیقی تلفیقی، بخش‌های مختلف جشنواره را دربر می‌گیرند. به نظر می‌رسد که در دوره‌های مختلف، انعطافی در انتخاب و اجرای گروه‌ها دیده نمی‌شود و فقط یک دسته بندی ثابت و چارچوب غیر قابل تغییر وجود دارد؛ بنابراین در هر دوره با وجود تفاوت دبیران و تیم اجرایی، یک برنامه‌ی مشخص اجرا می‌شود. در دوره‌ی شما هم این چارچوب ثابت است؟

البته از نظر من چارچوب‌ها ثابت نیست. هدف اصلی ما، ترویج موسیقی فاخر است و بیشتر به آثار آهنگسازان ایرانی و جوانان ایرانی توجه کردیم. تلاشی برای بزرگ کردن سبک خاصی مانند سبک پاپ نداریم. ملزم کردیم که هر گروهی که در جشنواره اجرا می‌کند، باید یک اثر از آهنگسازان ایرانی اجرا کند. در تاریخ جشنواره که من از نخستین دوره به جز سه دوره‌ی اخیر حضور داشتم، چنین اتفاقی رخ نداده است. اصلا به این شرط آمدم که موسیقی ایرانی را جا بیندازم.
در جشنواره‌ امسال، موسیقی سبُک اجرا نمی شود
فکر می‌کنید، جشنواره توان این را دارد که موسیقی فاخر را میان مردم ترویج کند؟

مخاطب هر آنچه از هنر به او بدهیم، می‌پذیرد. فکر می‌کنید، چرا مردم ما زبانشان فارسی است؟ چون از بچگی فارسی صحبت کردند. اگر در محیطی باشیم که فقط موسیقی خوب به گوشمان برسد، همه به آن موسیقی عادت می‌کنیم. در حال حاضر به دلیل این که دسترسی به موسیقی بسیار آسان است و انواع نت سمفونی را می‌توان به راحتی از طریق اینترنت، گوش کرد، می‌توان موسیقی فاخر را به خوبی عرضه کرد. در ایران مانند همه جای دنیا، موسیقی پاپ که موسیقی آسانی است، مورد توجه قرار دارد، اما از سال ۱۳۱۹ که رادیو تاسیس شد، تا امروز موسیقی کلاسیک شنونده داشته است. همین الان هم موسیقی کلاسیک طرفدار دارد. آنچه که در فستیوال امسال ارائه می‌شود، موسیقی سبُک نیست.
فکر می‌کنید، چقدر جشنواره در ارائه و ترویج موسیقی فاخر تاثیرگذار است؟

این که چقدر جشنواره تاثیرگذار است، مشخص نیست. باید این موضوع به صورت جدا بررسی شود.

اسامی خوانندگان پاپ جشنواره را نمی دانم
برویم سراغ بخش پاپِ جشنواره؛ ملاکتان برای انتخاب گروه‌ها و خوانندگان این بخش چه بود؟

راستش را بخواهید از آنجا که من در سبک پاپ تخصص ندارم، نمی‌دانم که گروه‌های این بخش بر چه مبنایی انتخاب شده اند. حتی اسامی خوانندگان این بخش را نشنیده‌ام و در کنسرتشان هم شرکت نکرده‌ام. البته گروه های پاپ هم بر اساس معیار‌های دقیقِ هیئت انتخاب، برگزیده شده اند، اما من با آن‌ها آشنا نیستم.
موسیقی پاپ گذشته ریشه‌اش متفاوت با پاپِ امروز است
همیشه منتقدانی برای این سبک وجود دارد. حتی حمیدرضا نوربخش که دبیری سه دوره‌ی گذشته جشنواره را بر عهده داشت، مستقیم از برخی خوانندگان پاپ انتقاد می‌کرد. شما نظرتان در خصوص این سبک و خوانندگان آن چیست؟

البته موسیقی پاپِ بد هم داریم. پاپ از گذشته بوده و طرفدار داشته است. پاپِ ایرانی الهام گرفته از موسیقی ردیف دستگاهی است. مرحوم محمد نوری، حمید قنبری و ... کسانی بودند که موسیقی پاپ را به خوبی می‌خواندند. من هم برخی از قطعات این خوانندگان را که جالب، تاثیرگذار و نوستالژیک بود، گوش می‌کردم. الان خوانندگانی در این سبک آمده‌اند که بیشتر مُلهم از یک نوع موسیقی دیگر هستند. معتقدم، انتقاد کردن کار درستی است و می‌تواند به موسیقی کمک کند.

در بخش نواحی  این دوره، چه اتفاقی رقم خورده است؟

در بخش موسیقی نواحی هم بهترین‌ها را انتخاب کردیم، البته همه‌ بخش‌ها خوب هستند. سعی کردیم که بهترین‌های نواحی ایران که کمتر مورد توجه قرار گرفتند، امسال دیده شوند. همه‌آثاری که به دفتر جشنواره ارسال شد را شنیدیم و بهترین‌ها را انتخاب کردیم.

حذف جایزه‌ باربد تصمیم من نبود
نخستین کاری که با انتخاب شما به عنوان دبیر جشنواره اتفاق افتاد، حذف جایزه‌ی باربد بود. چرا این افتاد؟ آیا این تصمیم خودتان بود یا از سمت وزارت ارشاد، دستور حذف باربد صادر شد؟

به این نتیجه رسیدیم که باربد، حذف شود. ما بودجه‌ بسیار محدودی در این دوره داشتیم و از طرفی ساخت جایزه باربد بسیار هزینه بَر است. حذف جایزه‌ی باربد، تصمیم هیئت جشنواره بود نه تصمیم من. برای این کار فشاری از وزارت ارشاد روی ما و تیم اجرایی اعمال نشد.
آثار بزرگ جهانی در این دوره اجرا نمی شود
با حذف باربد، برنامه‌ی تیم اجرایی جشنواره برای اختتامیه جهت تقدیر و معرفی برترین ها، چه خواهد بود؟

ما از چهره‌های قدیمی موسیقی تقدیر می‌کنیم. کار ویژه‌ای که در اختتامیه‌ی امسال انجام می‌دهیم، این است که به کسانی که اسمشان تا الان مطرح نشده است، امتیاز‌هایی می‌دهیم. در این دوره آثار آهنگسازان پیشکسوت مانند استاد دهلوی که متاسفانه در حال حاضر بیمار هستند، اجرا می‌شود. همچنین آثار آهنگسازان بزرگ کشور که کمتر در کنسرت‌ها به گوش مخاطبان موسیقی رسیده است، در این دوره دیده و شنیده می‌شود. ما در جشنواره‌ی امسال سعی کردیم کمتر سراغ آثار آهنگسازان جهانی برویم، چراکه در همه جای دنیا این آثار وجود دارد. البته گروه‌های خارجی از آثار بزرگان دنیا می‌نوازند، اما توجه دو چندان به این موسیقی ها در این فستیوال وجود ندارد. چنین شیوه‌ای در اجرای جشنواره موسیقی، تا به حال نبوده است.

تمرکز اصلی جشنواره‌ی امسال، روی موسیقی ایرانی است / هیچگاه خودم را با دبیر‌های دوره‌های قبل مقایسه نمی‌کنم

هیچگاه منتقد جشنواره نبودم
در میان تیم اجرایی این دوره از جشنواره موسیقی، کسانی هستند که در دوره‌های قبلی انتقادات شدیدی به عملکرد جشنواره داشتند. آیا شما هم برای رفع نقاط ضعف گذشته دبیر جشنواره شدید؟

من هیچ وقت منتقد جشنواره نبودم. برای اثبات این ادعایم می‌توانید تمامی مصاحبه‌هایم را مشاهده کنید، اما من گرفتاریم در موسیقی چه در جشنواره چه در فضای کلی موسیقی ایران دو چیز است. یکی اینکه تولیدات آهنگسازان ایرانی پس از فوتشان از بین می‌رود و بسیاری از آثار درگذشتگان مفقود می‌شود؛ دیگر اینکه آثار آهنگسازان ایرانی، در کنسرت‌ها و جشنواره‌ها اجرا نمی‌شود. همین ارکستر سمفونیک ما، بیشتر دوست دارد، بتهون و درامز را به شکل درجه دو اجرا کند تا یک اثر فاخر ایرانی. من به این دلیل دبیر جشنواره شدم که آثار آهنگسازان ایرانی بیشتر از گذشته اجرا شود.


ایرانی‌ها در موسیقی ژن خوب دارند
آقای فرهت، یکی از مشکلات موسیقی کشور، کم توجهی به جوانان مستعد است. مشکلات گرانی سالن و ... مانع از دیده شدن گروه‌های جوان شده و بسیاری از نخبگان موسیقی، معرفی نمی‌شوند. برنامه‌ی شما برای این جوانان چیست؟

اصلا من با شرط کمک به جوانان مستعد دبیری جشنواره را پذیرفتم. ما در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌های موسیقی، جوانان ایرانی با استعدادی داریم که هم در آهنگسازی و هم در نوازندگی بی نظیر هستند. نسل ما در نوازندگی به اندازه‌ی نسل‌های امروز توانایی نداشت. جوانان ۱۸، ۱۹ ساله همانند موزیسین‌های بزرگ دنیا، تکنیک‌های بسیار بالایی به کار می‌برند. استاد‌های خوب هم داریم که به این جوانان تعلیم می‌دهند، اما ژن جوان‌های ایرانی در زمینه‌ی هنر اول بسیار خوب است. شیوه‌ی من این است که جوانان ایرانی در این دوره مورد تشویق قرار بگیرد. در این دوره آثار جوانان مستعد را بیشتر می‌شنویم و حتی چند تن از نواندگان جوان را به ارکستر سمفونیک تهران معرفی کردیم. من حتی جوانی که اسمشان تا به حال شنیده نشده را معرفی کردم که الان کنار ارکستر سمفونیک نوازندگی کننند.

هیچ وقت این دوره‌ی فستیوال را با دوره‌های گذشته مقایسه نمی‌کنم
چه نقطه ضعفی در دوره‌های گذشته وجود داشته که تیم اجرایی امسال، در تلاش برای حذف آن است؟

من درباره‌ی نقاط ضعف‌ دیگران صحبت نکرده و هیچ وقت این دوره را با دوره‌های گذشته مقایسه نمی‌کنم. من دکترین خودم را دارم.


انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۴۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از ستاد خبری بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، فرهاد قائمیان در نشست خبری تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره امام رضا(ع) و چله رضوی که امروز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه در محل باغ هنرهای زیبای تهران برگزار شد، اظهارکرد: در مدیریت جدیدی که برای بنیاد امام رضا(ع) انجام‌گرفته رویکردهای متفاوتی اجرایی‌ شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مردمی‌کردن جشنواره‌های رضوی است؛ رویکردی که در دوره‌های قبلی هم مورد توجه بود ولی در این دوره تلاش شده است تا فرهنگ رضوی بیشتر در بین جامعه رواج پیدا کند.

وی با بیان این که از بدو انتخابم در جشنواره امام رضا(ع) سعی کردم بلافاصله شوراهای سیاستگذاری جشنواره‌های مختلف را راه‌اندازی کنم، ادامه داد: در این زمینه توجه به روستاها و شهرهای مختلف کشور یکی از رویکردهای جدید ما بود.

مدیر بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) ابرازکرد: اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که سبب شد تمام مردم، روستای «کردر» را در اختیار هنرمندان و مخاطبان جشنواره قرار دهند و تلاش کنند در بهترین شکل ممکن میزبان شایسته‌ای صورت پذیرد؛ شرایطی که در محیطی سرشار از الطاف رضوی اتفاقات شگفت‌انگیز و ارزشمندی را رقم زد که برایم مثال‌زدنی بود. شرایطی که اصلا قابل مقایسه با جشنواره‌های ملی ما نیست و افتخار می‌کنم که در یک روستا شاهد بهترین و موثرترین رویدادها بودم.

وی در ادامه صحبت‌های خود ضمن ارائه توضیحاتی از روند برگزاری جشنواره‌های تئاتر رضوی و دیگر رویدادها، اظهار کرد: در این دوره از جشنواره سعی کردیم ماجرا را به سمتی هدایت کنیم که آثار راه‌یافته به بخش نهایی در شهرهای مختلف به مخاطبان ارائه شود.

قائمیان در ادامه این نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره بخش هنرهای تجسمی و سرود جشنواره امام رضا(ع) گفت: در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآمیز باشند و بتوانیم شاهد برگزاری یک رویداد مهم باشیم.

وی بیان کرد: در این مسیر رویدادهایی همچون جشنواره «آوای رضوی»، «سرود رضوی» و رویدادهای مختلف دیگر را داریم و امیدوارم دربرگیرنده نتایج مطلوبی باشند

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) ادامه داد: ما در فضای تولید هم کار دیگری انجام دادیم که در این راستا یک آلبوم موسیقی ویژه «موسیقی رضوی» در قالب تولید هشت قطعه با هشت گویش ملی در زبان‌های مختلف پیش روی مخاطبان قرار داده می‌شود. این آلبوم در آستانه میلاد حضرت امام هشتم(ع) پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

وی درباره برگزاری نمایشگاه خوشنویسی جهان اسلام نیز گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، آثار هنرمندان بین‌المللی دریافت و در قالب یک نمایشگاه ویژه که در تهران و مشهد برگزار می‌شود پیش روی مخاطبان قرار داده خواهد شد.

قائمیان درباره جایزه ویژه «غزه» جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) هم بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، جایزه ویژه «غزه» جشنواره امام رضا(ع) در قالب بخش گرافیک برگزار می‌شود و به زودی نیز جزئیات آن اعلام خواهد شد.

در ادامه زمانی مدیر اجرایی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) و رفایی مشاور راهبردی جشنواره‌های رضوی توضیحاتی را درباره بخش‌های مختلف بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) که پیش‌تر در نشست‌های رسانه‌ای رویدادهای مختلف درباره آن توضیحات مشروح داده شده بود، ارائه دادند.

اجرای چند اثر نمایشی مختلف در تهران و استان‌های مختلف، تجلیل از هنرمندان برگزیده عرصه فرهنگ رضوی، برگزاری محفل‌های شعری مختلف، اجتماع بزرگ شاعران آذری زبان، میزبانی از رویداد شعر عربی در استان خوزستان، برگزاری اختتامیه شعر فارسی در کرمان، اجرای چندین برنامه نمایشی محیطی در ایام برگزاری جشنواره به میزبانی مشهد و دیگر شهرهای کشور، اجرای موسیقی مقامی برای عموم مردم در جهت مردمی‌سازی برنامه‌های جشنواره در بستر تولیدات، پیگیری برای دعوت از هنرمندان کشورهای لبنان، عربستان، عراق و پاکستان برای شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی و تلاش برای توسعه جشنواره در حوزه دانشگاهی در راستای برگزاری دوره‌های بعدی جشنواره امام رضا(ع) در زمره مهم‌ترین سرفصل‌های مطرح شده این نشست بود.

مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) تاکید کرد:حرکت بنیاد امام رضا(ع) به سمت خروجی‌محور شدن جشنواره‌های رضوی/ امسال نخستین طلیعه رویکرد جدید جشنواره امام رضا(ع) است

مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) از حرکت بنیاد امام رضا(ع) به سمت خروجی‌محور شدن جشنواره‌های رضوی خبر داد و گفت: امسال نخستین طلیعه رویکرد جدید جشنواره امام رضا(ع) است.

مرتضی سعیدی زاده در نشست خبری تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره امام رضا(ع) و چله رضوی که امروز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه در محل باغ هنرهای زیبای تهران برگزار شد، اظهارکرد: تلاش همکاران ما در دبیرخانه جشنواره، حرکت این تورنمنت فرهنگی و هنری در مسیر خروجی محور کردن آثار برای استفاده بیشتر عموم مردم است.

وی با اشاره به فعالیت تارنمای «پنجره فولاد» به عنوان درگاه ارائه تولیدات رضوی و نمایش محصولات جشنواره امام رضا(ع) بیان کرد: ما در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در قالب جشنواره‌های رضوی با سبقه‌ای بیست ساله‌، رویکرد محتوا محور شدن محصولات رضوی را در دستور کار قرار دادیم.

مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) همچنین به سلسله جلسات کارشناسی پیرامون بخش‌های مختلف جشنواره امام رضا(ع) در طی سال اشاره کرد و افزود: در این مسیر اصحاب فرهنگ و هنر به صورت مستمر در شورای سیاستگذاری و دبیرخانه جشنواره نقش پررنگ دارند و یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما نیز استفاده از هنرمندان شاخصی همچون استاد قائمیان، استاد نجابتی، استاد شرافت، استاد نادری، استاد محمدحسین لطیفی و... بوده است

۵ میلیارد تومان اعتبار حمایتی

وی با بیان این که امسال پنج میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از تولیدات فاخر حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر و همچنین هنرهای تجسمی ختصاص داده شده است، اضافه کرد: جریان هنر بدون حمایت و نقش آفرینی مالی و منابع لطف چندانی ندارد و امسال نیز منابع خوبی در این زمینه تعریف کرده‌ایم.

سعیدی‌زاده توجه به برگزاری کارگروه‌های آموزشی را از دیگر فعالیت‌های این دوره دانست و گفت: این نگاه سبب ارتقای هنرمندان در بخش‌های مختلف می‌شود و در همین راستا مداخله فرایندی این دوره‌ها را با اساتید اهل فن شکل داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه چهار کارگاه آموزشی در اعتاب مقدسه برگزار شده است، یادآورشد: سال گذشته سه کارگاه ملی در حوزه پرچم و کتیبه داشتیم که جمعا ۲۵۰ نفر در این کارگاه‌ها شرکت کردند.

مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) استفاده از ظرفیت‌های مردمی را از دیگر برنامه‌های این جشنواره برشمرد و اعلام کرد: به عنوان مثال کانون هنر شیعی در زمینه گرافیک در دوسال پیاپی به عنوان دبیرخانه تخصصی گرافیک با جشنواره همکاری دارند. انجمن خوشنویسان و دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز ظرفیت بزرگی را در حوزه خوشنویسی برای جشنواره به ارمغان آوردند.

وی با اشاره به تعامل و مشارکت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با دستگاه‌های تخصصی است، عنوان کرد: بیش از ۱۵ نهاد تخصصی اعم از وزارتخانه‌ها، آستان‌های مقدس عتبات و دیگر نهادها و سایر مراکز با جشنواره امسال همکاری داشته‌اند.

برگزاری ۵۰۰ رویداد قرهنگی در کشور

سعیدی‌زاده با بیان این که امسال بالغ بر ۵۰۰ رویداد فرهنگی در جریان جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود، ادامه داد: در همین راستا در اردیبهشت ماه امسال، ۴۵ گروه نمایشی بیش از ۴۵۰ تئاتر فاخر را در حوزه رضوی به اجرا خواهند گذاشت.

وی همچنین ابرازامیدواری کرد: جشنواره امام رضا(ع) در سه الی چهار سال آینده به عنوان حرفه‌ای ترین جشنواره دینی کشور تثبیت شود.

مدیر عامل بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) با تاکید بر اینکه دوره بیستم دوره گذار این جشنواره بود و امسال اولین طلیعه رویکرد جدید جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است، افزود: در افق پنج ساله جشنواره امام رضا(ع) با دهه فجر تلاقی پیدا می‌کند و امیدواریم در فضای تولیدات حرفه‌ای و بهره مندی جامعه از آثار، اتفاقات خوبی را در این زمینه شاهد باشیم. برای جشنواره بیست و دوم نیز که از اکنون فعالیتهای خودش را آغاز کرده است امیدواریم جنبه بین‌المللی بودنش را پر رنگ تر از قبل ادامه دهیم.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898810

دیگر خبرها

  • لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • «احمد» در هند جایزه گرفت
  • حضور کشور‌های بریکس در جشنواره فیلم مسکو
  • طنز رسمی از طنز غیر رسمی عقب افتاده است
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار می‌شود
  • جشنواره موسیقی «شب‌های موسیق تاک در ملایر برگزار می‌شود