Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازار ماهی‌فروشان رشت، جایی برای پرسه‌زدن مسافران و شهروندان، از قدیمی‌ترین مراکز فروش ماهی به روش سنتی است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام محصولات دریایی رهنما، ماهی‌ها در ورودی مغازه‌ها خودنمایی می‌کند. هر کدام به دسته‌های مختلف و بر اساس نوع و سایز جداشده‌اند. کافی است مشتریان سری به این بازار بزنند، پس از انتخاب ماهی، فروشنده به کمک دستیارانش به پاک کردن ماهی می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیگر می‌توان ماهی را گرفت و پی خریدهای دیگر رفت. وسط این بازار سنتی همیشه ردی از خون ماهی‌های پاک‌شده و بوی تند ماهی زنده و دودی حس می‌شود. فصل گرما این بو و حتی وجود برخی حشرات مشمئزکننده است. برخی از شهروندان چنین بازارهایی را می‌پسندند. می‌توان گفت این روش سنتی از جاذبه‌های گردشگری هم هست.

تغییر سبک زندگی و نیاز به خدمات نوین

اما با تغییر سبک زندگی و نیازهای نسل جدید، ضروری است که عرضه محصولات بومی نیز تغییر کند. شاید در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بر مشاغل سنتی کاری پر ریسک باشد اما می‌توان با خلق روش‌هایی نو و بدیع به جذب مشتریان پرداخت. چه‌بسا اینکه اکنون یکی از ضعف‌های بازارهای محصولات کشاورزی و بومی در گیلان عرضه فاقد بسته‌بندی است. در واقع ما نتوانستیم با این روش به پویا کردن اقتصاد محلی خود بپردازیم.

اما یکی از روزهای سال ۹۶ اسماعیل رهنما» یکی از جوانان خوش‌فکر گیلان که از قدیم‌الایام و خانوادگی به فروش ماهی می‌پرداختند، با ایده‌ای نو به این کار پرداخت. ماهی فروشی رهنما که شعبه اول آن در بازار سنتی ماهی‌فروشان رشت قرار دارد و به شکلی مدرن‌تر به مشتریان خود خدمات ارائه می‌کند، شعبه دوم خود را تحت نام محصولات دریایی رهنما در رشت افتتاح کرد.

نتیجه کار در شعبه دوم مرکز عرضه انواع ماهیان، خیره‌کننده بود. ماهی‌های متنوع و خوشمزه گیلان و جنوب به روشی مناسب قطعه و بسته‌بندی‌شده به دست مشتریان می‌رسد و از طرفی مسافران و گردشگران به گیلان مشکلی بابت حمل تمیز و بدون دردسر آن ندارند. از سوی دیگر در این مرکز متنوع‌ترین ماهی‌ها و نیز خاویار به فروش می‌رسد.

از خاویار گیلان تا سوشی ژاپن!

فروشگاه محصولات دریایی رهنما در محیطی به مساحت ۵۰۰ متر در سال ۹۶ آغاز به کار کرد و هدف از افتتاح چنین مجموعه ای فروش با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین آبزیان پرورشی و دریایی و همچنین فرآورده‌های آبزیان در زیر یک سقف بود.

به گفته اسماعیل رهنما»، در این مرکز کلیه محصولات دریایی اعم از ماهی‌های دریای جنوب و شمال، باکیفیت‌ترین ماهیان پرورشی، انواع میگو، لابستر، ماهیان خاویاری، فرآورده‌های شور و دودی، انواع ماهی آماده به طبخ و مزده دار شده، سویشی و … عرضه می‌شود.

اما این‌گونه نیست که در این مرکز با فضایی بی‌روح مواجه شوید. وجود دو حوض بزرگ که انواع ماهیان گرمابی و قزل‌آلا که در همان لحظه در حضور مشتری صید و با بسته‌بندی مناسب تحویل مشتری داده می‌شود، جلوه‌ای مناسب برای جذب و رضایت مشتری است. از خدمات و مزایای این مرکز می‌توان به پاک کردن ماهی، بسته‌بندی شکیل و همچنین خرید تلفنی و پیک رایگان اشاره کرد.

 وی قصد دارد که در این مرکز به صورت جدی بر روی ارائه محصولات فرآوری شده دریایی تمرکز کند و علاوه بر فروش ماهی تازه به این بخش هم توجه ویژه نشان دهد.

به جز این با مدیریت و هوشمندی آقای رهنما، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ارتباط بسیار خوبی بین این مرکز فروش ماهی و مدیریت آن و مشتریان برقرار است. به نحوی که توانسته به جذب مشتریان ثابتِ خارج از کشور هم اقدام کند. اقدامی که برای توسعه فرآورده‌های دریایی گیلان و فروش مناسب آن‌ها و نیز ارزآوری غیرنفتی مناسب خواهد بود. درواقع باید گفت، حیات هر مجموعه تولیدی و خدماتی نه سود صرف که عرضه مناسب و با کیفیت، نوآوری و توسعه روابط به خارج از مرزهای گیلان و کشور است.

بهتر است برای لمس بهتر این موضوع با مراجعه به آدرس رشت، بلوار قلی‌پور (قبل از بیمارستان پارس) به مرکز محصولات دریایی رهنما که مرکز نوین عرضه ماهی و خاویار است سری بزنیم.

گفتتی است، گوشت ماهی از پرخاصیت‌ترین و سالم‌ترین خوراک در دنیاست و توصیه کارشناسان تغذیه به مصرف بیشتر فرآورده‌های دریایی است. هرچند که سرانه مصرف ماهی در دنیا حدود ۲۰ کیلوگرم است و در ایران با مصرف حدود ۹ کیلوگرم در وضعیت نامناسبی قرار داریم. خوشبختانه میزان سرانه مصرف ماهی در گیلان 14.5 کیلوگرم است که با نوآوری در نوع مصرف یا فرآوری‌های نو می‌توانیم این میزان مصرف را بیشتر هم بکنیم.

ادیتور: زهرا میعادی
انتهای رپورتاژ خبری

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازار فرآورده دریایی گردشگري ماهي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۷۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی

تورج صادقی، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیش از هزار قطعه پرستوی دریایی تیره در غرب تالاب انزلی در چندین کلونی بزرگ حدود ۱۰۰ آشیانه ساختند. 

او با بیان اینکه این گونه پرنده به صورت کلونی در غرب تالاب بندر انزلی زادآوری دارند، افزود: عمق مناسب آب، پوشش گیاهی مطلوب و زنجیره غذایی کامل باعث به وجود آمدن بستری مناسب برای لانه گزینی این پرنده‌ها شده است.

معاون محیط زیست گیلان همچنین تصریح کرد: کارشناسان همزمان با زادآوری پرستو‌های دریایی، کار حلقه گذاری جوجه‌های این پرنده‌ها را آغاز می‌کنند.

پرستوی دریایی تیره با گونه‌ای پرستوی دریایی از تیره کاکاییان است. این پرستوی دریایی پرنده‌ای پرجنب و جوش است که برای به دست آوردن غذا شیرجه رفته و آن را می‌قاپد.

این پرنده اغلب در آب‌های داخلی زندگی می‌کند و در زمستان‌ها نیز گاه به صورت گذری در کرانه‌های دریا‌ها دیده می‌شود و بر علف‌های شناور روی آب در تالاب‌ها آشیانه می‌سازد.

تالاب انزلی، زیستگاه گونه‌های آبزیان، پرندگان و گیاهان نایاب در شهرستان بندر انزلی در ۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

این تالاب بین المللی از جمله تالاب‌های دریایی - ساحلی ایران است که در کنار ارزش و اهمیت برای زمستان گذرانی پرندگان، مهمترین زیستگاه جوجه‌آوری پرندگان آبزی در استان گیلان است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • سامانه روستا بازار در اردبیل راه‌اندازی شد
  • فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله
  • فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله | ربع‌سکه در صدر تقاضا
  • ممنوعیت فروش فرآورده‌های دارویی در عطاری‌ها
  • برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند
  • معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند
  • ممنوعیت عرضه دارو‌های گیاهی در عطاری‌ها