Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور ازبکستان شوکت میرضیایف طی اولین دیدار رسمی خود به برلین که در ۲۰-۲۲ ژانویه انجام شد، ایجاد یک فرمت جدید در گفت‌وگوی "آسیای مرکزی + آلمان" را آغاز کرد. ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  به نقل از وستنیک قفقاز، در طی مذاکرات با رئیس جمهور فرانک والتر اشتاین‌مایر، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رئیس پارلمان آلمان، ولفانگ شویبله، در مورد امکان همکاری در صنایع پتروشیمی و مهندسی، حمل و نقل و ارتباطات و گردشگری و فرهنگ بحث و گفتگو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همکاری میان آلمان و ازبکستان پس از آنکه در تاشکند اصلاحات سیاسی و اقتصادی گسترده انجام شد، گسترش یافت.

مرکل این مساله را در دیدار با میرضیایف اعلام کرد. او همچنین از سیاست منطقه‌ای جدید ازبکستان برای ایجاد فضای دوستانه و اعتماد متقابل در آسیای مرکزی استقبال کرد. او گفت، آلمان می خواهد به عنوان یک شریک به ازبکستان در تقویت حقوق بشر، کمک به ایجاد جامعه مدنی و گسترش همکاری‌های اقتصادی کمک کند. فرانک والتر اشتاین مایر گفت که او در بهار آماده دیدار از ازبکستان است.

برای ازبکستان، حمایت از جانب آلمان بیش از هر چیزی در سرمایه‌گذاری است. سال 2019 در کشور سال سرمایه‌گذاری فعال اعلام شده است.

تاشکند به طور فعالی به دنبال دریافت اعتبار و وام برای مدرنیزه کردن اقتصاد کشور است، در حالی که آلمان یکی از کشورهای اصلی برای کمک مالی در اتحادیه اروپا است.

مقامات ازبکستان می‌دانند که بدون جذب فن‌آوری‌های مدرن، مخصوصا فن‌آوری‌های آلمانی، تغییرات ساختاری انجام نخواهد شد. تاشکند آماده است تا کسب و کار آلمان را در زمینه های شیمیایی، پتروشیمی، داروسازی، مراقبت‌های بهداشتی، مواد ساختمانی، و بخش کشاورزی به کار گیرد.

در 10 سال گذشته، آلمان در ازبکستان به طور خاص فعال نبوده است. حجم سرمایه‌گذاری‌های آلمان در ازبکستان در این زمان فقط 750 میلیون یورو بود. براساس اطلاعات مربوط به ژانویه تا نوامبر 2018، تجارت دو طرفه نیز به همان اندازه کوچک بوده است - 712.1 میلیون دلار.

همانطور که شوکت میرضیایف اشاره کرد، "ازبکستان و آلمان همه گونه فرصتی برای افزایش حجم معاملات دو جانبه از 700 میلیون یورو تا 1 میلیارد یورو دارند." رهبر ازبک تأکید کرد که "ازبکستان آلمان را به عنوان یک شریک قابل اعتماد و آزموده می‌بیند."

گزارش شده است که پس از مذاکرات، نُه پروژۀ بین دولتی و بین اداری در زمینه های اقتصاد، تجارت، امور مالی، آموزش، علم و نو آوری به امضا رسیده است.

علاوه بر این، در مورد اجرای پروژه‌های بزرگ در همکاری با شرکت های آلمانی Siemens، ThyssenKrupp، Claas، MAN، Knauf، Linde، Papenburg، Humana، Volkswagen و دیگران، توافق‌نامه‌هایی برقرار شد.

لازم به ذکر است که در آستانه دیدار میرضیایف، یک انجمن تجاری آلمانی-ازبک در برلین برگزار شد که در آن قراردادهای سرمایه‌گذاری مجموعا به ارزش 4 میلیارد دلار امضا شد.

ایگور پانکراتِنکو، معاون کل مرکز پیش‌بینی‌های استراتژیک، به وستنیک قفقاز گفت: "محافل مالی و صنعتی آلمان، با ورود به بازارهای جدید، انتظار دارند که به طور جدی و به مدت طولانی مستقر شوند، بنابراین، آنها محتاطانه، اما بسیار اصولی عمل می‌کنند- در ابتدا بدون توجه به ارقام خیره کننده، با نظم و دقت آلمانی به همه مسائل خواهند پرداخت. نتیجه برنامۀ اقتصادی برلین یک چالش برای رهبری ازبکستان است. چرا که هر یک از قراردادهای بسته شده باید دائما توسط تاشکند تحت نظارت و کنترل قرار گیرد.

ما در مورد تشکیل یک مدل قانونی حضور سرمایه‌گذاری خارجی برای یک شریک که بسیار مورد نیاز شرایط تجاری مطلوب و شفاف است صحبت می‌کنیم.

می‌توان با قاطعیت گفت که اگر این مدل قابل اجرا باشد، که متاسفانه تاکنون توسط هیچ یک از همسایگان تاشکند در منطقه به دست نیامده است، سرمایه‌گذاری در ازبکستان بدون هیچ مشکلی خاصی صورت خواهد گرفت. "

به گفته مدیر مرکز ابتکارات تحقیقاتی Mano، بختیار ارگاشف، تاشکند خود را به سمت توسعه صادرات کشور و تنوع بازارهای کالا ازبکستان پیش می‌برد. برای این منظور ما نیاز به بازارهای جدید داریم. ارگاشف گفت: "در جهت اروپایی، تنها محصولات کشاورزی و منسوجات در حال صادر شدن است، اما بدون شک، این مجموعه در طول زمان گسترش خواهد یافت. اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای کمک به ازبکستان در به دست آوردن مزایای تعرفه یکجانبه در چارچوب "سیستم عمومی ترجیحات +" تایید کرده است که بدون هیچ مشکلی واردات بیش از 6،200 نوع کالا از ازبکستان را به بازار اروپا تسهیل خواهد کرد. "

این کارشناس یادآور شد که آلمان اولین کشوری بود که در سال 2007 پیشنهاد توسعه "استراتژی برای آسیای مرکزی" را داد. در پایان سال گذشته، نسخه سوم این سند ارائه شد که جهت اصلی آن اقتصاد است.

در سال‌های گذشته، استراتژی مشارکت اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی جزء جدی پروژه‌هایی در زمینه اصلاحات سیاسی و توسعه سازمان‌های غیر دولتی بود. اکنون کسب و کار آلمانی سیاست سرمایه‌گذاری خود در جایی که یک محیط اقتصادی خوب وجود دارد را دنبال می‌کند.

دلایلی وجود دارد که باور داشته باشیم حتما توافق‌نامه‌های امضا شده اجرایی خواهند شد. امروزه در جمهوری با مشارکت سرمایه‌گذاران از آلمان، از جمله 33 شرکتی که با 100٪ سرمایه آلمانی هستند، 132 شرکت باز شده است. شعبه بانک دویچه نیز در تاشکند فعالیت می‌کند.

این کارشناس گفت: "اروپا به نوبه خود علاقه‌مند به توسعه روابط با کشورهای آسیای مرکزی و پیش از همه با جدید ازبکستان است. بخش خاصی از مراحل در حوزه سیاسی ازبکستان، علاقه و حمایت گسترده ای را در غرب ایجاد کرده، به طوری که فرصت حضور مستقیم و ارتباط مستقیم با آنها به وجود آمده است."

به گفته وی، این علاقه با توضیح این واقعیت همراه است که اتحادیه اروپا و آلمان نیاز به دسترسی به کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا دارند. خطوط حمل و نقلی، که چین و هند طرح‌ریزی و ارائه کرده‌اند، از آسیای مرکزی و ازبکستان عبور می‌کنند. از نظر برلین، ازبکستان به عنوان یک مسیر ترانزیتی امیدوار کننده برای دسترسی زمینی به بازارهای جنوب و شرق آسیا، در درجه اول چین و هند است.

مسائل امنیتی نیز در جریان مذاکرات برلین در سطح عالی مورد بحث قرار گرفت. تاشکند و برلین اعلام حمایت از حل و فصل مسالمت آمیز منازعات در افغانستان از طریق مذاکرات و ارتقاء توسعه اقتصادی و اجتماعی افغانستان کردند.

هر دو کشور، تروریسم، افراط گرایی و رادیکالیزم را تهدید اصلی امنیت بین‌المللی می‌دانند. یک دوره جدید توسعه روابط چند جانبه بین ازبکستان و آلمان در حال به وجود آمدن است.

بختیار ارگاشف گفت که بیانیه رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، درباره احتمال خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان ممکن است انگیزه بیشتری برای این همکاری ایجاد کند. به گفته وی، اول از همه، ارتش آلمان معتقد است که باید جایگزین زمینه خالی پس از خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان شود. اجماع خاصی در مورد حضور آلمان در افغانستان در پارلمان مرکزی آلمان وجود دارد.

رقابت سخت ازبکستان و قزاقستان در جذب سرمایه‌های خارجیانتقال نظامیان آلمانی از طریق ازبکستان به شمال افغانستان

مسلماً در دستور کار نشست در سطح سران عالی مساله همکاری میان ازبکستان و آلمان در زمینه افغانستان نیز مطرح شده است. مرکز حمل و نقلی ارتش آلمان در تِرمز (ارتش آلمان از میدان هوایی ترمز برای پشتیبانی از مأموریت تثبیتش در افغانستان از 2002 تا 2016 استفاده کرد) می‌تواند بازگشایی شود و برای پشتیبانی از روند صلح در افغانستان استفاده شود. از لحاظ اقتصادی، آلمان ممکن است دعوت به مشارکت در پروژه‌های افغان مانند ساختن جاده مزارشریف-هرات، ساخت خطوط انتقال برق ولایت سرخان- پل خمری شود.

انتهای پیام/

R7650/P/S8,1414/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۴۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییسی: خیرین شریکی راهبردی برای دولت هستند

رییس جمهور خیرین را شریکی راهبردی برای دولت دانست و با بیان اینکه دولت خود را موظف به حمایت از خیرین می‌داند، بر تسهیل مسیر انجام کارهای خیر از سوی همه دستگاه‌های اجرا تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در شب میلاد با سعادت امام حسن مجتبی، کریم اهل بیت (ع) میزبان جمعی از خیرین کشور بود و در نشستی صمیمی ضمن شنیدن سخنان آنان، جهت رفع مشکلات و دغدغه‌های مطرح شده نکاتی بیان کرد.

رئیس جمهور در این دیدار خیرین را شریکی راهبردی برای دولت دانست و با بیان اینکه دولت خود را موظف به حمایت از خیرین می‌داند، بر تسهیل مسیر انجام کار‌های خیر از سوی همه دستگاه‌های اجرا تاکید کرد.

رئیسی فرهنگ دینی و قرآنی مردم و بهره‌مندی از سیره اهل بیت (ع) را عامل توجه سطح وسیعی از جامعه به امور خیر و کمک به نیازمندان و مستمندان در دوران‌های مختلف دانست و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز که اساس و فلسفه وقوع آن توجه به مردم بوده، راهبرد محرومیت‌زدا و توانمندسازی نیازمندان در دستور کار قرار گرفت و براساس آن نهاد‌ها از جمله کمیته امداد امام خمینی ایجاد شد و توانست با اقدامات خود در جهت حمایت از محرومان اعتماد مردم را کسب کند.

رئیس جمهور با اشاره به کارکرد‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مراکز خیریه، بر ضرورت آماده‌سازی زمینه افزایش مشارکت مردم در کار‌های خیر و رفع موانع مردمی‌سازی و مشارکت عمومی در این زمینه تاکید کرد و از تدوین و ابلاغ آن‌نامه‌های لازم برای حمایت دولت از خیرین در اسرع وقت خبر داد.

رئیسی در ادامه این جلسه ناظر به سخنان تعدادی از خیرین بر «ضرورت انجام تعهدات دولت در کار‌های مشترک با خیرین»، «برگزاری جلسه مشترک وزیر بهداشت با خیرین حوزه سلامت با هدف رفع موانع درمان بیماران صعب‌العلاج و نیازمند»، «رفع مشکل پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستان‌های خیریه»، «برگزاری جلسه مشترک وزیر آموزش و پرورش با خیرین مدرسه‌ساز و رفع موانع پیش‌روی آنان»، «ایجاد شعبه ویژه امور مالیاتی برای خیرین در وزارت امور اقتصادی و دارا»، «فراهم کردن زمینه مشارکت ایرانیان خارج از کشور در مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی»، «تجلیل از مقام و جایگاه خیرین در ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) در تقویم برنامه‌های رسمی کشور» و «استفاده از ظرفیت خیرین جهان اسلام برای بازسازی غزه» تأکید کرد.

رئیس جمهور در پایان همچنین به تحولات غزه و استمرار جنایتگری و تجاوزکاری رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: بدون تردید با مقاومت جانانه مردم مقاوم، مظلوم و مقتدر غزه، پیروزی از آن مردم فلسطین و شکست و نابودی سرنوشت جنایتکاران صهیونیست خواهد بود.

پیش از سخنان رئیس جمهور، سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امور مردمی‌سازی دولت گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه ظرفیت‌های مردمی و ریل‌گذاری فرصت‌های حضور مردم در مشارکت با دولت ارائه کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارا نیز در گزارشی از تسهیل امور خیرین و افزایش تعداد مؤسسات خیریه مشمول مزیت مالیاتی در دولت مردمی به تعداد همه این مؤسسات در دولت‌های قبل خبر داد.

همچنین محمدصالح طیب‌نیا مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء، محمدحسین رضا پیشکسوت امر خیر، حبیب‌الله بوربور رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین کشور، احمد اثنی عشران مدیر بنیاد خیرین ام‌الیتامی حضرت خدیجه (س)، ناصر قفلی رئیس هیئت مدیره خیرین مدرسه‌ساز کشور، جمال جعفریان خیر حوزه سلامت، اکبر اخوان مقدم مدیر مؤسسه نذر اشتغال امام حسین (ع)، محمدرضا امامی فعال در عرصه مدرسه‌سازی، سیدمحمدحسین حسینی سیرجانی عضو مؤسس و هیئت مدیره مجمع خیرین اشتغال، محمدمهدی جعفری مدیرعامل بنیاد تعالی زندگی و خانم غفاری رئیس انجمن اوتیسم ایران به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در زمینه نگرش راهبردی به اقتصاد امر خیر، استفاده از ظرفیت ستاد هم‌افزا خیرین در مسائل زیرساختی، نذر تخصص و بانک زمان، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و مؤسسات خیریه در کمک به مردم غزه، موانع و مشکلات پیش‌روی اشتغال‌های خرد، استفاده از ظرفیت خیرین خارج از کشور، لزوم ایجاد، تثبیت و تحکیم اشتغال، مأموریت‌سپاری به دستگاه‌ها و احیا و تقویت دفاتر یا ستاد‌های خیرین دستگاه‌ها، توجه به نوسازی مدارس و فضا‌های آموزشی، به روزرسانی تجهیزات و نوسازی ساختمان‌های بیمارستان‌های خیریه، هم‌افزا در حمایت از بازماندگان از تحصیل، اعتبارسنجی و رتبه‌بندی تشکل‌های مردمی و مؤسسات خیریه و تنظیم سند اوتیسم و حمایت دولت و خیرین در ایجاد مرکز جامع الگوی کشوری اوتیسم پرداختند.

دیگر خبرها

  • آمادگی دولت برای رونق گردشگری در منطقه کامفیروز
  • آمادگی ۷ بوستان تهران برای اسکان مسافران نوروزی
  • از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بومی با تمام توان حمایت خواهیم کرد
  • تونی کروس، لسان‌الغیب آلمان / عکس
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی آلمان به افغانستان
  • چگونه سرمایه داری به تهدیدی برای دموکراسی تبدیل شد؟
  • آمادگی اوقاف استان زنجان برای تحقق شعار سال در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید
  • آمادگی اوقاف زنجان برای تحقق شعار سال درحوزه سرمایه گذاری و تولید
  • رییسی: خیرین شریکی راهبردی برای دولت هستند
  • خیرین شریکی راهبردی برای دولت هستند