Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@13:57:21 GMT

سخنرانی پامپئو در مجمع جهانی اقتصاد داووس

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۵۶۳۸

سخنرانی پامپئو در مجمع جهانی اقتصاد داووس

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنرانی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اظهار کرد: ما در دوران جالب توجهی زندگی می‌کنیم، در چند سال گذشته در سراسر جهان رای دهندگان اقدام به کنار گذاشتن سیاستمدارن و ائتلاف‌های سیاسی که از نظرشان نمایانگر منافعش نبودند، کرده‌اند. چند مثال برای مسیرهای جدیدی که مردم در پیش گرفته‌اند شامل بریگزیت، انتخاب امانوئل ماکرون به ریاست جمهوری در فرانسه، ظهور جنبش پنج ستاره در ایتالیا، بازگشت دوباره ماهاتیر محمد در مالزی و البته انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه وزارت خارجه آمریکا، مایک پامپئو در این سخنرانی گفت: در اوهایو، ریودوژانیرو و همچنین در رم مردم در حال پرسیدن پرسش‌های هستند که تاکنون مطرح نشده بودند یا دست کم در مدت زمان طولانی جدی گرفته نشده‌اند. آیا جهانی سازی اقتصاد واقعا برای من خوب است؟ آیا رهبران سیاسی ما به صورت کافی از ما در برابر تهدیدهای نظیر تروریسیم محافظت می‌کنند؟ آیا آنها برای تامین منافع ملی ما در خارج کار می‌کنند؟

او در ادامه گفت: شما می‌دانید بادهای جدید در سراسر جهان در حال وزیدن است، پرسش محوری این است آیا آنها نشان دهنده هوای مساعد هستند یا پیش بینی طوفان می‌کنند؟ آیا این الگوی اختلال نیرو در جهت خیر است یا نه؟ من استدلال می‌کنم این اختلال یک تحول مثبت است. ما در حال پذیرفتن حقایق آزموده شده در زمان هستیم. حقایقی مثل این برای ملت‌ها مهم هستند. هیچ نهاد بین‌المللی نمی‌تواند به خوبی کاری که رهبرانشان می‌توانند برای مردم یک کشور انجام دهند از این مردم حمایت کنند. مرزهای قدرتمند کلید ملت‌های قدرتمند هستند. به این ترتیب ما مردم خود را امن نگه می‌داریم و از حاکمیتمان دفاع می‌کنیم. ائتلاف‌های ایجاد شده بر پایه اصول کلیدی برای امنیت مشترک کلیدی هستند. ما نیاز داریم همه ملتها در الزامات امنیتی مشارکت کنند. رئیس جمهور ترامپ می‌داند امنیت اقتصادی امنیت ملی است. تدابیر دفاعی قدرتمند بدون اقتصادهای سالم برای پشتیبانی آنها ممکن نمی‌شود.

پامپئو اظهار داشت: همان طور که همه شما می‌دانید ما با تهدیدهای جدید فراوانی روبه رو هستیم که البته برخی از آنها جدید نیستند و شامل برنامه هسته‌ای کره شمالی، ماجراجویی خارجی ایران، الگوی اقتصادی دولت محور چین، مبارزه طلبی‌اش نسبت به همسایگانش و پذیرفتن یک دولت تمامیت خواه در داخل چین می‌شوند. تروریسم افراط گرای رادیکال یک تهدید مداوم است که ما به مبارزه با آن در کنار یکدیگر ادامه خواهیم داد. در همه این حوزه‌ها ما در حال پیشرفت کردن هستیم. اما هیچ کدام از این پیشرفتها بدون ائتلافهای زیبایی که آمریکا در آنها نقش محوری ایفا کرده نمی‌توانست اتفاق بیفتد. ما به شکل دسته جمعی حداکثر فشار را بر کره شمالی وارد کرده‌ایم و این فشار موجب شد کیم جونگ اون به پای میز مذاکره بیاید. سازمان ملل هم با عمل به عنوان مرکز ثقل تحریم‌های که این ائتلاف جهانی را به وجود آورد کاری شگفت انگیز انجام داد. ما همچنین اقدام به تشکیل یک ائتلاف جهانی از کشورها برای مقابله با ایران و حمایت از مطالبات مردم ایران کرده‌ایم.

پامپئو افزود: ما در حال تغیر توازن در روابطمان با چین در کنار روابطمان با شرکایمان در آسیا و سراسر جهان هستیم. نباید از نظر دور داشت که ما خلافت داعش را در عراق و سوریه در کنار بیش از 72 کشور دیگر در ائتلاف جهانی شکست داعش، شکست دادیم. کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است و با کمک شما می‌دانم که آن را عملی خواهیم کرد. آمریکا مشتاق به شراکت با کشورهای شما به منظور مقابله با چالش‌های زمان ما است.

چین

وزیر خارجه آمریکا در مورد موضوع چین گفت: عده‌ای می‌گویند نزاع ابرقدرت‌ها میان چین و ما غیرقابل اجتناب است، ما چنین دیدگاهی نداریم. ما می‌خواهیم حوزه‌هایی بیابیم که در آنها بتوانیم همکاری کنیم. شما درباره آمدن هیئت تجاری صبحت کرده‌اید، من خوش بین هستم که ما به خوبی آنها را پذیرا خواهیم شد و از گفت‌وگوهایمان نتیجه خوبی حاصل خواهیم کرد. اما به خاطر داشته باشید مسیر روابط با اصول مورد پایبندی آمریکا شامل دریاهای آزاد و باز، ظرفیت کشورها برای انتقال کالاهایشان در سراسر جهان، سازوکارهای تجاری عادلانه و متقابل برای فرصتهای برابر کشورها به منظور رقابت عادلانه، شفاف و باز تعیین خواهد شد. این اصول دموکراتیک، این چیزهای که این میزان ثروت را برای کل جهان به وجود آورده در سالهای آینده پیش برنده روابط میان آمریکا و چین خواهد بود و ما امیدواریم که چین سیاستهای هم راستا با آن را بپذیرد. اگر آنها این کار را انجام دهند من اطمینان زیادی دارم که دو کشور ما می‌توانند با یکدیگر پویایی داشته و موفق شوند. من بسیار مطمن هستم که آینده درخشان نه فقط برای آمریکا و مردمش بلکه برای مردم چین نیز وجود خواهد داشت.

خاورمیانه

پامپئو درباره خاورمیانه گفت: من اخیرا از سفری به این منطقه برگشتم، من در این سفر در هر توقفگاه و در هر دیدار با رهبران آن جا این پیام را رساندم که آمریکا متعهد به کمک به امنیت و ثبات خاورمیانه بوده و در حقیقت ما آن جا خواهیم بود و یک نیروی در جهت خیر در منطقه هستیم و مدت زیادی است که این گونه بوده‌ایم. شما کلیت تهدیدها را در نظر می‌گیرید. در هر موردی که شما ذکر کردید دو موضوع مشترک است؛ یک موضوع این است که کشورهای زیادی هستند که این منافع یا چالشها را دارند، ما قرار نیست تنها کار کنیم، ما نیاز داریم به این که ائتلافهایی تشکیل شود تا تضمین شود خاورمیانه ثبات دارد.

وی در ادامه گفت: اما همچنین در ارتباط با بسیاری از مشکلاتی که شما در آن جا شناسایی کردید باید گفت: تهدید جمهوری اسلامی ایران بسیار واقعی است.

یمن

پامپئو درباره موضوع یمن گفت: من اواخر امروز با مارتین گریفیث (نماینده سازمان ملل) صبحت می‌کنم، من بسیار امیدوار هستم که بتوانیم پیشرفت برای یمن حاصل کنیم. ما با توافق حاصل شده درباره بندر حدیده گام بزرگی به جلو برداشتیم. ما تعهدات واقعی از جانب همه طرفها کسب کردیم. این بسیار تاسف انگیز است که حوثی‌ها در تاریخ 10 ژانویه این آتش بس را شکستند. من امیدوار هستم که بتوانیم مسیر حرکت به جلو را پیدا کنیم. من می‌دانم که کشورهای حزوه خلیج فارس که در آن جا تعامل دارند متعهد به این نتیجه هستند. ما در آمریکا متعهد هستیم به این که برای رسیدن به این نتیجه با گریفیث، فرستاده سازمان ملل همکاری کنیم.

طرح صلح برای اسرائیل و فلسطین

وزیر خارجه آمریکا در این مورد نیز گفت: ما مدت طولانی است که برای این امر تلاش کردیم. جارد کوشنر (داماد ترامپ) به همراه جیسون گرینبلت، رهبران پیشبرد این برنامه ما بوده‌اند. ما شروع به در اختیار گذاشتن عناصری از این طرح برای سراسر منطقه کرده‌ایم. این قرار نیست یک فرآیند باشد که به دست آمریکا جلو می‌رود. نهایتا اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باید به توافقی برسند اما ما فکر می‌کنیم بنیان‌هایی که گذاشته‌ایم و اقداماتی که بلافاصله بعد از انتخابات اسرائیل انجام خواهیم داد، شرایط داشتن یک گفت‌وگوی سازنده را ایجاد خواهد کرد. این مشکل چند دهه است که منطقه را آزار داده است. به نظر من ما در مقطعی از زمان هستیم که در آن راه‌های حل اختلافات اصلی و تشویق این دو منطقه یعنی اسرائیل و فلسطین برای آمدن نزد هم به منظور حل اختلافات و رسیدن به راه حل وجود دارند.

کره شمالی

مایک پامپئو درباره کره شمالی نیز گفت: امروز من تحولی برای اعلام کردن در ارتباط با این جبهه ندارم اما چیزی که می‌توانم بگویم این است مذاکرات درباره کره شمالی مدتی است که جریان داشته است. خیلی مباحث اتفاق افتاده است. هنگامی که چند روز پیش کیم یونگ چول به واشنگتن سفر کرد ما نه فقط شاهد پیشرفت بیشتر در مذاکرات او با رئیس جمهور آمریکا بودیم بلکه نماینده ویژه به نام بیه‌گون این فرصت را داشت با همتای جدیدا تعیین شده خود دیدار کند. آنها توانستند درباره برخی مسائل پیچیده و دستاوردهای رهبران دو کشور در دیدار قبلی خود در سنگاپور بحث کنند.

وی افزود: ما چند هفته دیگر با دیدار دوباره رهبران دو کشور فاصله داریم. یک سری مذاکرات صورت گرفته در چند روز پیش در سوئد اکنون خاتمه یافته است و دوباره میزان کمی پیشرفت بیشتر به دست آمد. با این حال میزان خیلی زیادی کار برای انجام دادن باقی مانده اما تاکنون اتفاقات خوبی افتاده است. کره شمالی آزمایش موشکی انجام نمی‌دهد و آزمایش هسته‌ای نیز انجام نمی‌دهد، خیلی گامها وجود دارد که باید به سمت دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای مطابق با توافق سنگاپور و همچنین در راستای امنیت، صلح و ثبات در شبه جزیره کره که مورد توافق رهبران دو کشور بود، برداشته شوند. ما مصمم به کار برای دستیابی به آن هستیم. من معتقدم در پایان فوریه در این مسیر اتفاق خوب دیگری اتفاق خواهد افتاد.

روابط آمریکا-روسیه

پامپئو در این باره گفت: این روابط امروز آسان نیستند اما این گونه هم نیست که محکوم به یک رقابت جنگ سردی دیگر هستیم. این دو کشور بزرگترین صاحبان سلاح‌های هسته‌ای در جهان هستند. روسیه از این لحاظ یک قدرت چشمگیر است و ما آن را درک می‌کنیم، بنابراین باید اطمینان حاصل کنیم گفت‌وگوهایی انجام شوند تا بتوانیم هم جلوی اشاعه تسلیحات را بگیریم و هم با ریسک مالکیت سلاح‌های هسته‌ای مقابله کنیم.

وی تاکید کرد: من باید بگویم که این یک نزاع بوده است. ما چشم به روسیه داریم برای آن که شروع به تغییر رفتارش در قبال اوکراین و یا کارهای که برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا و همچنین انتخابات سراسر جهان انجام داد، کند. این رفتار کشوری نیست که می‌خواهد بخشی از جامعه بین‌المللی باشد. ما امیدواریم که آنها به مسیر اقدام درست برگشته و طی اقدامات‌شان وارد مسیر حاکمیت قانون، نظم و آزادی شوند. اگر آنها این کارها را انجام دهند مطمئنم کشورهای ما می‌توانند موفق شده و در کنار هم رشد یابند. ما در سرنوشتمان تعیین نشده که همیشه دشمن باشیم، ما می‌توانیم بهتر از این کار کنیم. اما نیاز است که روسیه دیدگاه و رفتارش را در جهان برای دستیابی به این نتیجه تغییر دهد.

چندجانبه گرایی و لزوم اصلاح سازمان‌های بین‌المللی

وزیر خارجه آمریکا در این مورد نیز خاطرنشان کرد: من امروز وقت این را ندارم که یک به یک به هرکدام از آنها بپردازم اما مطمئنا به اصول محوری مطرح شده در صبحت‌هایم در بروکسل که بخشی از سیاستهای دونالد ترامپ هستند اشاره خواهم کرد. چیزی که ما برای این نهادها به دنبالش هستیم این است که اطمینان حاصل کنیم آنها برای هدفشان تناسب وشایستگی دارند و به اهدافی دست پیدا می‌کند که برای مردم کشورهای عضو این ائتلافها خوب باشد.

وی ادامه داد: این نیازمند این است که آنها به اصول اولیه برگردند. موضوع این نیست که این نهادها را برچینیم بلکه عکس آن است. راه حفظ این نهادها این است که اطمنیان حاصل کنیم آنها به گونه‌ای عمل می‌کنند که بازتاب اهداف مورد نظر آن کشورها باشند. اگر شما وضعیت مربوط به زمان شکل گیری این سازمان‌ها را درنظر بگیرید و به حال حاضر برگردید می‌گویید آیا با گذشت 70 سال یا 25  سال از زمان تشکیل این سازمان تشکیل چنین سازمانی منطقی بوده است؟ آیا این سازمانها کارآمد هستند و به اهدافشان دست می‌یابند؟ چیزی که آمریکا به دنبالش است مطرح کردن این سوالهای سختی است که مدتها است پرسیده نشده‌اند. آیا این نهادها به گونه‌ای رفتار می‌کنند که بازتاب نظم جهانی در شرایط امروز باشند؟ اگر این گونه نیست ما باید آنها را تغییر دهیم و به‌روز رسانی کنیم. باید آنها را با این قرن تطبیق دهیم.

او تصریح کرد: در پاره‌ای از زمانها در این نهادها نقشها از تعادل خارج می‌شوند. کشورها رشد می‌یابند و به جلو حرکت می‌کنند و دیدگاه‌هایشان را تغییر می‌دهند، ما باید اطمینان حاصل کنیم این نهادها بار مسئولیت‌ها را به درستی بین خود تقسیم کرده‌اند یا خیر و چنان چه این طور نباشد بد بودن آن تنها برای آن کشوری که بیش از حد بار مسئولیت روی دوشش است، نیست بلکه برای کشورهای از زیر کار درو که مشارکتی مطابق با نیازهایشان در این نهاد ندارند، هم بد است. ما لازم داریم که هرکدام از این سازمانها و نهادها به خودش نگاه کرده و بگوید آیا مستقیما هزینه‌های ما توزیع شده است یا خیر؟ آیا بار مسئولیتهای ما متناسب تقسیم شده است یا خیر؟ و آیا همه ما به نحوی از این نهاد بهره می‌بریم که منطقی است یا خیر؟ زمانی که هر کشوری این کار را کند نه فقط آمریکا، این نهادها به‌روز رسانی شده و به نحوی که بازتاب وضعیت امروز باشد اصلاح می‌شوند و این خوب است که اطمینان حاصل کنیم این سازمانها تا چند دهه آینده پابرجا باشند.

سیاست "اول آمریکا" به معنی تنها آمریکا نیست

پامپئو گفت: من فکر نمی‌کنم که ما کاملا منزوی هستیم. من در صبحتهایم به ائتلافهای مختلفی که جزو آن هستیم و تقویت آنها اشاره کردم. هنوز هم خیلی‌ها آمریکا را برج راهنمایی که ما به آن امید داریم می‌بینند. زمانی که شما درباره انزوا حرف می‌زنید من فکر می‌کنم این معانی منفی دارد. پرسیدن سوالات سخت گاهی دیگران را کمی نگران می‌کند. شاید آنها آماده روبه رو شدن با این مشکلات نیستند اما ما هستیم و دونالد ترامپ هست. ما می‌دانیم که باید با این چالشها روبه رو شد. شما نمی‌توانید اجازه دهید این سازمانها در زیر سطح کمال خود کار کنند و مردم سراسر دنیا از آنها طلب‌کار باشند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه درباره موضوع تعطیلی دولت آمریکا هم گفت: همه ما امیدواریم که این وضعیت سریعا و عادلانه پایان یابد. مبارزات سیاسی در آمریکا یک سنت پاس داشته شده در طی زمان است و شمایی که تاریخ ما را خوانده‌اید آن را می‌دانید. من امیدوارم ما این مورد را نیز در مدت زمانی نسیتا کوتاهی حل کنیم. من همیشه خوش بین هستم و روی این موضوع حساب می‌کنم که نسبتا سریع آن را حل خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مایک پامپئو نشست اقتصادی داووس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۵۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا به ۲۳۷۵ دلار و ۵۸ سنت رسید

به گزارش قدس آنلاین، قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در آسیا به دنبال آرام شدن تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه و تعدیل شدن تقاضا برای این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات اقتصادی آمریکا هستند که می‌تواند دورنمای سیاست پولی این کشور را مشخص کند.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۶۸ درصد کاهش به ۲۳۷۵ دلار و ۵۸ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۹۸ درصدی به ۲۳۹۰ دلار و ۱۰ سنت رسیده است.
قیمت طلا پس از یک افزایش پیاپی ۵ هفته‌ای که طولانی‌ترین روند افزایش قیمت آن طی یک سال گذشته بوده به زیر ۲۳۷۷ دلار رسیده است. قیمت طلا در این مدت یک رکورد جدید ثبت کرد. 

تاجران علاوه بر تنش‌های خاورمیانه بر اطلاعات اقتصادی آمریکا تمرکز کرده‌اند. پیش بینی می‌شود شاخص هزینه‌کرد فردی در آمریکا ۲.۶ درصد در ماه گذشته میلادی افزایش یافته باشد، در حالی که در فوریه برابر با ۲.۵ درصد بود. بدین ترتیب احتمال به تعویق افتادن کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته که می‌تواند قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دهد.
افزایش نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را بالا برده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.
قیمت طلا ۱۵ درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش یافته که نتیجه خرید بالای بانک‌های مرکزی و افزایش تقاضا از سوی آسیا مخصوصاً چین بوده است. قیمت طلا علی رغم افزایش ارزش دلار و سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا بالا رفته است. عواملی که معمولاً مانع افزایش قیمت این فلز گرانبها می‌شوند.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۱.۴۲ کاهش به ۲۸ دلار و ۷۲ سنت رسید و پلاتین با یک افزایش ۰.۰۸ درصدی ۹۳۶ دلار و ۲۶ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد
  • خشم آمریکا از افزایش هزینه‌های دفاعی چین
  • بودجه ستاد امر به معروف در سال گذشته چقدر بود؟
  • قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۶ دلار و ۶۲ سنت شد
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۷۵ دلار و ۵۸ سنت رسید
  • سلاح شیمیایی در جنگ ایران و عراق / مصطفی چمران در جنگ چه کرد؟ / زندگی در روسیه پیش از جنگ جهانی / جنگ نفت کش‌ها در خلیج فارس / دره آراکو از نمای نزدیک / چگونه یک سخنرانی عالی داشته باشیم؟ / بوگاتی دیوو، خودروی ۵.۸ میلیون دلاری
  • آرمین: شرم آور است
  • اعلام روز جهانی یادبود کشتار مسلمانان در سربرنیتسا
  • ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد