Web Analytics Made Easy - Statcounter

آذربایجان غربی در زمره استان‌هایی است که با داشتن طبیعتی بکر و آداب و رسوم برجای مانده از گذشتگان ظرفیت بالایی در صنعت گردشگری و بوم گردی دارد اما با این‌حال تاکنون از ۱۶۰ درخواست فقط ۱۳ نفر موفق به احداث اقامتگاه بوم گردی شده‌اند. ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ استانها آذربایجان غربی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، با پیشرفت‌های صورت گرفته در صنایع حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات، حتی دورترین و بکرترین نقاط روی زمین نیز در دید و دسترس علاقه‌مندان به سفر و گردشگری قرارگرفته و اینک، گردشگری یکی ازبزرگ‌ترین صنعت‌ها در دنیا محسوب می‌شود و شاخه طبیعت‌گردی که بوم گردی را نیز در خود جای می‌دهد رو به رشدترین بخش آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بوم گردی نوعی سفر مسئولانه است که بیش از هر چیز به طبیعت و حفظ آن توجه دارد و در جریان آن افراد علاقه‌مند از زیست‌بوم یک منطقه به‌طوری‌که به هیچ‌ یک از ویژگی‌های محیطی، فرهنگی، طبیعی و اجتماعی اصیل منطقه خدشه‌ای وارد نشود دیدن کرده و با فرهنگ آداب‌ و رسوم آن منطقه آشنا می‌شوند.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های است که ظرفیت بی‌بدیل و طبیعت بکر آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند اما متأسفانه فقدان سرمایه‌گذاری و تبلیغات صحیح برای شناسایی طبیعت و مناطق گردشگری و بوم گردی این استان سبب مغفول ماندن شهرستان‌های مختلف این استان از بسیاری از امکانات لازم و نادیده شدن زیبایی‌های ویژه نقاط مختلف آذربایجان غربی شده است.

شناساندن مناطق طبیعی استان و نقاط تاریخی به‌جای مانده از گذشتگان عزمی جدی و همگانی و حمایت دولت‌مردان از عشایر و روستاییان را می‌طلبد و بدین‌وسیله رونقی در زندگی روستاییان و عشایر ایجاد می‌شود و زمینه شناخته شدن آذربایجان غربی در سطح ایران و جهان را فراهم می‌کند.

متقاضیان ایجاد واحدهای بوم‌گردی تسهیلات دریافت می‌کنند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی می‌گوید: در سالهای اخیر پیوسته آمارهای امیدوار کننده‌ای از ورود و اقامت گردشگران داخلی و خارجی در مراکز اقامتی استان وجود داشته که نشان می‌دهد در صورت توجه به این ظرفیت می‌توان آن را به موتور محرک توسعه آذربایجان غربی تبدیل کرد.

جلیل جباری می‌افزاید: در ماه های نخستین امسال فقط 34 هزار گردشگر خارجی در مراکز اقامتی آذربایجان غربی و در شهرهای مختلف اقامت کردند و مقایسه این تعداد با زمان مشابه در سال 96 حکایت از رشد 27 درصدی اقامت گردشگران خارجی در هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای آذربایجان غربی دارد.

به گفته وی در مدت‌زمان یادشده افزون بر 800 هزار نفر نیز در مراکز اقامتی تحت نظر این اداره یا دیگر ادارات اقامت کرده‌اند که این آمارها نیز در مقایسه با زمان مشابه در سال 96 حکایت از رشد 20 درصدی گردشگران دارند.

بنابر اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی افرادی که متقاضی ایجاد واحدهای بوم گردی هستند به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند تا از محل تسهیلات کم‌بهره توسعه اشتغال روستایی وام دریافت کنند.

جلیل جباری می‌گوید: برای توسعه گردشگری روستایی موضوع احداث اقامتگاه بوم‌گردی و اجرای زیرساخت‌های لازم در روستاهای هدف گردشگری در حال انجام است بطوریکه پیش از این برای ایجاد و تبدیل چند اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های ارومیه، پیرانشهر، سردشت و اشنویه تسهیلات بانکی در اختیار متقاضیان قرارگرفته و این روند همچنان ادامه دارد.

وی می‌افزاید:  برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های گردشگری در روستاها و مناطق نمونه گردشگری استان، تکمیل کمپین‌ها و مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی و پروژه‌های دیگر تعریف و تصویب شده‌اند که در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز عملیاتی می‌شوند.

بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان در ایران، بهترین جاذبه گردشگری کویری/کدام نقطه ایران و آمریکا شبیه یکدیگرندنقاط گردشگری قم تقویت و توسعه پیدا می‌کندتبادلات گردشگری خراسان رضوی و ترکیه افزایش می‌یابد + فیلم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی معتقد است: زیرسازی، بهسازی و ساماندهی راه‌ها و تأمین روشنایی مسیرهای دسترسی به مناطق نمونه گردشگری از دیگر اقدامات حمایتی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی است که در کنار برنامه توسعه بوم گردی در حال انجام است.

اما جالب است بدانید تاکنون فقط 13 مورد از افراد متقاضی ایجاد واحدهای بوم گردی در آذربایجان غربی موفق به احداث آن هم شده‌اند و افزون بر 130 متقاضی دیگر هنوز درگیر بروکراسی اداری این درخواستشان هستند.

لزوم توجه به سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری در شمال آذربایجان غربی

در این میان ماکو یکی از شهرهای شمال غربی آذربایجان غربی ز پر ظرفیت ترین شهرهای منطقه برای توسعه صنعت بومگردی است، مثلاً روستای قره خاچ که حدود 80 خانوار سکنه دارد چند سالی است مورد توجه قرار گرفته و بوم‌گردی در ان رشد و توسعه یافته و همه روزه میزبانان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است.

آخر هفته‌های قره خاچ بسیار دیدنی است گرچه همه‌روزه شهروندان زیادی برای برداشت آب گوارا از چشمه‌های همیشه جوشان این منطقه کوهستان اطراف ماکو را بالا می‌روند و با آب‌های زلال و بهشتی به خانه‌هایشان برمی‌گردند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو درباره اهمیت توسعه بومگردی در این منطقه می‌گوید: در دوره جدید مدیریتی این سازمان، منطقه آزاد ماکو به‌منظور معرفی و جذب گردشگر و توریست با آماده‌سازی واحدهای اقامتی بوم گردی حس یک زندگی خوب و بی‌دغدغه را برای آنانی که آرامش می‌خواهند هدیه می‌کند.

علیرضا سلیمانی با اشاره به اینکه اقامت در فضایی دل‌نشین و زیبا که با وجود سادگی فضا و امکانات، لحظه‌های خوب ماندن در مکانی امن و خلوت را به گردشگران می‌بخشد می‌افزاید: گردشگرانی که قرار است به منطقه آزاد ماکو سفر کنند شاید نمونه آن را در جایی تجربه نکرده باشند چرا که اقامتگاههای بوم گردی ماکو نوعی از محل‌های اسکان برای مسافران است که برخلاف هتل‌ها که ویژگی یکسانی دارند، دارای ویژگی خاص محیطی بوده و به نوعی اقامتگاهی بومی و محلی است که عمدتاً در خانه‌های قدیمی بازسازی‌شده و با شیوه‌ای که مطلوب برای مسافران باشد، اداره می‌شوند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو لازمه موفقیت صنعت بوم گردی در ماکو را همراهی و مهمان‌نوازی عموم مردم منطقه آزاد ماکو دانسته و می‌گوید: طبق مطالعات صورت گرفته، منطقه آزاد ماکو ظرفیت اشتغال هزاران نفر را  در بوم گردی دارد.

استاندار آذربایجان غربی نیز با اذعان به وجود ظرفیتهای نهفته در صنعت بوم گردی منطقه می‌گوید: اگر از این صنعت و سایر ظرفیت‌های استان به خوبی استفاده شود بدون شک می‌تواند نقشی مهم در پویایی استان داشته باشد.

به گفته محمدمهدی شهریاری هم مرز بودن این استان با 3 کشور برای آذربایجان غربی یک تهدید نیست بلکه یک فرصت بزرگ است و باید از این مزیت به خوبی در صنعت گردشگری و بوم گردی استفاده شود.

استاندار آذربایجان غربی معتقد است: این استان از لحاظ میراث فرهنگی بسیار غنی است و استفاده بهینه از این فرصت می‌تواند در پویایی آذربایجان غربی مفید باشد.

160 پرونده درخواست واحدهای برمگردی در آذربایجان غربی

 کارشناس ارشد اکوتوریسم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی می‌گوید: مکان‌های اقامتی بوم گردی برخلاف هتل‌هایی که دارای شرایط خاص هستند و بر اساس آن و با توجه به شرایط ویژه خود ستاره‌دارمی‌شوند اما خانه‌هایی بومی، سنتی و روستایی هستند که با بافت معماری بومی و منطقه‌ای ایجاد می‌شوند  بنابراین این اقامتگاه‌ها جایگزینی مناسب برای تغییر اشتغال روستاییان و ایجاد شغل جایگزین برای کشاورزان محسوب می‌شوند.

ودود فخاری می‌افزاید: تاکنون 160 پرونده درخواست احداث اقامتگاه‌های بوم گردی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی رسیده و 110 مورد از تعداد یاد شده  مورد موافقت اصولیه و اولیه برای ایجاد اقامتگاه‌های بومی و گردشگری تبدیلی و احداثی قرار گرفته است.

فخاری با اشاره به اینکه اقامتگاه‌های بومگردی نیازمند جذب سرمایه‌گذاران خرد است می‌گوید: این اقامتگاه‌ها توسط صاحبان منازل اداره می‌شود و برای چندین نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

کارشناس مسئول اقامتگاه‌های بوم گردی داره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی می‌افزاید: 13 مورد از 110 پرونده ارسال شده منجر به صدور پروانه شده و اکنون مورد بهره‌برداری قرارگرفته‌اند و سه مورد دیگر نیز در دهه فجر افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

فخاری اظهار می‌کند: هم اینک در هر یک از شهرستان ماکو، خوی، ارومیه، اشنویه، پیرانشهر یک مورد و در مهاباد دو مورد و در تکاب 6 مورد اقامتگاه بومگردی وجود دارد که پذیرای علاقه‌مندان هستند.

گزارش از مریم مرادی

انتهای پیام/

R41361/P/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۴۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری زمستانی در آذربایجان‌غربی تک‌رقمی شد

علی دهقانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی گفت: نرخ بیکاری در استان، طی زمستان ۲ سال پیش ۱۲.۱ درصد بود که در زمستان پارسال ۴.۵ درصد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ و در فصول مختلف سال، فقط نرخ بیکاری زمستان ۱۴۰۱ در آذربایجان‌غربی ۲ رقمی بود که با تلاش‌های صورت گرفته این‌نرخ نیز تک‌رقمی شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی ادامه داد: این امر با تلاش‌های صورت گرفته در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی به دست آمده و باید از همه فعالان و نهاد‌های موثر به‌ویژه استاندار آذربایجان‌غربی قدردانی کرد.

دهقانی همچنین به پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته یک هزار و ۴۷۲ طرح مشاغل خانگی در قالب طرح مستقل و پشتیبان با مبلغ یک هزار و ۲۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی بیش از ۲ هزار نفر توسط بانک‌های عامل پرداخت شد.

وی افزود: در این حوزه ۹۰ درصد از اعتبار ابلاغی جذب شده است.

آذربایجان‌غربی با ۳ میلیون و ۴۱۶ هزار نفر جمعیت جزء ۱۰ استان پرجمعیت کشور است و این استان ۲۰ شهرستان دارد که ارومیه، خوی و بوکان در رده‌های اول تا سوم از نظر جمعیت قرار دارند.

با اهتمام دولت سیزدهم روند کاهشی نرخ‌بیکاری در آذربایجان‌غربی که در برخی از فصول سال حتی به ۲۰‌درصد هم می‌رسید، آغاز شد و در هر چهار فصل پارسال تک‌رقمی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • واگذاری بیش از ۸٠٠ واحد مسکن ویژه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد
  • نرخ بیکاری در آذربایجان غربی به ۷.۶ درصد رسید
  • نرخ بیکاری در آذربایجان غربی به ۷.۶ درصد درصد رسید
  • نرخ بیکاری زمستانی در آذربایجان‌غربی تک‌رقمی شد
  • اقامت یک میلیون و ۲۰۷ مسافر در بندرانزلی در تعطیلات ماه رمضان و نوروز
  • طبس؛ میزبان بیش از نیم میلیون زائر و گردشگر
  • ۱۲۰ هزار نفر از جاذبه‌های شهرستان صحنه بازدید کردند
  • بازماندگان کووید شدید ماه‌ها بعد با مشکلات سلامتی مواجه می شوند
  • معرفی دریاچه ارومیه به‌عنوان قطب گردشگری شمال‌غرب كشور با برگزاری جشنواره‌های گردشگری
  • توزیع بیش از ۷ هزار بسته معیشتی و ۳ هزار وعده غذایی گرم توسط داوطلبان جمعیت هلال احمر