Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@22:09:07 GMT

بازسازی و مرمت ۳۶ بنای تاریخی کردستان

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۶۷۲۹

بازسازی و مرمت ۳۶ بنای تاریخی کردستان

محمد رشیدی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در گفت‌وگو با ایکنا از کردستان، اظهار کرد: در سال جاری معاونت میراث فرهنگی از محل اعتبارات ملی و استانی 36 پروژه مرمتی و بازسازی بناهای تاریخی را در دستور کار داشته است.
وی افزود: از بناهای شاخص مرمت شده می‌توان به عمارت خسروآباد، عمارت مشیردیوان، حمام خان و بازار سرپوشیده در سنندج و بازار شهر بیجار اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رشیدی بیان کرد: در قالب این فعالیت‌ها مرمت کلاه ‌فرنگی عمارت مشیردیوان، اجرای کف فرش بخشی از بازار سنندج، مرمت و بازسازی طاق و تویزه‌های بازار تاریخی بیجار، اجرای سر در ورودی بازار بیجار، مرمت نقوش آهکبری حمام‌خان و تزیینات کاشی هفت‌رنگ آن انجام شده است.
وی عنوان کرد: در سال جاری مرمت و بازسازی خانقا مولانا احمد در شهر سنندج بصورت کامل انجام شد که طبقه اول آن به طور کامل بصورت‌ سبکی و با توجه به مستندات گذشته بصورت عین به عین با مصالح اولیه بازسازی و بنا مورد بهره برداری قرار گرفت.
معاون میراث فرهنگی کردستان اعلام کرد: مرمت منزل گله‌داری، مسجد روستای بزلانه، مسجد روستای پالنگان، دربند روستای ژیوار، مرمت و ساماندهی مقبره صیدی هورامی، مرمت و راه اندازی دفتر پایگاه منظر فرهنگی هورامان، مرمت و راه‌اندازی مهمانسرای پایگاه هورامان، مرمت و ساماندهی مقبره صفورا خانم و آماده کردن ساختمان صنایع دستی روستای ژریژه در راستای حفظ و نگهداری از میراث کردستان، انجام شده است.
رشیدی افزود: مرمت منزل مجتهدی، آزموده‌ اردلان، صحرایی و حمام وکیل حدود 60% پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و در مجموع جهت مرمت 36 بنای تاریخی اعتباری بالغ بر 58720 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با بیان اینکه استان کردستان دارای آثار و بنای ارزشمند تاریخی و فرهنگی بسیاری است، یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی کردستان با برنامه ریزی دقیق و اولویت بندی مستمر در جهت خدمت به تاریخ و فرهنگ کردستان گام برمی دارد و در این راستا حوزه میراث فرهنگی کردستان نیازمند تزریق اعتبارات جهشی است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا کردستان فرهنگی محمد رشیدی مرمت و بازسازی آثار باستانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۶۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد

زهرا ابراهیمی به همراه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در بازدید از مراحل ترمیم و بازسازی این بنای تاریخی زاهدان ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده گفت: این استان به لحاظ تنوع تولیدات صنایع دستی از جایگاه مهمی در سطح ملی و بین المللی برخوردار است که ایجاد بازارچه های صنایع دستی علاوه بر رونق محصولات تولیدی هنرمندان و افزایش اشتغالزایی، یکی از راهکارهای مناسب برای توسعه پایدار صنعت گردشکری در این منطقه است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که امروز صنایع دستی کارکردهای جدید و متنوعی پیدا کرده است و نماد فرهنگی و تاریخی یک جغرافیا یا استان است و برخی از تولیدات صنایع دستی ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای دارند با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری استان علاوه بر آموزش و پرداخت تسهیلات بانکی، ایجاد فضای مناسب برای عرضه آثار بانوان سخت کوش و فعالان این حوزه استان در دستور کار دفتر بانوان و خانواده استانداری قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری سیستان و بلوچستان افزود: نمایش هنرهای دستی برآمده از تاریخ هزاران ساله به دست زنان هنرمند و خلاق این استان گواه ظرفیت بکر و کمتردیده شده این خطه است که معرفی ابعاد مختلف این گنجینه‌، مسیری کوتاه برای رونق اشتغال‌آفرینی به خصوص میان زنان خواهد بود.

ابراهیمی تاکید کرد: از فعال‌سازی این بازارچه حمایت خواهیم کرد چرا که این اقدام تاثیر بسیار اثرگذاری و آثار مثبتی خواهد داشت که سال‌های متمادی ماندگار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در طراحی این بازارچه در بنای تاریخی ملک زاهدان تمامی ابعاد و جوانب فرهنگی آن را در نظر گرفته شده است گفت: امیدواریم با راه اندازی این بازارچه در چند ماه آینده شاهد محلی مناسب برای تجمع، عرضه و معرفی و گردهمایی های صنعتگران و فعالان حوزه صنایع دستی استان باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • نگاهی به حال و روز ناخوش گذر تاریخی ابولولو در آران و بیدگل + فیلم
  • بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد
  • ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت