Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@07:45:14 GMT

تولید محصولات زراعی در آذربایجان شرقی 2 برابر شد

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۶۶۱۸

تولید محصولات زراعی در آذربایجان شرقی 2 برابر شد

اکبر فتحی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در خصوص عملکرد بخش کشاورزی استان در طول چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اعلام کرذ: در این مدت تولید محصولات زراعی از یک میلیون و 103 هزار و 795 تن به 2 میلیون و 800 هزار تن افزایش و سطح زیر کشت اراضی زراعی از 953 هزار و 37 هکتار در سال 57 به 725 هزار و 404 هکتار کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی از جمله دلایل افزایش بهره وری در بخش کشاورزی استان را خرید تضمینی محصول گندم مازاد بر مصرف کشاورزان با روند مناسب افزایش قیمت خرید تضمینی در سال های اخیر، برنامه ریزی مناسب و افزایش زیرساخت ها در امر خرید محصول، افزایش توزیع بذر اصلاح شده بین گندمکاران و نیز تولیدکننده های سایر محصولات زراعی، توزیع به هنگام کود و سموم مورد نیاز، توسعه اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی، بیمه آبیاری اراضی آبی و نیمه آبی با توسعه روش های نوین آبیاری، توسعه مکانیزاسیون در بخش و توسعه آموزش اصول فنی کاشت، داشت و برداشت و انتقال یافته های نوین در این خصوص به بهره برداران توسط سیستم مروجین و شبکه پهنه بندی برشمرد.
فتحی اظهار داشت: تعداد تراکتور از 6 هزار دستگاه و کمباین از 124 دستگاه در سال 1357 به ترتیب به 35 هزار و 354 دستگاه و 823 دستگاه افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تعداد تراکتور و کمباین، به ترتیب 4.89 و 5.64 برابر افزایش یافته و ضریب مکانیزاسیون با 4.87 برابر افزایش از 0.31 به 1.82 اسب بخار در هکتار رسیده است.
فتحی گفت: تزریق اعتبار کافی و پیشرفت بیش از برنامه ابلاغی در سال های اخیر به ویژه برای اولین بار از محل خط اعتباری از دلایل توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است.
وی افزود: از سال 92 با افزایش توزیع همزمان ادوات دنباله بند به همراه ماشین آلات کشنده شاهد افزایش ضریب مکانیزاسیون هستیم.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به معرفی ارقام جدید بذر، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توزیع بذر، ایجاد زیر ساخت های شبکه توزیع بذر در استان، تسهیل واردات بذر F1 (نسل اول) مورد نیاز کشور، اطلاع رسانی و ترویج توسط شبکه پهنه بندی مروجین و آب و خاک را از دلایل افزایش توزیع بذر عنوان کرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آب و خاک در طول چهل سال گذشته در استان گفت: توسعه شبکه های آبیاری و زه کشی استان، تخصیص به موقع اعتبارات، تشویق و ترغیب زارعان جهت مشارکت در اجرای طرح های آبیاری، ترویج روش های نوین آبیاری و تخصیص اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه و از محل اعتبارات رودخانه های مرزی از جمله اتفاقاتی است که رخ داده است.
فتحی افزود: برای اولین بار با تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی با فرمان مقام معظم رهبری از سال 93 در حوزه آب و خاک رخ داد و عملیات اجرایی شبکه های آبیاری و زهکشی از محل تخصیص آب رودخانه ارس و سد خدا آفرین آغاز شد.
وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه آبیاری تحت فشار نیز اظهار داشت: وسعت اراضی دارای شبکه های آبیاری استان در سال گذشته 33 هزار و 59 هکتار و اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار 59 هزار و 972 هکتار بوده است.
رئیس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی شناور شدن اعتبارات آبیاری تحت فشار، به بهره برداری رسیدن تعدادی از شبکه های آبیاری و زهکشی پایاب سدهای استان، پرداخت به موقع یارانه سیستم های آبیاری تحت فشار و آموزش های ترویجی بهره برداران توسط سیستم مروجین و شبکه پهنه بندی را از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه برشمرد.
وی همچنین در خصوص دستاوردهای حوزه فراورده های دامی نیز گفت: تولید محصولات دامی از 262 هزار و 201 تن در سال 57 به 744 هزار و 973 تن افزایش یافته است.
فتحی اظهار داشت: تولید گوشت قرمز از 33 هزار و 988 تن به 52 هزار و 380 تن، گوشت سفید مرغ از 9 هزار و 639 تن به 80 هزار و 846 تن، شیر خام از 205 هزار و 755 تن به 519 هزار و 569 تن ، تخم مرغ از 11 هزار و 668 تن به 80 هزار و 394 تن و تولید عسل از یک هزار و 151 تن به 11 هزار و 784 تن در این مدت افزایش یافته است.
وی با اشاره به اقدامات انجام یافته در حوزه آبزی پروری در استان اعلام کرد: تولید ماهی در استان های داخلی از 120 تن در سال 57 به 5 هزار و 937 تن در سال گذشته افزایش یافته است.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش 44 درصدی مجموع واحد دامی استان گفت: در این مدت از 5 میلیون و 23 هزار 485 واحد دامی به 7 میلیون و 238 هزار و 721 واحد دامی افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، 12 درصد تولید ناخالص داخلی، 12 درصد اشتغال و 13 درصد صادرات غیر‌نفتی استان آذربایجان شرقی مربوط به بخش کشاورزی است.
میزان تولید سالانه محصولات کشاورزی استان در سال گذشته 5 میلیون و 241 هزار تن است که از این رقم 3.091 میلیون تن به محصولات زراعی، 1.056 میلیون تن به محصولات باغی، 1.089 میلیون تن به محصولات دامی و 4.724 هزار تن به آبزیان اختصاص دارد.
استان آذربایجان شرقی دارای رتبه اول تولید پیاز، زردآلو، عدس، یونجه و تعداد کندو، رتبه دوم تولید سیب درختی، گوشت قرمز و عسل، رتبه سوم جمعیت دامی و تخم مرغ، رتبه چهارم تولید شیر خام و رتبه پنجم تولید نخود، سیب زمینی، انگور و گردو در کشور است.
تعداد بهره برداران اراضی زراعی استان بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی سال 93 برابر 162 هزار و 894 بهره بردار و تعداد بهره برداران اراضی باغی 115 هزار و 522 بهره بردار است.
سهم اراضی باغی و قلمستان های استان از کشور 7.5 درصد و سهم اراضی زارعی استان از کشور 5.2 درصد و سهم بهره برداران اراضی باغی و زراعی از کشور در مجموع 6.33 درصد است.
6120/3071
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها آذربایجان شرقی استان آذربایجان شرقی جهاد کشاورزی کود مقام معظم رهبری جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۶۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن رسیده است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا حاجی‌رضا پیش از ظهر سه‌شنبه در دیدار با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: طی دوسال اخیر ۵۵ هزار هکتار از ۸۰ هزار هکتار زمین موجود برای کشاورزان تعیین تکلیف و سنددار شده‌اند.

حاجی‌رضا با تصریح بر محدود بودن حمایت‌ها و تسهیلات بخش کشاورزی قم، افزود: یونجه، ذرت و پنبه از جمله محصولات زراعی برند استان قم محسوب می‌شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: تولید دو درصدی پروتئین کشور در قم، تولید ۱۵۰ هزار تن شیر، وجود ۴۰۰ هزار راس دام سبک و ۹۰ هزار دام سنگین از دستاوردهای بخش کشاورزی و دامداری استان قم بشمار می‌رود.

وی همچنین به وضعیت تولید و تامین تخم مرغ در استان اشاره کرد و گفت: میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن در سال رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: اشتغال مولد پایدار از مقولاتی است که به جدیت در سازمان جهاد کشاورزی دنبال می‌شود و سعی داریم تا با بهره‌گیری از دانش‌های نوین عملکرد کشاورزی استان ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت با توجه به اقلیم و آب و هوای خشک قم در دستور کار قرار دارد افزود: تلاش شده تا با اجرای سیستم‌های جدید آبیاری و در راستای بهره وری حداکثری از منابع، استفاده از آب در بخش کشاورزی به حداقل برسد.

حاجی‌رضا با بیان اینکه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در راستای افزایش سطح تولیدات محصولات کشاورزی از جمله راهبردها در اداره کل جهاد کشاورزی استان قم است ابراز داشت: تلاش شده تا بسترهای مناسبی برای استفاده از توان علمی و پژوهشی دانش بنیان‌ها در قم فراهم شود.

کد خبر 6062955

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰ درصدی محصولات زراعی در لرستان
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی در استان یزد
  • کشاورزی ارگانیک؛ مفید یا مضر؟
  • «سود» مشوقی برای «مشارکت مردمی» در تولید
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • شتاب دراجرای طرح‌های آب و‌خاک آذربایجان غربی با اختصاص اعتبار ویژه
  • فعالیت ۱۳۰ هزار بهره‌بردار حوزه کشاورزی در کردستان
  • اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح‌های آب و خاک در آذربایجان غربی
  • میزان تولید تخم مرغ در استان قم به ۱۳۵ هزار تن رسیده است
  • رونق گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در گلستان