Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-19@08:39:38 GMT

سواد رسانه‌ای؛ جایگزین مناسب فیلترینگ

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۵۷۴۵

سواد رسانه‌ای؛ جایگزین مناسب فیلترینگ

پول‌نیوز - تا پیش از این، تعداد زیادی از مسئولان معتقد بودند به دلیل برخی مشکلاتی که فضای مجازی ایجاد می‌کند، باید مانع جریان آزاد اطلاعات شویم اما اکنون با نگرشی جدید در این حوزه روبرو هستیم.

رئیس جمهور اخیرا با انتقاد از فیلترینگ، تاکید کرد راه‌حل فیلتر نیست بلکه شناخت درست و فرهنگ‌سازی، تنها راه مدیریت و پیشگیری از مشکلات فناوری است که با آموزش دانش رسانه در مقطع ابتدایی به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به باور ایشان نباید با افراط و تفریط از این فضا برای بردن آبروی دیگران یا بیان سخنان غیرواقعی استفاده کرد اما ممنوع کردن کامل آن هم مشکلی را حل نخواهد کرد. در همین راستا با سخنگوی انجمن ملی سواد رسانه‌ای به گفتگو پرداختیم.

امیدعلی مسعودی با اشاره به اینکه رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور و چند تن از امامان جمعه و جماعات به تحول در فناوری‌های ارتباطی اعتقاد پیدا کرده‌اند، گفت: تا پیش از این، تعداد زیادی از مسئولان معتقد بودند به دلیل برخی مشکلاتی که فضای مجازی ایجاد می‌کند، باید مانع جریان آزاد اطلاعات شویم اما اکنون با نگرشی جدید در این حوزه روبرو هستیم و با یک نگاه جدید به مسئله فناوری اطلاعاتی نگریسته می‌شود.

واقعیت فضای مجازی حجم بسیار بالای اطلاعات است که بی‌تردید همه آنها مفید نیست و بخشی از این اطلاعات برای فرد و جامعه مضر است اما محرومیت هم چاره کار نیست.

وی افزود: اگر به این اصل رسیده‌ایم که باید از این فضا استفاده کنیم- همان‌گونه که رئیس جمهور هم فرمودند- باید از سواد رسانه‌ای برخوردار باشیم. سواد رسانه‌ای هم مانند سواد خواندن و نوشتن، آموختنی است.

مدیر گروه رسانه دانشگاه سوره از لزوم توجه به تجربیات کشورهای پیشرفته مانند کشورهای حوزه اسکاندیناوی گفت و اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته، سازمان‌های مردم نهاد وظیفه آموزش سواد رسانه‌ای را برعهده دارند و دولت متولی این امر نیست و فقط نقش حمایتی دارد چون آموزش این نوع سواد باید در سطح وسیعی انجام شود و هزینه سنگینی برای دولت دارد. بنابراین ما باید به سراغ انجمن‌های معتبری مانند انجمن ملی سواد رسانه‌ای ایران برویم.

عضو هیات مدیره انجمن ملی سواد رسانه‌ای فعالیت‌های این انجمن را چنین برشمرد: سه سال از آغاز فعالیت این انجمن می‌گذرد و مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به‌خصوص سازمان رسانه‌های دیجیتال بوده است. ما معتقدیم سواد رسانه‌ای باید از کودکستان‌ها و مدارس آغاز شود و تا دانشگاه ادامه یابد. در حال حاضر کلاس‌های متعددی در فرهنگسراها و همچنین در بعضی از ادارات داریم. آموزش و پرورش نیز کتاب تفکر انتقادی و سواد رسانه‌ای را برای تدریس در دوران دبیرستان ارائه کرده است. هرچند که معتقدیم این اقدامات باید شتاب بیشتری بگیرد و در استان‌ها فعال‌تر باشیم. از طرف دیگر دولت برنامه‌ای در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دست اقدام دارد که آموزش سواد رسانه‌ای مانند آموزش کامپیوتر، که همه کارمندان موظف به یادگیری آن بودند، در ادارات اجباری شود.

مسعودی با تأکید بر اینکه در فضای مجازی هم امکانات خوبی وجود دارد و هم مضراتی و ما به دلیل مضرات آن نمی‌توانیم جلوی جریان اطلاعات را بگیریم، افزود: با افزایش سواد رسانه‌ای نوعی مصونیت بخشی برای کاربران داریم. به جای اینکه از باید و نبایدها استفاده کنیم، آموزش‌های لازم را به کاربران یاد می‌دهیم تا خود تصمیم بگیرند و نیازی به فیلترینگ و مسدود کردن سایت‌ها نباشد. از طرف دیگر ما باید محصولات رسانه‌ای استاندارد تولید کنیم که اعتبار داشته باشند و مصرف رسانه‌ای را در خانواده نظام‌مند کنیم که در غیر این صورت دچار آسیب‌های جدی خواهیم شد.

آنچه حائز اهمیت است اینکه با سخنان رئیس جمهور، فصل جدیدی در کشور گشوده شده و آن هم پذیرش واقعیت فضای مجازی و استفاده مطلوب و آگاهانه از این فضاست.

منبع: برنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سواد رسانه ای فیلترینگ جریان آزاد اطلاعات رییس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۵۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش هزار و ۵۲۹ نفر از کارکنان نظام وظیفه خراسان جنوبی در طرح سرباز ماهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیر مرکز آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی استان گفت: در این طرح نیرو‌های دو پادگان امام رضا (ع) و محمد رسول الله (ص) تحت آموزش قرار می‌گیرند.
الهام زنجیری افزود: آموزش‌های طرح سرباز ماهر در ۴ دسته مهارت‌های زندگی، آشنایی با مهارت عمومی اشتغال و کارآفرینی، سواد مالی و سواد رسانه‌ای ارائه می‌شود.
وی گفت: در بحث مهارت‌های زندگی، سرفصل‌هایی از جمله همدلی و خودآگاهی، ارتباط مؤثر و ارتباط بین فردی، مدیریت هیجان و مدیریت استرس، مهارت مدیریت زمان، تفکر انتقادی، حل مسئله، آشنایی با قانون اساسی، سواد مالی و سواد رسانه‌ای و فضای مجازی به کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح آموزش داده می‌شود.

مدیر مرکز آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی همچنین افزود: در بحث مهارت عمومی اشتغال و کارآفرینی سرفصل‌هایی همچون کلیات آشنایی با برنامه‌ریزی شغلی، رزومه نویسی و مصاحبه شغلی، آشنایی با مراحل کسب و کار، مهارت بازاریابی و فروش و قوانین کسب و کار آموزش داده می‌شود.

دیگر خبرها

  • فیلترینگ احتمالی تیک تاک، نقطه عطف نظم نوین سایبری
  • اهدا سه میلیون تومان به خانواده زندانیان به مناسب نوروز و ماه رمضان
  • اهدای ۳ میلیون تومان به خانواده زندانیان به مناسب نوروز و ماه رمضان
  • اهدای 3 میلیون تومان به خانواده زندانیان به مناسب نوروز و ماه رمضان
  • اهدا ۳ میلیون تومان به خانواده زندانیان به مناسب نوروز و ماه رمضان
  • اهدا 3 میلیون تومان به خانواده زندانیان به مناسب نوروز و ماه رمضان
  • بهره مندی کارکنان وظیفه از آموزش‌های طرح سرباز ماهر
  • آموزش هزار و ۵۲۹ نفر از کارکنان نظام وظیفه خراسان جنوبی در طرح سرباز ماهر
  • برگزاری کارگاه سواد رسانه ای در بهزیستی سلماس
  • توسعه زیرساخت‌ها و شتاب بخشی در ارتقای علمی و پرورشی در استان مرکزی